سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۰۸:۳۴ - ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۱۱۸۰
فیلم و سینمای ایران

تحلیل موضوعی فروش در بازار سینما

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,سینما

به گزارش دنیای اقتصاد، سینمای ایران در سال گذشته توانست بزرگ‌ترین رقم فروش را در طول تاریخ این هنر تجربه کند و به فروشی بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان برسد. این رقم فروش فضا رابرای تحلیل بازار سینما به‌عنوان صنعت سرگرمی مهیا کرد و بررسی فروش فیلم‏ها در یک‌سال گذشته برخی پیش‏بینی‏ها و فرضیه‏ها درباره بازار سینما را تایید می‏کند. اینکه سینماروها در شهرستان‏ها فیلم‏های کمدی را بر فیلم‏های غیرکمدی ترجیح می‏دهند و این در حالی است که کفه ترازوی اجتماعی‌پسندها و کمدی پسندها در تهران تقریبا برابر است. منطق و مکانیزم بازار سینما در ایران هم بر مبنای همین فرض بنیان نهاده شده است.

 

بر مبنای همین فرض، سینمادارهای شهرستانی از اکران فیلم‏های کمدی بیشتر از فیلم‏های غیرکمدی استقبال می‏کنند و به علت کم‌شمار بودن تعداد سالن‏های سینما در شهرستان‏ها، برخی فیلم‏های غیرکمدی هرگز فرصت چندانی برای اکران پیدا نمی‏کنند. برهمین اساس است که همواره منطق فرضی بازار سینما بازتولید می‏شود.

 

سینماگرها عمدتا با هدف تصاحب بازار شهرستان‏ها فیلم کمدی می‏سازند و سینمادارهای شهرستانی نیز از اکران فیلم‏های کمدی بیشتر استقبال می‏کنند. تکرار این موضوع چنین نتیجه‏ای را به دنبال خواهد داشت که مجموع فروش۱۱فیلم پرفروش کمدی در سال ۹۵ در شهرستان‏ها به آستانه ۴۰ میلیارد تومان می‏رسد و در همین بازار مجموع فروش ۱۱ فیلم پرفروش غیرکمدی در حدود ۲۲ میلیارد تومان می‌شود. یعنی فیلم‏های کمدی تقریبا دو برابر فیلم‏های غیرکمدی خواهان دارد. این در حالی است که در تهران میزان فروش تقریبا برابر است. بازار سینمای کمدی‏های پرفروش ۴۱ میلیارد تومان رکورد زده و بازار فروش فیلم‏های غیر کمدی کمی بیشتر از ۳۸ میلیارد تومان.

 

 

در نمودارهای همین گزارش می‏توان برآورد دقیق‏تری از میزان فروش فیلم‏های کمدی و غیرکمدی در سینماهای شهرستان‏ها و تهران به دست آورد. درمجموع می‏توان گفت که سال گذشته پرفروش‏ترین‏های سینمای کمدی در ایران ۸۱ میلیارد تومان فروش داشته‏اند و غیرکمدی‏ها ۶۰ میلیارد تومان.

 

شکاف طبقاتی در نگاه به سینما

مقایسه برخی شاخص‏های اقتصادی همچون میانگین درآمد و مصرف خانوار در تهران و شهرستان‏ها نیز می‏تواند در تبیین این وضعیت کمک‏ حال باشد. برای مثال در سال ۹۴ طبق اعلام مرکز آمار ایران، میانگین درآمد سالانه یک خانواده شهری در تهران بیش از ۳۷ میلیون تومان برآورد شده و این در حالی است که میانگین درآمد سالانه یک خانوار در کل کشور به‌طور میانگین کمتر از ۲۸ میلیون تومان است. این آمار را جمشید انصاری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز در پاییز سال گذشته تایید کرده است.

 

اختلاف نزدیک به ۱۰میلیون تومانی درآمد سالانه میان شهرستانی‏ها و تهرانی‏ها، ‏ می‏تواند عامل مهمی در شکل‏گیری نگاه این دو نوع مخاطب به سینما باشد. طبقه متوسط شهری در تهران عمدتا گرایش بیشتری به سینما به‌عنوان یک رسانه یا هنر دارد و طبقات شهری متوسط در شهرستان‏ها عمدتا سینما را به عنوان یک تفریح و سرگرمی می‏شناسند.

 

شکاف موجود در نگاه به سینما دو گونه بازار متفاوت را برای سینماگران ایجاد می‏کند. عمده سینماگرانی که بازار سینمای اجتماعی را هدف‌گذاری می‏کنند در تولید اثر سینمایی خود عمدتا مخاطب تهرانی را مد نظر دارند، شاید همین موضوع سبب می‏شود که لوکیشن آثار سینمایی اجتماعی و کاراکترهای آنها عمدتا رنگ و بوی تهرانی دارد و مرکزگرایی در آثار اجتماعی به شیوه پررنگی قابل مشاهده است. در مقابل آثار کمدی سینما که نگاه وسیع‏تری به مخاطبان غیرتهرانی دارد، کمتر مرکزگرا و عمدتا مرکز‌گریز است و لوکیشن‏ها و کاراکترهایشان کمتر تحت تاثیر تهران قرار گرفته است.

 

دو فیلم کمدی و پرفروش سال گذشته یعنی «من سالوادور نیستم» و«سلام بمبئی» مشخصا مرکزگریز هستند و لوکیشن‏های اصلی‏شان را در خارج از تهران در نظر گرفته‏اند و در مقابل فیلم‏های غیر کمدی و پرفروش «فروشنده» و «ابد و یک روز» کاملا تحت تاثیر سبک زندگی و مسائل اجتماعی برجسته در تهران است. البته این تحلیل‏ها نیازمند ارجاعات بیشتر و کندوکاو بیشتری در آمار و موضوع فیلم‏های کمدی و غیرکمدی است.

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,سینما
اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,سینما

 

  • 9
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش