دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۷:۵۷ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۶۱۰۳
فیلم و سینمای ایران

پاسخ داروغه‌زاده به حرف‌و‌حدیث‌ها

فیلم کاهانی را فراموش کنید

داروغه‌زاده,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

بحث‌ها حول‌و‌حوش جشنواره فجر تازه انگار بعد از اختتامیه ‌شروع می‌شود. حالا که جشنواره تمام شده، مسئولان سینمایی که فراغت بیشتری پیدا کرده‌اند، با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کنند و از آنچه در ایام جشنواره گذشته صحبت به میان می‌آورند. ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره ملی فیلم فجر، هم همین شیوه را پیش گرفته و در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای از چند و چون جشنواره سی‌و‌ششم گفته است.

 

دبیر جشنواره ملی فیلم فجر درباره حذف «کاخ جشنواره» و «فرش قرمز» در این دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: در دو‌ سال گذشته ما در سینمای ملت که سینمای مردمی بود «فرش قرمز» انداختیم، امسال به آن شکل سینمای مردمی نداشتیم و در سینماهای سطح شهر هم این ظرفیت و امکان وجود نداشت؛ البته در تمام دنیا در جشنواره‌های این‌چنینی اهالی رسانه صاحب سینمای مستقل هستند، سینمایی که فقط اهالی رسانه و هنرمندانی که فیلم آنها اکران می‌شود، حضور دارند و جلسات نقد و بررسی هم در همان‌جا برگزار می‌شود، ما امسال حرفه‌ای رفتار کردیم و پردیس ملت به رسانه‌ها اختصاص پیدا کرد. داروغه‌زاده به اعطای تمشک طلایی منتقدان به فیلم‌ها و اهالی سینما اشاره کرد و افزود: قلبا و ایجابا نظری درباره تمشک طلایی ندارم، سینمای ما به حمایت نیاز دارد که این حمایت لزوما تعریف‌کردن هم نیست، خوب است که منتقدان ما نقدهای حرفه‌ای بنویسند و به رشد سینما کمک کنند. اگر فکر می‌کنند اعطاي تمشک طلایی به سینمای ایران کمک خواهد کرد، نمی‌شود با آن مخالف بود؛ اما به ‌طور کل این مسأله در سینمای جهان هم باب نیست.

 

فضای خشن جشنواره

دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر درباره این‌که چرا فیلم‌های جشنواره امسال «مردانه» و «خشن» بود، این توضیح را ارايه کرد: امسال موضوع تعداد زیادی از فیلم‌های ما دفاع مقدس و موضوعاتی درباره سوریه، داعش و... بود؛ به‌طبع این موضوعات فضایی مردانه و خشن دارد و این موضوع ناگزیر است. گلایه مستندسازان از مهجور واقع‌شدن نیز بخش دیگری از صحبت‌های دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر بود. او درباره این موضوع گفت: «مستند» در سازمان سینمایی متولی دارد و مرکز گسترش سینما مستند و تجربی از مستندسازان و مستندها حمایت می‌کند. این را قبول دارم که وضع اقتصادی مستندسازان در کشور ما خوب نیست اما علتش این است که شرایط گردش اقتصادی برای آنها وجود ندارد، سازمان سینمایی در چرخه تولید از مستندسازان حمایت می‌کند اما لازم است مستندها در چرخه نمایش قرار بگیرند و در ارتباط با مخاطب چرخه اقتصاد آنها تکمیل شود. به گفته این مقام مسئول، مخاطب فیلم‌های مستند، فقط فرهیختگان نیستند؛ یکی از مهمترین رسانه‌های فیلم مستند ما تلویزیون است و اگر وارد این چرخه بشود و به مستندسازان حق پخش بدهد، شرایط برای آنها تسهیل خواهد شد. داروغه‌زاده در پاسخ به این سوال که بالاخره تکلیف فیلم‌های توقیفی سینما مثل «عصبانی نیستم» و «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» چیست، گفت: سینمای ایران سالانه ١٠٠ فیلم تولید می‌کند و اگر نگاهی بيندازيم به تعداد فیلم‌هایی که در ١٠‌سال گذشته با مشکل مواجه شدند، حداکثر تعداد آنها ١٠ فیلم خواهد بود؛ یعنی سالی یک درصد. به ‌هر حال ما باید نظارتی منطقی بر آثار داشته باشیم، اگر در مرحله مجوز پروانه ساخت سختگیری کنیم و دقت‌مان را بالاتر ببریم، ریسک‌پذیری ما در سینما کمتر خواهد شد؛ یعنی ممکن است بخشی از فیلم‌هایی که می‌تواند ساخته و پخش بشود به مرحله تولید هم نرسد، اما ما به کارگردان‌ها اعتماد می‌کنیم، با این نگاه که فیلم‌هایی برای نمایش تولید خواهند شد. البته این اعتماد هم جواب داده و سالانه یک‌درصد از فیلم‌های ما با مشکل مجوز پخش مواجه می‌شوند.

 

فیلم کاهانی قابل پخش نیست

داروغه‌زاده با بیان این‌که «عصبانی نیستم» در زمان من مجوز نگرفته و توقیف هم نشده، افزود: این فیلم که اثری سیاسی است و درباره شرایط اجتماعی، سیاسی ایران در‌ سال ٨٨ ساخته‌شده، در دوره خودش مجوز نگرفته است؛ اما در دولت آقای روحانی با فیلمساز گفت‌وگو کردیم و اصلاحاتی هم انجام‌شده، باید بگویم «عصبانی نیستم» مجوز پخش گرفته و در فرصت مناسبی اکران خواهد شد.

 

او درباره فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» اثر کاهانی هم گفت: فیلم ایشان هم در شورای پروانه نمایش و هم در شورای عالی نظارت رد شده، این فیلم غیر قابل پخش تشخیص داده‌ شده و دلایلش را هم خود آقای کاهانی می‌دانند.

 

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 19
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش