پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
۱۷:۴۶ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۵۵۱۴
فیلم و سینمای ایران

وزیر ارشاد در معارفه معاون هنری:

وزیر در صدور مجوزها دخالت نمی‌کند

سید محمد مجتبی حسینی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه ۲۰ آذر در مراسم تودیع و معارفه معاونان پیشین و جدید امور هنری، اظهار کرد که در مدیریت برنامه‌محور وزیر در صدور مجوزها دخالت نمی‌کند.

به گزارش مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تکریم و معارفه معاونان هنری پیشین و جدید امور هنری که با حضور علی مرادخانی و سید محمد مجتبی حسینی معاونان پیشین و جدید معاونت امور هنری و مدیران این حوزه برگزار شد، گفت: فعالیت های این وزارتخانه به طور کلی از پیچیدگی هایی برخوردار است اما فعالیت معاونت امور هنری به عنوان پیشانی کار با توجه به گستردگی فعالیت ها در بخش های مختلف، نسبت به دیگر معاونت ها و بخش ها دشوارتر است.

 

وی ادامه داد: این معاونت به جهات مختلف یکی از بخش های پردامنه و پر کار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که اگر بخواهیم برخی از این جهات را برشماریم، باید گفت کل گستره موضوعی هنر متنوع است و تکثر حوزه های فعالیت هنری اعم از موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، مد و لباس، آموزش های متنوع کلاسیک و آزاد و ... حجم متنوعی از کارها با شاخه های متکثر را به دنبال دارد. طبعا این معاونت به لحاظ حجم بالای کار، دایره مخاطبانش هم افزون تر است و کنشگران فراوانی دارد. هر یک از شاخه های هنری که در این معاونت مشغول به فعالیت هستند ذینفع هایی دارند بنابراین با توجه به گستردگی کنشگران آن، سطح توقع، انتظارات و فاصله منابع و انتظارات آن نیز متفاوت می شود.

 

صالحی گفت: تکثر رویدادها و جشنواره ها نیز جهت دیگر گستردگی فعالیت های این معاونت محسوب می شود. بسیاری از این جشنواره ها در سطح ملی و استانی برگزار می شود که حجم وسیعی از منابع انسانی و فعالیت ها را مشغول خود می کند. جهت چهارم گستردگی فعالیت های این معاونت حضور مراکز وابسته به آن است. برخی از این مراکز از لحاظ فضایی نیز دارای پیشینه تاریخی و حس خاطره انگیز است؛ از جمله تئاتر شهر و تالار وحدت که بخشی از تاریخ حوزه هنر محسوب می شوند. این ساختمان ها مورد توجه مجموعه ای از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستند.

 

عضو کابینه دوازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تکثر دیدگاه ها و سلایق عام و خاص در جامعه نسبت به موضوعات هنری، ادامه داد : وجود این نوع سلایق، مدیریت در چنین فضایی را دشوار و سخت می کند. ولی در چهار سال گذشته در این معاونت اتفاقات مثبتی رخ داده است و در دولت یازدهم فضای امن تری برای هنرمندان به وجود آمد.

 

وی تصریح کرد: توجه به کرامت و حقوق اهالی فرهنگ و هنر در دولت یازدهم از جمله این اقدامات بود و تلاش ها و خدمات آقای مرادخانی در این حوزه شایسته تقدیر است.

 

صالحی در ادامه گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که در دولت یازدهم به آن اهمیت داده شد و در دوره جدید هم استمرار خواهد یافت، توجه به موضوع اقتصاد هنر است. در این بخش تکاپویی را شاهد بودیم که قابل مقایسه با دوره قبل از آن نیست. رشد کمّی همراه با کیفیت نسبی نیز یکی دیگر از اقداماتی است که در حوزه معاونت امور هنری انجام شد. توجه به دیپلماسی هنری یکی دیگر از اولویت های این معاونت در دولت تدبیر و امید بوده است و دیپلماسی هنری و بین المللی تر کردن هنر را مدنظر داریم.

 

ایران با خودروی خود شناخته نمی شود، بلکه فرهنگ و هنر ما معرف ایران در جامعه جهانی است. استعدادهای هنری فراوانی داریم که می توانیم از طریق این استعدادها خود را به جهان معرفی کنیم و تاکنون تلاش های قابل توجهی در این زمینه شده استوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: ایران با خودروی خود شناخته نمی شود، بلکه فرهنگ و هنر ما معرف ایران در جامعه جهانی است. استعدادهای هنری فراوانی داریم که می توانیم از طریق این استعدادها خود را به جهان معرفی کنیم و تاکنون تلاش های قابل توجهی در این زمینه شده است و از آن جمله می توان به اجرای مشترک اخیر ارکستر سمفونیک تهران و جوانان جهان در تالار وحدت اشاره کرد. اینکه بتوانیم دروازه های جهان را از دریچه فرهنگ و هنر به روی خود بگشاییم، نه تنها به نفع فرهنگ و هنر کشور که به نفع سیاست، امنیت و اقتصاد کشور نیز خواهد بود. این دریچه به طور قطع منجر به ایجاد دولت و نظامی با ثبات تر می شود.

 

وی با اشاره به دیگر اقدامات معاونت امور هنری در چهار سال گذشته ادامه داد: تغییرات زیرساختی عرصه فرهنگ و هنر در دولت گذشته چه در حوزه هنری و چه در حوزه منابع انسانی قابل توجه و تحولات کیفی نیز در این دوره بسیار بوده است.

 

صالحی با تاکید بر استمرار اقدامات مثبت این معاونت در دوره جدید گفت: در دوره پیش رو نوع مدیریت مورد توجه است. مدیریت نباید وزیرمحور و معاون محور باشد بلکه باید به سمت برنامه محوری و ساختارمندی حرکت کنیم. در دوره های گذشته فرآیند بسیاری از صدور مجوزها در بخش های مختلف این وزارتخانه با دخالت های افراد بالادستی همراه بود، ولی در دولت یازدهم این رویه برچیده شد و در این دولت نیز این روش ادامه خواهد داشت. اعتماد به معاونان و مدیران کارآمد و اهالی فن و هیات های علمی در انجام امور این وزارتخانه از اولویت ها است.

 

صالحی در عین حال تاکید کرد: سیاست وزیر درباره اکران و مجوزها، اتکا و اعتماد به شوراهای تخصصی است و به صورت موردی ورود نمی کند. مبنای حرکت باید بر اساس نقشه راه باشد. باید برنامه قابل دفاع در انجام امور داشته باشیم. نیازمند دفاع از حقوق هنرمندان و اجرای قانون به صورت همزمان هستیم. هم باید حافظ حقوق هنرمندان بود، زیرا آنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان پناهگاه خود در امور هنری خود می دانند و هم باید حافظ قانون بود، زیرا قانون خط روشنی از تفاهم اجتماعی را ایجاد می کند بنابراین صیانت همزمان از این دو از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پاسداری از هنر ایرانی نیز یکی دیگر از اولویت ها است. توجه به هنر ایرانی در عین عدم انکار هنر مدرن، کلاسیک و پسا مدرن مهم است. صیانت از هنر بومی رویکرد همه دولت ها و ملت ها است. باید بتوانیم از هنر ایرانی در قالب های ملی، اقوام و نواحی صیانت کنیم. توجه همزمان به پیشکسوتان هنر و نسل جدید و نوظهور یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در این دوره به آن توجه داشت. ترکیب این دو با یکدیگر اتفاقات بسیار خوبی را در این حوزه رقم می زند و توازن میان این دو نسل نقش بسزایی در مسیر ارتقای هنر کشور دارد.

 

وی در پایان ضمن تقدیر از خدمات و تلاش های علی مرادخانی معاون امور هنری گفت: امیدوارم در دوره آقای حسینی شاهد اتفاقات خوب و استمرار اقدامات دوره گذشته باشیم.

 

سپس علی مرادخانی معاون پیشین هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با تمام کاستی ها و مشکلات پیش روی هنر، ویترین هنر کشور آبرومند است. تلاشم این بود آنچه برای ارتقای هنر کشور موثر است را به منصه ظهور برسانم. تلاش بر این بود وعده های رییس جمهور محترم در حوزه هنر کشور را عملی کنم. در بخش های مختلف این معاونت از جمله هنرهای تجسمی، موسیقی، هنرهای نمایشی، مد و لباس و ... شاهد اتفاقات خوب و جدیدی بودیم. در بخش زیر ساختی نیز اتفاقات موثری افتاد و امیدوارم این اتفاقات در دوره جدید استمرار داشته باشد.

 

وی در پایان از تلاش ها و خدمات مدیران و کارکنان این معاونت در مدت همکاری اش تشکر کرد.

 

در پایان این آیین سید محمد مجتبی حسینی معاون جدید امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنر ایرانی به قدری کهن است که پایایی، پویایی و استمرار آن منجر به پرآوزاه شدنش شده است و خرسندم که از کودکی از دالان هنر عبور کرده ام. ما توانسته ایم با زبان هنر با جهانیان به گفتگو بنشینیم. ما زبان هنر و تفاهم را هیچوقت فراموش نکرده ایم. امروز بزرگترین سرمایه ام در انجام این وظیفه حضور اهالی هنر و همکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 

 

 

 

 

  • 17
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش