چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۰۸:۴۴ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۷۰۰۳۱۴
فیلم و سینمای ایران

سریال های سیاسی تلویزیون؛ از «گسل» تا «علی البدل»

به گزارش روزنامه هفت صبح، پیش از «گسل» سریال های سیاسی زیادی روی آنتن رفته که از قضا در میان شان آثار کمدی هم یافت می شود و سرمنشا آن به «کاکتوس» می رسید. سریال محمدرضا هنرمند با نگاهی طنزآمیز و انتقادی به مسائل اجتماعی و سیاسی روز می پرداخت.

 

پس این که عنوان اولین سریال سیاسی و یا اولین سریال سیاسی کمدی روی «گسل» اطلاق می شود، نادرست است... در این مطلب از ۹ سریال که ردی از سیاست در آن ها دیده می شود را مرور کرده ایم تا به خاطر بیاوریم داستان، رویکرد و میزان موفقیت هرکدام چقدر بوده.

 

باز هم سریال های دیگر علاوه بر این ۹ مورد و نیز «کاکتوس» هست که مجال پرداختن به آنها را نداریم؛ مثل «سراب»، «انقلاب زیبا»، «به کجا چنین شتابان» و «شاهگوش» که در شبکه نمایش خانگی تولید شده. فراموش نکنیم «سیاسی» ژانر نیست و کاربرد این اصطلاح نادرست است.

 

جست و جوگران

محمدعلی سجادی؛ ۱۳۸۸

 

سریال های سیاسی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

اشاره های سیاسی: موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی، یکی از حساس ترین بحث های رایج اواسط تا اواخر دهه هشتاد بود. مطرح شدن گاه به گاه پرونده های برخی افراد یا گروه های به جرم مفاسد اقتصادی، باعث شده بود تا این مسئله در صدر اخبار رسانه ها و گفت و گوهای کوچه و بازار قرار گیرد.

 

«جست و جوگران» با رجوع به پرونده های واقعی قوه قضاییه در زمینه مفاسد اقتصادی از واقعیت های موجود الهام گرفته شده بود. دو بازرس و مامور مالیاتی در هر اپیزود یکی از پرونده های قضایی درباره مفاسد اقتصادی را پیگیری می کردند و هر بار با اتفاق عجیبی رو به رو می شدند.

 

میزان موفقیت: «جست و جوگران» سریال خوش ساختی است که داستانش با ریتم بالا روایت می شد اما حاشیه خیلی زود دامن آن را گرفت. رییس وقت سازمان بازرسی، نسبت به برخی صحنه های سریال انتقاد کرد و گفت سازندگان سریال وقتی می خواهند موضوعات، وظایف و نام سازمان بازرسی کل کشور را در چنین کارهایی عنوان کنند، حتما باید با سازمان بازرسی کل کشور مشورت و هماهنگی کنند. عوامل این سریال یک سال بعد تصمیم به ساخت فصل دوم آن را گرفتند اما قبل از شروع تصویربرداری اجازه ساخت به آنها داده نشد.

 

چک برگشتی

سیروس مقدم؛ ۱۳۹۱

 

سریال های سیاسی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

اشاره های سیاسی: همزمان با اوضاع و شرایط انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی که ۱۲ اسفند ۹۰ برگزار شد، سیروس مقدم سراغ ساخت این سوژه رفت. درواقع «چک برگشتی» زمانی روی آنتن رفت که انتخابات مجلس به دور دوم کشیده شده بود. سریال با محور قرار دادن مسئله چک برگشتی، درواقع به زبان کمدی، روی حال و هوای ستادهای انتخاباتی و نماینده های مجلس زوم کرده بود.

 

رفتارهای انتخاباتی یک نامزد ریاست جمهوری اعم از تخلفات، تبلیغات، آبروداری ها، فشارها و خلاصه تمام تلاش هایی که تیم تبلیغاتی یک نامزد برای موجه جلوه دادن او انجام می دهند، به زبان کمدی در این سریال مطرح شدند، تا جایی که نهایتا نامزد مورد نظر، مجبور به انصراف شد.

 

میزان موفقیت: «چک برگشتی» سریال موفقی است، بیننده ها هم از آن استقبال کردند و در صدر جدول نظرسنجی تلویزیون در ایام نوروز قرار گرفت. این سریال به گروه یا جناح خاصی طعنه نمی زد. حتی حالت و رفتار کریم مشرفی، شباهت به نماینده خاصی نداشت و صرفا با مقوله رفتارهای انتخاباتی کاندیداها شوخی کرده بود. به همین دلیل هم به لحاظ سیاسی، با واکنشی رو به رو نشد.

 

راستش را بگو

محمدرضا آهنج؛ ۱۳۹۱

 

سریال های سیاسی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

اشاره های سیاسی: «راستش را بگو» روی فراگیر شدن دروغ و ریا در جامعه متمرکز شده بود؛ آن هم جامعه ای که همه در آن زیر ذره بین دوربین های مختلف اند و به اصطلاح مدام پاییده می شوند. در چنین شرایطی یک گروه از جوانان دانشجو تصمیم می گیرند در ایستگاه های مترو، با مردم رو به رو شوند و با آنها همدلی کنند. کار گروه پیش می رود اما پا به پای فعالیت آنها، پای گروه های مختلف سیاسی، دستگاه امنیتی کشور و... به میان می آید.

 

میزان موفقیت: «راستش را بگو» در زمان پخش به یکی از پرواکنش ترین سریال های تلویزیونی بدل شد تا جایی که به گفته کارگردان، نهایتا ۱۶۰ دقیقه از آن حذف شد و فینالش هم تغییر کرد. نشان دادن چهره ای مضحک از دستگاه های امنیتی، یکی از مهم ترین واکنش های منفی نسبت به این سریال بود.

 

منتقدان معتقد بودند که سریال، دستگاه اطلاعاتی کشور را در حد یک گروه کوچک پایین آورده. برخی دیگر از منتقدان، آن را سریالی شعارزده که شبیه بیانیه های سیاسی است، معرفی کردند و گفتند صرفا با گیر دادن به نیروهای اطلاعاتی، خواسته خرق عادت کند اما نه حرف خوبی می زند و نه حرفش را خوب می زند.

 

خواب بلند

احمد کاوری؛ ۱۳۹۲

 

سریال های سیاسی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

اشاره های سیاسی: «خواب بلند» در ادامه آثاری قرار دارد که تلویزیون به مناسب ۹ دی و ماجرای پساانتخاباتی سال ۸۸، آن را تولید کرد. احمد کاوری برای بیان حرفش سراغ یک زوج روزنامه نگار رفت. انتخاب روزنامه نگار هم ارتباطی مستقیم با پتانسیل کار ژورنالیستی دارد. یعنی کارگردان قصد داشت با انتخاب دو فکر متفاوت که از قضا زن و شوهر هستند، مفهوم مورد نظر را به بهترین شکل بیان کند.

 

داستان در بحبوحه انتخابات ۹۲ می گذرد. خانم روزنامه نگار قصد انتشار یک یادداشت سیاسی دارد اما همسرش که سردبیر هم هست، چاپ آن را به صلاح نمی داند. این اختلاف نظر باعث ایجاد کدورت بین آنها می شود و زمینه ای برای انتقاد از عدم آزادی و حرف هایی از این قبیل فراهم می آورد.

 

میزان موفقیت: کیفیت سریال به شدت پایین بود و حاصل کار «خواب بلند» چنگی به دل نزد. شبکه سه به دلیل کیفیت پایین ترجیح داد آن را در باکس غیرمتعارف، یعنی ساعت ۲۰ روی آنتن بفرستد، در حالی که سریال روتینش را همزمان در ساعت همیشگی پخش می کرد. «خواب بلند» حرف های مهمی مطرح می کرد اما دوز شعار و اغراق آن بالا بود و عوض قصه کمرنگ.

 

نوشدارو

جواد اردکانی؛ ۱۳۹۲

 

سریال های سیاسی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

اشاره های سیاسی: «نوشدارو» بعد از بالاگرفتن بحث تحریم های اقتصادی و رفتن توجه ها به سمت خودکفایی در جامعه ساخته شد. داستان سریال در شرایطی اتفاق می افتد که بیشتر کارخانه های ایران به دلیل تحریم های اقتصادی و همه جانبه، وضعیت نابسامانی دارند و در معرض خطر تعطیلی هستند. سریال با کنار هم قرار دادن شرایط بحران کنونی با شرایط زمان جنگ و مقایسه آنها، روی این نکته تاکید داشت که چگونه می شود با استراتژی های آن زمان پیروز شد.

 

میزان موفقیت: این مسئله که جواد اردکانی در این شرایط بحرانی، به جای رفتن سراغ سوژه های گوناگون، روی این مسئله دست گذاشته بود، اتفاق خوبی به نظر می رسید و با استقبال زیادی هم رو به رو شد اما ساختار بد، بازی های ضعیف، دیالوگ های شعاری و اغراق شده و خلاصه کیفیت پایین سریال باعث شد تا مخاطبان گروه های مختلف، به منتقدان اصلی آن بدل شوند.

 

بیشتر منتقدان معتقد بودند در این اوضاع و شرایط، سریال می توانست با ساختاری قوی تر و موضوعی جذاب تر، اثرگذاری فراوانی داشته باشد اما اردکانی عملا با ساخت ضعیف «نوشدارو»، در واقع سوژه سوزی کرد و فرصت ورود به این مسئله را از سایرین هم گرفت.

 

معراجی ها

مسعود ده نمکی؛ ۱۳۹۱

 

سریال های سیاسی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

اشاره های سیاسی: مسعود ده نمکی سابقه سیاسی دارد و برخلاف بسیاری از فیلمسازان عقایدش را فریاد می زند. رد این مانیفست در آثار مکتوب، شفاهی و تصویری او کاملا هویدا است و بخشی از آن، در «معراجی ها» بازنمایی شد. ده نمکی بن مایه «معراجی ها» را از اتفاقی واقعی گرفته بود.

 

او اما به ماجرای اختلاف دو گروه دانشجو برای تدفین شهدای گمنام در دانشگاه، شاخ و برگ داد. سریال هم از دانشجویان ستاره دار می گفت و هم از اساتید سیاست پیشه. تضارب شدید آرای دانشجویان که گاهی منجر به بیانیه و شعار مستقیم علیه هم می شود، هم در «معراجی ها» جا داشت. ده نمکی این بخش را از فضای پرهیاهوی دانشگاه که به تناوب شاهدش بوده ایم، گرفته است.

 

میزان موفقیت: ساخته های مسعود ده نمکی با استقبال مواجه می شوند؛ «معراجی ها» هم از این نظر موفق بود. هم سریالش به اندازه کافی دیده شد و هم نسخه سینمایی آن فروش چشمگیری داشت. از نظر کیفی اما در تراز آثار ده نمکی است. او به جای دراماتیزه کردن حرف ها روی مستقیم گویی و اشاره های سیاسی- اجتماعی تاکید داشت. این روش، مخاطب سخت گیر را پس می زند و به زعم او پاشنه آشیل «معراجی ها» است.

 

تعبیر وارونه یک رویا

فریدون جیرانی؛ ۱۳۹۴

 

سریال های سیاسی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

اشاره های سیاسی: تلویزیون در قالب یک اثر نمایشی برای اولین بار بحث های امنیتی تازه ای را مطرح کرد که به گفته فریدون جیرانی سعه صدر علی اکبر صالحی (رییس سازمان انرژی اتمی) فرصت و بخت بزرگی برای مجموعه بوده.

 

جیرانی داستان یکی از ماموران امنیتی کشور را محور قرار داد که از طرف منابع خود در خارج از کشور متوجه می شود، قرار است یکی از دانشمندان مشهور هسته ای ایران را ترور کنند؛ ولی ماجرا آنقدر پیچیده می شود که گره و تعلیق های زیادی ایجاد می کند. این اتفاقات باعث می شود تا زندگی آن مامور امنیتی نیز تحت الشعاع قرار بگیرد...

 

میزان موفقیت: مجموع سریال کار موفقی بود؛ اما پایان بندی داستان حاشیه ساز شد. بلافاصله بعد از پایان آخرین قسمت سریال «تعبیر وارونه یک رویا: جو عجیبی در سایت های خبری و شبکه های مجازی علیه فریدون جیرانی شکل گرفت. بیشتر نقدها به این سمت متمایل بود که این سریال تصویری اغراق آمیز از قهرمان نشان داده که با کلیت سریال و نیز واقعیت های موجود همخوانی ندارد. پایان بندی سریال تا مدت ها سوژه انتقاد بیننده ها بود. واکنش ها حتی به مجلس هم رسید.

 

غیرعلنی

مهرداد خوشبخت؛ ۱۳۹۴

 

سریال های سیاسی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

اشاره های سیاسی: «غیرعلنی» در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی روی آنتن رفت و قصد داشت با زبان کمدی با این اتفاق شوخی و البته فضای سیاست بار کشور را تلطیف کند. سریال فضایی خیالی داشت و موضوع انتخابات در آن، محملی برای موقعیت های کمیک بود. قصه درباره جوانی در یک شهرستان است که عاشق دختر فرماندار آن منطقه می شود. پدر دختر مورد علاقه اش، نامزد انتخابات می شود.

 

در این سریال سه نامزد برای پیروزی در انتخابات تلاش می کنند که ماجراهای خانوادگی شان داستان را پیش می برد. درواقع عشق و سیاست پیش برنده درام است.

 

میزان موفقیت: «غیرعلنی» لحظاتی از کمدی داشت اما در مجموع موفق نبود. سریال به نسبت تجربه های مشابه در بازنمایی آنچه به عنوان پشت پرده سیاست مطرح است، ناکام ماند و تنها به عنوان اثری کمدی با مخاطب ارتباط برقرار کرد. از نظر جذب بیننده نتوانست موفق عمل کند و برخلاف پروپاگاندایی که برایش شکل گرفت جریان ساز نشد و موج ایجاد نکرد.

 

علی البدل

سیروس مقدم؛ ۱۳۹۶

 

سریال های سیاسی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

اشاره های سیاسی: داستان «علی البدل» در روستایی در ناکجاآباد روایت می شود که متمرکز بر رفتارهای دو خان است. آن ها بر سر قدرت در حال ستیزند و از هیچ ابزاری برای شکست دیگری فرو نمی گذارند. ضمن این که «علی البدل» روایتی است از افرادی که در جلسات شوراها حاضر می شوند، اما حق رای ندارند. کسانی که در مجالس و شوراها حاضر می شوند، اما حق رای ندارند. کسانی که در مجالس و شوراها به عنوان اعضای علی البدل هستند و در جریان همه امور قرار دارند اما حق رای ندارند.

 

میزان موفقیت: «علی البدل» نوروز امسال روی آنتن رفت و توانست بخش زیادی از بیننده ها را با خود همراه کند. البته موفقیت آن در قیاس با سریال های قبلی مقدم کمتر است و به نوع خاص کمدی آن بر می گردد. شاید اگر در این سریال زبان طنز مقدم از سویه فانتزی به کمدی انتقادی- اجتماعی شیب بیشتری پیدا کرده بود حرفش بهتر منتقل می شد؛ مشروط بر آن که ظرفیت بیان آن ها در تلویزیون وجود می داشت. «علی البدل» حرف هایی سنگین درباره مناسبات و ساختار قدرت می زد اما انتخاب روایت داستان در ناکجاآباد اطمینانی بود تا سیروس مقدم و عواملش از حواشی دور باشند.

 

 

  • 13
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش