جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۹:۳۹ - ۰۹ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۱۹۸۸
فیلم و سینمای ایران

پریناز ۷ ساله به دنیا آمد

فیلم پریناز,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

سال‌ها پس از ممنوع‌التصویری در تلویزیون، بار دیگر مشغول بازی در یک مجموعه تلویزیونی شده است، اما نشانه‌های رضایت‌خاطرش از اکران «پریناز» پس از سال‌ها در گفتار و کلامش مشخص است. نقش جنجالی‌اش در «پریناز» و گریم متفاوتی که عکس‌های آن در زمان ساخت سروصدای زیادی کرد چیزی بود که کنجکاوی‌ها را برای تماشای فیلم دوچندان کرده بود.

 

همه‌چیز به هفت سال پیش برمی‌گردد؛ زمانی که بهرام بهرامیان باید با واقعیت توقیف فیلمش کنار می‌آمد و شاید به‌راحتی نمی‌شد حدس زد روزی این فیلم اجازه نمایش در گروه سینمایی هنر و تجربه را کسب کند. کارگردان فیلم پریناز بعد از هفت سال روز گذشته، چهارشنبه، هشتم شهریور، همراه با فاطمه معتمدآریا، بازیگری که یکی از متفاوت‌ترین نقش‌آفرینی‌هایش را در پریناز تجربه کرد، مریم زارعی و مژگان بیات در سالن نشست هنر و تجربه مقابل خبرنگاران نشستند و پاسخ‌گوی سؤالات آنها شدند.

 

فاطمه معتمدآریا نیز مثل سایر عوامل از رفع توقیف فیلم خوشحال به نظر می‌رسید. او سخنانش را این‌طور آغاز کرد: «بعد از گذشت سال‌ها از ساخت این فیلم شاید جزئیاتش خیلی در ذهنم نباشد، اما نگاه کاملا متفاوت در سناریو و کارگردانی این فیلم باعث شد پیشنهاد حضور در این نقش را قبول کنم. به‌هرحال از خانم بنی‌اعتماد نقل‌قول می‌کنم که هیچ فیلمی در صندوق‌خانه نخواهد ماند».

 

او ادامه داد: «همیشه سعی کردم خودم را تکرار نکنم و همیشه سعی کردم کاری را انجام دهم که بلد نیستم. نقشم در پریناز هم چیزی بود که به آن نزدیک نبودم و فکر کردم نقش پرچالشی است که همین‌طور هم بود. خاطرم هست بعد از بازی در نقش «گیلانه» نقش‌هایی با همان شکل‌وشمایل به من پیشنهاد می‌شد، اما من این نقش را در ۴۰ سالگی بازی کردم و برای خودم بازی در آن نقش چالش بود، اما الان در میان‌سالی حاضر نیستم بار دیگر چنین نقشی را تکرار کنم.

 

کسی از شما انتظار ندارد یا کمک نمی‌کند که متفاوت باشید و اگر تمایل به متفاوت‌بودن نداشته باشید، سخت می‌توانید دست به خلاقیت بزنید».اما شاید جالب‌ترین بخش‌های این نشست، درددل‌های بهرام بهرامیان مبنی‌بر اکران این فیلم پس از سال‌ها از زمان ساختش بود؛ فیلمی که روایتگر یک موضوع اجتماعی است و بدون‌شک برای رسیدن به اکران مسیرهای متفاوتی را طی کرده است و این مسیر برای فیلم و کارگردانش چطور طی شد؟

 

«می‌خواهم در مورد یک آدم صحبت کنم، زمانی که سریالی به نام «ساعت شنی» ساخته شد و بعد از ساخت این سریال، کارگردانش شد عنصر نامطلوب، مهاجم، منتقد و نظم جامعه را تحت‌تأثیر قرار داد. صرفا بابت ساخت یک سریال پایه‌های همه‌جا با ساخت آن سریال به لرزش درآمد». بهرامیان صحبت‌هایش را با این جملات آغاز کرد.

 

  او ادامه داد: «به‌زعم بسیاری، ساعت شنی یکی از بهترین سریال‌های بعد انقلاب تلویزیون است، اما بهرام بهرامیان بعد از ساخت این سریال پنج سال کار نکرد و سه سال ممنوع‌الفعالیت شد. حرف‌هایی که در سریال مطرح شد، اصلا پیچیده نبود. بعد از مدتی این فیلم‌ساز، فیلم دیگری را کار کرد به اسم پریناز؛ فیلمی که پروانه ساخت و نمایش دریافت کرد.

 

بد نیست خاطره‌ای از سال‌ها پیش برایتان تعریف کنم. زمانی که پریناز آماده حضور در جشنواره فیلم فجر بود و کارگردانی جزء هیئت بازبینی فیلم‌ها بود كه سرنوشت پریناز را مشخص کرد. خاطره‌ای که تعریف می‌کنم جزء شنیده‌هاست و این شنیده‌ها می‌گوید ایشان در صحبت‌هايش درباره فیلمی که هنوز صدا‌گذاری نشده بود، مي‌گويد با نمایش این فیلم، فيلم و فیلم‌ساز را آتش خواهم زد و من منتظرم که این روزها آتش بگیرم، چراکه گویا هیچ زبان بااندیشه و بامغزی قادر نیست تکلیف را روشن کند».بهرامیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: بعد این فیلم‌ساز فیلم دیگری به نام «آیینه‌شمعدون» ساخت، ضمن اینکه در این میان به تلویزیون تعهد داشت و رابطه مستقیم با مردم را دوست داشت، اما باز هم در رسانه ملی این اتفاقات برایش تکرار شد.

 

فیلم آیینه‌ شمعدون هم با پشت‌سرگذاشتن ۹۰  درصد فیلم‌برداری و با تغییر سیستم نظارت و ارزشیابی در پایان فیلم‌برداری توقیف شد و این از نظر من یک فاجعه است. نکته اینجاست که اگر اندیشه من قابل حذف است که خب من دائم باید حذف شوم، اما اگر اندیشه و فیلمی از من تولید می‌شود و هفت سال بعد قابل نمایش است، یعنی که ما خودمان را به خواب زده‌ایم. مسیری را که پریناز طی کرد اغلب فیلم‌های من طی کرده‌اند.

 

او در ادامه گفت: «الان به این نتیجه رسیده‌ام چیزی که از من سانسور می‌شود حتما خوب است و چندوقت بعد کسانی از راه می‌رسند که پیشروبودن اثر را درک می‌کنند. قصدم از گفتن این حرف‌ها به هیچ‌وجه تعریف از خود نیست. چطور ممکن است به یک فیلم پروانه نمایش و ساخت بدهند و بعد همان فیلم توقیف شود؟ در این ۱۱ سال مدام انعطاف به خرج دادم و سعی کردم دیگران را بفهمم».

 

عبدالمحمد نجیبی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پریناز»، پیش از این درباره سوژه و کاراکتر جنجالی فیلم گفته بود:‌ «شخصیت اصلی داستان در «پریناز» که فاطمه معتمدآریا ایفاگر نقش اوست، زنی است بسیار مؤمن و مذهبی که مشکلات شدیدی در زمینه وسواس‌های فکری دارد و این اختلالات مشکلات زیادی را برای او و خانواده‌اش ایجاد کرده. هرچند که در پایان فیلم تمامی ایرادهای او برطرف می‌شود، اما مدیران سازمان سینمایی زمان شمقدری می‌گفتند یک زن چادری به‌هیچ‌وجه نباید دارای عیب و ایراد و اختلالات روانی و شخصیتی باشد.

 

در راستای همین موضوع ایرادهایی را به فیلم وارد کردند که ممیزی‌هایی برای فیلم در نظر گرفته شد که با وجود سختی‌ها و مشکلات فراوان آنها را اعمال کردیم، اما باز هم پروانه نمایش ندادند. پس از انتخابات و تغییر ساختار سازمان سینمایی و روی‌کارآمدن مدیران جدید، مجددا برای دریافت پروانه نمایش اقدام شد که این‌بار بدون هیچ‌گونه مشکل یا ممیزی‌اي پروانه نمایش آن صادر شد».

 

 

 

sharghdaily.ir
  • 18
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش