شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۰۷:۴۵ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۳۷۶۶
فیلم و سینمای ایران

ماجرای یک فیلم جنجالی به کارگردانی محمدحسین مهدویان

فیلم لاتاری,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

لاتاری یکی از پرسروصداترین فیلم‌های جشنواره است. فیلمی اجتماعی که از همان اولین روزها، با مشکلاتی که زمان صدور پروانه نمایش این فیلم پیش آمد و جمال شورجه به نیابت از اعضای شورا عنوان داشت که قصدشان حمایت از مهدویان و ممانعت از درغلطیدن این سینماگر ارزشی به دامان سینمای روشنفکرانه است؛ جنجالی جلوه کرد و بعد هم با اعتراض سوسنگردی‌ها و مسائلی از این دست که پاسخگویی محمدحسین مهدویان را موجب شد، این جنجال‌ها را ادامه داد.

 

لاتاری فیلمی محصول‌ سال ۱۳۹۶ به کارگردانی محمدحسین مهدویان، نویسندگی ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی است. فیلم داستان امیرعلی و نوشین دو جوان بیست و یکی دو ساله را روایت می‌کند که قصد ازدواج با یکدیگر دارند. خانواده‌ها چندان موافق نیستند. آنها صبر پیشه کرده‌اند تا به مرور زمان رضایت خانواده‌هایشان را جلب کنند. آن دو یکسری رویای مشترک دارند. برنده شدن در لاتاری و گرین‌کارت. این آغاز ماجراهایی است که پای مضامین ملتهبی چون قاچاق زنان و... را به فیلم باز می‌کند.

 

این فیلم از آن‌جا متولد شد که پس از اکران فیلم ماجرای نیمروز، محمد حسین مهدویان فیلمنامه لاتاری را به شورای پروانه ساخت ارایه کرد تا به‌عنوان فیلم سوم خود بسازد. اما با مخالفت برخی از اعضای شورای پروانه ساخت مواجه شد و این آغاز جنجال‌هایی بود که تا همین امروز کشیده شده است. از این رو که فیلمنامه لاتاری درباره موضوع حساسیت برانگیز قاچاق زنان ایرانی بوده و برخی از اعضای این شورا خواهان اصلاح بخش‌های زیادی از این فیلمنامه شدند، صدور مجوز با تأخیر مواجه شد؛ و این قصه به نظر می‌رسد حالا حالاها ادامه داشته باشد؛ مگر این‌که خاستگاه سینمایی مهدویان و سابقه ساخت فیلم‌هایی چون ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز به دادش برسد و این فیلم را از ورطه برهاند.

 

حالا بسیاری از مخاطبان فیلم‌های سینمایی منتظر تماشای اولین فیلم اجتماعی محمدحسین مهدویان هستند. فیلمی با موضوع قاچاق جنسی زنان ایرانی به کشورهای عربی که قطع به یقین جنجال‌ساز خواهد شد. محمدحسین مهدویان که فیلم‌هایش در دو دوره پی در پی جشنواره فیلم فجر مورد توجه هیأت داوران قرار گرفت، امسال با فیلم جدیدش که در ژانر اجتماعی است و با سایر کارهایش تفاوت بسیاری دارد، کار آسانی در جشنواره پیش‌رو نخواهد داشت.

 

مهدویان ماجرای شکل‌گیری لاتاری را چنین تعریف می‌کند: بعد از ماجرای نیمروز با گروه دوستانی که دارم و‌ هادی حجازی‌فر هم جزیی از آنهاست، با هم صحبت کردیم و ایده اولیه فیلم لاتاری را با هم شکل دادیم. البته فکر نمی‌کردم این‌طور شود و این برخوردها با این فیلم صورت گیرد؛ اما اتفاقاتی افتاد که البته شاید انتخابات و تغییرات بعد از انتخابات هم در آنها بی‌تأثیر نبود و شاید درست مدیریت نشد و شاید هم فیلمنامه حساس و خطیر بود. به‌هرحال دوره ۵ماهه سختی بود که از سر گذراندیم. نکته اما در این است که لاتاری خیلی فیلم عجیب و غریبی نیست و نباید به‌نظر برسد که با این برخوردهایی که شده، خیلی خاص و جنجالی است. نه؛ این‌گونه نیست. مهدویان درباره محتوای لاتاری توضیح داد: قصه لاتاری درباره غیرت است و چیزی از همه تصوراتی که درباره این واژه داریم در فیلم نهفته شده است. قهرمانان فیلم دنبال اعاده حیثیت هستند و تلاش می‌کنند راه درست را انتخاب کنند.

 

این فیلم در تمام تجربه‌های من تا امروز اولین فیلمی است که محصول محض خیال است و زمینه مستندی ندارد. البته تحقیقات اجتماعی درباره آن صورت گرفته ولی به واقعه مشخصی اشاره ندارد. فیلمسازی به‌نظر من مرز بین واقعیت و خیال است و من در همه کارها این نگاه را حفظ کرده‌ام. این کار به لحاظ ویژگی عاطفی و حسی با قبلی‌ها فرق دارد و طعم دوگانه‌ای نسبت به کارهای گذشته ام احساس کردم. لاتاری تا این‌جا برای خود من فیلم جذابی است امیدوارم مردم هم دوست داشته باشند.

 

مهدویان درباره فیلمش این گونه ادامه می‌دهد: من همه تلاشم را می‌کنم که فیلم به معنای واقعی بسازم. البته نفس سینما برایم ارجح‌ است تا سیاست. حتی خود سینما برایم از تفکر حاکم بر فیلم مهمتر است، چرا که باید یک سینمای خوب داشته باشیم تا در مورد اندیشه حاکم بر فیلم حرف بزنیم. من با خود سینما کار دارم چون علاقه‌مند به سینما هستم و تلاش می‌کنم که این راه ارتباطی را با کاربلدان سینما حفظ کنم. البته به‌عنوان فیلمساز با دورنماها و تعابیر سیاسی مواجه هستم به‌ویژه در مورد لاتاری که حساس‌تر هم شده است.

 

به هرحال محمدحسین مهدویان، کارگردان جوانی است که امسال برای سومین‌سال متوالی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او که کارش را با مجموعه مستند آخرین روزهای زمستان آغاز کرد که شهرت زیادی برایش به ارمغان آورد؛ به سرعت به سمت سینمای داستانی میل کرد و سراغ ساخت ایستاده در غبار رفت و توانست نظرات بسیاری از مخاطبان و منتقدان را در سینما هم به سمت خود جلب کند، اما بلافاصله در ‌سال بعد سراغ اتفاقی مهم در تاریخ معاصر کشورمان رفت و ماجرای نیمروز را ساخت. این فیلم فضایی داستانی‌تر از آثار قبلی مهدویان داشت و حتی نسبت به دو کار موفق قبلی‌اش در سینما و تلویزیون هم موفق‌تر شد و توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه مردمی را کسب کند، اما محمدحسین مهدویان که گویا پتانسیل سرشاری برای فیلمسازی دارد، خسته نشد و برای ساخت سومین فیلم سینمایی‌اش آماده شد.

 

لاتاری با موضوعی ناب و ملتهب با وجود برخی سختی‌ها و دست‌اندازها، نهایتا وارد پروسه تولید شد و توانست به جشنواره سی‌وششم فجر راه یابد. فیلمی که به عقیده بسیاری، یکی از آثار استراتژیک جشنواره امسال است. گفته شده لاتاری فیلمی است که احتمالا به هت‌تریک محمدحسین مهدویان در جلب رضایت مخاطبان و منتقدان در جشنواره منجر خواهد شد. مهدویان آمال و آرزوهایش را در جشنواره ٣٦ در این جملات خلاصه کرده است: ‌سال گذشته هم با ماجرای نیمروز جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به‌دست آوردیم. خوشحالم که در دو‌سال گذشته، فیلم‌های ما جزو آثار محبوب تماشاگران بوده‌اند.

 

از فیلم اولم یعنی ایستاده در غبار تا به امروز، مهمترین هدف و بیشترین تمایلم، راضی شدن تماشاگران است؛ یعنی مخاطبانی که به سالن سینما می‌آیند از دیدن فیلم لذت ببرند. درباره لاتاری هم تمام امیدم همین است. صادقانه می‌گویم که اصلا انگیزه‌ام از حضور در جشنواره، بررسی مواجهه مخاطبان با فیلم است. نخستین برخورد جدی تماشاگران با فیلم، در جشنواره فجر است و واکنش آنها و امتیازی که به فیلم می‌دهند برایم بسیار مهم است. کارگردان لاتاری درباره جایگاه این فیلم درکارنامه فیلمسازی‌اش بیان کرد: از روزی که فیلم مستند می‌ساختم تا به امروز، سعی کردم که فیلم به فیلم، کارم را بهتر بکنم. همیشه سعی کرده‌ام واکنش تماشاگران را برای خودم تحلیل و درک تازه‌ای از فضای کارم پیدا کنم. طبیعتا همان‌طور که برای ماجرای نیمروز فکر می‌کردم چند قدم جلوتر از ایستاده در غبار است، درباره لاتاری هم با همین نگاه، معتقدم واقعا چند قدم جلوتر از آثار قبلی‌ام است. برای خودم بهترین کاری است که تاکنون ساخته‌ام.

 

تأکید می‌کنم که این نگاه، مربوط به خودم است و ممکن است دیگران واکنش‌های متفاوتی نسبت به فیلم داشته باشند. هنوز عده‌ای هستند که «آخرین روزهای زمستان» را بهترین کار من می‌دانند. پس ممکن است نظرات با هم متفاوت باشند که البته برایم قابل احترام هستند. محمدحسین مهدویان در پایان گفت: از منظر خودم لاتاری بهترین فیلمی است که تاکنون ساخته‌ام و تجربیاتی در آن داشته‌ام که در آثار قبلی‌ام نداشته‌ام. فضاهایی در لاتاری وجود دارد که در فیلم‌های قبلی نبوده است. لاتاری فیلمی جان‌دار، پرنفس و بشدت داستانگوست. لاتاری را از این جهت دوست دارم که بشدت سینمای زنده‌ای است. درباره زندگی مردمی است که مربوط به اتفاقات روز است اما درعین‌حال یک داستان است. بخش‌هایی از داستان فیلم، تخیل شیرینی است که دوستش دارم. آدم‌های لاتاری، آدم قصه‌اند.

 

پولاد امین

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 19
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش