جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۹:۱۶ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۴۶۶۵
فیلم و سینمای ایران

نگاهی به فیلم «لاتاری» اثر پرحاشیه محمدحسین مهدویان

فیلم لاتاری,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

«لاتاری» فیلم تازه محمدحسین مهدویان که «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» را در کارنامه دارد، یکی از بحث برانگیزترین فیلم‌های جشنواره امسال است؛ فیلمی که می‌شود به خاطر مضمون تلخ و سیاهش در نیمه اول داستان دوستش نداشته باشیم به خصوص که این روزها به قدر کافی جامعه با تلخ‌کامی‌ها مواجه است و تحمل تماشای این همه تلخی در سینما که خروجی فیلم‌های مختلف است برای مخاطب سخت است.

 

«لاتاری» را می‌شود به خاطر دوربین روی دست و حرکات عجیب دوربین که جذابیت فرم مستندگونه فیلم‌های قبلی مهدویان را دارد دوست نداشت چون این فیلم نه مربوط به دهه ۶۰ است نه می‌خواهد روی مرز درام و مستند حرکت کند. برای همین دیدن شخصیت‌ها از پشت بوته و کنار دیوار نه تنها به دوربین شخصیت نمی‌دهد بلکه امضای غلطی است که مهدویان پای فیلم گذاشته. فیلم را می‌شود به خاطر نبود چاک‌وبست درست داستانی مثل ماجرای رسیدن لپ‌تاپ معشوقه فقید به دست جوان شخصیت اول که به منزله دخالت شدید فیلم نامه‌نویس در روند طبیعی یک داستان است هم دوست نداشت.

 

با این حال، همه این موارد منفی در کنار داستانی دوپاره که آهنگش بدجور تغییر می‌کند در برابر پایان‌بندی موفق فیلم رنگ می‌بازد و یک دلیل قوی برای دوست داشتن فیلم، در برابر چند دلیل متوسط برای دوست نداشتنش پیروز می‌شود و آن دلیل مهم این است که مخاطب سینمای ایران از فیلم‌های رئالیستی اجتماعی خسته شده، دلش قهرمان می‌خواهد، قهرمانی که مثل بقیه جامعه فکر نکند، عمل نکند، کنشگر باشد و به مصلحت‌ها تن ندهد.

 

بحث دفاع از اقدام نهایی قهرمانان «لاتاری» نیست، نمی‌شود مطلق گفت اقدام فراقانونی آن‌ها در انتهای فیلم درست است یا غلط، اما قطعاً می‌شود بگوییم سینما برای زنده ماندن به قهرمان نیاز دارد نه شخصیت اصلی. مخاطب خیلی وقت‌ها باید آدم‌هایی را روی پرده ببیند که مثل خودش نیستند تا تجربه‌ای فراتر از زندگی روزمره را در سینما احساس کند و قهرمان فیلم برای او بازتابی باشد از غلبه بر ناکامی‌ها و مشکلات.

 

به همین خاطر، فیلم مهدویان با این که مخلوطی است از سینمای هند و سینمای اجتماعی ایران دوست‌داشتنی است و مخاطب را به وجد می‌آورد. در یک کلام به قول خودش: «دل مخاطب خنک می‌شود».

 

جدال‌های لفظی اهالی «لاتاری» و «هفت»

۱- ساعتی پس از پخش «هفت» دوشنبه‌شب که شامل یک گفت‌وگو با محمدحسین مهدویان کارگردان «لاتاری» و میز نقد این فیلم بود، سه نفر از سازندگان فیلم به این برنامه اعتراض کردند. آن‌ها به روایت قصه فیلم و لو دادن اتفاقات آن اعتراض داشتند که به زعم‌شان سرمایه و تلاش گروه فیلم‌ساز را از بین می‌برد. هادی حجازی‌فر بازیگر فیلم با لحنی تند در اینستاگرامش نوشت:

 

«از حسین مهدویان به شدت ناراحتم که چرا با پشت دست نزد توی دهن مجری پرت و بی‌اطلاع صبحگاهی برنامه، آن هم زمانی که داشت داستان کامل و ریز فیلم اکران‌نشده را لای خواهش‌های حسین، تعریف می‌کرد.» محمدحسین مهدویان کارگردان اثر هم در اعتراضی ریز که از چشم بسیاری دور ماند، در کامنتی پای پست حجازی‌فر نوشت: «من معذرت می‌خوام. باید می‌زدم واقعا. زیادی خویشتن‌داری کردم.» سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده فیلم نیز توئیتی انتقادی درباره این موضوع منتشر کرد: «یکی از غیرحرفه‌ای‌ترین اتفاقات رسانه ملی این که در برنامه هفت طوری از فیلم لاتاری حرف زدند که قصه را لو دادند.»

 

ساعتی بعد، رضا رشیدپور در پستی بلندبالا، ضمن انتقاد از کارگردان این فیلم برای فاشیستی خواندن شاهنامه فردوسی، نوشت: «وقتی تمام داستان یک فیلم پرهیاهو از چند کلمه فراتر نمی‌رود و با چند اشاره کوتاه به گمان دوستان لو می‌رود، به جای فحش دادن به من، باید دنبال منشأ این اشکال رفت». در ادامه حجازی‌فر که پست اول را پاک کرده بود و به نظر می‌رسید از عصبانیت اولیه‌اش کاسته شده ، در پستی جدید که لحنی ملایم‌تر داشت، نوشت: «آقای رشیدپور کار شما اشتباه بود. اسپویل کردن یک اثر می‌تواند همه جای دنیا عوارض حقوقی داشته باشد ولی متأسفانه این جا از این خبرها نیست.» او در ادامه به خاطر آن‌چه که «بی‌ادبیِ ناشی از عصبانیت» خواند، از رشیدپور عذرخواهی هم کرد.

 

۲- دومین حاشیه «هفت» دوشنبه‌شب، ماجرای استفاده غلامعباس فاضلی، منتقد این برنامه از واژه «خلیج» به جای «خلیج فارس» بود که مورد اعتراض سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده فیلم هم واقع شد. رضوی نوشت: «لاتاری را ساختیم و کلی فحش شعار دادن به جون خریدیم که تو یک سکانس بگیم خلیج نه، خلیج فارس. بعد منتقد هفت میگه کشورهای خلیج.» او در ادامه در توئیتی دیگر، این‌گونه اعتراضش را ادامه داد: «آقایان مسئول رسانه ملی لطفاً کلاهتان را بالاتر بگذارید، این فاجعه در رسانه شما اتفاق افتاده، نه الجزیره و العربیه و BBCPersian.» غلامعباس فاضلی که مجری برنامه «سینما یک» هم است، تا عصر دیروز واکنشی به این ماجرا نشان نداده بود.

 

سیدمصطفی صابری 

 

 

 

khorasannews.com
  • 18
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش