چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۵:۵۵ - ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۳۳۹۸
فیلم و سینمای ایران

مدیرانی که فیلم ساز شدند

به گزارش روزنامه هفت صبح، واکاوی عملکرد چهار مدیر ارشد تلویزیون که در دوران فراغت از مسئولیت وارد عرصه تولید سریال شده اند. نتیجه فعالیت مهدی فرجی، محمودرضا تخشید، رحمان سیفی آزاد و محمد احسانی در این زمینه چه بوده است؟

 

هفته پیش سریال «لژیونر» تمام شد؛ سریالی که مهدی فرجی مدیر سابق شبکه یک تهیه کننده آن بود. کمی پیش تر «پرستاران» به پایان رسید که تا ۱۷ قسمت فصل اول آن محمودرضا تخشید مدیر اسبق مرکز امور نمایشی سیما به عنوان کارگردان مشترک در تیتراژ نقش می بست. این شب ها نام محمد احسانی مدیر شبکه نسیم را می توان در تیتراژ سریال های «پنچری» و «گسل» در مقام مشاور پروژه دید.

 

رحمان سیفی آزاد مدیر سابق مرکز امور نمایشی سیما قصد دارد سریال فریدون جیرانی را تهیه کند. جمع این اتفاقات سرفصل تدوین گزارشی شده تا عملکرد مدیران تلویزیون در عرصه تولید را محک بزنیم. نکته مهم اینکه فعالیت های غیرتلویزیونی آنها مدنظر نیست و کاری نداریم مثلا کیفیت کار سیفی آزاد در عرصه نگارش، تهیه کنندگی و کارگردانی سینما چه بوده و نکته دیگر اینکه مدیران مذکور بعد از فراغت از مسئولیت های اجرایی در تلویزیون سراغ تولید رفته اند.

 

مهدی فرجی

 

فیلم سازی مدیران تلویزیون,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

سابقه مدیریت: مهدی فرجی از مدیران باسابقه تلویزیون محسوب می شود که آخرین مسئولیت او مدیریت شبکه یک است. با رفتن عزت الله ضرغامی و آمدن محمد سرافراز در سال ۹۳ فرجی اعلام کرد به خاطر مسائل شخصی مجبور به واگذاری این مسئولیت است. او پی از این مدیر شبکه دو بود و سابقه مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه یک و دو را در کارنامه دارد.

 

در عرصه تولید چه کرده؟ سال پیش مهدی فرجی با سریال «لژیونر» برای نخستین بار تهیه کنندگی را تجربه کرد. او پیش از این به عنوان مدیر تولید فعالیت هایی داشته است.

 

فیلم سازی مدیران تلویزیون,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

ماحصل: از کیفیت «لژیونر» نمی توان دفاع کرد. مسعود آب پرور قصد داشت یک سریال شاد با محوریت ورزش و مشکلات جوانان بسازد اما عنان کار از دستش دررفت. اصلا فیلمنامه پیمان عباسی قابلیت تبدیل به سریالی درخور و قابل دفاع ندارد. مهدی فرجی با سال ها تجربه چطور متوجه این مسئله نشد؟ چرا نخواست فیلمنامه ای بهتر برای تهیه در دست بگیرد؟ اشاره کردم او سال ها مدیر گروه فیلم و سریال شبک یک بوده و حتما شم بالایی در تشخیص کیفیت فیلمنامه ها دارد. در عمل اما این را نشان نداد و نتیجه «لژیونر» یک سریال ضعیف شد که به رغم پخش سه شب در هفته از شبکه تهران مورد استقبال بیننده ها قرار نگرفت.

 

محمد احسانی

 

فیلم سازی مدیران تلویزیون,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

سابقه مدیریت: محمد احسانی از فروردین تا آذر سال۹۴ مدیر شبکه یک بود و رعد از آن استعفا داد. او پس از استعفا از سوی معاون وقت سیما به عنوان مشاور این معاونت منصوب شد که عمر این مسئولیت هم دیری نپایید. احسانی حالا مدیر شبکه نسیم است.

 

در عرصه تولید چه کرده؟ وقتی محمد احسانی مدیریت شبکه یک را واگذار کرد، سراغ دو سریال رفت که این شب ها روی آنتن شبکه یک و سه هستند. نام او در تیتراژ سریال های «گسل» علیرضا بذرافشان و «پنچری» برزو نیک نژاد به عنوان مشاور پروژه قید می شود. هر دو سریال دی ماه سال پیش کلید خوردند و طبعا در آن زمان احسانی مسئولیت مدیریتی در تلویزیون نداشته است.

 

فیلم سازی مدیران تلویزیون,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

ماحصل: دقیقا نمی دانیم مشاور پروژه یعنی چه؟ حد و حدود تاثیرگذاری او در هر سریال چقدر است؟ آیا بدی و خوبی یک اثر به مشاور پروژه ربط دارد؟ فارغ از این پرسش ها، سریال های «گسل» و «پنچری» از نظر کیفی وضعیت متفاوت دارند. هر دو کمدی هستند اما دومی چنگی به دل نمی زند و همانطور که پیش تر نوشتیم در روایت یک داستان کمدی جذاب ناموفق بوده است. «گسل» اما به خوبی توانسته پا توی کفش سیاست و سیاسیون کند و تجربه ای تازه از کمدی سیاسی ثبت کند.

 

محمودرضا تخشید

 

فیلم سازی مدیران تلویزیون,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

سابقه مدیریت: محمودرضا تخشید جزو مدیران باسابقه تلویزیون است. در کارنامه او مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه پنج، مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه سه و مدیر کلی مرکز امور نمایش سیما دیده می شود. به خاطر سریال هایی که در مدت طولانی حضور او در شبکه پنج و سه تولید شد، محبوب طیف زیادی از هنرمندان بود اما حضورش در مرکز نمایش سیما ثمر نداد. دلیل اصلی موازی کاری دوران ریاست محمد سرافراز و نیز عمر کوتاه مدیریت در این سمت است.

 

در عرصه تولید چه کرده؟ تخشید سال ۹۴ از مدیریت مرکز امور نمایش سیما دیده استعفا داد و مدتی از او خبری نبود. سال ۹۵ او تصمیم گرفت کارگردانی سریال را تجربه کند و نامش به عنوان کارگردان مشترک کنار علیرضا افخمی در «پرستاران» قرار گرفت.

 

فیلم سازی مدیران تلویزیون,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

ماحصل: سری اول «پرستاران» یک س رو گردن بالاتر از فصل دوم می ایستد اما در کارنامه افخمی جایگاهی ندارد. او بعد از ۱۷ قسمت جای خود را به شهرام شاه حسینی داد و تخشید هم از پروژه  کناره گیری کرد. همزمان این سوال پیش آمد که وقتی او کارگردان مشترک است چرا با رفتن افخمی ادامه سریال را برعهده نگرفته. تخشید در گام نخست کارگردانی سریال تجربه ای ناموفق ثبت کرد.

 

رحمان سیفی آزاد

 

فیلم سازی مدیران تلویزیون,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

سابقه مدیریت: از مهم ترین مسئولیت های رحمان سیفی آزاد می توان به مدیریت گروه فیلم و نمایش شبکه چهار، مدیرگروه مجموعه های تلویزیونی شبکه یک و مدیر مرکز امور نمایشی سیما اشاره کرد. او سی ام آذر سال ۹۴ جایگزین محمودرضا تخشید در این پست شد و سال پیش با استعفای محمد سرافراز از این سمت کناره گیری کرد.

 

در عرصه تولید چه کرده؟ از سال پیش که رحمان سیفی آزاد مسئولیت مدیریتی در تلویزیون را کنار گذاشت به طور جدی تر وارد تولید شد و کارگردانی سینما را با فیلم «ماجان» تجربه کرد. او حالا قصد دارد یک سریال تلویزیونی برای فریدون جیرانی تهیه کند و قرار است روی آنتن شبکه تهران برود.

 

فیلم سازی مدیران تلویزیون,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

ماحصل: سریال «پاییز تنهایی» به سرانجام نرسیده و فعلا نمی توان آن را قضاوت کرد. تنها پیشینه جیرانی این نوید را می دهد که نتیجه مطلوب باشد. او با سریال های «مرگ تدریجی یک رویا» و «تعبیر وارونه یک رویا» توانسته بود رضایت نسبی بیننده ها را تامین کند. سیفی آزاد مشاور فیلمنامه «مرگ تدریجی یک رویا» بوده و فیلمنامه سریال های «کلبه سفید»، «آخرین گناه» و «دولت مخفی» (مشترک با داریوش ربیعی) را هم نوشته است.

 

احمد رنجبر

 

 

  • 19
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش