جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۹:۲۳ - ۱۶ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۴۲۸۹
فیلم و سینمای ایران

علی شیلان‌دری:

ظرفیت‌ها برای نمایش آثار مستند خیلی محدود است/ عمده‌ترین مسئله فیلم‌های مستند بحث مالی است

مستند دیدن و بودن,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
علی شیلان‌دری که با مستند پرتره «دیدن و بودن» در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره سینماحقیقت حاضر است معتقد است که چنین مستندهایی در فرایند تولید مورد حمایت مالی قرار نمی‌گیرند و این مستندساز است که مجبور است منابع مالی برای ساخت اثرش را تامین کند. او ظرفیت‌های محدود در نمایش فیلم‌های مستند را یکی دیگر از مشکلاتی عنوان می‌کند که مستندسازان با آن مواجه هستند.

«دیدن و بودن» ساخته علی شیلان‌دری یک از مستندهایی است که امسال در بخش مسابقه یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «سینماحقیقت» حضور دارد. علی شیلان‌دری در این مستند پرتره به سراغ مریم زندی یکی از عکاسان شناخته ایرانی رفته است. 

 

شیلان‌دری در گفت‌وگویی با اعتماد درباره شکل‌گیری ایده این مستند و روند ساخت آن توضیح داد: «ساخت این مستند از سال ۹۰ و در زمانی که من مسئول کانون عکاسان اصفهان بودم شروع شد. آن زمان از خانم زندی برای نمایش آثارشان در اصفهان دعوت کرده بودیم. برای آن نمایشگاه روی عکس‌های انقلاب خانم زندی تمرکز کردیم. کتاب این عکس‌ها در آن زمان هنوز مجوز انتشار نگرفته بود. همین موضوع باعث شد تا ایده ساخت چنین مستندی به ذهنم برسد. آن را با خانم زندی در میان گذاشتم و ایشان هم پذیرفتند. با توجه به اینکه فیلم بودجه خاصی نداشت تصمیم گرفتم علاوه بر فیلمبرداری، صدابرداری و تدوین آن را هم خودم انجام دهم. همزمان با ادامه فیلمبرداری یک سری مسائل دیگر هم پیش آمد. آن زمان مساله انجمن عکاسان مطرح شد. بعدتر ارشاد اعلام کرد که کتاب عکس‌های انقلاب در صورتی اجازه انتشار پیدا می‌کند که یک‌سری از عکس‌های آن حذف شود، اما خانم زندی اصرار داشت تا کتاب بدون هیچ‌گونه سانسوری منتشر شود. همین موضوع را در فیلم دنبال کردیم تا خوشبختانه بعد از یک‌سال و نیمی که از انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور گذشت مجوز چاپ کتاب هم صادر شد. این موضوع می‌توانست پایانی برای این فیلم مستند باشد.» به گفته شیلان‌دری تدوین این فیلم مستند نیز حدود دو سال وقت برد و در نهایت «دیدن و بودن» امسال برای حضور در بخش مسابقه جشنواره سینماحقیقت آماده شد. 

 

این مستندساز درباره طولانی شدن زمان فیلمبرداری و آماده‌سازی این مستند که نزدیک به شش سال طول کشیده هم گفت: «معمولا ساخت یک فیلم مستند این‌قدر طول نمی‌کشد، اما مستندهایی که به صورت تایم‌لپس یک موضوع را دنبال می‌کنند تا زمانی که موضوع ادامه داشته باشد مجبور به ادامه کار هستند. همین دلیل باعث شد تا نتوانیم فیلم را بدون رسیدن به نتیجه که انتشار کتاب عکس‌های انقلاب خانم زندی بود به پایان برسانیم.» شیلان‌دری یکی دیگر از دلایل طولانی شدن پروسه تولید این مستند را بودجه عنوان می‌کند: «این موضوعی بود که باعث شد نتوانیم کار روی فیلم را متمرکزتر ادامه دهیم. من مجبور بودم ادیت این فیلم را هم خودم انجام دهم. حجم راش‌هایی که برای این مستند گرفته بودیم با توجه به سفرهایی که خانم زندی می‌رفتند و موضوعاتی که مرتب در جریان فیلمبرداری پیش می‌آمد خیلی زیاد شد. همین حجم زیاد باعث شد زمان ادیت فیلم هم طولانی‌تر از آن چیزی شود که ما فکر می‌کردیم.» او با اشاره به اینکه ممکن است چنین مواردی در زمان مشاهده این مستند اصلا حس نشود ادامه داد: «شما با دیدن این فیلم حدود دو سال و نیم از زندگی خانم زندی را مشاهده خواهید کرد، اما فیلمبرداری این فیلم خیلی بیشتر طول کشیده است. این فیلم با سفرهایی که ایشان می‌رفتند شروع شد. به این سفرها در فیلم خیلی خلاصه پرداختیم چون همانطور که توضیح دادم محور اصلی این مستند پرتره چاپ کتاب عکس‌های انقلاب خانم زندی بود.»

 

مستند دیدن و بودن,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

علی شیلان‌دری درباره تفاوت مستند «دیدن و بودن» با دیگر مستندپرتره‌هایی که ساخته می‌شوند توضیح داد: «من تصمیم گرفتم برای ساخت این مستند با هیچ چهره‌ای درباره خانم زندی مصاحبه نکنم. این رویکرد که برای ساخت چنین مستندهایی از مصاحبه با دیگر چهره‌ها استفاده می‌کنند را اصلا دوست ندارم. معمولا چهره‌ها در چنین مستندهایی با یک سری تعارفات در مورد سوژه صحبت می‌کنند که از نظر من شیوه درستی برای معرفی یک پرتره نیست.» شیلان‌دری چنین تفاوتی را یکی از شاخصه‌های اصلی این مستند بیان کرده و اضافه می‌کند: «مستند «دیدن و بودن» در حقیقت یک شخصیت اصلی دارد و شخصیت‌های فرعی چندانی در آن وجود ندارد. یکی از شاخصه‌های اصلی این فیلم همین است؛ اینکه فقط با یک نفر پیش می‌رود و کاراکتر آن‌چنانی به فیلم اضافه نمی‌شود.» 

 

شیلان‌دری با اشاره به مشکلات مالی که مستندسازان برای ساخت آثارشان دارند گفت: «طبیعتا هر مستندسازی به برگشت هزینه‌هایش فکر می‌کند. مباحث مالی عمده‌ترین مساله‌ای است که فیلم‌های مستند با آن درگیر هستند. چنین مستندهایی در ساخت مورد حمایت مالی قرار نمی‌گیرند و این مستندساز است که مجبور است با هر دردسر و زحمتی که شده منابع مالی برای ساخت اثرش را تامین کند.» او با اشاره به اینکه فراهم کردن امکانات برای نمایش فیلم مستند یکی دیگر از دغدغه‌های مستندسازان است ادامه می‌دهد: «طبیعتا من هم مثل دیگران به اینکه اثرم نمایش داده شود امید زیادی دارم. برای این موضوع تا آنجا که بتوانم تلاش می‌کنم، اما می‌دانم که ظرفیت‌ها در نمایش فیلم‌های مستند خیلی محدود است و علاوه بر آن فیلم‌های خوب زیادی وجود دارد که با همین شرایط مواجه هستند.»

 

شیلان‌دری معتقد است که حضور یک مستند در جشنواره سینماحقیقت می‌تواند در دیده شدن آن تاثیر بسزایی داشته باشد. او با اشاره به اینکه حضور مستند «دیدن و بودن» در یازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت می‌تواند در معرفی آن تاثیرگذار باشد توضیح داد: «از نظر من جشنواره سینماحقیقت، جشنواره تاثیرگذاری است. این جشنواره با انعکاس خوبی که در جامعه دارد، یکی از بهترین فرصت‌ها برای نمایش فیلم‌های مستند در ایران است. اینکه آثار مستندی که در طول سال ساخته می‌شوند در یک جشنواره به نمایش درآیند اولین قدم در راه معرفی آثار مستند است. همین نمایش می‌تواند توجه‌ها را به خود جلب کند و زمینه‌ساز نمایش بیشتر فیلم باشد.»

 

مستند دیدن و بودن,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

او در پایان با اشاره به اینکه مستند «دیدن و بودن» ادای دین به جامعه عکاسی ایران است گفت: «در ایران عکاسان مستقل زیادی داریم که به شکل آزاد کار می‌کنند. خانم زندی یک نمونه شاخص در این زمینه است. او از طریق عکاسی زندگی می‌کند، یک عکاس حرفه‌ای است و کاملا مستقل فعالیت می‌کند.» او همین مورد را یکی از دلایل همکاری طولانی‌مدت این عکاس برای ساخت چنین مستندی عنوان می‌کند: «یکی از دلایلی که باعث شد تا خانم زندی صبورانه با ساخت این مستند همکاری کند فعالیت ایشان به عنوان یک عکاس بود. اینکه خانم زندی تجربیات زیادی در زمینه پروژه‌های طولانی‌مدت داشت در ساخت این اثر به من کمک زیادی کرد. ایشان تنها عکاسی است که در تاریخ معاصر ما روی یک پروژه عکاسی نزدیک سی و هشت سال وقت گذاشته است. همین باعث شد تا طولانی شدن پروسه تولید مستند «دیدن و بودن» برای او چندان عجیب نباشد. ضمن اینکه چنین تجربه‌ای از سوی خانم زندی در زمان ساخت مستند به خود من هم کمک زیادی کرد.»

 

 

 

 

 

  • 10
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش