سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۴:۲۰ - ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۶۰۵۴۱۱
فیلم و سینمای ایران

وقتی هنرهای شش گانه، حیاط خلوت سینماگران می شوند

نمایشگاه نقاشی میلانی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

این روزها عرصه‌های مختلف هنر شاهد حضور سلبریتی‌های سینمایی شده است، یکی نوشته‌های اینستاگرامی‌اش را در قالب کتاب ارائه می‌کند، دیگری پشت میکروفن مشغول خوانندگی است و یکی دیگر در گالری‌ها آثار تجسمی‌اش را به نمایش می‌گذارد. انگار که هنرهای دیگر حیاط خلوتی شده برای حضور سینمایی‌ها که هر از گاهی ناشیانه ناخنکی به شاخه‌های دیگر هنری بزنند. شاید این تجربه‌های گذرا برای سلبریتی‌ها جذاب و خوشایند باشد اما آیا مخاطبان هم از دیدن و شنیدن آثار این افراد لذت می‌برند؟ تجربه‌های عموما غیرحرفه‌ای این هنرمندان در شاخه‌های هنری غیرتخصصی‌شان چه تاثیری در تغییر سطح سلیقه هنری جامعه خواهد داشت؟

 

حاشیه‌ساز شدن برگزاری نمایشگاه‌های تجسمی، نوشتن کتاب و خوانندگی بازیگران اتفاق تازه‌ای نیست. کم نیستند سینماگرانی که در شاخه‌های غیرتخصصی خود مشغول فعالیت هستند. همین چند وقت پیش بود که موزه ملی ایران میزبان نمایشگاه عکاسی عباس کیارستمی بود. مهران مدیری هم ماه گذشته در تهران به روی صحنه رفت و چند شب به اجرای کنسرت پرداخت. صابر ابر هم در چند روز اخیر از آخرین کتابش با عنوان «هفت خانه آن ورتر» رونمایی کرد. اما آیا همه می‌توانند مانند کیارستمی در بخش‌های مختلف هنری موفق باشند؟

 

فضای مجازی علیه میلانی

روز جمعه نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی، کارگردان سینما با عنوان «فیلم‌هایی که نساختم» در گالری ایوان افتتاح شد. اما این نمایشگاه برای میلانی خوش‌یمن نبود و برایش دردسرساز شد. با افتتاح نمایشگاه میلانی سیل انتقاد بازدیدکنندگان به سمت این کارگردان روانه شد. مبتدی بودن آثار، قیمت‌های بسیار بالا و احتمال کپی بودن آن‌ها صدای اعتراض مخاطبان را بلند کرد. این اعتراضات از روز افتتاحیه بالا گرفت و چند هنرمند جوان مقابل گالری «ایوان» آثار هنرمندانی همچون محسن وزیری مقدم و بهمن محصص را به دست گرفتند و معتقد بودند که مردم باید به تماشای هنر واقعی بروند. کاربران در صفحات مجازی هم به این اتفاقات واکنش نشان دادند.

 

یکی از کاربران توییتر در صفحه‌اش نوشت: «خانم میلانی پس از فیلم موفق و فاخر ملی و راه‌های نرفته، تصمیم گرفته‌اند با هنر نقاشی این اثر خود را به کمال برسانند. ایشان شوخی شوخی قیمت ۱۵و۲۰ میلیونی روی کارهایشان گذاشته‌اند و یک سری جدی جدی این آثار را می‌خرند». کاربر دیگری گفت: «نمایشگاه تهمینه میلانی و گالری عکاسی کیانیان و آلبوم موسیقی و بازیگری پژمان جمشیدی و ... دهن کجی به هنرمندانی است که به‌خاطر نداشتن پول، آشنا و پارتی سال‌هاست کارهای هنری‌شان در انبارها و زیر زمین‌ها خاک می‌خورد». توییتی دیگر اشاره به هنرمند اصلی دارد که گویا آثار میلانی از روی آن‌ها کپی شده است: «گویا خانم تهمینه میلانی علاقه زیادی به آثار جنی میلیهوف دارن».

 

کاربر بعدی به واکنش میلیهوف پرداخت و نوشت: «خانم تهمینه میلانی اخیرا نمایشگاه نقاشی برگزار کردند و گویا یکی از کارهایشان شبیه کار هنرمندی با نام جنی است. این هنرمند نسبت به این موضوع در استوری اینستاگرامش واکنش نشان داده است.» شخص دیگری هم با کنایه به کتاب قبلی صابر ابر نوشت: «نمایش آثار عجیب تهمینه میلانی در یک گالری قرتی شمال شهری صدای همه را درآورده است. ای کاش وقتی امثال صابر ابر نوشته‌های بی هویت اینستاگرامی خود را به مدد نشر قرتی کتاب می‌کند هم کسی حرفی می‌زد. کتاب‌سازی، هویت قلابی».

 

در پی اعتراض‌ها نمایشگاه تعطیل شد!

اعتراض‌های بسیار زیاد و گسترده کارشناسان و مخاطبان به کیفیت آثار، قیمت‌ها و همچنین کپی‌کاری میلانی در نهایت باعث لغو نمایشگاه نقاشی او تنها پس از گذشت سه روز از افتتاح آن شد. تهمینه میلانی در واکنش به این اعتراضات در صفحه اینستاگرامش این‌گونه نوشت: «من یک گالری نقاشی گذاشتم و جامعه جوان هنرهای تجسمی در اعتراض به اینکه چرا گالری‌ها به جای نمایش آثار آن‌ها،نقاشی‌های من را به نمایش گذاشته‌اند، آشوب کردند.متاسفانه امروز کار به تهدید آتش زدن آثار هنری خود در مقابل گالری ایوان کشید. متاسفم که اعلام می‌کنم تا اطلاع ثانوی گالری تعطیل است».

 

با وجود تعطیل شدن این نمایشگاه نقاشی کشمکش‌ها تمامی نداشتند و کاربران همچنان به اعتراضات خود در صفحه‌های مجازی ادامه دادند. یکی از کاربران با ذکر این مسئله که ما ناراحت از نمایش دادن آثار شما نیستیم، گفت: « اعتراض ما برای این است که چرا کارهای کپی شده و فاقد ارزش هنری را تنها به دلیل اسم و رسم یک شخص به نمایش می‌گذارند».

 

کاربر دیگری نوشت: «مشکل نقاشی کردن یا برگزاری یک نمایشگاه نیست. مشکل باندبازی شما و گالری ایوان در تعیین قیمت‌ها و بالا بردن کاذب ارزش هنری کارهای ضعیف‌تان است. مشکل ما دروغ‌گویی و دورویی و نحوه پاسخ‌گویی شما است».

 

توهم دو جانبه

برگزاری نمایشگاه و کنسرت‌ها توسط سلبریتی‌های سینمایی معمولا با استقبال علاقه‌مندان‌شان همراه است.معمولا هم بلیت‌های کنسرت این افراد در همان ساعات ابتدایی تمام می‌شود و افتتاحیه‌ نمایشگاه‌شان میزبان خیل بی‌شمار طرفداران است حتی اگر آثارشان از کیفیت قابل قبولی برخوردار نباشند. حال این پرسش مطرح می‌شود که ارائه چنین آثار ضعیف اما پر مخاطبی آیا در تنزل سطح فرهنگی و هنری جامعه اثرگذار خواهد بود؟ چگونه افرادی حاضرند برای یک اثر بی‌کیفیت و غیرحرفه‌ای تنها به واسطه شهرت صاحب اثر مبالغ هنگفتی بپردازند؟

 

محمدعلی الستی، جامعه‌شناس ارتباطات و استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال به «ابتکار»می‌گوید: انسان در تعامل محیطی ذهنیت خود را خلق می‌کند. گاهی یک سینماگر به واسطه فروش بالای فیلم‌هایش اعتماد به‌نفس کاذبی پیدا می‌کند به این باور می‌رسد که مورد پسند همگان قرار گرفته است و بدون در نظر گرفتن اینکه پیشینه‌ و تخصص‌اش چه بوده به خود اجازه می‌دهد که هنرهای دیگر را تجربه کند.

 

او می‌افزاید: در واقع ما با یک توهم دو جانبه طرف هستیم، هم از سوی هنرمندانی که به دلیل مخاطب و طرفداران تصور می‌کنند که صاحب صلاحیت شده‌اند و هم از سوی مردمی که با دیدن یک چهره هنری آن‌ها را در هر شاخه‌ای موفق می‌دانند. البته قبل از آنکه نتیجه این توهم دو جانبه را کاهش سطح سلیقه هنری بدانیم، باید به جهالت عمومی که از طریق تبعیت « کورکورانه» به وجود می‌آید توجه کنیم. همین تبعیت بدون علت باعث می‌شود ارزش هنری، علمی و تخصصی پدیده‌ها کنار ‌برود و یک نوع عوام‌گرایی افراطی بر سلیقه‌ها حاکم شود.

 

الستی با اشاره به برخی کپی‌کاری‌ها در این حوزه توسط سلبریتی‌ها درباره نتایج چنین رفتاری بر جامعه می‌گوید: متاسفانه در جوامع امروزی هرچه رفتاری منفی‌تر باشد، توجه به کسی که آن را انجام داده بیشتر می‌شود و بالطبع باعث افزایش شهرتش خواهد شد. اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که مردم به صورت ناخودآگاه از این اتفاقات الگوبرداری می‌کنند و باعث ادامه‌دار شدن این رفتار در جامعه خواهند شد.

 

به نمایش گذاشتن آثار کم کیفیت و فاقد ارزش هنری دغدغه جوانان هنرمندی شده است که به دلایلی نمی‌توانند آثارشان را به نمایش بگذارند. در صورتی که در جایی دیگر افراد مشهوری بدون هیچ محدودیت آثار بی‌هویتشان را با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسانند. سوال این افراد این است که تا کی قرار است کارهای ضعیف یک سلبریتی تنها به واسطه شهرت و ارتباطش در گالری‌های مطرح به نمایش درآیند اما آثار کسانی که حداقل در این حوزه تخصص دارند مدت‌ها در صف انتظار برپایی نمایشگاه بمانند؟

 

کیمیا نجفی

 

ebtekarnews.com
  • 12
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش