دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۷:۴۱ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۱۴۹۰
فیلم و سینمای ایران

تحلیل اطبایی بر اسکار «فروشنده»

پیشنهادی برای رئیس‌جمهور: نشان لیاقت کشور را به فرهادی اهدا کنید

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,محمد اطبایی
محمد اطبایی کارشناس سینما پیشنهاد داد، رئیس جمهور برای جبران ۳۰ سال کم لطفی و بی توجهی به موفقیت های بین المللی سینمای ایران بالاترین نشان لیاقت کشور را به اصغر فرهادی اهدا کند.

به گزارش خبرآنلاین، اصغر فرهادی با «فروشنده» موفق به کسب دومین مجسمه طلایی از هشتاد و نهمین دوره مراسم اسکار شد. این اتفاقی ویژه نه فقط برای سینمای ایران بلکه در تاریخ اسکار محسوب می شود و به این ترتیب فرهادی به جمع بزرگان تاریخ سینما همچون فدریکو فلینی، اینگمار برگمان و ویتوریو دسیکا پیوست که هر کدام بیش از یک بار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شده اند.

 

یک جایزه حیرت انگیز

مدیر شرکت توزیع بین المللی فیلم مستقل های ایرانی در گفت و گو با خبرآنلاین درباره این اتفاق تاریخی گفت: «این جایزه بیش از هر چیزی شایستگی اصغر فرهادی را نشان می دهد. ما در دوره ای زندگی می کنیم که رسیدن به این موفقیت ها برای بزرگترین کارگردانان دنیا دشوار شده است. تکرار موفقیت کارگردانانی که دهه های ۵۰ تا ۹۰ میلادی در عرصه های جهانی و رویدادهای معتبری مانند اسکار درخشش داشته اند، اکنون به واقع غیر محتمل شده است، علت آن هم تولید بالای فیلم در سرتاسر دنیا و افزایش رقابت است.»

 

او ادامه داد: «حتی می توان گفت که تکرار موفقیت های پیشین یک سینماگر برای وی بسیار دشوار است و این خود باید ارزش دو چندانی به اسکار دوم اصغر فرهادی بدهد. بعضی دوستان در جایگاه قیاس و گاه تقلیل موفقیت های فیلم "فروشنده"، آن را با فیلم "جدایی نادر از سیمین" مقایسه می کنند در صورتیکه واقعیت بازار و عرصه جهانی سینما در حال حاضر به گونه ای است که فرهادی هم نمی تواند موفقیت های "جدایی..." را تکرار کند. این در مورد هر سینماگری موضوعیت دارد. این وضعیت و دشواری حضور در این فضا را سال به سال می توان حس کرد. بنده به عنوان یک فعال حوزه عرضه و پخش بین الملل به کرار به فیلمسازان ایرانی می گویم که شرایط  مانند ۱۰ سال پیش نیست و حتی نسبت به پنج و دو سال گذشته هم تغییر کرده است. پس باید در این شرایط  دریافت دومین جایزه اسکار را یک اتفاق استثنایی قلمداد کرد و فکر می کنم باید مدتی بگذرد تا بتوانیم این موفقیت را بهتر درک کرده و از آن خوشحال تر باشیم.»

 

آیا فضای سیاسی تاثیر داشت؟

یکی از مهمترین حواشی که حتی قبل از اعطای جایزه به فیلم فرهادی مطرح شده بود، تاثیر مسائل سیاسی در جایزه اسکار بود. اطبایی با اشاره به پیشینه ای که چنین نگاه هایی در مورد موفقیت بین المللی سینمای ایران دارد، گفت: «برای توضیح این موضوع اول به نکته کلی تر اشاره می کنم، حدود سه دهه کار بین المللی در حوزه سینما و هنر تجربیات و دستاورد های مختلفی برای من داشته که یکی از مهم ترین شان اعتماد به نفس و اعتقاد راسخ به جایگاه واقعی هنر ایرانی در عرصه های بین المللی است. هر چند دیدگاهی وجود دارد که هر نوع موفقیت و تشویقی در خارج از مرزهای کشورمان را به مسائل فرا هنری و در اینجا ، به مسائل سیاسی ارتباط می دهند و من با اطمینان می گویم که در ۹۵ درصد موارد این طور نیست و این کم لطفی به هنرمندان و تولیدات هنری ماست. ما به واسطه ویژگی ها و ظرفیت های هنری آثارمان به این موفقیت رسیده ایم. بخشی از این نگاه هم تاثیر خودکم بینی تاریخی است که ریشه در چند صد سال اخیر دارد و نتیجه آن کمبود اعتماد به نفس از نوع جهان سومی اش.»

 

او ادامه داد: «در مورد این جایزه خاص نیز در همین چند ساعت گذشته کم اظهار نظر نبوده که اعتبار آن را تمام و کمال به شرایط سیاسی پیش آمده مرتبط دانسته که من چندان با ان هم عقیده نیستم و یا لااقل دلم نمی خواهد چنین فکر کنم. می توان مسائل سیاسی را نیز در آن دخیل دانست اما باید این را بپذیریم که پیش از آن خود فیلم «فروشنده» ۵۰ حضور بین المللی داشته و جایزه اسکار دوازدهمین جایزه بین المللی آن در سال جاری بوده، فروش «فروشنده» در کشور های مختلف بسیار قابل توجه داشته و نقد ها و بازتاب رسانه ای غالبا مثبت نیز داشته است. همین حضور در جمع پنج نامزد جایزه اسکار پیش از تصمیم رییس جمهور آمریکا و جنجال های بعدی بوده است. اوج این بی سلیقه گی دخیل دانستن دلارهای نفتی و گازی کشور قطر در این جایزه و دیگر موفقیت های فیلم "فروشنده" است که ناشی از بی اطلاعی این افراد است. در وهله اول باز هم ردپای همان کمبود اعتماد به نفس تاریخی و سیاسی کاری جناحی به شدت در این تحلیل دیده شده و اطمینان دارم که در صورت عدم دریافت جایزه هم باز تیتر دیگری با این مضمون شکل می گرفت که دلار های نفتی شیوخ قطری هم به «فروشنده» کمک نکرد! »

 

او ادامه داد: «من اصلا نگاه نژاد پرستانه نداشته و می گویم شاید قطری ها بتوانند میزبانی جام جهانی را برای خود با دلار فراهم کنند، اما در حوزه هنر نمی توانند با دلار خلق اثر کنند. آنان و دیگر کشورهای منطقه شاید بتوانند جشنواره های و رویداد های هنری پر زرق و برق راه بیندازند و یا موزه های بزرگ برپا کنند، اما این به واقع بیشتر به نیروی های خلاقه کل منطقه کمک کرده تا آنکه استعدادی را در آن کشورها شکوفا کند.»

 

اطبایی گفت: «کاری که آنان می کنند این است که تلاش دارند نام کشور خود را مطرح کنند، حال چه در روی پیراهن باشگاه بارسلونا باشد و یا در تیتراژ یک فیلم و این هم قابل درک است. منطقه ای که نه تاریخ دارد و نه تمدن، چاره ای جز ایجاد این اعتبار ندارد. در مورد بودجه ای که گفته می شود فیلم «فروشنده» از سرمایه گذار قطری گرفته کل ماجرا از این قرار است که یک صندوق مالی به پروژه های مختلف در منطقه خاورمیانه کمک می کنند و از فردی مانند الیا سلیمان، کارگردان معروف فلسطینی هم به عنوان مسئول هنری این  بنیاد بهره می گیرند. آنان نه سرمایه گذار هستند نه شریک فیلم. شاید دو تا پنج درصد بودجه یک پروژه برگزیده به صورت بلا عوض داده می شود تا در جریان تولید و یا پس از تولید استفاده شود. »

 

خدا به دادش برسد

فرهادی بعد از جایزه اسکار «جدایی...» فیلم «گذشته» را در فرانسه ساخت. اطبایی در پاسخ به این سئوال که پیش بینی او از آینده پیش روی سینمای فرهادی چیست، گفت: «خدا به دادش برسد! خیلی شرایط برای او سخت شده است و انتظارات از او بالا می رود و هر فیلمی بسازد با آثار قبلی و موفقیت های آن فیلم ها مقایسه می شود. اما فرهادی آنقدر باهوش هست که بتواند این موقعیت را حفظ کند و بهبود ببخشد. یک نوعی اطمینان خاطر به او به وجود آمده است.»

 

یک پیشنهاد برای رئیس جمهور

اطبایی در پایان سخنان پیشنهادی را مطرح کرد و گفت: «حدود ۳۰ سال است در مورد موفقیت بین المللی سینمای ایران بیشترین بی انصافی و کمترین توجه ها به سینماگران شده است. همین امسال بزرگ ترین هنرمند دوران معاصر، یعنی آقای عباس کیارستمی را از دست دادیم و حسرت تکریم مناسب ایشان در زمان حیاتشان بیش ار پیش باید به دل مسئولان مانده باشد. حال جایزه «فروشنده» از مراسم اسکار فرصت بسیار مناسبی است برای مسئولان درجه اول کشور تا جبران مافات کنند و اصغر فرهادی می تواند نماد و نمونه مناسبی برای این اقدام باشد و امیدوارم آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور روحانی از این فرصت طلایی خود استفاده کرده و بالاترین نشان لیاقت کشور را به اصغر فرهادی اعطا کند و با این رفتار و اقدام شایسته فرهنگی تمام کم لطفی ها و بی توجهی ها را در ۳۰ سال گذشته نسبت به موفقیت های بین المللی سینمای ایران جبران کند.»

 

 

 

  • 10
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش