چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۱۸:۳۷ - ۰۵ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۱۱۳۳
فیلم و سینمای ایران

ساسان سالور:

«هایلایت» یک مینیمال عاشقانه است

ساسان سالور,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
ساسان سالور تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هایلایت» گفت: این فیلم پیرو سایر فیلم‌های اصغر نعیمی مضمونی عاشقانه دارد، و با وجود رگه‌های اجتماعی بسیار قوی که دارد، تبدیل به یک مینیمال عاشقانه شده است.

ساسان سالور «تهیه کننده» فیلم سینمایی «هایلایت» در گفت‌وگو با فارس، درباره این فیلم که کارگردانی آن را اصغر نعیمی بر عهده دارد، اظهار کرد: اصغر نعیمی فیلمنامه ای با عنوان «برخورد کوتاه» داشت که دارای ایده ابتدایی خوبی بود که در نهایت آن را با عنوان جدید «هایلایت» به مرحله تولید رساندیم.

 

*دیگر در فیلم‌ها شاهد سوژه‌های عجیب و غریب نیستیم

این تهیه‌کننده سینما افزود: باید به این نکته اشاره کنم که متأسفانه در حال حاضر سوژه‌های سینما تکراری شده است، سکانس‌هایی در فیلم‌ها می‌بینید که با دیدن آن مخاطب می‌تواند مصداق عینی آن در فیلم‌های شاخص دیگری بیابد به همین دلیل بسیاری از فیلم‌ها شبیه به کارهای اصغر فرهادی شده است. باید بگویم که در حال حاضر در سینما و فیلم‌های‌مان شاهد سوژه‌های تازه و عجیب و غریب نیستیم.

 

*«هایلایت» یک مینیمال عاشقانه است/ تعویض لوکیشن هر ۶ساعت

سالور در ادامه افزود: کلیات این فیلم یک مینیمال عاشقانه است که پیرو سایر فیلم‌های اصغر نعیمی است، او معمولاً آثاری را کارگردانی کرده که مضمونی عاشقانه دارد، اما این کار رگه‌های اجتماعی بسیار قوی دارد که این فیلم را به نظرم به بهترین اثر این کارگردان تبدیل خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: ما یک فیلم آپارتمانی نساختیم بلکه این فیلم سینمایی بسیار پُرلوکیشن است. متأسفانه فیلم‌های آپارتمانی برای سینمای ما تبدیل به یک سَم شده است. تا به این لحظه به صورت میانگین هر ۶ ساعت یک لوکیشن عوض کرده‌ایم که به نظرم این در سینما یک رکورد محسوب می‌شود. در پروسه ساخت این فیلم از پیش‌تولید تا این لحظه که مشغول به فیلمبرداری هستیم مسعود سلامی همراهی بسیار خوبی با ما داشت که از او تشکر می‌کنم چرا که با توجه به تعدد لوکیشن در این فیلم همراهی خوبی با ما داشت. یکی از نکاتی که علاقه دارم به آن اشاره کنم پشت‌صحنه خوب فیلم‌مان است که امیدوارم انرژی مثبت پشت صحنه در مقابل دوربین نیز خودنمایی کند. 

 

برخی زحمت تعویض لوکیشن هم به خود نمی‌دهند

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هایلایت» گفت: نزدیک به ۸۰ درصد از محل فیلمبرداری در تهران است در بخش‌ها و مناطق مختلف اما تنها برای یک بخش از تهران خارج می‌شویم و در شمال فیلمبرداری خواهیم داشت که مربوط به صحنه‌هایی در ارتباط با یک معدن ذغال‌سنگ است.

 

وی خاطرنشان کرد: ما برای انتخاب لوکیش‌ها حساسیت بسیار زیادی به خرج دادیم. نزدیک به ۷۰ درصد کار ما قرار بود در یک بیمارستان باشد که ما برای همین بخش از ۳ بیمارستان استفاده کردیم؛ چرا که بخش‌هایی که در نظرمان بود، کیفیت لازم را در یک بیمارستان نداشت به همین دلیل از ۳ بیمارستان برای فیلمبرداری استفاده کردیم، این را گفتم تا بدانید ما با چه وسواسی کار را پیش می‌بریم، چرا که در شرایط کنونی در سینمای ما بسیاری از گروه ها با همین یک بیمارستان کار را پیش می‌برند و زحمت تعویض لوکیشن به خود نمی‌دهند.

 

 اکران در سینمای ما تبدیل به یک مافیا شده است

این تهیه‌کننده اظهار داشت: این فیلم را برای آدم خاص نساختیم و در مجموع سوژه فیلم ما سوژه مخاطبین عام است، در واقع ما به دنبال اکرانی خوب برای فیلم هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: به این نکته توجه داشته باشید که متأسفانه اکران در سینمای ما تبدیل به یک مافیا شده است و چند نفر خاص سرنوشت فیلم‌ها را مشخص می‌کنند که همان چند نفر بهترین سینماها را در اختیار می‌گیرند.

 

افرادی در سینما هستند که اجازه نفس کشیدن نمی‌دهند

او گفت: بنده تجربه درگیری در زمان اکران فیلم سینمایی «تمشک» را با پخش‌کننده‌ها داشتم، در آنجا متوجه شدم که برخی هستند که به شما اجازه نفس کشیدن هم نمی‌دهند، ای کاش در زمان پخش و اکران فیلم برای همه آثار یک تعادلی وجود داشت؛ امیدوارم که روزی برسد که یک مکانیزم و قانون مدون و مشخصی حاکم شود که به داد فیلم‌هایی برسد که به مافیا ارتباطی ندارند.

 

سالور در ادامه صحبت‌هایش در ارتباط با تهیه‌کنندگی و ساخت فیلم در بخش مستقل سینمای ایران، گفت: در ابتدا که در مسیر تولید فیلم  قرار گرفتم واقعاً کار بسیار سختی بود در آن زمان با نگاتیو کار می‌کردیم و تکنولوژی مانند حالا نبود که خیلی از کارهایمان را به راحتی پیش ببریم؛ واقعاً در آن زمان فیلم‌های مستقل در شرایط سختی ساخته می‌شدند. 

 

*ماجرای افرادی که فیلم‌ دارند و در چندین شورای تصمیم‌گیری هستند

وی افزود: گاهی اعلام می‌کنند که زمان نداریم، سالن نداریم و یا مثلاً فلان فیلم محتوای مناسبی ندارد، اما این قواعد برای برخی از فیلم‌ها رعایت نمی‌شود و می‌بینیم فیلم‌هایی که شرایط خوبی از جهات مختلف برای اکران ندارند از اکران و پخش خوبی برخوردار می‌شوند. به نظرم تنها راه برای مقابله با مافیایی که بحث اکران را پیش می‌برد، این است که یک قانون مشخص و مدونی تعیین و تصویب شود.

 

این تهیه‌کننده اظهار داشت: گاهی شوراهایی در بحث اکران فیلم تشکیل می‌شود که افراد حاضر در شورا که قرار است برای اکران و پخش فیلم‌های سینمایی تصمیم بگیرند خودشان دارای فیلم هستند و نمایندگی یک فیلم را بر عهده گرفته‌اند که می‌بینیم همان فیلم‌ها به راحتی و بدون هیچ نوع دغدغه و مشکلی به اکران می‌رسند. من هم با صدای بلند اعلام می‌کنم اگر قانون مدون و مشخصی وجود نداشته باشد، من هم در آن شوراها قرار بگیرم فیلم خودم را اکران می‌کنم. 

 

سالور در پایان گفت: مثلا فردی را می‌بینیم که هم تهیه‌کننده است هم پخش‌کننده و هم سینمادار، به همین راحتی افرادی از این دست که تعدادشان محدود است جریان فرهنگی سینما و تولید و اکران را تعیین و مشخص می‌کنند. واقعاً برای فیلم سینمایی «تمشک»‌ این تجربه تلخ را داشتم، این فیلم اولین فیلم بنده بود که به عنوان تهیه‌کننده آن را در سطح وسیع و با سرگروه اکران کرده بودم، فیلم‌های قبلی‌ام نیز هر کدام به نوعی از اکران جا ماندند. 

 

 

 

 

 

  • 12
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش