یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۰۹:۴۲ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۵۰۲۳۲۰
فیلم و سینمای ایران

ناگفته های تولید یکی از ماندگارترین فیلم های سینمای ایران;

نگاهی به فیلم سینمایی افعی

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,فیلم افعی
درست ۲۵ سال از زمان ساخت فیلم «افعی» می گذرد، فیلمی که در زمان اکرانش تمام رکوردهای فروش و جذب مخاطب را جا به جا کرد و کارگردان و تهیه کننده آن هم در یک دادگاه محاکمه و محکوم به مرگ شدند!

به گزارش جام جم ، افعی سال ۱۳۷۱ تولید و اکران شد، فیلمی که با هنرنمایی جمشید هاشم پور،‌ ایلوش خوشابه و معرفی بهاره رهنما و یک پروداکشن عظیم در ژانر اکشن و رزمی با کیفیتی که در زمانه خودش کم نظیر بود روی پرده نقره ای ثبت و ماندگار شد.

 

حالا با گذشت ۲۵ سال از تولید و اکران افعی، کارگردان آن روانشاد محمدرضا اعلامی دیگر در میان ما نیست و برای همیشه قلم و دوربین را زمین گذاشته و به خانه ابدی کوچ کرده است، اما بی تردید در چنین فیلم هایی که پیش تولید و تولید مفصل و پرهزینه ای دارد محوری ترین نقش را تهیه کننده دارد.

 

مرتضی شایسته تهیه کننده فیلم افعی بود، مردی که از موسسان شرکت فیلمسازی «هدایت فیلم» است و در کارنامه اش افزون بر افعی تولید آثاری همچون روز واقعه، سردار جنگل، می خواهم زنده بمانم، جهان پهلوان تختی، بوی کافور عطر یاس، سام و نرگس و ... نیز به چشم می خورد.

 

در ۲۵ سالگی تولید افعی سراغ مرتضی شایسته رفتیم و او با ما از تولید این فیلم گفت، فیلمی که برای ساخت آن او و کارگردان(اعلامی) در دادگاه «خلق» محکوم به مرگ شدند.

 

شایسته درباره چگونگی شکل گرفتن پروژه «افعی» به جام جم آنلاین گفت: ایده اولیه این فیلم به ذهن من رسید و آن را با مرحوم اعلامی در میان گذاشتم و ایشان فیلمنامه را بر اساس آن ایده نوشتند و بعد روی فیلمنامه همفکری شد و چندین بار آن را بازنویسی کردیم تا متن نهایی آماده شد.

این تهیه کننده و فیلمساز کشورمان ادامه داد: به طور طبیعی بعد از آماده شدن فیلمنامه نوبت به تشکیل گروه تولید و انتخاب بازیگران می رسد و در این زمینه هم قراردادها را بستیم و یک گروه بسیار بزرگ در تولید این فیلم مشارکت داشتند.

 

چگونگی ورود بهاره رهنما به سینما / قهرمان بزرگ پرورش اندام در افعی

از شایسته درباره انتخاب بازیگران پرسیدم و او توضیح داد: آقای جمشید هاشم پور آن زمان خیلی در این تیپ فیلم ها جواب می داد،‌ خانم بهاره رهنما هم برای نخستین بار در این فیلم به نوعی به سینما معرفی شد، الان حافظه ام یاری نمی کند که چگونه ایشان به آقای اعلامی و بنده معرفی شدند ولی احتمال می دهم که از طریق کلاس یا کارگاهی با آقای اعلامی آشنایی داشتند.

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,فیلم افعی

 

او افزود: افعی یک پروژه بزرگ بود کاملا اکشن و متفاوت از آنچه در سینمای ایران مسبوق به سابقه بود، برای لوکیشن اصلی مکانهای بسیار زیادی را بررسی کردیم و در نهایت بهشهر عباس آباد نهایی شد و آنجا کمپ بزرگی ساختیم. یادم است آقای یزدان راد، قهرمان و ورزشکار ورزش های رزمی و پرورش اندام هم در این پروژه با همکاری بسیار خوبی داشتند. لوکیشینی هم که ساختیم ماندگار شد و بعد از ما از آن استفاده فراوانی صورت گرفت.

شایسته تاکید کرد: ساختن افعی در بخش خصوصی و با آن تولید و هزینه های بالا و حرفه ای در آن زمان بیشتر شبیه معجزه و کاری خارق العاده بود.

 

یک خاطره هلی کوپتری

شایسته یک خاطره جالب هم درباره تولید افعی دارد و به جام جم آنلاین گفت: در این پروژه ما نیاز به هلی کوپتر داشتیم ولی خیلی شرایط گرفتن هلی کوپتر سخت بود و فیلمبرداری هم به روزهای آخر می رسید و آقای اعلایی به من گفت که ما دیگر نمی توانیم این هلی کوپتر را داشته باشیم و کاملا ناامید شده بود، اما درست در آخرین روزها بالاخره نامه نگاری ها و ارتباطاتی که با ارگان های نظامی گرفتیم نتیجه داد و یک روز صبح به من اطلاع دادند که هلی کوپتر آماده است و من همراه با تیم مرتبط سوار هلی کوپتر شدم و به لوکیشن رفتیم و وسط پروژه فرود آمدیم، خدابیامرز آقای اعلامی باورش نمی شد، همه غافلگیر شده بودند و انصافا ایشان هم در جایگاه کارگردان سنگ تمام گذاشت و آن صحنه های مربوط به هلی کوپتر را با سرعت و در کمترین زمان و با بهترین کیفیت برداشت کرد و جزء سکانس هایی شد که تماشاگران زیادی از آن لذت بردند.

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,فیلم افعی

 

تهدید به مرگ و تشکیل دادگاه

یکی از نکات جالب و ناگفته تولید افعی تهدید به مرگ شدن مرتضی شایسته و محمدرضا اعلامی است، تهیه کننده افعی درباره آن توضیح داد: داستان فیلم و محتوای آن باعث شد که گروهی از مخالفان ایران در خارج از کشور در دادگاهی به نام «خلق» ما را محاکمه کنند و در نهایت حکم به مرگ دادند و نامه ای هم برای ما با همین مضمون فرستادند که هنوز نامه را دارم.

 

فروش افعی چقدر بود؟

خیلی ها افعی را آن زمان در سینماها نشسته و ایستاده تماشا کردند، اما حتی آنهایی که این فیلم را ندیدند صف های طولانی گیشه افعی را به خاطر دارند ، از شایسته پرسیدم آن زمان چقدر این فیلم فروش داشت، او گفت: افعی تمام رکوردها را جا به جا کرد، آن زمان فکر می کنم بیش از ۱۰۰ میلیون تومان فروش داشت، سودآوری اش عالی بود و جالب است بدانید که تا چندین سال بعد هم برخی سینماها آن را اکران می کردند، آن زمان نسخه های کپی را فرستاده بودیم و دیگر نسخه ها را جمع نکرده نکرده بودیم و سینمادارها بخصوص در شهرستان ها به محض این که فروششان پایین می آمد دوباره افعی را اکران می کردند و جالب است که همچنان مخاطب هم داشت و می فروخت.

 

 

 

  • 13
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش