جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۲:۰۸ - ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۱۱۵۰۷
فیلم و سینمای ایران

ارتباط گیشه‌های سرد را با بهای ۴۵هزار تومانی

بلیط سینما,احتمال بازنگری در بهای بلیت سینما
هرقدر هم گفته شود بلیت ۴۵ هزار تومانی با توجه به تورم لجام‌گسیخته این سال‌ها، گران نیست، باز هم نمی‌شود تأثیر افزایش بهای بلیت سینماها را در کاهش تماشاگر انکار کرد. نکته‌ای که شورای صنفی نمایش هم متوجه آن شده و در تازه‌ترین مصوبه‌اش بلیت سینماها در ماه رمضان را تا سانس ۷ عصر نیم‌بها کرده است.

اینکه همه‌‌چیز در این سال‌ها گران و گران‌تر شده دلیل موجهی برای افزایش بهای بلیت سینماها آن هم تا این میزان نبود. در این شرایط دشوار اقتصادی یکی از نخستین چیزهایی که از سبد خانوار حذف می‌شود سینماست. وقتی با خبرهایی چون فروش نرفتن درصد قابل توجهی از میوه‌های ایام نوروز مواجه می‌شویم، تکلیف سینما دیگر معلوم است؛ سینمایی‌ که روزگاری تفریحی ارزان محسوب می‌شد و حالا چون نان شب نیست می‌شود به‌راحتی کنارش گذاشت‌.

در کوتاه‌مدت ممکن است کاهش تماشاگر با افزایش بهای بلیت جبران شود ولی ادامه این روند سینما را کاملا به تفریح طبقه برخوردار تبدیل می‌کند‌؛ طبقه‌ای که شاید با بلیت ۱۰۰ هزار تومانی هم مشکلی نداشته باشد و همین الان هم برای دیدن یک فیلم روی پرده به همراه خانواده و دوستان با بهای بلیت و مخلفات به‌راحتی هزینه میلیونی کند و ککش هم نگزد.

 با پولی که این طبقه در یک شب هزینه می‌کند، طبقه متوسط و فرودست یک هفته زندگی می‌کند. تجربه همین روزها نشان می‌دهد که اگر بلیت ارزان باشد تماشاگر بیشتری به سینما می‌آید‌. نکته‌ای که در صحبت‌های مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر به‌عنوان متولی سینماهای متعلق به شهرداری مشهود است و جالب اینکه یکی از اعضای شورای صنفی نمایش هم گزینه ارزان شدن بلیت را رد نمی‌کند.

افزایش تماشاگران در پایین شهر

در روزهایی که همه به مقایسه آمار تماشاگران سینما در ایام نوروز امسال با اکران عید دوران قبل از کرونا می‌پردازند و کاهش مخاطبان را نشانه‌ای از تعمیق بحران مخاطب می‌دانند، اقبال عمومی از فیلم‌های اکران شده در یک پردیس متعلق به شهرداری در جنوب شهر، نشان داد که بهای بلیت به‌خصوص در مناطقی که اقشار فرودست جامعه در آن ساکن هستند، تأثیر بسزایی در میزان جذب تماشاگر دارد.

مجید اکبرشاهی، مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر در این زمینه گفت: نوروز امسال در سینماهای مؤسسه تصویر شهر شاهد رشد مخاطب و افزایش فروش فیلم‌ها بودیم. نوروز امسال تعداد ۵۳ هزار و ۵۰۰ نفر در سینماهای این مجموعه به تماشای فیلم‌ها نشستند.

اکبرشاهی ادامه داد: مؤسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مسئولیت اداره ۴پردیس سینمایی را برعهده دارد که پردیس سینما گالری ملت با ۱۲ سالن نمایش، سینماهای راگا و تماشا در منطقه شهرری و یافت‌آباد هر کدام با ۳سالن نمایش و پردیس سینمایی رازی در میدان گمرک با ۲ سالن نمایش میزبان شهروندان و علاقه‌مندان به سینما بوده است.

وی گفت: با برنامه‌ریزی که امسال انجام دادیم تصمیم گرفتیم که قیمت بلیت سینما در پردیس سینمایی رازی که در منطقه ۱۱ شهرداری تهران واقع شده است را افزایش ندهیم و این سینما همانند سال گذشته در تمام ایام هفته بلیت را با بهای ۱۵ هزار تومان به مخاطبان ارائه می‌دهد. که این نکته یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش اقبال مخاطبان در منطقه جنوب شهر تهران بوده است.اکبرشاهی همچنین گفت: ما امسال کوشیدیم ظرفیت هر سینما، قابلیت فیلم‌ها در جذب مخاطب، گرایش مردم هر منطقه و توان هر سینما برای جذب حداکثری تماشاگر را بسنجیم و براساس این مؤلفه‌ها، سینماها را مدیریت کردیم. به گزارش ایسنا، مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر در پایان گفت: فروش قابل‌قبول فیلم‌ها در آغاز سال ۱۴۰۱ و قرن جدید نویدبخش روزهایی خوب برای سینمای ایران است. امیدوارم استقبال مخاطبان از فیلم‌ها ادامه داشته باشد و امسال، رونق به سالن‌های سینما بازگردد.

احتمال بازنگری در بهای بلیت سینما

در اواخر سال گذشته یکی از محورهای جلسات شورای صنفی نمایش، بحث افزایش بهای بلیت بود. پیشنهاد شورای صنفی افزایش بها تا سقف ۵۰ هزار تومان بود و برخی از سینماداران با اشاره به ثابت ماندن بهای بلیت در طول سال‌های اخیر و افزایش بهای هر کالا و خدماتی جز سینما، از افزایش قیمت بلیت سینماها دفاع می‌کردند. در نهایت هم سازمان سینمایی با کمی تخفیف، بهای بلیت ۴۵ هزار تومانی را مصوب کرد که نتیجه این تصمیم را می‌شود در تعداد تماشاگران اکران نوروزی امسال مشاهده کرد. حالا اما به‌نظر می‌رسد حتی مدافعان افزایش چشمگیر بهای بلیت هم متوجه شده‌اند چنین تصمیمی خیلی به سود سینما تمام نشده است.

سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی و عضو شورای صنفی نمایش که با ایلنا گفت‌وگو می‌کرد در پاسخ به پرسشی درباره گرانی بلیت‌های سینما و احتمال بازنگری در قیمت بلیت گفت: هرچیزی امکان‌پذیر است و احتمال بازنگری در قیمت‌ها نیز وجود دارد؛ ضمن آنکه ما دوست داریم سینما ارزان باشد ولی دولت هم باید همکاری کند.ما از زیرساخت سینما صحبت می‌کنیم که شامل تجهیزات است. اگر با حمایت دولت قیمت‌ این زیرساخت‌ها پایین بیاید قطعا قیمت بلیت‌‌های سینما هم ارزان‌تر می‌شود.

این عضو شورای صنفی نمایش، توپ را در میدان سازمان سینمایی می‌اندازد و از عمل نکردن به وعده‌ها می‌گوید و همچنین از تصمیمات درخصوص اخذ مالیات از سینماها انتقاد می‌کند که نکته درستی است. به‌خصوص که سینماداران جزو اصنافی بودند که در ۲ سال اخیر با بیشترین آسیب از شرایط کرونایی کشور مواجه شدند. سینمادارانی که همچنان چشم انتظار حمایت‌های وعده داده شده هستند. مدیر سینما آزادی در این زمینه گفت:«سازمان سینمایی اعلام کرده بود ۵ میلیارد تومان به سینماها کمک می‌کند که تا الان این اتفاق نیفتاده است.نکته دیگر این است که من از تصمیم‌گیری نهادهای اجرایی تعجب می‌کنم. چطور تمام قوانین مالیاتی و بیمه‌ای‌در دولت متمرکز شده است که برای سینما اجرا کند؟ انبوه کسب‌وکارها و دلال‌هایی بی‌قاعده بدون مالیات و بیمه به حیات خود ادامه می‌دهد و در یک جایی به‌طور شفاف تا پیش از کرونا ۲۹۰میلیارد چرخش مالی آن بوده همه‌ قوانین بیمه‌ای و مالیاتی اینجا اجرا می‌شود. متأسفانه منتقدین ما به اینها توجه نمی‌کنند و بعد اعتراض می‌کنند که چرا قیمت بلیت‌ها بالا رفته است؛ متأسفانه به سینما به‌عنوان بنگاه اقتصادی نگاه می‌شود و طبعا قیمت‌های آن رشد می‌کند؛اگر دولت این نگاه را بردارد قطعا قیمت‌ها به این صورت نیست.»

مسعود پویا

newspaper.hamshahrionline.ir
  • 17
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش