جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۲:۳۳ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۱۲۱۰۷۳
فیلم و سینمای ایران

واکنش ها به بلیت ۴۰۰ هزار تومانی سینما؛ گیشه در دسترس همه می ماند؟

ه بلیت ۴۰۰ هزار تومانی سینما,قیمت بلیط سینما
به نظر می‌رسد باید به‌زودی شاهد افزایش قیمت بلیت سینماها باشیم. به‌تازگی علی سرتیپی، تهیه‌کننده، گفته با تورمی که این روزها با آن مواجه هستیم، قیمت معقول برای بلیت سینما ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است؛ ولی نمی‌توان چنین قیمت‌گذاری را انجام داد. با این حال دولت باید کمک کند تا با تعیین قیمتی مناسب، سالن‌های سینمایی به حیات خود ادامه دهند.

شرق: به نظر می‌رسد باید به‌زودی شاهد افزایش قیمت بلیت سینماها باشیم. به‌تازگی علی سرتیپی، تهیه‌کننده، گفته با تورمی که این روزها با آن مواجه هستیم، قیمت معقول برای بلیت سینما ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است؛ ولی نمی‌توان چنین قیمت‌گذاری را انجام داد. با این حال دولت باید کمک کند تا با تعیین قیمتی مناسب، سالن‌های سینمایی به حیات خود ادامه دهند.

او در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تصمیم به افزایش قیمت بلیت سینماها بیان کرد: «با توجه به هزینه‌هایی که در بخش تولید فیلم با آن مواجه هستیم و بعد هم آنچه در بخش اکران می‌بینیم، باید گفت سینما وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد. در‌حال‌حاضر قیمت همه چیز چند برابر شده، اما در یک سال گذشته قیمت بلیت سینما ثابت مانده است و سالن‌ها توان پرداخت هزینه‌های خود را هم ندارند».

سرتیپی قیمت بلیت سینماهای کشورمان را با کشورهای هم‌جوار مقایسه کرده و افزود: «در همین همسایگی‌ ما قیمت بلیت سینما در کشور امارات ۱۱ و ۱۲ دلار است، ولی در ایران کمتر از یک دلار است؛ یعنی ما ۷۰ تا ۸۰ سنت بلیت سینما را می‌فروشیم؛ در‌حالی‌که هزینه‌های ما با آنها یکی است. مثلا امکاناتی که در ایران‌مال یا پردیس کوروش داریم، با آنچه در دوبی‌مال هست، فرقی ندارد، ولی قیمت بلیت آنها چقدر است و قیمت بلیت سینماهای ما چقدر! علاوه‌براین، در همان سینماهای امارات فیلم‌های خارجی هم امکان نمایش دارند و در منطقه پخش می‌شوند، ولی ما در بخش تولید فقط با یک محصول بومی طرف هستیم و فیلم‌هایی مثل «آواتار» را نمی‌توانیم اکران کنیم»

او با اشاره به افزایش قیمت برخی دستگاه‌های لازم برای نمایش فیلم که در گذشته ۳۰ میلیون تومان بود، ولی الان به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است، گفت: «ما در مخمصه‌ای گیر کرده‌ایم که اگر بخواهیم قیمت بلیت را واقعی کنیم، باید با توجه به تورم حداقل آن را به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برسانیم، ولی نمی‌توانیم چنین کاری کنیم. شخصا معتقدم حداقل قیمتی که می‌توانیم برای سال آینده تعیین کنیم تا بدون هیچ سودآوری سینما فقط بتواند خرج خود را بگذراند، ۸۰ هزار تومان است».

او در پاسخ به اینکه مقایسه قیمت بلیت با دوبی در شرایطی که هزینه زندگی و درآمد شهروندان در دو کشور با هم تفاوت دارد، چقدر می‌تواند درست باشد؟ بیان کرد: «سینما باید چه کاری انجام دهد؟ این دولت است که باید کمک کند و درصدی از هزینه‌ها را متقبل شود تا این ارزان‌ترین تفریحی که الان برای مردم باقی مانده، از دست نرود.

واقعا با ۳۵ و ۴۵ هزار تومان (قیمت فعلی بلیت سینما) چه چیزی می‌توان خرید؟ با افزایش قیمت‌ها آیا تفریح‌هایی مثل سفر و رستوران‌رفتن مانند گذشته است؟ اگر دولت در بخش فرهنگی کمک کند، سینما همچنان ارزان‌ترین تفریح و سرگرمی برای خانواده‌ها و بچه‌ها و دور‌هم‌بودن‌ها است. هزینه‌ها و درآمدها با هم نسبتی ندارند و ترازهای مالی سینماها همه منفی است. اگر کمک شود تا سوبسیدی روی بلیت سینما گذاشته شود و مردم هم از سینما استقبال کنند، به سال آینده امیدوار خواهیم بود؛ در غیر‌این‌صورت ادامه کار بسیار سخت خواهد بود».

دور باطلی است که هر سال شاهدش هستیم

امیرحسین علم‌الهدی، کارشناس اقتصاد سینما، افزایش قیمت بلیت سینماها در سال پیش‌رو را اجتناب‌ناپذیر می‌داند و در این زمینه به «شرق» گفت: «وقتی شاهد افزایش قیمت در همه چیز هستیم، سینما نمی‌تواند در اندازه یک تفریح باثبات از منظر اقتصادی باقی بماند. طبیعی است که وقتی دلار به ۶۰ هزار تومان می‌رسد، شاهد افزایش قیمت روی همه کالاها هستیم و این دور باطلی است که هر سال شاهدش هستیم». او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به طبقه‌بندی طیف‌های مختلفی که مخاطب سینما هستند، پرداخت و افزود: «باید در نظر داشت که افزایش قیمت بلیت سینماها در این شرایط امری طبیعی است؛ اما همچنان معتقدم باید راهکارهایی برای جذب مخاطب عام به معنای طیفی که مسئله‌شان اقتصادی است، پیدا کرد.

بخشی از جامعه ما را اقشار آسیب‌پذیر تشکیل می‌دهند و طبیعی است که دغدغه آنها اساسا سینما نیست. افراد مرفه هم که ترجیح می‌دهند سینما نروند. در‌این‌میان تنها طبقه متوسط باقی می‌ماند که همیشه مخاطب سینما از میان این قشر بوده است که با افزایش قیمت بلیت سینماها یا افزایش هزینه‌های زندگی، طبقه متوسط روز‌به‌روز لاغرتر می‌شود و هر وقت این طبقه نحیف می‌شود، اولین واکنشش حذف مواردی مثل تفریح و اتفاقات فرهنگی از فهرست هزینه‌هایش است.

این قشر به‌سرعت هزینه‌های سینما، تئاتر یا موسیقی را از زندگی روزانه حذف می‌کند و ترجیح می‌دهد هزینه‌ها را در سرفصل‌های دیگر زندگی‌اش ببرد. پس نتیجه می‌گیریم هیچ چاره‌ای جز افزایش قیمت بلیت سینما باقی نمی‌ماند. در شرایطی که حوزه فرهنگ هم هزینه‌های خاص خودش را دارد، شاهد افزایش قیمت در ارکان گوناگون فرهنگ و سینما از‌جمله سینما‌داری، تولید و پخش خواهیم بود».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به راهکارهای دیگری برای جلب نظر مخاطب سینما در ماه‌های پیش‌رو اشاره کرد و گفت: «می‌توان با در نظر گرفتن راهکارهایی همچنان توجه مخاطب سینما را جلب و امکانی برای او فراهم کرد که سینما را فراموش نکند. بحث بلیت شناور یکی از همین راهکارهاست و قیمت‌های دیگری را از منظر اقتصادی در اختیار مردم بگذاریم. ارائه بلیت نیم‌بها یا شناور و... می‌تواند در آینده یکی از راه‌های رسیدن به این هدف باشد که مردم با انواع درآمد، بتوانند به سینما بروند و به دیدن فیلم در سینما رغبت نشان بدهند».

علم‌الهدی افزود: «قطعا سال آینده هزینه تولید حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و این به آن معناست که دفاتر پخش یا حوزه تولید در سینما برای جلب نظر مخاطب به سالن‌ها باید راهکارهایی در نظر بگیرند. با توجه به کاهش ۵۰‌درصدی مخاطب نسبت به سال ۹۸ و قبل از کرونا باید کاهش محسوس مخاطب را جدی گرفت. در سال ۹۸ به حدود ۲۷ میلیون فروش از سینما رسیدیم و امسال رقمی حدود ۱۴ میلیون را تجربه کردیم. افزایش قیمت بلیت سینماها و کاهش مخاطب به یقین اتفاق ناخوشایندی است؛ اما باید هم‌زمان به فکر راه‌حل‌هایی برای عبور از این بحران بود». او در پایان افزود: «هر سال با این پرسش مواجه می‌شویم که باید برای سینما چه کرد؟ و هر سال نقطه نظراتی بیان می‌شود و در نهایت در طول سال توجهی به آن نمی‌شود».

امیرحسین علم‌الهدی مدتی قبل در گفت‌وگو با «شرق» تأکید کرد: «به‌جز دو سال کرونا که سال‌های خوبی برای سینماها نبود، اگر مبنای آمار بد فروش را پیش از همه‌گیری کرونا در نظر بگیریم، در سال ۹۸، سینمای ایران در هشت ماه ۱۵ میلیون نفر مخاطب داشت و در مقایسه با هشت ماه سال ۱۴۰۱، چیزی حدود ۱۰ میلیون نفر ریزش مخاطب را نسبت به سال ۹۸ تجربه کردیم و البته در سال ۹۷، ما حدود ۲۱ میلیون نفر مخاطب سینما را در هشت ماه داشتیم و این آماری است که کاملا شرایط بحرانی سینماها را گوشزد می‌کند». او در ادامه به گستردگی و تنوع سینماهای سراسر کشور اشاره کرد و گفت: «در‌حال‌حاضر حدود ۶۰۰ پرده سینما در کشور داریم و چیزی حدود ۶۰، ۷۰ درصد کاهش مخاطب را تجربه می‌کنیم».

این کارشناس سینما افزود: «طبیعی است در این شرایط شاهد تعطیلی بسیاری از سینماها باشیم و برخی از پردیس‌های سینمایی با حداقل ظرفیت، فیلم نمایش می‌دهند و شاید فقط با چهار، پنج سالن سینما کار می‌کنند و باقی سالن‌ها بسته است و اگر هرچه زودتر فکری برای برون‌رفت از این بحران نشود، ممکن است تعداد تعطیلی سینماها بیشتر شود. فروش اندک سینما نگران‌کننده است. به هر حال طبیعی است که این کاهش ۷۰‌درصدی مخاطب، باعث تعطیلی بسیاری از سینماها خواهد شد.

واقعیت این است که در این شرایط نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که آیا اکران فیلم‌های توقیفی می‌تواند فروش بهتری را برای سینماها رقم بزند یا خیر؟ اگر وزارت ارشاد ساز‌و‌کاری برای نمایش آنها اتخاذ کند، شاید در‌ آن‌ صورت بتوان نظر دقیق‌تری درباره اکران آنها داشت و بعد واکنش مردم را نسبت به نمایش فیلم‌های توقیف‌شده می‌بینیم؛ اما به نظر می‌رسد اگر سینماها برای آینده نزدیک برنامه‌ای نداشته باشند یا به بیان دیگر پوست‌اندازی نکنند و به سمتی نروند که خودشان را با شرایط منطقی جامعه هماهنگ کنند و نتوانند پذیرای مخاطبان جدی سینما باشند، نمی‌توان انتظار دیگری داشت و باید به شرایط رکود سینماها عادت کنیم».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «باید اشاره کنم که ما نیاز داریم تا آداب حکمرانی در سینما‌ها تغییر کند. با این آداب سینما قادر به نفس‌کشیدن نیست. موضوعات اجتماعی و اقتصادی و افزایش شدید هزینه‌ها در سینما باعث شده تا شرایط متفاوتی را تجربه کنیم. سینمای ایران برای ادامه حیات به فاکتورهای دیگری نیاز دارد و نمی‌تواند تنها زیر چتر اکسیژن دولت به حیاتش ادامه بدهد. حیات طبیعی سینما، بر‌ اساس بازار عرضه و تقاضاست و می‌توان با مکانیسم‌هایی این بازار را حفظ کرد، مشروط بر اینکه دولت نگاهش را به حوزه سینما چه در تولید و چه نمایش تغییر بدهد».

او ادامه داد: «سینما اگر می‌خواهد ادامه حیات حداقلی را به ادامه حیات حداکثری پیوند بزند، هیچ چاره‌ای جز این ندارد که تغییر نگاهی در آن حاصل شود. این تغییر نگاه به سینما در سطح دولت تأثیر‌گذار خواهد بود و پذیرش اینکه با روش‌های معمول امکان ادامه حیات شاداب سینما وجود ندارد. این اولین قدم برای بهبود این شرایط است. باید بپذیریم که در تمام شاخص‌های حوزه اقتصادی، اجتماعی، ورزشی و هنری نیاز به یک بازنگری جدی داریم و می‌توانیم با تجدید نظر در برخی سیاست‌های جاری، اتفاقات خوبی برای سینما رقم بزنیم».

  • 9
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش