پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
۱۹:۱۷ - ۰۳ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۰۷۱۱
فیلم و سینمای ایران

در دیدار وزیر ارشاد با سینماگران چه گذشت؟

گلایه از نبود امنیت شغلی و سالن سینما

وزیر ارشاد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تعدادی از سینماگران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ  و ارشاد اسلامی به همراه محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، سمعی و بصری پنج شنبه دوم آذرماه با حضور در جلسات جداگانه‌ای با برخی اهالی سینما در موزه سینما دیدار کردند.

 

در این دیدارکه ساعت‌ها به طول انجامید  برخی از اهالی سینما درخواست‌هایی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند که در ادامه با آن‌ها اشاره می‌شود.

 

شورای مرکزی کانون دستیاران کارگردان و برنامه ریزان سینمای ایران شامل مریم هژِیر وند، رضا سخایی و احد صادقی با حضور در این جلسه بیان کردند: شاید اولین بار است که برای صنوف خانه سینما این اتفاق افتاده که در جلسه‌ای به صورت مستقیم با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت داشته باشند. ما به عنوان بازوی اجرایی سینما برای عملی کردن خواسته‌ها در کنار شما خواهیم بود همانطور که در خانه سینما هم در کنار دیگر اصناف بودیم.

 

مشکلاتی که در این صنف به آن ها اشاره شد از این قبیل بودند: صنف دستیاران کارگردان بزرگترین مشکل‎شان را تعریف نشدن این شغل در وزارت کار دانستند که همین امر باعث شده است بیمه آن ها نیز دچار مشکل شود. تخصیص بیمه بیکاری به اعضای صنف که راهکارهای اجرایی آن جمع بندی شده ولی به دلیل عدم تخصیص بودجه انجام نشد. سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پرداخت بیمه تامین اجتماعی حذف شده است و بار سنگین مالی بر دوش اعضا افتاده است. حقوق بازنشستگی و مزایای آن بسیار اندک و کف حقوق شامل حال آن‌ها می‌شود. با وجود آنکه این شغل جز مشاغل سخت قرار دارد سن بازنشستگی آن ٣٠ سال است در حالی که نیروهای با سنین بالا را کسی سر کار نمی‌برد. به گفته آنان تقویت لایحه نظام سینمایی می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند.

 

در نشست بعدی با حضور شورای مرکزی انجمن فیلم کوتاه شامل مسعود امینی تیرانی، سعید پور اسماعیل و مرضیه وفامهر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان شد: ما نماینده انجمن فیلم کوتاه هستیم و این انجمن مسائل خاص خودش را به صورت مستقل از دیگر اصناف و همچنین فیلم بلند دارد. متاسفانه تصمیم گیری و سیاستگذاری برای انجمن فیلم کوتاه در آن بخشی صورت می‌گیرد که نماینده‌ای از انجمن فیلم کوتاه در آن دخیل نیستند و این مهم ترین آسیبی است که این حوزه می‌بیند.

 

آن ها ادامه دادند: در گزارش معاونت سینمایی که در یک بازه ١١ ساله به فعالیت هایش اشاره کرده بود، فقط یک صفحه به فیلم کوتاه اختصاص داده شد البته که تعداد تولیدات و ارقام هم دقیق نبودند این درحالی است که در سال ٤٠٠ فیلم کوتاه حرفه ای ساخته می‌شود. تقاضا داریم یک فرصت دو ساعته به ما بدهید تا متوجه شوید که بدنه‌ فیلم کوتاه چقدر قوی است.

 

رئیس انجمن فیلم کوتاه با اشاره به اینکه به فیلم کوتاه به عنوان پایه ای برای ورود به فیلم بلند نگاه می‌شود اظهار کرد: این حوزه می‌تواند در صورت سرمایه گذاری بازده خوبی داشته باشد. فیلم کوتاه مثل یک آزمایشگاه کوچک است و باید مورد حمایت و یارانه قرار بگیرد. سینمای جوان مثل آموزش پرورش برای سینما است.

 

از دیگر نکاتی که این صنف به آن اشاره کردند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 

فیلم کوتاه هیچ پروانه مالکیتی ندارد و نیازمند است که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رسمیت شناخته شود. ایجاد یک برنامه جامع جهت جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی ضروری به نظر می‌رسد. خیلی از مراکز تولید فیلم کوتاه دیگر کار نمی‌کنند، زیرا نهادهایی مثل تلویزیون، کانون پرورش فکری، حوزه هنری از آن ها حمایت نمی‌کند و این ها نیاز به هماهنگی‌های بالا دستی دارد. و در نهایت تاسیس صندوق حمایت از فیلم کوتاه و دوبرابر شدن بودجه انجمن سینمای جوان از خواسته‌های این صنف بود.

 

در ادامه جلسات با اصناف خانه سینما، شورای مرکزی انجمن پخش کنندگان فیلم شامل علی سرتیپی، بیژن امکانیان، مرتضی شایسته، حبیب علی اسماعیلی، اصغر بانکی با حضور در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کردند: ما چون پخش کننده سینما هستیم حس و حال تولید را بیشتر از دیگر اصناف حس می‌کنیم. امسال در جشنواره فیلم‌های خوبی داریم و سال آینده تنوع ژانر مطلوبی وجود خواهد داشت و باید از این فرصت استفاده کرد.

 

تعدادی از مسائل موجود در این صنف که به آن اشاره شد به شرح زیر است:

 

در زمینه تبلیغات تلویزیونی هیچ یک از اعضا شورای پروانه ساخت یا نمایش و سینمایی‌ها حضور ندارند. همچنین باید سالن های سینمایی جدیدی در شهرستان ها ساخته شود و از طرح سینما سیار استفاده شود. خوشبختانه اکران هم زمان فیلم‌ها با تهران شرایط بهتری را برای فروش و رونق سینما رقم زده است.

 

باید دفاتر توزیع به عنوان زیر ساخت‌های این حوزه تجهیز و تقویت شوند. هزینه تبلیغات تلویزیونی شهری و میدانی بسیار زیاد است. حمایت از آموزش برای ارتقا پخش کننده‌ها از نیازهای اساسی این صنف است. ایجاد نظام حمایت از توزیع و تناسب تولید با توانایی پخش آنارتباط داشتن دفاتر پخش با کمپانی های خارجی و همچنین احداث یک تلویزیون مخصوص تبلیغات فرهنگی و سینمایی. حضور نمایندگان پخش در شوراهای مختلف و مشارکت در جشنواره فجر. پروانه‌های دفاتر پخش را بدون بازه زمانی قرار دهید و همچنین ایجاد شرایطی که بتوان با ارایه پروانه فیلم ها به بانک ها و موسسات بانکی تسهیلات شامل حال ما شود.

 

شورای مرکزی کانون دستیاران فیلم بردار شامل مصطفی بافرونی و بهرام مشائی با حضور در جلسه با اشاره به اینکه  ٢٧٠ نفر عضو این صنف هستند، اظهار کردند: حدود ١٢٠ نفر از اعضا غیر فعال هستند و سنشان بالا رفته و از کار افتاده شده‌اند.

 

شورا مرکزی درباره مشکلات موجود در این صنف بیان کرد:

 

ما از صنوف میانی سینما هستیم  و مشکلات دستمزدی زیادی داریم. شغل ما تعریف دقیقی در وزارت کار ندارد به همین علت مشکل بیمه درمانی، از کارافتادگی و بیکاری داریم. بازنشسته‌ها شرایط سختی دارند و کف حقوق را دریافت می‌کنند. بیمه لوازم، ابزار و اشخاص هم نداریم و اگر هر کدام خسارت ببینند باید هزینه آن را از جیب خودمان بپردازیم.

 

شورای مرکزی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه شامل سارا قراچه داغی، عباس حاجی درویش و رامین عاشوری در این جلسه اظهار کردند: اعضای این صنف از نظر وضعیت حقوقی پایین هستند و بعضی نمی‌توانند حتی سرانه درمان تامین اجتماعی را به تنهایی پرداخت کنند. تا زمانی که لایحه نظام سینمایی نباشد شاید نشود خیلی از کارها را پیش برد.

 

شورای مرکزی انجمن مدیران تدارکات شامل مجید امینی زاده، پرویز کاظم لو، علیرضا احمدی کیا در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کردند: تدارکات یکی از ستون های اصلی سینما است چون تمام مجوزهای لازم برای کار را این صنف تهیه می‌کند. این صنف٢٨٠ نفر عضو دارد که نیمی از آنان بیمه هستند. بقیه افراد چون پول بیمه پرداخت حق بیمه را ندارند، شامل حالشان نشده است. وامی که صندوق به ما می‌دهد اینقدر سختگیرانه است که افراد از گرفتن آن منصرف می‌شوند. بن کالا هم چند سال است که قطع شده. این ها دلگرمی برای خودشان و خانواده‌هایشان بود.

 

شورای مرکزی انجمن مدیران تولید شامل حسن آقا کریمی، یوسف صمدزاده، علی قایم مقامی و پیمان جعفری با حضور در جلسه اظهار کردند: یک مدیر تولید از ابتدا تا انتهای تولید یک فیلم حضور دارد از عقد قرارداد تا نکات کیفی و کمی و مانند پلی است بین تهیه کننده و عوامل فیلم. اخیرا نقش مدیر تولید تضعیف شده است و علت آن کسانی هستند که نمی‌خواهند روند تولید فیلم شفاف باشد. مدیر تولید مثل مهندس ناظر برای یک ساختمان است.

 

آنان ادامه دادند: بیش از ٢ سال است که نام مدیر تولید از پروانه ساخت حذف شده است. توجیهشان این است که در دوره ای مدیر تولید وجود داشت که تهیه کننده‌ها حرفه‌ای نبودند ولی الان دیگر نیازی به شما نیست. امیدواریم یک دوره آموزشی برای مدیران تولید گذاشته شود زیرا باید نیروی متخصص تربیت کنیم.

 

شورای مرکزی انجمن جلوه های ویژه میدانی شامل ایمان کریمیان، محسن روزبهانی، مصطفی رستگار، عباس شوقی و محسن پورهاجریان با حضور در جلسه با وزیر ارشاد درباره مشکلات موجود در این صنف اظهار داشتند: اعضای این صنف ٦٠ نفر هستند و  از سال ٦٣ فعالیت داریم. دوره ای آموزشی برای بچه ها برگزار شد که همه نتوانستند در آن شرکت کنند و فقط ١٢ نفر گواهی دریافت کرده اند. درخواست داریم تا دوره دیگری برای بقیه اعضا برگزار شود و به جلوه های ویژه امنیتی و نظامی نگاه نشود و ساز و کار اداری برای این صنف تسهیل شود.

 

شورای مرکزی انجمن گویندگان فیلم متشکل از حمیدرضا آشتیانی پور، ژرژ پطروسیان، بیژن علی محمدی، شروین قطعه ای، علی رضا باشکندی، علی همت مومیوند، مریم رادپور، ناصر ممدوح با حضور در جلسه با وزیر بیان کردند: دوبله در حال حاضر نسبت به جمعیت کل خانه سینما و فعالیت‌هایشان بیشترین مخاطب را دارد. این صنف به تنهایی هزار فیلم در سال دوبله می‌کند و بازار گسترده‌ای هم برای خود دارد. انجمن گویندگان فیلم ۲۱۰ نفر عضو دارد که  ۱۵۰ نفر فعال اند و فقط ۶۰ نفر از درآمد مطلوبی برخوردار اند.

 

انجمن گویندگان درباره مسائل موجود در این صنف گفت: فعالیت غیر مجاز موسسات دوبلاژ ضرر زیادی را به این حوزه زده است. تنها خواسته ما حمایت از سازمان سینمایی است. این حوزه به طور مستقیم با فرهنگ در ارتباط است. بنابر این ترجمه اشتباه و دوبلاژ نادرست فیلم ها باعث تغییر در فرهنگ و زبان فارسی می‌شود. ورود لهجه ها به صنعت دوبله کار بسیار خطرناک و بدی بود. دوبله انیمیشن بسیار مهم و سخت است چون برای کودکان ساخته شده و تاثیر زیادی بر آن ها دارد و نباید موسسات غیر مجاز و غیر حرفه ای دست به انجام آن بزنند.

 

آن ها ادامه دادند: ما را محکوم به گرفتن دستمزدهای زیاد و بستن درهای دوبله می‌کنند در صورتی که صحت ندارد و ما نیازمند جذب نیرو هستیم. هیچ کدام از ما استخدام رسمی نیستیم و پروژه ای درآمد کسب می‌کنیم. مجالی بدهید تا مانند دو سال پیش در حاشیه جشنواره فجر حضور داشته و مراسمی برگزار کنیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این جلسه با گویندگان فیلم بیان کرد: شما گویندگان و دوبلور ها هم خوب حرف می‌زنید هم حرفهای خوبی می‌زنید.

 

شورای مرکزی انجمن سینماداران ایران متشکل از محمد قاصد اشرف گلشن، رضا زارعی و شهرام مهر آسا با حضور در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اکنون تمام سینماهای کشور عضو انجمن هستند بیان کردند: ما تنها صنفی هستیم که انتخابات آن زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد و بر صحت آن نظارت می‌شود. و ما برای تمام اعضا کارت عضویت صادر کرده ایم.

 

این صنف با بیان این نکته که هزینه های زیادی را باید در شرایط مختلف بپردازند درباره مشکلات موجود سینماداران گفتند: بعد از انقلاب تعدادی از سینماها از چرخه اکران فیلم خارج شدند. سینماها به کاربری فرهنگی تبدیل شده‌اند در صورتی که تا پیش از آن کاربری تجاری داشتند و این به نفع سینماداران بود. در صورت امکان باید با شهرداری صحبت شود تا دوباره تجاری شوند. عوارضی که به عناوین مختلف شهرداری ها از ما دریافت می‌کنند زیاد است.

 

همچنین هزینه خرید تجهیزات و نوسازی سینماها نیز بر دوش سینمادار است مثلا هر دو ماه یکبار باید لامپ پروژکتورها تعویض شود که هر کدام ۶ میلیون تومان است. سینماها نیاز به نوسازی دارند و سازمان آتش نشانی به خاطر اتفاقاتی که رخ داده است نسبت به ایمن بودن برخی سینماها ایراد وارد کرده است و ایمن سازی این ساختمان ها به بودجه سنگینی نیاز دارد این در حالی است که اغلب سینماهای شهرستان‌ها فرسوده هستند و همین امر باعث استقبال نشدن از آن ها است.

 

شورای مرکزی انجمن بازیگران شامل علی دهکردی، حبیب رضایی در جلسه با وزیر اظهار کردند: بیش از ۱۲ سال است که کار صنفی انجام می‌دهیم حدود ۵۰۰ نفر عضو داریم. صنف بازیگری به علت آنکه مانند ویترین می‌مانند، هرکاری انجام بدهند بازتاب گستره‌ای پیدا می‌کند و بنابر این در خیلی از بخش‌های جامعه موثر و تاثیر گذار هستند.

 

رئیس این انجمن درباره مشکلات موجود در صنف بازیگران گفت: دیگر صنوف خانه سینما با این تصور که شرایط ما خوب است به امید کمک به ما رجوع می‌کنند ولی جز کمک معنوی کار دیگری از ما بر نمی آید چون خودمان هم در مضیقه هستیم. وضعیت پرداخت دستمزدها خوب نیست و متاسفانه شرایطی ایجاد شده است که ما به تهیه کنندگان می‌گوییم‌ چه رقمی برای دستمزد بگوییم تا شما آن را پرداخت کنید؟ وضعیت بیمه بازیگران مناسب نیست و کسانی بودند که در دهه‌های پیش ستاره بودند ولی امروز از کار افتاده یا کنار گذاشته شده اند و بیمه ندارند.

 

شورای مرکزی انجمن فیلم برداران متشکل از تورج منصوری، بهرام بدخشانی، محمد آلاد پوش، محمدرضا سکوت و علی لقمانی در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ما یک صنف بسیار تشکیلاتی هستیم، درباره وضعیت بیمه در این صنف اظهار کردند: حقوق بازنشتگی ما به اندازه حداقلی و کف حقوق است. امینت شغلی ما حاصل نشده است.

 

رئیس انجمن فیلم برداران ادامه داد: نام ما در پروانه فیلمسازی مانند مدیران تولید حذف شده است. یک تحقیق ۶ ماهه انجام دادیم و متوجه شدیم در ابتدا باید نام این شغل را در وزارت کار ثبت کنیم تا امکان انحلال آن وجود نداشته باشد. باید جلوی بازار سیاه و حضور افراد غیرحرفه ای به این کار گرفته می‌شد همچنین باید قراردادی با تهیه کنندگان بسته شود تا نیروهای فیلمبرداری‌شان توسط این صنف معرفی شوند. با توانمند کردن تک تک صنوف کمک بیشتری را می‌توان به خانه سینما کرد.

 

شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان متشکل از رضا مقصودی، سعید عقیقی، سعید رحمانی، امیر عربی، حسین ایری در این جلسه به ارتقا کیفی و توجه به اصول پایه ای در سینما اشاره کردند و مشکل اصلی را کنترل کیفیت دانستند و راه حل آن را استاندارد سازی بیان کردند.

 

شورای مرکزی کانون کارگردانان متشکل از محمد بزرگ نیا، محمد علی سجادی، مصطفی کیایی، رضا درمیشیان، محسن امیر یوسفی، کامبوزیا پرتوی، قدرت الله صلح میرزایی، نادر مقدس، علی اکبر ثقفی، احمد مراد پور، ، هاتف علیمردانی در این جلسه اظهار کردند: پزشکان،خلبانان و فیلم سازان جزو گرانترین شهروندان یک کشور هستند. ولی فیلم سازان یک‌ تفاوت جدی دارند و آن این است که کارشان با ذوق و خلاقیت آمیخته است.

 

اعضای این صنف درباره شرایط موجود و اعتبار پروانه‌های فیلم، بیان کردند: مجوزها و اعتبار آن ها مثل دادن پروانه نمایش و پروانه ساخت باید قدرت زیادی داشته باشند تا بعد از دریافت آن ها کسی نتواند آن ها زیر سوال ببرد. امروزه فقط فیلم های کمدی خوب فروش دارند و ساخته می‌شوند و رئالیسم اجتماعی دچار رکود و سرکوب شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان جلسه با کارگردانان بیان کرد: اعضای این صنف هم حرف‌های زیادی در دل دارند و هم حق زیادی دارند که به آن ها رسیدگی خواهد شد.

 

شورای مرکزی شورای عالی تهیه کنندگان متشکل از سید جمال ساداتیان، غلامرضا موسوی، محمد بانکی، منوچهر محمدی، علی آشتیانی پور، مسعود اطیابی، علی ژکان و کامران قدکچیان در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم ترین مساله خود را خدشه دار شدن اعتبار پروانه‌های نمایش و ساخت دانستند و همچنین به این نکته اشاره کردند که افرادی بدون تخصص و با پول هایی سرگردان وارد تهیه کنندگی سینما شده‌اند که باید برای ورود آن ها محدودیت هایی ایجاد شود.

 

از دیگر نکاتی که اعضای این صنف به آن اشاره کردند شامل تعداد اندک سالن‌ها به نسبت جمعیت در ایران، حضور بخش خصوصی در زیرساخت‌های فرهنگ، سامان بخشیدن به شبکه های پخش فیلم مجازی و همچنین VOD ، احساس عدم امنیت در گرفتن مجوزهای ساخت و تولید، ساخت فیلم های سفارشی و بدون قصه و تولید بیرویه فیلم‌های کمدی و لزوم ایجاد محدودیت‌هایی برای تولید ژانرهای سینمایی می‌شود.

 

 

 

 

 

  • 15
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش