پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳
۱۲:۰۳ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۳۳۴۰
فیلم و سینمای ایران

داستان ادامه‌دار ناکامی‌های سنتوری

فیلم سینمایی سنتوری,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
ناکامی‌های سنتوری، یکی از ساخته‌های ارزشمند داریوش مهرجویی، همچنان ادامه دارد و این روزها ممنوعیت اکران این فیلم در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی خبرساز شده است.

دکتر شهرام خادم‌وطن، مدیر امور فرهنگی و فوق‌برنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی آذربایجان‌غربی خطاب به دبیر تشکل انجمن اسلامی دانشجویان درباره ردشدن اکران فیلم سنتوری می‌نویسد:

 

«پیرو بررسی‌های به‌عمل‌آمده از فیلم سنتوری، پخش این فیلم به دلایل ذیل مغایر ارزش‌های اسلامی و شأن علمی، اخلاقی دانشگاه است:

١. فیلم حاوی نکات خلاف‌شرع و غیراخلاقی از جمله رقص آقایان، دایره‌زدن و تک‌خوانی هنرپیشه زن است.

 

٢. فعل تزریق مواد مخدر در فیلم به نمایش گذاشته شده است.

 

٣. ارتباطات خارج از عرف و شرع مقدس اسلام در سراسر این فیلم مشهود است.

 

٤. نقش اول زن این فیلم (گلشیفته فراهانی) از بازیگران متواری‌شده به خارج از کشور است. مجددا تأکید می‌شود در راستای اجرای بهتر برنامه‌های پیشنهادی فیلم‌ها یک هفته قبل از اکران به کارشناس مربوط ارائه شوند».

 

این نامه یکم آذر نوشته شده و تاکنون نیز هیچ حرکتی دال بر ملغی‌شدن آن صورت نگرفته است.

 

تمام ناکامی‌های علی سنتوری 

فیلمی که رنگ اکران ندید و درعوض سی‌دی‌های قاچاق فیلم آن‌قدر دست‌به‌دست شد که «سنتوری» به یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های داریوش مهرجویی تبدیل شد. وزارت ارشاد که جلوی اکران فیلم را گرفت، راه گریزی برای سازندگان فیلم باقی نگذاشت و درعوض سازندگان فیلم شاهد ازدست‌رفتن سرمایه‌شان در بازار قاچاق فیلم بودند. فرامرز فرازمند، تهیه‌کننده فیلم، از مردم خواست فیلم را نخرند و داریوش مهرجویی در مصاحبه‌ای اعلام کرد نسخه‌ای که غیرقانونی منتشر شده، با نسخه نهایی که آماده پخش بود متفاوت و خرید آن «شرعا حرام» است. پس از انتشار سی‌دی سنتوری، شماره‌حسابی از سوی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم اعلام شد تا علاقه‌مندان بهای بلیت را به آن شماره حساب واریز کنند تا عواید حاصل از این طرح صرف امور خیریه شود، هرچند که این طرح مورد اقبال طیف عظیمی از مخاطبان این فیلم قرار گرفت، اما تأثیری در برطرف‌کردن ضررهای سازندگان فیلم و بازار داغ قاچاق فیلم نداشت.

 

مردادماه سال ١٣۸۹ بود که فرازمند، تهیه‌کننده کار، از دنیا رفت و به‌دنبال آن، تنها امتیازی که به فیلم تعلق گرفت، مجوز پخش در شبکه خانگی بود. هرچند این توزیع هم سودی برای دست‌اندرکاران فیلم به‌همراه نداشت، اما مهرجویی از حق قانونی خودش دفاع کرد و دادخواستی از طرف او در دیوان عدالت اداری علیه وزارت ارشاد تنظیم شد؛ حرف اصلی مهرجویی هم در این دادخواست آن بود که چون فیلمش مجوز نمایش وزارت ارشاد را داشته و ارشاد اجازه نمایش به آن نداده، خسارت این توقیف باید به وی پرداخت شود.

 

مدتی بعد حکمی صادر شد که مبنی‌بر آن، ارشاد موظف شده بود بابت خسارات مادی و معنوی وارده به مهرجویی، مبلغ یک‌میلیاردو ۴۰۰‌‌میلیون تومان را به وی پرداخت کند، اما وزارت ارشاد به این حکم اعتراض کرد و همین اعتراض باعث شد پرونده به دادگاه تجدیدنظر برود. 

 

اما قطعا توقیف «سنتوری» یکی از اتفاقات تلخ کارنامه هنری مهرجویی است. او مدتی قبل در گفت‌وگویی با روزنامه «شرق»، از توقیف «سنتوری» به‌عنوان جالب‌ترین اتفاقی که در این سال‌ها در سینما برایش افتاده یاد کرد و گفت: «توقیف سنتوری، غم‌انگیزترین حادثه زندگی‌ام بوده و سبب شد این فیلم بی‌دلیل سقوط کند. تا آمدیم بجنبیم، سی‌دی قاچاق فیلم بیرون آمد و امکانات تجاری فیلم از بین رفت. برای من از همه‌جای دنیا نامه نوشتند که این فیلم، فیلمی مؤثر بوده و خانواده‌ای حتی به من پیغام دادند که پسرشان با تماشای این فیلم آنچنان متأثر شده که دیگر حتی سیگار هم نمی‌کشد».

 

اما ظاهرا پرونده «سنتوری» برای مهرجویی همچنان باز است و قصد دارد ساخت «سنتوری٢» را آغاز کند.

 

از «سنتوری، مرد پاییزی» چه خبر؟ 

اما ساخت «سنتوری، مرد پاییزی» همچنان به سرانجامی نرسیده است. نزدیک به دوسال‌واندی است که هر چندوقت یک‌بار خبری جدید از مراحل پیشرفت ساخت «سنتوری٢» یا «سنتوری، مرد پاییزی» به گوش می‌رسد. هربار نیز به دلایل مختلف نام‌ها عوض و خبرها شایعه می‌شوند؛ حتی حضور محمدرضا شریفی‌نیا در مقام مدیر تولید فیلم «سنتوری، مرد پاییزی» نیز نتوانسته این طلسم را بشکند و علاقه‌مندان مهرجویی را به ساخت آن امیدوار کند. مهرجویی درباره‌ داستان «سنتوری، مرد پاییزی» گفته است: «این فیلم داستان متفاوتی دارد و ارتباط آنچنانی‌ای به «سنتوری» سال ٨٥ ندارد، اما همانند فیلم قبلی خواننده و نوازنده سنتور در آن هستند که برای این کار یک نوازنده خوب پیدا کردیم و دو موسیقی‌دان جوان هم با ملودی‌های زیبایی که نوشته‌اند و صدای خوبی که دارند ما را همراهی خواهند کرد که فعلا تمایلی ندارم از آنها اسمی ببرم».

 

ساخت «سنتوری، مرد پاییزی» در ابهام قرار دارد؛ هرچند داریوش مهرجویی پیش از این از زمان تقریبی فیلم‌برداری فیلم و مذاکره با بازیگران آن هم صحبت کرده، اما مدت‌هاست که ماجرای پیچیده ساخت این فیلم، سرانجام آن را کمی مبهم کرده. چینش چندباره بازیگران و صحبت‌هایی مبنی‌بر حضور یا عدم حضور محسن چاووشی- خواننده‌ای که در «سنتوری» درخشید - از ابهام‌های ساخت این فیلم سینمایی است.

 

 

sharghdaily.ir
  • 16
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش