شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۱۸:۵۵ - ۱۰ آبان ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۸۱۰۷۸
فیلم و سینمای ایران

سینمای ایران در کما

سینمای ایران,سینمای ایران در کما

روزنامه هم‌میهن نوشت: سینمای ایران هنوز از کسادی رو به ورشکستگی ناشی از بحران کرونا که البته با زخم بحران مخاطبی که از قبل داشت، بیرون نیامده بود و دل به اکران پاییز سپرده بود تا در فصل طلایی اکران بتواند کمی جان بگیرد که با ناآرامی‌های اخیر از این حالت تعلیق هم عبور کرد و تا آستانه تعطیلی پیش رفت. چنان‌که حالا در شرایطی قرار گرفته که هیچ تهیه‌کننده‌ای حتی با وجود ضرر مالی از تاخیر نمایش، حاضر نیست فیلم خود را اکران کند. این گیشه کساد را وقتی با پیش‌بینی‌هایی از جشنواره فیلم فجر امسال می‌سنجیم، چشم‌انداز مأیوسی ترسیم می‌شود که تا حد اعلام مرگ سینمای ایران قابل حدس است. اول آبان‌ماه زمان شروع ثبت‌نام فیلم‌ها برای حضور در بخش ملی جشنواره بود. در چند وقت گذشته گمانه‌زنی‌هایی درباره فیلم‌هایی که احتمالا در جشنواره فجر خواهند بود، مطرح می‌شد که در میان آن‌ها، نام‌های مطرحی از فیلم‌سازان باسابقه سینما هم وجود داشت.

اما بد نیست برای بررسی این‌که ممکن است چه فیلم‌هایی را در جشنواره فجر امسال ببینیم، برمبنای مجوزهایی که در شورای پروانه‌ساخت، صادر و در سایت سازمان سینمایی هم ثبت‌شده نگاهی بیاندازیم به اسامی فیلم‌سازانی که در ماه‌های گذشته مجوز گرفته‌اند. مروری گذرا بر اخبار مجوزهایی که از زمستان سال گذشته برای ساخت فیلم صادر شده‌اند، حاوی نکاتی قابل‌توجه است؛ نخست حضور چند فیلم‌ساز قدیمی که مدتی بود فیلم نساخته بودند، دوم تعداد قابل‌توجهی اسم‌های ناآشنا در مقام کارگردان و تهیه‌کننده و سوم افزایش فیلم‌هایی که به‌نظر می‌رسد در محتوا به یک جریان و موضوع بیشتر متمایل هستند ازجمله فیلم‌های انقلابی و دفاع‌مقدسی؛ البته مورد سوم را پس از تمام شدن فیلم‌ها و دیده شدن آن‌ها دقیق‌تر می‌توان تحلیل کرد.

براساس آن‌چه در سایت سازمان سینمایی ثبت شده، تقریبا از دی‌ماه سال قبل بیش از ۷۰مجوز فیلم بلند داستانی سینمایی صادر شده است. کیانوش عیاری، بهمن فرمان‌آرا، پرویز شهبازی، شهریار بحرانی، تهمینه میلانی، علی ژکان و کیومرث پوراحمد ازجمله فیلم‌سازان باسابقه هستند که پروانه ساخت گرفتند و در کنار آن‌ها به نرگس آبیار، بهروز شعیبی، محمدعلی باشه‌آهنگر، محسن امیریوسفی و... هم می‌توان اشاره کرد. گرچه برخی از این کارگردان‌ها به‌رغم داشتن مجوز، هنوز فیلم خود را کلید نزده‌اند و قطعا به جشنواره امسال نمی‌رسند. در کنار این‌ها چند فیلم دیگر هم هستند که پیش‌تر ساخته شده و حتی مجوز نمایش هم گرفته‌اند؛ ازجمله «کابل پلاک ۱۰»، ساخته نوید محمودی که از سال گذشته پروانه نمایش آن صادر نمی‌شد.

اما حالا با موافقت برای گرفتن مجوز، گفته می‌شود سازندگانش متقاضی شرکت در جشنواره هستند. همچنین «رگ‌های آبی»، به کارگردانی جهانگیر کوثری نیز که درباره فروغ فرخزاد است، به‌تازگی پروانه نمایش گرفته و ممکن است در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود. ضمن این‌که تعداد زیادی از آنها فیلم‌سازان ناشناخته هستند و مهم‌تر از همه حضور پررنگ فیلم‌های در حال ساخت در ژانر جنگ و دفاع مقدس، گواه بر آن است که نمی‌توان اکران پرمخاطب و پرفروشی در گیشه سال بعد سینمای ایران پیش‌بینی کرد. وقتی در سیاست‌گذاری‌ها به واقعیت موجود بی‌اعتنا هستیم، صرفا به رویکردهای یک گفتمان فرهنگی و اجتماعی خاص بها می‌دهیم و اساسا اقتصاد و مخاطب‌شناسی سینما را در سیاست‌گذاری‌ها لحاظ نمی‌کنیم، آن‌چه باید منتظرش باشیم یک سینمای فقیرو ورشکسته‌ای خواهد بود که تماشاگر نخواهد داشت.

آن‌چه سیاست‌گذاران و مدیران سینمایی فراموش کرده‌اند این است که سینما با فیلم‌های عالی و سالن‌های خالی به جایی نمی‌رسد! جشنواره فیلم فجر طراز و ویترینی از کلیت سینمای ایران است که جدا از تنوع ژانری، نیازمند حضور تفکرات متنوع سینمایی و سینماگرانی است که بتوانند نماینده فکری و هنری طیف‌های مختلفی از افراد جامعه باشد. تقلیل دادن جشنواره فیلم فجر به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد سینمایی سال به جشنواره‌ای محفلی، جناحی و گفتمانی خاص، درنهایت در اکران عمومی و میزان مخاطب‌پذیری فیلم‌ها در سالن‌های سینمایی خود را نشان می‌دهد. با این رویکردی که سازمان سینمایی در سیاست‌گذاری‌های مربوط به جشنواره فیلم در نظر گرفته، بدون شک نه‌تنها جشنواره‌ای بی‌رمق و سرد و صوری برگزار خواهد شد که مهم‌تر از آن سینمای ایران در خطر نابودی و مرگ قرار خواهد گرفت.

سینمایی که حالا دو ماهی است که از مرز بیماری عبور کرده و در کما به‌سر می‌برد، با این سیاست‌ها و تدابیر به سمت مرگ پیش می‌رود. سازمان سینمایی نباید فراموش کند هر فیلمی هم که با طراز فکری و فرهنگی رسمی ساخته شود، در سینمای بدون مخاطب دیده نمی‌شود.

رضا صائمی

  • 13
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش