یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۶:۱۶ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۳۳۳۱۹
فیلم و سینمای ایران

درخواست اکران تمام فیلم‌های توقیفی

فیلم سینمایی برادران لیلا,سینمای ایران
شرایط جدیدی در سینمای ایران حاکم شده است؟ مقررات اکران سخت‌گیرانه‌تر شده است؟ این سؤالی است که در روزهای اخیر پدید آمده است. در حالی که میزان استقبال از فیلم‌های اکران‌شده بسیار نگران‌کننده است و خبر از قهر مخاطبان با سینما در روزهای پس از کرونا می‌دهد، کانون کارگردانان بیانیه‌ای درباره حمایت از فیلم‌های توقیفی و رفع مشکلات آنها منتشر کرده است. تهیه‌کننده «برادران لیلا» درباره عدم برگزاری جلسه درباره فیلم گفته و مشاور حقوقی وزارت ارشاد از تسلط صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی خبر داده است.

حمایت از  فیلم‌های توقیفی

به‌تازگی برخی فیلم‌های سینمایی از‌جمله «برادران لیلا» دچار مشکلات خاصی شده‌اند به طوری که اعتراضات و واکنش‌هایی از سوی کارگردانان و تهیه‌کنندگان به دنبال داشته است. کانون کارگردانان در بیانیه‌ای که در پاسخ به اعتراض کارگردان «قصیده گاو سفید» منتشر کرده است، درخواست حمایت وزارت ارشاد و رسیدگی دوباره به وضعیت فیلم‌های توقیفی را داشته و تأکید کرده است: «بر موضع صریح و همیشگی کانون کارگردانان مبنی بر لزوم اکران همه فیلم‌های توقیفی سینمای ایران تأکید می‌کنیم؛ از کاناپه (کیانوش عیاری) و قاتل و وحشی (حمید نعمت‌اله) و ارادتمند، نازنین (عبدالرضا کاهانی) و صد سال به این سال‌ها (سامان مقدم) و شیشلیک (محمدحسین مهدویان) و چپ راست (حامد محمدی) و... تا فیلم‌های افتخارآفرین سینمای ایران از کارگردانان صاحب‌نامی چون آقایان جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، سعید روستایی (برادران لیلا) و دیگر کارگردانان بین‌المللی که مردم ایران حق دیدن آن فیلم‌ها را دارند و حتی فیلم «قصیده گاو سفید» ساخته آقای بهتاش صناعی‌ها که متأسفانه برخلاف فیلم‌های یادشده، دچار سوءتفاهمی عجیب شده است».

فیلم‌سازان در لاک خود فرو رفته‌اند

سیدجمال ساداتیان از تهیه‌کنندگان سینمای ایران در واکنش به مواضع کانون کارگردانان نسبت به فیلم‌های توقیفی به «شرق» گفت: «در حال حاضر در شرایطی هستیم که برخی جوسازی‌ها، روی برخی موضوعات سایه می‌اندازد و حقایقی تحت تأثیر این جوسازی‌ها قرار می‌گیرد. به هر حال وقتی برای مردم فیلم می‌سازیم، این فیلم باید دربرگیرنده مشکلات و مصائب مردم باشد. سینما تمام ژانرها را دربر می‌گیرد و در این سال‌ها بسیار دیده شده که وقتی فیلمی سمت‌وسویی اجتماعی دارد، حمله‌هایی علیه آن صورت می‌گیرد و ممیزی و سانسورهایی در مورد فیلم اعمال می‌شود. این موارد باعث می‌شود فیلم‌ساز ناخودآگاه به خودسانسوری برسد و این اتفاق خوبی نیست. درحال حاضر هم می‌بینیم که بسیاری از فیلم‌سازان در لاک خودشان فرو رفته‌اند و همین موضوع باعث می‌شود تا دیگر سینمای ما تنوعی را که در ساخت آثارش نیاز دارد نداشته باشد و نقش بخش خصوصی در سینمای ما کم‌رنگ‌تر شود و این اصلا خوب نیست. با مواضع کانون کارگردانان بسیار موافقم و فکر می‌کنم باید در این زمینه تلاش کرد».

آیا ممنوع‌الکار  شده‌ایم؟

در این میان تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا»، جواد نوروزبیگی، در گفت‌وگویی که با برنامه سینمامعیار داشته است، نسبت به عدم برگزاری جلسه و حاشیه‌هایی که مدام این‌سو و آن‌سو درباره توقیف و ممنوع‌الکاری عوامل آن می‌شنود، اعتراض کرده است. او یادآوری کرده «اگر اشتباهی کرده‌ایم حاضریم مجازات شویم اما هیچ ارتباطی به فیلم ندارد» و تأکید کرده است: «همه حرف من این است که با ما جلسه بگذارید! این‌طور نباشد که فیلم را بلاتکلیف رها کنید و دو، سه سال بعد که گروه دیگری آمد مثل همه دوره قبل و دوره خودتان در اولین اقدام فیلم‌های آرشیوشده را اکران کند! بگذارید فیلم مسیر خودش را برود و به ما یاد بدهید از این به بعد فیلم اگر هر جایی خواست برود حتما باید پروانه نمایش بگیرد! من از مسئولان ارشاد خواهش می‌کنم تدبیری کنند تا مشکل فیلم برای نمایش حل شود یا رسما اعلام کنند فیلم توقیف است و عوامل آن هم ممنوع‌الکار هستند! اینکه ما را از برگزاری یک جلسه محروم می‌کنند خیلی بد است و من می‌ترسم چند وقت بعد من را از ورود به وزارت ارشاد هم محروم کنند».

حذف وزارت  ارشاد

معاون حقوقی وزارت ارشاد گفته است: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی تقریبا از دو سال پیش نه‌تنها هیچ نقشی در عرصه تولیدات سریال‌ها و محتوای پلتفرم‌ها ندارد بلکه هیچ مسئولیتی هم در نمایش آثار و نظارت بر آنها هم ندارد»؛ در حالی که به نظر این حذف مسئولیت درحالی رخ داده است که در آبان سال گذشته رئیس سازمان سینمایی گفته بود: «معتقدیم باید صفر تا صد جریان وی‌اودی‌ها به ارشاد برگردد. مأموریت ساترا، اساسا با سایر مأموریت‌های سازمان صداوسیما مغایرت دارد. مأموریت‌های بزرگ و متعدد صداوسیما باعث می‌شود تا این مأموریت مضاعف به درستی پیگیری نشود و تناقضات نظارتی صداوسیما در پلتفرم‌ها و تلویزیون گواه این موضوع است. ضمن اینکه تلویزیون در حالی می‌خواهد در این زمینه نظارت و سیاست‌گذاری کند که خودش یکی از رقبای این پلتفرم‌هاست و به خاطر این رقابت و تضاد منافعی که دارد نمی‌تواند کار ارزیابی، نظارت و ارزشیابی محتوایی این بخش را بر عهده داشته باشد. همچنین معتقدیم مصوبه‌ مجلس در این زمینه نیازمند بازنگری و اصلاح است. از نمایندگان محترم مجلس و کمیسیون فرهنگی انتظار داریم به بررسی و بازنگری این موضوع بپردازند و نظارت بر شبکه‌های نمایش خانگی را به وزارت ارشاد بازگردانند». حالا با گذشت چند ماه به نظر می‌رسد نه‌تنها علاقه‌ای به پیگیری این مطالبه سینماگران وجود ندارد، بلکه زیر فشار برخی نهادها، وزارت ارشاد آماده واگذاری کامل این مسئولیت است.

  • 10
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش