قانونی که نه فقط در نوشته و کتاب، بلکه در عرصه رفتار و کردار جامعه، افراد را علیرغم، رنگ پوست، نژاد، مذهب، ملیت و جنسیت برابر بداند. قانونی که به دارا و ندار امکان برابر آموزش و کسب دانش بدهد تا هر کس بتواند در آرامش تلاش کند و به نسبت استعداد خود به سعادت و خرسندی برسد.
جوزانی از قانون عادلانهای که به انسان آزادی بیان اندیشه و امکان برابر در عرصه کسب دانش بدهد به عنوان تنها وسیله همدلی و پیشرفت ملتها نام برد، سپس به اهمیت پاکدستی و امانت داری مسئولین حکومتها پرداخت و با اشاره به حکایت پیل بچگان از دفتر سوم مثنوی معنوی مولانا گفت: کسانی که برای مدتی کوتاه، بیتالمال را در ید اختیار دارند همان مسافرانی هستند که در حکایت پیل بچگان مولانا به جنگل رسیدهاند. آنها میتوانند از میوهها استفاده کنند، اما باید از هلاک کردن و خوردن پیل بچگان که همان بیتالمال است برحذر باشند.
چرا که اگر دست به این جنایت نابخشودنی بزنند، مادر پیل بچگان، که در واقع همان ملت است، صدها فرسنگ از پی آنها خواهد رفت و تقاص خون فرزند خود را خواهد گرفت. این مادر، این ملت، این وطن، این پیل به ظاهر آرام، هنگامی که بو ببرد فرزندش را خوردهاند، چنان غضب میکند که آتش و دود از خرطومش برخواهد خاست و اختلاس گران را زیر پا له خواهد کرد. اگر پیلی با این قدرت و عظمت پشت حضرت موسی نمیایستاد، او چگونه میتوانست با یک عصای چوبین حکومت فرعون را زیر و زبر کند؟
او سپس با اشاره به اینکه دوازده سال از عمر خود را در راه پژوهش و ساخت فیلم سینمایی «کوروش بزرگ» صرف کرده است، افزود: در اهمیت شخصیت کوروش بزرگ که در همه کتابهای مقدس ادیان ابراهیمی از او به نیکی یاد شده، همین بس که در جنگی سپاهیان او زنی به نام «پانتهآ» از اهالی شوش که به گفته مورخین زیباترین زن زمان بوده به اسارت میگیرند و قصد دارند او را به کوروش هدیه کنند.
وقتی آراسپ، که از کودکی در کنار کوروش بزرگ شده، وصف پانتهآ و قصد سپاه را به او میگوید و کوروش پی میبرد که پانتهآ همسری دارد، غضب میکند و آراسپ را وا میدارد که همراه گروهی تا بازگشت همسرش «ابراتس» از او پاسداری کند. جالب است بدانید که ابراتس، همسر پانتهآ، به پاس جوانمردی کوروش بزرگ وفادارترین سردار او شد و در جنگ بزرگ در مصر کشته شد.
سازنده فیلم «شیر سنگی» پس از برشمردن خصیصههای انسانی خردگرایانه و جوانمردی کوروش اظهار کرد: ما ایرانیان، کوروش را «پدر» و یونانیان اورا «قانونگذار» میدانند. افلاطون درباره او میگوید: «هنگام پادشاه»کوروش ایرانیان آزادی داشتند و آزاد بودند از این روی، سرور و فرمانروای سرزمینهای بسیاری شدند ... اگر در بین آنها فرزانه خردمندی بود، چنان میکردند که همه بتوانند از اندرزهای او بهره ببرند. چرا که در میان آنان محبت بود و همه مردم با هم حس خویشاوندی داشتند، این بود که پیشرفت کردند و بزرگ شدند.»
نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی «در چشم باد»، با اشاره به اینکه انسان مقید به فرهنگ است و کوروش بزرگ پایهگذار فرهنگ بالنده ایرانی است، اعلامیه جهانی حقوق بشر را با منشور کوروش بزرگ مقایسه کرد که حداقل در هفت بند مشترک بودند.
این کارگردان سینما و تلویزیون در پایان سخنانش تأکید کرد: علیرغم ناملایمات و شرایط نامطلوب، کار تولید فیلم سینمایی «کوروش بزرگ» را کُند اما بیتوقف پیش میبرد.
- 31
- 5