پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳
۱۲:۲۸ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۱۱۰۸۴۶
فیلم و سینمای ایران

سرنوشت «برادران لیلا» شوم است؟

«برادران لیلا»,نمایش «برادران لیلا»
اکران «برادران لیلا» در شرایط فعلی، هم به نفع صاحبان فیلم است، هم از تعداد آثار توقیفی کم می‌کند و هم فروشی خوب را به گیشه سینماهای کشور سنجاق خواهد کرد.

«برادران لیلا» که بهار امسال، در صدر اخبار سینمایی کشور قرار داشت، پس از ماه‌ها سکوت رسانه‌ای، بار دیگر به تیتر مهم رسانه‌های سینمایی تبدیل شده است.

در بهار امسال بود که فیلم در هفتادوپنجمین جشنواره کن رونمایی شد و حواشی مربوط به آن، از اظهارات برخی عوامل تا عدم‌رعایت ممیزی‌ها و مراسم فوتوکال، با پوشش رسانه‌ای گسترده‌‎ای مواجه شد. نتیجه این حواشی آن بود که فیلم از نمایش پرده‌ای داخل کشور جا ماند و کارگردان هم گویا حاضر نشد برای فیصله دادن به این موضوع، پا پیش بگذارد.

در چنین شرایطی بود که تلاش‌های جواد نوروزبیگی به‌عنوان تهیه‌کننده کار نیز چندان موفق نبود تا حالا فیلم در شرایطی قرار بگیرد که باید با نرمش بالایی از سوی صاحبان آثار مواجه شود.

در همان فصل بهار و تابستان، این‌گونه تصور شد که سعید روستایی؛ کارگردان فیلم، علاقه چندانی به اکران فیلم در سینماهای ایران ندارد. البته که شخص روستایی هرگز به شکلی مستقیم راجع این موضوع، اظهارنظر نکرد اما مجموع عوامل در آن ماه‌ها این شائبه را تقویت می‌کرد که روستایی احتمالا اشتیاقی برای اکران داخلی این فیلم ندارد.

احتمالا یکی از دلایلی که سبب تقویت این گزاره شد، استقبالی بود که از فیلم قبلی کارگردان به عمل آمده بود. متری شیش‌ونیم با دلار امروز، در فرانسه نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان فروخت. شاید تخمین صاحبان فیلم بر آن بود که به دلیل دریافت جازه فیپرشی کن ۲۰۲۲، استقبال بهتری از فیلم جدید روستایی به عمل می‌آید و زمینه نمایش این اثر نیز در چند کشور فراهم می‌شود اما برادران لیلا در فرانسه، ۷۰۷ هزار و ۸۴۲ دلار فروخت که با قیمت دلار امروز، چیزی کمتر از ۳۲ میلیارد تومان می‌شود. فیلم در امارات هم ۹ هزار و ۶۲۱ دلار فروش کرد که به پول ما، چیزی حدود ۴۳۰ میلیون تومان می‌شود. بنابراین فروش جهانی سومین ساخته سعید روستایی در دو کشور فرانسه و امارات، کمتر از ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود که طبیعتا، بسیار کمتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت.

در شرایطی که تصور می‌شد فیلم به فروش قابل‌توجهی در اکران فرانسه خود دست یابد، اما کمتر از آن چیزی فروخت که احتمالا در نمایش داخلی می‌توانست به دست بیاورد. بنابراین درست در این زمان بود که شاید نگاه‌ها، بیشتر به سمت اکران داخلی فیلم معطوف شد.

راهکار اکران برادران لیلا می‌تواند شامل زمان خریدن تهیه‌کننده از طرف فرانسوی در جهت تاخیر در زمان انتشار نسخه بلوری و حل اختلافات با سازمان سینمایی باشد

حالا اما خطری که فیلم را تهدید می‌کند، انتشار نسخه بلوری آن است. نسخه‌ای که طبق تقویم قرار است بیست‌وششم فوریه مطابق با هفتم اسفندماه منتشر شود و طبیعی است که چند ساعت پس از این انتشار، نسخه‌های باکیفیت فیلم در شبکه‌های اجتماعی قابل دریافت خواهد بود و دیگر قطعا این فیلم هیچ‌گاه نمی‌تواند رنگ پرده را به خود ببیند.

حالا و در شرایطی که تنها یک‌ماه تا انتشار نسخه بلوری این فیلم زمان باقی مانده، می‌توان به یک جمع‌بندی درست در مورد یکی از آثار توقیفی سینمای ایران رسید. این راهکار می‌توان شامل زمان خریدن تهیه‌کننده از طرف فرانسوی در جهت تاخیر در زمان انتشار نسخه بلوری فیلم باشد و از سوی دیگر، گام‌های عملیاتی برای نمایش هر چه زودتر فیلم برداشته شود.

برخی شنیده‌های غیررسمی حکایت از آن دارد که فیلم توسط نهادهای بالادستی توقیف شده است. حالا اگر، چه این ادعا درست باشد و چه نباشد، مسیر رفع مشکل، از سازمان سینمایی می‌گذرد که باید توسط کارگردان و تهیه‌کننده کار مرتفع شود. بنابراین اگر فیلم در شرایط کنونی رفع‌مشکل شده و به روی پرده برود، یک بازی دو سر برد به نتیجه می‌رسد؛ هم صاحبان فیلم می‌توانند یک اکران باشکوه را تجربه کنند و هم سازمان سینمایی، علاوه بر کم کردن یک فیلم از تعداد آثار توقیفی، به رونق گیشه امسال کمک قابل‌توجهی می‌کنند.

جای امیدواری بسیاری وجود دارد که سازمان سینمایی با مساعدت نهادهای بالادستی، زمینه‌های نمایش این فیلم را فراهم کند. البته که در شراط فعلی، توپ در زمین صاحبان اثر است که بتوانند به یک تعامل درست با سازمان سینمایی برسند.

  • 9
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش