شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳
۱۶:۱۷ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۵۰۲۲۱۵
فیلم و سینمای ایران

نظر سید ضیا هاشمی, انسیه شاه حسینی, مسعود فروتن وعلی روئین تن درباره رده بندی سنی در سینمای ایران

بررسی رده بندی سنی در سینمای ایران

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,رده بندی سنی فیلم های سینمایی
در کشور ایران کمتر پیش آمده فیلم ها درجه بندی سنی شوند، مگر در موارد نادر که آن هم جای حرف دارد!اخیرا یکی از فیلم های اکران شده ساعاتی قبل از روی پرده رفتن درجه بندی سنی شده که جای تامل دارد.

خبرگزاری صبا / رده بندی سنی برای فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی از سال های دور در کشورهای صاحب صنعت سینما اجرا می شود. چون در آن کشورها محدودیتی برای موضوع فیلم ها وجود ندارد یا کم است، برای اینکه کودکان و نوجوانان مخاطب چنین فیلم هایی نباشند،برای برخی از فیلم ها که ساختار خاصی دارند و برای گروه سنی های مشخصی مناسب نیست،رده بندی سنی قرار می دهند.

 

این رده بندی بیشتر به خاطر آن است تا والدین فرزندان خود را از دیدن آنها برحذر دارند.این رده بندی اکثر مواقع الزام آور نیست.

 

در کشور ایران کمتر پیش آمده فیلم ها درجه بندی سنی شوند،مگر در موارد نادر که آن هم جای حرف دارد! اخیرا یکی از فیلم های اکران شده ساعاتی قبل از روی پرده رفتن درجه بندی سنی شده که جای تامل دارد.

 

درپی ایجاد این رده بندی سنی مخاطبان در سینما ها و با توجه به  بازخورد های قشری از جامعه، با چند تن از عوامل سینما در این ارتباط گفت وگویی انجام داده ایم که می خوانید:

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,رده بندی سنی فیلم های سینمایی

 

سیدضیا هاشمی تهیه کننده سینما از ایجاد رده بندی سنی مخاطبان ابراز خوشحالی کرد و به خبرگزاری صبا گفت:به شدت با این کار موافقم و لازم است برای ترویج آن فرهگسازی های لازم انجام شود. باید این فرهنگسازی انجام شود که اگر رده سنی آن فیلم تا ۱۳سال است کودکان بتوانند همراه خانواده آن فیلم را ببیند و مسوولیتش به دوش خانواده است .

 

باید شفاف سازی در فیلم ها صورت گیرد و در این حوزه به جایی برسیم که مردم برای فیلمسازان محدودیت ایجاد کنند و خود آنها تصمیم بگیرند کوکان شان باید به تماشای آن فیلم بنشینند یا نه.

 

وی در خصوص اینکه سینمای ایران سینمای اخلاق مداری است و ایجاد این رده بندی سنی کار درستی است یا خیر؟ توضیح داد:جوانان ما شعور خیلی بالایی دارند. باید فرهنگسازی و جزئیات فیلم را اعلام کنیم تا مردم با خیال راحت بتوانند آن را ببیند، نه اینکه به دنبال تحقیق باشند.کار بسیار درستی است و باید این شفاف سازی انجام شود.

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,رده بندی سنی فیلم های سینمایی

 

علی روئین تن کارگردان و نویسنده سینما نیز در ارتباط با ایجاد رده بندی سنی مخاطبان در سینما گفت:هنر قابل تفکیک و دسته بندی نیست.

 

در دوره ای زندگی می کنیم که در لحظه می توانیم اتفاقات جهان را از طریق فضای مجازی مشاهده کنیم.به نظر من این رده بندی در کشورهای صاحب فرهنگ شوخی ای بیش نیست و حتی ماهیت قابل بحثی هم ندارد.

 

وی در ادامه افزود:چه کسی می خواهد این رده بندی را اجرا کند؟!خود مسوولان هم می دانند این موضوع قابل اجرا نیست و مسکنی است  برای برخی از کسانی است که نگرانند.

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,رده بندی سنی فیلم های سینمایی

 

انسیه شاه حسینی نیز در این باره گفت: اصل کار باید درست باشد.اوضاع فرهنگی فیلم های ما ناهنجار است ودیگر کار از این حرف ها گذشته.سینمای ما بحرانی تر از این  است که با انجام این راه کارها حل شود.آدمی که حالش بد است را مسکن می دهند،رده بندی مخاطبان سینما هم مانند یک مسکن برای سینمای ایران عمل می کند.

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,رده بندی سنی فیلم های سینمایی

 

مسعود فروتن نیز در ارتباط با این رده بندی سنی گفت:رده بندی سنی امری نوظهور در سینما نیست و پیش ازاین هم در سینما ی کشور و جهان شاهد این درجه بندی ها بوده ایم. به نظر من انجام این کار بسیار لازم و ضروری است و در جهت فرهنگسازی جامعه است.

 

وی در ادامه  افزود:باید نظام بندی مشخصی تعیین شود و مردم را با جزئیات آن آشنا کنند تا به مرور این موضوع برای مخاطبان و فیلمسازان جا بیفتند و مردم به یک نظر واحد در این موضوع برسند و خودشان نسبت به دیدن یا ندیدن آن فیلم تصمیم بگیرند.

 

او رده بندی سنی را امری ضروری دانست و خاطر نشان کرد:گاهی مسائل اخلاقی در  جامعه وجود دارد که باید از طریق مطرح کردن مسائل اجتماعی در فیلم ها آن را مطرح و شفاف سازی کرد. ممکن است این سبک از فیلم ها برای کودکان مناسب نباشد.

 

مخاطبان بزرگسال از سواد رسانه ای و درایت برای مواجهه شدن با این موضوعات برخوردارند و تحت تاثیر موضوع فیلم قرار می گیرند و در صدد اصلاح خود بر می آیند، ولی در کودکان ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

 

 

  • 16
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش