سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۳:۳۲ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۴۵۳۳
فیلم و سینمای ایران

«چهارراه استانبول»، فیلمی براساس ماجرای آتش‌سوزی پلاسکو

مصطفی کیایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

«چهارراه استانبول» اثر دیگری به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مصطفی کیایی است که در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شده و همچون آثار پیشین این کارگردان رضایت مخاطبان را به همراه داشته است. این فیلم گرچه با بیانی متفاوت از دیگر فیلم‌های کیایی جلوی دوربین رفته است اما نام «چهارراه استانبول» در بین برگزیدگان آرای مردمی جشنواره امسال قرار دارد. فیلمنامه براساس ماجرای آتش‌سوزی پلاسکو شکل گرفته اما طرح داستانکی در حاشیه موضوع اصلی، بازسازی‌های عینی صحنه وقایع و بازی‌های بازیگران از جمله عوامل جاذبه فیلم برای مخاطب است. 

 

گرچه از اکران فیلم درروز یکشنبه تاکنون برخی نسبت به پیوستگی داستان اولیه و نسبتش به موضوع پلاسکو انتقاد دارند اما بازخورد اکثریت مخاطبان نشانی از تبدیل این اثر به یکی از انتخاب‌های اصلی مخاطبان سینما دارد. تکرار حضور زوج موفق بهرام رادان و محسن کیایی و همکاری دوباره سحر دولتشاهی با کیایی در ایفای نقشی متفاوت از این بازیگر برای چند سکانس کوتاه در جلب توجه مخاطب بی‌تاثیر نبوده است. اکثریت منتقدان آثار کیایی نسبت به پرداخت‌های سطحی معترض هستند اما این کارگردان با توانایی در قصه‌گویی سهم زیادی در جذب مخاطبان سینما دارد. بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، ماهور الوند، رعنا آزادی‌ور، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی‌سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی و مسعود کرامتی از جمله بازیگران فیلم «چهارراه استانبول» هستند. به بهانه اکران این فیلم در جشنواره فجر با مصطفی کیایی گفت‌و‌گویی کردیم. 

 

ایده داستانکی که در محوریت اتفاق پلاسکو مطرح می‌شود، پیش از آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو به نظرتان رسید و بعدها به موضوع پلاسکو متصل شد؟ 

خیر. اتفاق دردناک آتش‌سوزی پلاسکو بهانه اصلی ما بوده و درکنار آن داستانک مطرح می‌شود. این اتفاق آن‌قدر عجیب و تاثیرگذار بوده که به تنهایی مهم‌ترین دغدغه من برای ساخت فیلم شد. 

 

تحقیقات درباره آتش‌نشان‌ها و نحوه بازی مهدی پاکدل تا چه حد مستند بوده است؟ 

آتش‌نشان‌های حاضر در پلاسکو را برای بازسازی صحنه و ایفای نقش مهدی پاکدل در نقش آتش‌نشان سر صحنه دعوت کردیم. این دوستان لحظه به لحظه در کنار ما حضور داشتند و همه صحنه‌ها بر‌اساس مستندات تهیه شده است. 

 

ایجاد فضای مشابه به پلاسکو و جلوه‌های ویژه به چه نحوی ایجاد شد؟ 

زمانی که نویسنده و کارگردان درصدد تصویر فضای تخیلی است، شرایط آسان‌تری دارد و به هر نحوی امکان معرفی لوکیشن را دارد. درباره لوکیشن پلاسکو شرایط متفاوت است زیرا تصویر ذهنی مردم از این فضا مشخص است و راهی برای ایجاد تغییر فضا در دست کارگردان نیست. برخی از مردم تعداد و جایگاه ماشین‌های اطراف پلاسکو را در یاد داشتند و به‌همین‌خاطر ما حتی به قرارگرفتن ماشین‌های اطراف ساختمان نیز دقت کردیم. همه ما در تلاش برای رفع عناصر غیرواقعی صحنه برآمدیم و طراحان صحنه به‌طور خاص در‌این‌راستا گام برداشتند و خوشبختانه هیچ نقطه ضعفی در این خصوص نداریم. 

 

فضای فیلم «چهارراه استانبول» در مقایسه با فیلم‌های قبلی شما فضای نسبتا جدی و همراه با کدگشایی‌هایی دارد. 

همه فیلم‌های من از جهت فضا با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند اما لحن آثار یکسان است و در این فیلم لحن را تا حدی عوض کردم. اکنون با وجود تغییر لحن همچنان در ایجاد رضایت مخاطب موفق بوده‌ام و از این بابت از همه عوامل این فیلم تشکر می‌کنم. 

 

انتخاب بهرام رادان و محسن کیایی به‌عنوان زوج بازیگر در فیلم «بارکد» نتیجه خوبی به همراه داشته است، آیا تکرار این انتخاب همچون، گذشته نتیجه مورد نظر را داشته است؟ 

من وقتی به استقبال مخاطبان در سالن‌های مختلف دقت می‌کنم، متوجه می‌شوم که همچنان این انتخاب در کنار کلیت اثر نتیجه‌بخش بوده است. 

 

انتخاب سحر دولتشاهی برای بازی در نقش خانمی با گویش رشتی بر چه اساسی انجام شد؟ او تاکنون در چنین نقشی ایفای نقش نکرده بود. 

من به شدت نسبت به قابلیت‌های سحر دولتشاهی در ایفای نقش‌های مختلف باور دارم و زمانی که در تمرین‌ها شروع به بازی در این نقش با لهجه رشتی کرد و همچنین در صحبت به زبان گیلکی نیز بدون مشکل جلوی دوربین ظاهر شد و به‌طور کلی ایفای نقش او به نظر ما خیلی جذاب آمد. 

 

امسال آرای مردمی به شیوه اینترنتی داده می‌شود و دیروز این آرا اعلام شد. فیلم «چهارراه استانبول» نیز در بین برگزیدگان است. شما با این شیوه رای‌دهی موافق هستید؟ 

به هر حال مهم‌ترین اتفاق مشارکت مردم است اما مشارکت با شیوه اینترنتی به سهولت قبل نیست. به نظرم مخاطب امروز حوصله رای‌دهی برای چنین مشارکتی را ندارد. راحت بگویم که این شیوه را درست نمی‌بینم و امیدوارم تغییر حاصل شود. 

 

کاهش تعداد فیلم‌های حاضر در رقابت جشنواره را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

من با سایر بخش‌هایی که نتیجه‌اش چندان به فیلم من مرتبط نیست، کاری ندارم اما کاهش تعداد فیلم‌های حاضر در رقابت بهترین تصمیم‌گیری بخش مدیریتی جشنواره امسال محسوب می‌شود زیرا داوران و مخاطبان با نگاه منسجم‌تری به اثر می‌پردازند.

 

شهرزاد رویایی

 

 

vaghayedaily.ir
  • 10
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش