یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۴:۴۹ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۷۷۸۳
فیلم و سینمای ایران

تاثیر سرمایه های نهاد‌های حاکمیتی درساخت فیلم ها / حذف تدریجی بخش خصوصی از سینما

سینمای ایران,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

مدت‌هاست که با هدف خصوصی‌سازی بودجه سینما به دوش بخش خصوصی افتاده و یارانه های دولتی نیز حذف شده است. در حالی که بخش خصوصی سینما هر روز نحیف‌تر می‌شود. شاهد این ادعا در سی و ششمین جشنواره فیلم قابل رویت بود. بخش اعظمی از تهیه‌ فیلم را بخش دولتی به عهده گرفته بود و تهیه‌کنندگان با سابقه خصوصی فیلمی در جشنواره فجر نداشتند.

 

تا جایی که بهرام توکلی در نشست خبری فیلم «تنگه ابوقریب» به صورت علنی اعلام کرد که تهیه کننده خصوصی در سینمای حال حاضر وجود ندارد. اظهارات توکلی که با واکنش‌های شدیدی از سوی اهالی سینما همراه شد به این قرار بود: «سینمای مستقل در ایران وجود ندارد.این مساله دلایل پنهانی دارد که مشخص نیست. چرایی دارد که مفصل است اما در ایران سینمای مستقل نداریم.»اگرچه اظهارات این کارگردان چندان به مذاق فعالان بخش خصوصی سینمای ایران خوش نیامد اما دور از واقعیت نیست. با فرض اینکه فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌شوند، ویترین تولیدات سالانه سینما هستند.

 

جای خالی تهیه‌کنندگانی نظیر علیرضا رئیسیان، همایون اسعدیان، منوچهر محمدی، علی اکبر ثقفی، علی سرتیپی، جمال ساداتیان و .... که سال‌های پیش در بخش خصوصی فعالیت کردند، به چشم می‌خورد. در همین راستا علی ملاقلی‌پور در چند روز اخیر ویدیویی منتشر کرد که در گفت‌و‌گویی تصویری توضیح می‌دهد: «این شعاف نیست، واقعیت است. تمام تهیه‌کنندگانی که وزارت ارشاد آدرس می‌دهند یا بچه‌های اطلاعات هستند یا بچه‌های بازنشسته سپاه یا بچه‌های مسئولان کشور در دولت و مجلس.

 

به اصطلاح الرابطون و الرابطون، اولائک المقربون. هر کس ارتباط دارد، مقرب‌تر است. سید محمود رضوی از کجا آمده است، سابقه‌اش را قبل از اینکه تهیه‌کننده شود، روی کاغذ بنویسد تا ببینیم چه کاره بوده است. من برای ۳۰ فیلم دستیاری برنامه‌ریزی کرده‌ام. از دستیار ۳ شروع کردم و با افتخار خیابان را بستم. کلی فیلم کوتاه و مستند ساختم.من سابقه‌ام را قبل از اینکه کارگردان شوم، روی میز می گذارم، رضوی هم بگذارد، مسعود ده‌نمکی هم همینطور. ببینم چند چند هستیم.» اظهار نظر تند علی ملاقلی‌پور، پسر مرحوم رسول ملاقلی‌پور حرف تک تک اهالی بخش خصوصی سینما است که هر از گاهی رسانه‌ای می‌شود.

 

سوال مهمی که درباره این معضل مطرح می‌شود این است که آیا به زودی بخش خصوصی در آینده نه چندان دور با توجه به شرایطی که کارگردان‌ها هم ترجیح می‌دهند با بخش دولتی همکاری کنند، از بین می‌رود؟ در همین راستا با ساسان سالور تهیه کننده مستقل سینما گفت‌و‌گو کردیم.

 

یک جنگ نامتعادل در حال شکل‌گیری است

ساسان سالور که در این دوره از جشنواره تهیه کنندگی فیلم «هایلایت» را به عهده داشت، درباره حذف تدریجی بخش خصوصی در سینما توضیح می‌دهد: « وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان سینمایی به جای آن که در از فیلم‌های مستقل حمایت کنند، برعکس شرایط را برای آن‌ها سخت‌تر می‌کنند. به طبع ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم کم‌تر می‌شود. سازمان سینمایی بیشتر از فیلم‌ها دولتی حمایت میکند که با رانت دولتی و ارگان مشخصی تولید شده‌اند. . به عینه می‌بینیم فیلمی که هنوز مهر پروانه نمایش نخورده است، اکران نوروزی می‌گیرد. این مناسبات کجاست و در چه سازمان و شورایی چنین تصمیم‌گیری می‌شود! سازمان سینمایی با هدف حمایت از بخش دولتی، فیلم‌های مستقل که نه در شعار بلکه در عمل محصول بخش خصوصی هستند را به حاشیه می‌برد.

 

به این ترتیب سرمایه‌گذارانی که از کانال‌هایی وارد سینما می‌شوند بعد از اینکه می‌بینند مناسبات سینما بدین شکل است، اکران خوب به فیلمشان نمی‌دهند و در واقع بازگشت سرمایه در کار نیست، کوله‌بارشان را می‌بندند و در جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنند. سازمان سینمایی به عنوان سردمدار سینمای ایران باید راهکاری ارائه دهد. حداقل بخشی از حمایتش را متوجه بخش خصوصی کند. چرا که سینمای مستقل نفس‌های آخرش را می‌کشد.

 

این بخش از زمانی که شکل گرفته است با توقیف و در اکران‌های نامناسب قربانی شد. بنابراین یک جنگ نامتعادل در حال شکل‌گیری است. در جریان این روند تا چند سال آینده سینمای مستقل نخواهیم داشت. هر کسی می‌خواهد فیلم بسازد باید به یکی از ارگان‌های سینمای دولتی رجوع کند. مثال واضح این روند سازمان اوج است. در نهایت تهیه‌کنندگان مجبور هستند زیر مجموعه آن‌ها فعالیت کنند تا همه چیز از فیلترینگ آن‌ها عبور کند.

 

شاهد هستیم که به این فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر و اکران‌ها هم توجه ویژه‌ای می‌شود. برعکس سینمای مستقل در مثالی واضح فیلم «عصبانی نیستم» است که ۱۰ بارنوبت اکران می‌گیرد و مجدد لغو می‌شود. اگر قرار است سینمای این بخش ادامه داشته باشد، سازمان سینمایی باید ورود کند.»

 

تهیه‌کننده فیلم «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» درباره دغدغه سازمان سینمایی برای حمایت از بخش مستقل می‌گوید: «وقتی هدف حمایت از بخش دولتی است، بخش خصوصی ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود. نمی دانم واقعا زورشان نمی‌رسد یا تعمدا این کار را می‌کنند که بساط سینما مستقل برچیده شود. همانطور که دیدیم امسال تنها جشنواره‌ای بود که زمزمه‌هایی شنیده شد مبنی بر اینکه سینمای مستقل وجود ندارد. دوستانی که ادعا کردند این بخش وجود ندارد، به فیلمسازان مستقل رجوع کنند. مگر می شود فعالیت آن‌ها در این سال‌ها پاک کرد. کسانی که فیلم‌هایشان اتفاقات ویژه ای را رقم زده است. مگر میشود از اسم اصغر فرهادی که دوبار اسکار گرفته بگذریم.

 

سینمای مستقل وجود دارد اما دوستان قوت و قدرت را روی سینمای ارگانی گذاشته‌اند. ارگان‌هایی که اسم تهیه‌کنندگان را لیست می‌کنند و پیشنهاد همکاری می‌دهند. این تهیه‌کنندگان سالانه باید چند فیلم هدفمند بسازند.اگر خارج از این چارچوب عمل کنند. قطعا اجازه ساخت ندارند. امسال سمت و سوی جشنواره مشخص شد.

 

ضمن اینکه حمایت‌های پساجشنواره از سینماهای ارگانی نشان می‌دهد، همت دارند که سینمای مستقل نباشد.چراکه این بخش احتمالا دردسرهایی در زمینه پروانه نمایش و تخصیص سالن‌های نمایش ایجاد می‌کند. در بزنگاه‌هایی هم که باید از سینمای مستقل حمایت کنند، خودشان را کنار می‌کشند که ربطی به ما ندارد و گردن شورای صنفی می‌اندازند. انواع و اقسام مناسبات و قانون‌گذاری‌ها را خودشان می گذارند و هر جا به نفعشان باشد، قانون را عوض می‌کنند. همین اتفاقات باعث می‌شود در سال‌های آینده تعداد سرمایه‌گذارانی که از بخش خصوصی می‌آیند، به زودی رخت می بندند و به سمت دلالی و بازار ارز می‌روند.»

 

تهیه‌کننده فیلم «بدرود بغداد» درباره تمایل کارگردان‌ها برای همکاری با بخش‌های دولتی می‌گوید: «کارگردان‌ها فقط به خاطر مسائل اقتصادی ترجیح می‌دهند با بخش دولتی همکاری کنند. اگر کار شما در بخش خصوصی ساخته شود و گرفتار توقیف شود، کارگردان در مدت ۴ سال از صفحه سینما پاک می‌شود. کمااینکه کارگردان‌هایی داریم که چندین سال کار نکرده‌اند. فیلمنامه دارد اما خانه نشین است. چرا که همواره با کار قبلیشان مقایسه می‌شوند. دوستان ارگانی در روند تولید فیلم را به سود رسانی می‌رسانند. از سویی دیگر کارگردان‌ها بررسی می‌کنند و ترجیح می‌دهند با کسی کار کنند که برای فیلم اول ۳ میلیارد و نیم میلیون هزینه کنند. مطمئنا بخش خصوصی از پس این هزینه برنمی‌آید.»

 

فاطمه رنج‌اندیش

 

 

ebtekarnews.com
  • 16
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش