دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۸:۰۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۱۶۴۴
فیلم و سینمای ایران

درباره فیلم سد معبر؛ یک عمر مانده تا ابد!

فیلم سد معبر,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

سد معبر به‌عنوان دومین فیلم سینمایی محسن قرائی بعد از کارگردانی مشترکش در خسته نباشید؛ سوژه بکر و تازه‌ای دارد. زندگی مامورانی که با دست‌فروشان در خیابان برخورد می‌کنند، سوژه‌ای است که پیش از این در سینمای ایران به آن پرداخته نشده بود و جالب آن‌که سعید روستایی که با فیلم ابد و یک روز توانست نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد، فیلمنامه اثر را نوشته است. اما سد معبر از نقطه‌ای آسیب دیده که گمان می‌شد بتوان نقطه قوت اثر قلمداد کرد. در حقیقت می‌توان گفت نقطه آسیب سد معبر فیلمنامه آن است. فیلم راوی داستان قاسم با بازی حامد بهداد است؛ یک کارمند شهرداری که وظیفه مقابله با دست‌فروشانی را دارد که موجب سد معبر شده‌اند. قاسم که اخیرا به همسرش با بازی باران کوثری ارث قابل توجهی رسیده و قصد دارد با آن یک خودروی سنگین تهیه کند، اما درگیری‌های متعددی دارد که قرار است در فیلم آنها را دنبال کنیم.

 

درباره سد معبر ناچار به گفتن این موضوع هستیم همان‌طور که این فیلم نام سعید روستایی را به‌عنوان فیلمنامه‌نویس یدک می‌کشد، طبق انتظاری که نام روستایی به‌عنوان خالق یکی از موفق‌ترین فیلم‌های اجتماعی سال‌های اخیر به وجود می‌آورد، همان‌طور هم با محتوایی اجتماعی به بینندگان عرضه شده؛ محتوایی که دغدغه روستایی در ابد و یک روز نیز بوده و طرحی از محسن قرایی باعث شده تا فیلمنامه سد معبر اینچنین نگارش و درنهایت به زبان تصویر ترجمه شود. فیلمی که داستانی از قشر خاصی از جامعه را به تصویر کشیده است، ماموران سد معبر شهرداری که همه جامعه آنها را می‌شناسند و قطعا بسیاری نیز با آنها برخورد داشته‌اند.

 

انتخاب این سوژه به‌خودی‌خود کمک زیادی به این‌که اثر بتواند جذاب باشد، خواهد کرد، زیرا بسیاری از مردم کنجکاوند تا ببینند کار و زندگی این قشر چگونه به تصویر کشیده شده است. اما داشتن سوژه‌ای خوب و جذاب تنها بخش کوچکی از ابتدای کار فیلمسازی است و پرداختن درست به آن و از همه مهمتر نوع نگاهی که به این موضوع خاص وجود دارد، بسیار مهمتر و بزرگتر است. سد معبر مانند بسیاری دیگر از آثار سینمای ما بزرگترین ضربه را از فیلمنامه‌اش می‌خورد، فیلمنامه‌ای که همزمان می‌خواهد قصه بگوید، پیام اخلاقی برساند، جذاب و پرجنب‌وجوش باشد و درنهایت بتواند کاری کند تا بیننده در مقام قضاوت بنشیند و شخصیت‌ها و اعمال‌شان را تحت نظر گرفته و در مورد آنها فکر کند، اتفاقاتی که باید در فیلم‌های اجتماعی سطح بالا رخ دهند تا بتوانند تأثیرگذار باشند، اما به دلیل وجود ضعف در فیلمنامه سد معبر هیچ یک از این اتفاقات به‌درستی رخ نمی‌دهند.

 

در پایان باید این نکته را نیز مورد توجه قرار دهیم که سد معبر به‌عنوان فیلمی که درون خود پیامی اخلاقی دارد، نه با نگاهی بدبینانه به بدترین شکل ممکن، بلکه به یکی از شکل‌های بدی که می‌توانسته، این پیام اخلاقی و البته اجتماعی‌اش را ارایه داده است. می‌دانیم که انتقال و ارایه پیام براساس دیالوگ‌های شعاری و براساس یکی از تکامل‌نایافته‌ترین شیوه‌های ارایه پیام در مدیوم سینماست و در این بین این نکته که سد معبر پیامش را با چند دیالوگ در قسمت‌های مهم فیلم که به صورت سطحی بیان می‌شوند، ارایه می‌دهد، از آسیب‌های مهم فیلم است که نه‌تنها ضربه‌ای بزرگ به رساندن این پیام وارد کرده‌ که به خود فیلم و کلیت آن نیز آسیب رسانده و باعث شده شور و پیچیدگی قصه و گره‌های آن تنها به همان چند دقیقه ابتدایی معطوف شده و پس از آن دیگر فیلم توان کافی برای ضربه زدن یا آگاه کردن درست را نداشته باشد.

 

چنین شده که سوژه‌ای بالقوه قابل قبول و خوب که در خود اتفاقات و چالش‌های فراوانی دارد، ازبین‌رفته و درنهایت اثری به بیننده ارایه شده است که نه درست پیامش را می‌رساند، نه می‌تواند به‌عنوان اثری اجتماعی در مورد قشری خاص، تصویری درست از آنها ارایه دهد و نه این‌که می‌تواند استفاده‌ای بهینه از این سوژه کند تا حرفی دیگر را بزند. بله؛ سد معبر فیلمی است که می‌توانست بسیار بهتر از این باشد.

 

 

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 12
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش