دوشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۳
۱۱:۲۸ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۲۰۰۳۰۴
فیلم و سینمای ایران

جایگاه «لمپنیسم» در سینما در گفت‌وگو با غلام‌رضا آزادی

غلام‌رضا آزادی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

فیلم «آرش کمان‌گیر» به کارگردانی غلام‌رضا آزادی و با تاکید به شرح قصه این قهرمان اساطیری در حال ساخت است. این کارگردان پیش‌ازاین با تهیه‌کنندگی فیلم‌های چون «کاکلی» و «دره شاپرک‌ها» در دهه‌ ۱۳۷۰ توجه به داستان‌ها و فضای تاریخی را نشان داده بود. این کارگردان برای جذب بیشتر مخاطب ۷۰ درصد اثر را به صورت انیمیشن تهیه خواهد کرد. فیلم «قبیله من» آخرین اثر این کارگردان است که در سال ۱۳۹۴ اکران شد و موفقیت و فروش خوبی در این اکران به‌دست نیاورد. آزادی علت این عدم موفقیت را حضور مافیای سینما می‌داند و باوجوداین همچنان رسالت خود را کارگردانی و تهیه فیلم برای کودک و نوجوان می‌داند. غلام‌رضا آزادی مدیر فیلمبرداری فیلم‌های متعددی از جمله، «ماه پیشونی»، «آرامش در میان مردگان»، «اتل متل توتوله» و... را بر عهده داشته است.

 

این روزها در حال ساخت فیلم «آرش کمان‌گیر» هستید. به این داستان چگونه پرداخته‌اید؟ آیا همان داستان قدیمی با همان المان‌های قدیمی قرار است نقل شود؟ 

من از ابتدا به ساخت فیلم‌هایی با توجه به جنبه‌های فولکلور و تاریخی توجه داشته‌ام و «آرش کمانگیر» نیز نمونه‌ای از فیلم‌های اساطیری من در حوزه نوجوانان است. این قصه درباره معلمی است که به دانش‌آموزان کوهپایه دماوند تدریس می‌کند و با حضور در این منطقه به یاد آرش کمان‌گیر می‌افتد زیرا این قهرمان در کوه دماوند متولد شده است. معلم با توجه به این مسئله تدریس تاریخ را شروع می‌کند و از آرش می‌گوید و به این صورت مسیری را برای جذب مخاطبان نوجوان‌مان ایجاد کردیم. همچنین از نظر بصری ۷۰ درصد این اثر به صورت انیمیشن سه‌بعدی ارائه می‌شود و این ویژگی نیز باعث جذابیت فیلم برای قشرکودک و نوجوان خواهد بود.

 

ساخت این فیلم حدودا چقدر زمان خواهد برد؟ 

با توجه به اینکه فیلم «آرش کمان‌گیر» به دو گونه تصویری ارائه می‌شود و سختی‌های دیگری نیز در پی داریم، احتمالا تا یک‌سال آینده در‌گیر ساخت این فیلم خواهیم بود. گرچه پیش‌ازاین نیز آثاری با توجه به تاریخ و اصالت سرزمینم تولید کرده‌ام اما این فیلم اهمیت زیادی برای من دارد و ظرافت‌های خاصی در این اثر به کار خواهد رفت. کودکان وطن به‌عنوان استعاره‌ای از آرش‌های فردا در این فیلم نشان داده می‌شوند و به‌همین‌دلیل وسواس خاصی نسبت به نتیجه نهایی این فیلم دارم.

 

اکران فیلم «قبیله من» با موفقیت چشمگیری همراه نشد، شما علت این ضعف را چه می‌دانید؟ 

من از اکران راضی نبودم و این اکران ناموفق به مافیای سینما و بی‌توجهی آنها به سینمای کودک بر می‌گردد. همچنین بی‌تفاوتی آموزش‌وپرورش نسبت به سینمای کودک و تاثیر این فیلم‌ها بر نگاه و اندیشه کودکان نیز بی‌تاثیر نیست زیرا افزایش پی‌گیری آموزش‌وپرورش می‌تواند تاکیدی بر نیاز جامعه کودک و نوجوان به سینمای سالم و آموزنده باشد. گرچه مافیا در سینما اکران فیلم من را دچار مشکل کرد اما من همچنان به ساخت فیلم برای کودکان سرزمینم ادامه می‌دهم و به‌هرحال تاریخ حافظ این آثار خواهد بود.

 

اصولا جایگاه سینمای کودک را در سینمای ایران چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

سینما به طرف لمپنیسم در حرکت است و سینمای کودک مثل گذشته که آثاری همچون، «گلنار»، «دره شاپرک‌ها» و... روی پرده بود، قدرتمند نیست. خانواده‌ها انگیزه‌ای برای سینما رفتن، ندارند. این مسئله همان‌طور که اشاره کردم به حضور مافیایی در سینما مرتبط است که مانع حرکت طبیعی مخاطب و سینما می‌شود. در سال‌های اخیر سینمای کودک دچار ضعف شده و در مسیر فرعی سینما قرار گرفته، درحالی‌که این مقوله در دیدگاه هنری کودک و نوجوان نقش مهمی دارد. خوشبختانه به تازگی صحبت‌هایی درباره تقویت و قدرتمندسازی سینمای کودک بیان شده است، یعنی به‌زودی سینمای کودک به سطحی بالا همچون دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بر می‌گردد. به‌زودی خبرهایی مبنی‌بر توجه بیشتر به سینمای کودک منتشر می‌شود.

 

فیلم «قبیله من» زندگی هنرمندی را نشان می‌دهد که به شهر خود برمی‌گردد و... آیا این فیلم برگرفته ازخاطرات زندگی خود شما است؟ 

بله، این فیلم خاطرات زندگی من است و به زمانی برمی‌گردد که به شهر خود بازگشتم. این فیلم بیشتر نوستالژی است و در خلال این خاطرات تاکیدی بر سیر تاریخی هنر نیز دارد. این فیلم گرما و صمیمیتی دارد که اگر به درستی در مسیر اکران قرار می‌گرفت، قطعا با استقبال و فروش بیش‌تری همراه می‌شد. این فیلم نیز به نوعی تاکید من به ریشه‌ها و همان تاریخ را نشان می‌دهد.

 

انتخاب بازیگران هر دو اثر به چه صورت انجام شد؟ 

انتخاب بازیگر برای فیلم‌های کودک متفاوت از دیگر فیلم‌های سینمایی است. فیلم‌های کودک به نوع خاصی از بازیگران احتیاج دارد و ما نباید به دنبال چهره‌های معمول سینمای بزرگسال باشیم. توانایی بازیگری در فیلم‌های کودک معیار انتخاب من بوده و به نظرم نباید به دنبال این باشیم که کودک به دنبال چیست، بلکه باید ببینیم چه عاملی باعث پیشرفت و انگیزه فردای کودک و نوجوان است نه اینکه صرفا در پی ایجاد رضایت مخاطبان کودک باشیم و به نتیجه آنچه به‌عنوان خوراک فرهنگی به آنها می‌دهیم، بی‌توجه باشیم.

 

 

vaghayedaily.ir
  • 11
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش