دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۵۱ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۶۷۰۹
فیلم و سینمای ایران

«مثل يک زن» مستندی از زندگی فائزه هاشمی

دلایل حذف مستند «مثل يک زن» از جشنواره سينما - حقيقت

فائزه هاشمی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

«فائزه هاشمي بودن خوبه... وقتي فکر مي‌کنم اگر نبودم بهتر بود يا نه، درمجموع حس خوبي دارم»؛ اينها بخشي از صحبت‌هاي فائزه هاشمي در پلان‌هاي ابتدايي فيلم مستند «مثل يک زن» است؛ مستندي که با تصاويري از فائزه هاشمي درحالي‌که در يک شب باراني پشت فرمان اتومبيلش نشسته و تصوير او را از آينه جلوي ماشين مي‌بينیم آغاز مي‌شود؛

 

مستندي که مدتي است حواشي بسياري به راه انداخته و سهم بيشتر اين حواشي مربوط به حذف اين فيلم از جشنواره سينما - حقيقت است؛ مستندي که گفته مي‌شود بنا بر خواسته رئيس سازمان سينمايي از اين جشنواره حذف شد و به گفته مژگان ايلانلو، کارگردان اين مستند، ماجراي حذف اين فيلم به رويکرد رئيس سازمان سينمايي درباره نمايش‌ندادن فيلم‌هايي که به زندگي چهره‌هاي سياسي زنده مي‌پردازد، برمي‌گردد.

 

شب گذشته، ٢٤ آذرماه، بعد از حذف مستند «مثل يک زن» از جشنواره سينما- حقيقت، مژگان ايلانلو تصميم گرفت تا فيلم را براي نخستين‌بار نمايش دهد. او پيش از نمايش فيلم درباره چرايي ساخته‌شدن اين فيلم گفت: «فيلم مستندي که تماشا خواهيد کرد، طي دو سال فيلم‌برداري شده و يک سال هم تدوين کار طول کشيد. درمجموع ساخت اين فيلم يک پروسه سه‌ساله زمان برد.

 

سال گذشته فيلم براي نمايش آماده شد، اما به دليل اينکه فکر مي‌کرديم ممکن است فضاي توفاني انتخابات در فيلم تأثير بگذارد، فيلم را نمايش نداديم تا اينکه امسال در جشنواره سينما - حقيقت شرکت کرد. متأسفانه باوجود کسب پنج رأي کامل هيئت انتخاب جشنواره سينما- حقيقت، اين فيلم در آخرين لحظه از سوی رئيس سازمان سينمايي، آقاي حيدريان، از جدول حذف شد».

 

او در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: «دليل آنها براي حذف فيلم اين بود که نبايد درباره افراد سياسي زنده، فيلمي در جشنواره وجود داشته باشد. در اين مدت رايزني‌هايي از سوی برخي از بزرگواراني که در جلسه حضور دارند انجام دادم، آنها محبت کردند، اما بعد از يک ماه رايزني به هيچ نتيجه‌اي نرسيدم و همچنان فيلم از جشنواره بازماند. خانم مولاوردي گفتند در هيئت دولت، آقاي صالحي اعلام کردند امکان نمايش اين فيلم وجود ندارد».

 

او صحبت‌هايش را اين‌طور به پايان رساند: «خوشحالم از اينکه فائزه هاشمي به‌عنوان يک چهره سياسي زن و چهره‌اي تأثيرگذار و جريان‌ساز و زنده اولين سياست‌مداري بود که در خانه‌اش را به سمت سينماي مستند باز و چراغ‌هاي خانه‌اش را روشن کرد و اجازه داد دوربين مستند خلوت و جلوت او را به‌وضوح و روشني نشان بدهد».

 

صحبت‌هاي فائزه هاشمي هم در مورد ساخت اين مستند جالب بود. او در بخشي از صحبت‌هايش گفت: «بسياري پيش از خانم ايلانلو قصد ساخت فيلم مستند درباره من را داشتند، من به هيچ‌کس نه نمي‌گويم، اما تنها کسي که ماند و ادامه داد خانم ايلانلو بود. هرآنچه در فيلم اتفاق افتاد، دستورات خانم ايلانلو بود و من فقط مجري بودم و در پروسه ساخت خيلي دخالت نکردم. با من مشورت مي‌کرد و من هم نظراتم را مي‌دادم.

 

به خانم ايلانلو خسته نباشيد مي‌گويم و ممنونم حوصله کرديد و فيلم را ديديد». فائزه هاشمي بعد از نمايش فيلم درباره حس‌وحالي که بعد از نمايش فيلم داشت، گفت: «خيلي واضح نمي‌توانم در مورد فيلمي که درباره من ساخته شده است نظر بدهم، درکل اختيار را به خانم ايلانلو دادم که هرطور صلاح مي‌داند به زندگي من نگاه کند».

 

او درباره حذف اين مستند از جشنواره سينما- حقيقت نيز گفت: «دليل کنارگذاشتن اين فيلم از جشنواره سينما- حقيقت، به نظرم دليل منطقي‌ای نيست، اما دلم مي‌خواست اگر قرار بود اين فيلم از جشنواره کنار گذاشته شود، دولت آقاي روحاني اين کار را انجام نمي‌داد، چراکه فيلم تأييد هم شده بود و حداکثر کساني که با فيلم مشکل داشتند جلوي فيلم را مي‌گرفتند».

 

در اين نمايش خصوصي بسياري از چهره‌هاي سياسي حضور داشتند. آذر منصوري بعد از تماشاي اين فيلم به «شرق» گفت: «متأسفم اين فيلم در جشنواره سينما - حقيقت مجوز پخش نگرفت و منتشر نشد. طبيعتا اگر اجازه نمايش پيدا مي‌کرد مي‌توانست فتح بابي شود براي اينکه ابعاد ديگري از زندگي‌ خانم هاشمي به‌عنوان يک زن فعال سياسي و کنشگر شناسانده شود و البته مي‌توانست مقدمه‌اي شود براي اينکه فيلم‌سازان ما تلاش کنند که به‌نوعي زناني که در ايران فعال هستند و زناني که فعاليت سياسي مي‌کنند، بهتر ديده شوند».

 

او در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: «ساخت چنين مستندهايي به بهبود جايگاه زنان ايران و افزايش اعتمادبه‌نفس زنان ايران و فراهم‌ترشدن فضا براي ورود زنان ايران به عرصه‌های اجتماعي و سياسي کمک مي‌کند.

 

طبيعتا خانم هاشمي به دليل حضور در يک خانواده سياسي اين ظرفيت برايش وجود داشته که بتواند در اين عرصه حضور پيدا کند. «مثل يک زن» به‌عنوان يک مستند فيلم خوبي بود و اميدوارم در اين زمينه باز هم شاهد توليدات بيشتري باشيم».

 

الهه کولايي، اشرف بروجردي، پروانه سلحشوري و محمدعلي موحد از جمله ميهمانان اين نمايش بودند.

 

بهناز شيرباني

 

 

sharghdaily.ir
  • 11
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش