پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۲:۳۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۳۶۱۱
فیلم و سینمای ایران

مهران احمدی از «مصادره» و همکاری با رضا عطاران گفت

مهران احمدی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
مهران احمدی معتقد است که در فیلم مصادره قصد داشته تا داستانی درباره هویت آنهم در قالب یک کمدی روایت کند.

به گزارش ایلنا، مهران احمدی، بازیگر سینما و تلویزیون بعد از حضور در بیش از ۳۰ فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی؛ امسال با فیلم سینمایی مصادره و در مقام کارگردان در سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است.

 

مصادره در روزهای اول نمایش خود در جشنواره فیلم فجر با استقبال خوبی همراه شد. با مهران احمدی درباره تجربه کارگردانی و فیلم مصادر به مناسبت همین روزها گفتگو کرده‌ایم.

 

ایده فیلمنامه مصادره چگونه شکل گرفت؟

من چند طرح مختلف داشتم که با حسین قاسمی (تهیه‌کننده فیلم) مطرح کردم و بعد از تایید یکی از آنها با مهدی فرقانی همکاری کردیم و فیلمنامه‌ای به نام مصادره یک از ایشان به دستم رسید. وقتی فیلمنامه را خواندم، امیدوار شدم که می‌توان یک فیلم خوب و استاندارد با آن ساخت. چند ماه تا رسیدن به نسخه نهایی فیلمنامه طول کشید و بعد از چهار ماه به متنی رسیدیم که امکان تولید داشت.

 

رگه‌های سیاسی و شوخی‌هایی که در فیلم دیده می‌شود آیا از ابتدا در فیلمنامه طراحی شده بود؟

بله این شوخی‌ها وجود داشت البته در زمان تولید برخی از آنها کم و زیاد شد تا درنهایت شوخی‌هایی که به ریتم فیلم کمک می‌کرد، تقویت شد اما از ابتدای ساخت فیلم هرگز به ساخت یک فیلم سیاسی فکر نکردم بلکه بیشتر دوست دشتم یک فیلم انسانی و یک کمدی انسانی بسازم. ضمن آنکه می‌خواستم کمدی‌ای باشد که فقط از سر سبکسری ساخته نشده باشد زیرا فکر می‌کردم جای چنین فیلم‌هایی که درست طراحی شده باشد، کم است. منظورم این است که می‌خواستیم کمدی‌ای بسازیم که مضمون و حرف خوبی بزند و فقط خلق لحظه‌های خنده‌دار و کمیک در آن مطرح نباشد. هدفم هم فقط خنداندن تماشاچی نبود.

 

زمانی که به عنوان بازیگر در فیلمی حضور پیدا می‌کردید کاملا به نقشی که بازی می‌کردید اعتقاد داشتید به نظر می‌رسد در مصادره هم فیلمی را ساختید که حرف خودتان است.

وقتی در مقام بازیگر در یک فیلم حضور پیدا می‌کنم طبیعی است که تمام حرف‌های فیلم دغدغه منِ بازیگر نباشد اما وقتی در مقام کارگردانی حضور دارم این مساله شخصی‌تر می‌شود. فیلم مصادره به عنوان اولین تجربه کارگردانی من به این مساله بیشتر دامن می‌زند و من به فیلمی که ساختم و کاری که کردم، اعتقاد دارم زیرا در این فیلم می‌خواستم به مساله هویت انسانی توجه کنم و نشان بدهم یک انسان که مجبور به ترک وطن شده چگونه در کشور دیگر همه تلاش خود را می‌کند تا به یک هویت جدید برسد اما موفق نمی‌شود.

 

بنابراین به بحران هویت انسانی  اعتقاد دارید و معتقدید که امروز بسیاری از افراد دچار این بحران هستند.

دقیقا اعتقاد دارم البته این بحران هویت فقط مختص به ایران و ما نیست بلکه در کل دنیا وجود دارد. اصولا مشکل اصلی انسان امروز بحران هویت است. انسان دیگر نمی‌داند کیست؟ بعد از هویت انسانی مساله مهم دیگر درک و فهمی است که ما از وضعیت موجود جامعه داریم. ما در فیلم شخصیتی را می‌بینیم که از شرایط پیرامونی خود خبری ندارد اما با یک هجرت ناخواسته به درک و فهم جدیدی از خود و اطرافش می‌رسد و این فهم و دانستن او را عصبانی می‌کند. من معتقدم انسان وقتی به مساله‌ای واقف می‌شود و آن را می‌فهمد، عصبانی می‌شود درست مانند فردی که ناگهان چشمانش باز شده و متوجه می‌شود که تا امروز در چه غفلتی به سر برده است و این  مساله باعث خشم و عصبانیت او می‌شود.

 

مقصر اصلی این بی‌هویتی خودِ شخص می‌دانید یا جامعه؟

قطعا مقصر اصلی خودِ انسان است. از برخی افراد این هویت به زور سلب می‌شود و بیشتر افراد که نمونه‌های بسیاری نیز در جامعه ارند، خودخواسته هویت خود را از دست می‌دهند. اگر ما چنین حرفی را در قالب طنز گفتیم برای آن است که بتوانیم این مساله را لطیف و بدون تلخی تعریف کنیم زیرا می‌توانستیم از همین داستان یک فیلم کاملا تراژیک بسازیم اما فیلم کمدی ساختیم تا مخاطب بیشتری جذب فیلم شود و حرف ما را بشنود. ما در این فیلم به دنبال نوعی کمدی گروتسک بودیم.

 

فیلم ویژگی زیادی دارد تا تبدیل به یک اثری شود که کاملا کمیک و خنده‌دار باشد اما به نظر می‌رسد هم در فیلمنامه و هم در هدایت بازیگران جلوی رفتن فیلم به سمت یک اثر بسیار کمیک را گرفته‌اید.

ما همه ابزارها را برای آنکه فیلمی بسازیم که مخاطب در سینما دائم از خنده قهقهه بزند را داشتیم اما از ابتدا مسیر خود را در ساخت فیلم مشخص کرده بودیم و معتقدم بودیم تماشاچی تا یک جایی باید بخندد اما نباید به هر مساله‌ای در فیلم بخندد و نباید حرف اصلی فیلم در زیر بار صحنه‌های کمیک پنهان و گم شود هرچند در روند ساخت فیلم حتی برخی بازیگران نیز نمی‌دانستند که قرار است چه اتفاقی در فیلم بیفتد. از آنجا که من در مقام کارگردان اولین دیکته‌ای بود که می‌نوشتم؛ آنها هم کمی شک‌آلود به موضوع نگاه می‌کردند و ما تلاش کردیم که در این فیلم به سمت کمدی‌ای برویم که حرف‌هایی برای گفتن دارد. به همین دلیل در فیلم هیچ سکانسی به صورت مستقل خنده‌دار نیست و قبل و بعد از هر سکانس در کمیک شدن آن سکانس تاثیر دارد. از طرف دیگر داستان‌گویی نیز برای من در سینما بسیار مهم است و همیشه علاقه داشتم تماشاچی قصه‌ای را ببیند که قهرمان آن را دنبال کند.

 

مهران احمدی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

در سال‌های اخیر فیلم‌های کمدی با استقبال خوبی همراه شدند آیا یکی از اهداف ساخت این فیلم تولید اثری نبود که در اکران با استقبال همراه باشد و به فروش خوبی برسد؟

قطعا همینطور است و از ابتدا همراه با تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاران به دنبال این بودیم که فیلمی بسازیم که هم داستان‌گو و سرگرمی باشد و هم اینکه حرف‌هایی برای گفتن در مجامع هنری و در بین منتقدان و خبرنگاران داشته باشد. زیرا نظر منتقدان نیز برای من مهم بود.

 

باتوجه به سابقه رفتار جشنواره فیلم فجر با فیلم‌های کمدی همیشه این نگرانی در سینماگران وجود دارد که جشنواره با فیلم‌های کمدی نامهربانانه رفتار کند. شما این نگرانی را ندارید؟

من هم این مسائل را شنیده‌ام و بسیار به من گفتند که کمدی‌ها در فجر جدی گرفته نمی‌شود اما هیچ نگرانی‌ای ندارم زیرا واقعیت این است که اگر از ابتدای جشنواره فیلم فجر به رفتار این جشواره با فیلم‌های کمدی نگاه کنیم، خواهیم دید که آثار کمدی‌ای که قوی بودند و خوب ساخته شدند مورد اقبال قرار گرفتند و جشنواره توجه خوبی به آنها کرده است. رفتاری که جشنواره فیلم فجر و هیات داوران آن با آثاری همچون اجاره‌نشین‌ها ساخته داریوش مهرجویی، مهمان مامان و لیلی با من است؛ داشته‌اند موید این مساله است. معتقدم اگر یک فیلم کمدی دارای استاندارد درست و صحیح باشد و در ژانر حرکت کند؛ موفق خواهد بود زیرا به هر حال افرادی که به عنوان داور انتخاب می‌شوند افراد متخصصی هستند و تشخیص می‌دهند که این فیلم در چه گونه‌ای ساخته شده و برای آن ارزش‌گذاری می‌کند.

 

اشاره کردید که فیلمنامه اولیه به نام مصادره یک بود و قسمت دومی هم دارد. آیا امکان دارد قسمت دوم این فیلم را بسازید؟

درباره این مساله صحبت‌هایی شده است اما ابتدا می‌خواهیم مصادره یک را اکران و بررسی کنیم که چه بازتاب‌هایی دارد و بعد درباره ساخت قیمت دوم مصادره تصمیم بگیریم. البته معتقد نیستم که به محض آنکه اکران این فیلم تمام شد قسمت دوم را بسازیم بلکه باید برای قسمت دوم نیز تحقیق و پژوهش کنیم همانطور که فیلمنامه مصادره یک سال و نیم طول کشید تا به نسخه نهایی و تولید برسد.

 

از ابتدا بازیگرانی که را که انتخاب کردید، همین‌ها بودند که در فیلم حضور دارند؟

گزینه اول ما برای حضور در این فیلم رضا عطاران بود و در مورد بقیه بازیگران در برخی موارد به دو گزینه فکر می‌کردیم که خوشبختانه اگر گزینه ۱ محقق نمی‌شد گزینه ۲ در فیلم حضور پیدا کرد و امروز از حضور بازیگران فیلم بسیار راضی هستم.

 

انتخاب رضا عطاران با هدف موفقیت در فروش بود یا برای اینکه قابلیت‌های بازی او در فیلم و نقش شما را مجاب به این انتخاب کرد؟

من قبل از ورود به کارگردانی بازیگر بودم و در کنار رضا عطاران چند فیلم را همبازی بودم بنابراین به قابلیت‌ها و توانایی‌های رضا عطاران واقفم و همه ما در زمان ساخت فیلم می‌دانستیم که رضا عطاران بازیگر توانایی است. از طرف دیگر وجوه اخلاقی رضا عطاران برای من همیشه مدنظر بوده است. یک بازیگر کاملا حرفه‌ای و منعطف که هنگام ساخت فیلم ایده‌های خوبی ارائه می‌کند و خلاقیت فردی خوبی دارد. قطعا یک بخشی از نگاه ما به فروش فیمل بود و رضا عطاران بازیگری است که امروز مورد اقبال مخاطبان است و من از او و همه بازیگران فیلم متشکرم.

 

علی زادمهر

 

 

  • 14
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش