دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۸:۲۳ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۳۸۹۴
فیلم و سینمای ایران

مداخله نیروی انتظامی در تجمع مستندسازان/ اسعدیان: برخی می‌خواهند راه شمقدری را بروند

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,تجمع مستندسازان
تجمع اعتراض آمیر جمعی از مستندسازان در مقابل خانه سینما پس از صحبت های همایون اسعدیان و مداخله نیروی انتظامی به پایان رسید.

به گزارش  ایسنا ،گروهی از مستندسازان که نسبت به نحوه همکاری و ثبت صنف خود در خانه سینما اعتراض دارند، صبح سه‌شنبه (۱۶ خردادماه) در مقابل خانه سینما تجمع کردند و اعتراض خود را با پلاکاردهایی در دست که روی آن‌ها نوشته شده بود خانه مستندسازان کجاست؟ مطرح کردند.

 

این گروه طبق خواست مدیران خانه سینما دعوت شدند که داخلِ ساختمان خانه سینما در خیابان بهار شوند، اما ترجیح دادند که بیرون از ساختمان و در خیابان بایستند.

 

با این حال همایون اسعدیان در گفت‌وگویی با خبرنگاران درباره این ماجرا گفت: «اینکه گروهی از مستندسازان می‌خواهند برای خانه سینما تعیین تکلیف کنند درست نیست، چون هیچ صنفی نمی‌تواند چنین کاری کند و اگر عده‌ای حتی تصور می‌کنند مسیر خانه سینما غلط است می‌توانند با اعضای صنوف و شوراهای مرکزی صحبت کنند و تقاضای مجمع عمومی را ارائه کنند.»

 

او افزود: «در آن صورت اگر نظر مجمع برگشت و گفت مسیر را اشتباه رفته است که ثبت قانونی در وزارت کار درست نبوده، می‌تواند همانند قبل به وزارت ارشاد بازگردد.»

 

اسعدیان ادامه داد: «ما به دوستان مستندساز احترام می‌گذاریم، چون همکار ما هستند، اما به خلاف گفته شده که از خانه سینما بیرون شده‌اند چون مستندسازان در خانه سینما حضور دارند و برای من جالب است که کسانی معترض هستند که خودشان جزو موسسین انجمن صنفی مستندسازانی که در وزارت کار ثبت قانونی شد، هستند و هنوز اسامی آن‌ها در آنجا موجود است.»

 

این کارگردان افزود: «اما آن‌ها اکنون نظرشان برگشته و فکر می‌کنند باید اساس خانه سینما را زیر سوال ببرند اما قطعا خانه سینما و هیأت مدیره صنوف چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.»

 

اسعدیان اظهار کرد: «پس از بازگشایی خانه سینما، به اتفاق آرا تصمیم گرفته شد که صنوف در وزارت کار به طور قانونی ثبت شوند. این وظیفه به عهده هیأت مدیره خانه سینما محول شد تا مراحل پیگیری و ثبت را انجام دهند. هیئت مدیره دو دوره قبل چهار سال این کار را انجام داد و در آن مدت حدود ۱۵ صنف در وزارت کار ثبت قانونی شدند و یکی از اولین صنوف هم مربوط به مستندسازان بود. به جز آن حدود ۱۵ صنف دیگر باقی مانده که آن هم در حال انجام شدن است، اما بعضی‌ها مشکلاتی دارند، چون مثلا طبق قوانین وزارت کار باید حداقل ۵۰ عضو داشته باشند، اما بعضی صنوف مثل ویژوئال افکت (جلوه‌های ویژه) این تعداد عضو ندارد.»

 

او تأکید کرد:‌ «از نظر خانه سینما به دلیل آنکه این مصوبه همچنان پابرجاست، وظیفه به هیئت مدیره جدید محول شده و صنوفی که در وزارت کار ثبت قانونی شده باشند در خانه سینما رسمیت پیدا می‌کنند و دیگر صنوفی که هنوز مراحل ثبت را طی نکرده‌اند فعالیت می‌کنند، اما مراحل ثبت نیز پیگیری می‌شود تا به محض آنکه ثبت نهایی صورت گرفت، دیگر با دو گروه روبرو نباشیم. الان در خانه سینما هم انجمن تهیه‌کنندگان مستند هست و هم انجمن کارگردانان مستند.»

 

اسعدیان یادآور شد: «اینکه برخی دوستان ما به اشتباه تصور می‌کنند خانه سینما به ۶۴ صنف تبدیل می‌شود، یعنی ۳۲ صنف ثبت قانونی هستند و در کنار آن‌ها ۳۲ انجمن فرهنگی هم وجود خواهد داشت اشتباه است، چون اساسا لغت انجمن فرهنگی را همان گونه‌ای به کار می‌برند که آقای شمقدری به کار می‌برد.»

 

او گفت: «حتی آن‌هایی که ادعای انجمن فرهنگی دارند انجمن فرهنگی نیستند، چون باید در وزارت ارشاد ثبت شوند و هیأت موسس تشکیل دهند، آن هم هیأت موسسی که ابدی است و قابل عزل شدن نیست. در حالی که انجمن فرهنگی می‌تواند تعداد زیادی باشد. مثلا انجمن علاقه‌مندان به سینمای مستند یا علاقه‌مندان به مستند اجتماعی یا حیات وحش. اما در خانه سینما باید یک صنف وجود داشته باشد که هم فعالیت صنفی و رفاهی اعضایش را انجام می‌دهد و هم طبق اساسنامه کار فرهنگی می‌کند.»

 

اسعدیان همچنین درباره اینکه گفته شده بود اتاق مستندسازان در خانه سینما قفل شده گفت: «ما اتاقی را قفل نکردیم، چون آن اتاق متعلق به انجمن صنفی مستندسازان است که در خانه سینما هستند.»

 

در ادامه تجمع مستندسازان در مقابل خانه سینما همایون اسعدیان به بیرون ساختمان رفت تا با آن‌ها گفت‌وگو کند و خطاب به آن‌ها ضمن ارائه دوباره توضیحاتی که به خبرنگاران داده بود تأکید کرد: «متأسفم که آقای مختاری راه آقای شمقدری را می‌رود و من این توضیحات را می‌دهم تا اطلاعات غلط به مطبوعات ندهید. البته مستندسازان نسبت به ورود پیدا نکردن به ساختمان خانه سینما معترض بودند که با وجود دعوت اسعدیان به داخل نیامدند و یکی از آن‌ها پس از خواندن بیانیه‌ای که پیش از این منتشر شده بود، تأکید کرد که نامه‌نگاری‌هایی با خانه سینما، سازمان سینمایی و وزارت ارشاد انجام شده که اگر جواب لازم را نگیرند، در مقابل وزارت ارشاد تجمع خواهند کرد.»

 

این تجمع با صحبت‌های بی‌نتیجه معترضان و همایون اسعدیان به پایان رسید و ناهید رضایی به عنوان یکی از حاضران در این تجمع بیان کرد: «مجمع عمومی ۲۲ خردادماه در محلی خارج از خانه سینما یعنی در یک گالری برگزار می‌شود، چون به آن‌ها اجازه داده نشده تا مجمع خود را در خانه سینما برگزار کنند.»

 

او با دعوت از همکاران خود تأکید کرد که در صورت به نتیجه نرسیدن موضوع، تجمع بعدی در وزارت ارشاد و پس از آن در مقابل مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

 

یکی از اعتراضات مستندسازان به تابلوی ورودی خانه سینما هم بود که می‌گفت، باید این تابلو به جامعه کارگری تهران تغییر کند؛ چون مرکز جامعه صنفی مستندسازان نیست و مستندسازان شهرستان را هم در برنمی‌گیرد که در این‌باره همایون اسعدیان توضیح داد: «۳۰ سال در ایران عادت به هیئتی کار کردن وجود داشته و تشکلی که پیش از این نامگذاری شده، شکل دیگری داشته و الان برای اصولی کردن فعالیت‌ها اقدامات ثبت انجام می‌شود. ضمن اینکه در شهرستان‌ها هم فعالان می‌توانند انجمن‌هایی تشکیل داده و به کانون‌های خود بپیوندند.»

 

همچنین حضور پلیس اگرچه به دخالت منجر نشد، اما با این کنایه مستندسازان همراه بود که از حضور پلیس تشکر می‌کنیم اما دعوایی نداریم و آن‌ها را هم خبر نکرده‌ایم که همایون اسعدیان هم پاسخ داد: خانه سینما هم با پلیس تماسی نگرفته است.

 

جمعی از مستندسازان حاضر در این تجمع محسن استادعلی، هوشنگ میرزایی، ناهید رضایی، مهدی قربان‌پور، ارد زند و محمدرضا وطن‌دوست بودند.

 

 

 

 

  • 18
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش