جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۸:۲۶ - ۰۶ مهر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۷۰۱۶۷۲
فیلم و سینمای ایران

چرا فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» برای اسکار انتخاب شد؟

فرهاد توحیدی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

فرهاد توحیدی با تاکید بر اینکه انتخاب فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» برای شرکت در مراسم اسکار شایسته بوده است، گفت: امروز همه در یک خانه شیشه‌ای زندگی می‌کنیم و این دور از تصور است که فکر کنیم دیگران از کیفیت زندگی ما بی‌خبرند و فقط از طریق سینما از آن باز خبر می‌شوند.

 

این عضو هیات انتخاب نماینده سینمای ایران برای شرکت در مراسم اسکار درباره معیارهای انتخاب فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به ویژه با توجه به برخی از انتقادهای مطرح شده نسبت به تلخی داستان این فیلم، در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: برای انتخاب فیلم اسکار یا هر جشنواره‌ای طبیعتا سازوکاری وجود دارد. بسیاری از جشنواره‌ها هیات انتخاب دارند و برخی مثل اسکار از آن دست رویدادهایی است که نماینده رسمی شامل اشخاص حقیقی از صنعت سینمای آن کشور فیلمی را انتخاب و سپس معرفی می‌کند.

 

او با بیان اینکه قصد ندارد درباره ساز و کار انتخاب این افراد صحبت کند، افزود: هر سال خانه سینما افرادی را معرفی می‌کند اما به دلیل مداومت در مکاتبه بنیاد سینمایی فارابی با آکادمی اسکار، در این هیات انتخاب یک نماینده دارد و در واقع محل برگزاری و انجام مکاتبات توسط فارابی تدارک دیده و انجام می‌شود. با این حال درباره اینکه چطور یک فیلم انتخاب می‌شود شاید بهتر است به این مثال توجه شود که وقتی قرار است یک مسابقه فوتبال داشته باشیم ابتدا تیم حریف را ارزیابی می‌کنیم تا تیم خود را بگونه‌ای بچینیم که امید پیروزی وجود داشته باشد، بنابراین طبیعی است که باید بهترین انتخاب با توجه به سازوکار انتخاب فیلم در اسکار مورد توجه قرار گیرد.

 

این فیلمنامه‌نویس ادامه داد: در سینمای آمریکا فیلم‌های داستان‌گو در اولویت هستند و سنت داستان‌گویی قوی است و پسند اعضای آکادمی هم قریب به همین سلیقه عمومی است. شرایط فیلم‌ها نیز روشن است که باید دست‌کم  هفت روز در کشور مبدا به قصد کسب درآمد اکران شده و بلیت فروشی شده باشد. در این بین اگر چند فیلم داستان‌گو که شرط اکران را هم داشته باشد در شرایط اولیه دراختیار داشته باشیم باید به یک نکته مهم‌تر توجه شود و آن هم این است که ببینیم کدام فیلم افتخارات بین‌المللی بیشتری دارد، چون آزموده شده که چنین فیلمی در فهرست نهایی نامزدهای خارجی برای انتخاب بهترین اثر شرایط بهتری دارد.

 

توحیدی گفت: بر این اساس از میان فیلم‌های سال قبل؛ ۱۱ اثر را برای مرحله نهایی انتخاب کردیم که در بین آن‌ها افتخارات جهانی فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا»  (به کارگردانی وحید جلیلوند) بیشتر بود، یعنی از جشنواره ونیز گرفته تا آسیا پاسیفیک و دیگر جشنواره‌های رده «A» مورد اقبال قرار گرفته بود. البته ممکن است بگوییم فیلم‌های دیگری هم بودند که افتخاراتی داشتند، اما در این‌باره کلاس جشنواره‌ها و نوع جوایز هم در نظر گرفته شده و مهم‌تر از آن اینکه، باید ببینیم آیا فیلم پخش کننده خارجی دارد یا خیر و اگر دارد کیست؟ چون این مساله در بخش تبلیغات اهمیت بسیار زیادی دارد و در این باره هم «بدون تاریخ بدون امضا» از شرایط خوبی برخوردار بود.

 

وی در ادامه اظهار کرد: افزون بر این، فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» در تعداد زیادی از سینماهای آمریکا اکران شده و از نظر اعضای کمیته انتخاب شانس بیشتری برای رقابت شانه به شانه با دیگر فیلم‌های بخش خارجی اسکار دارد چراکه همه می‌دانیم امسال فیلم‌های بسیار خوبی از کشورهای دیگر معرفی شده‌اند و  نماینده ایران رقابت سختی خواهد داشت.

 

او خاطر نشان کرد: با وجود سازوکاری که این چنین مورد توجه قرار گرفته، به عنوان شرط لازم ارزش‌های سینمای یک اثر هم مورد توجه و قضاوت بوده است. در فهرست نهایی ما سه فیلم انتخاب شد که از هر لحاظ، کمیته تصور کرده بود شرایط لازم را دارد و در آخر در شرایط برابر شانس «بدون تاریخ، بدون امضا» به دلایلی که توضیح دادم بیشتر از بقیه بود.

 

توحیدی درباره آنچه به عنوان سیاه نمایی درباره این فیلم مطرح می‌شود هم گفت: متاسفانه بحث‌های این چنینی مثل همان داستان ملانصرالدین است که ملّا، سوار خری بود و افسارش به دست پسرش و هر کاری کردند مردم حرفی درباره آن‌ها زدند. درباره معرفی فیلم به اسکار هم همین شرایط است. اگر «به وقت شام» معرفی می‌شد یک حرف می‌زدند و اگر «تنگه ابوقریب» انتخاب می‌شد یک حرف دیگر. در واقع هر جناح و دسته‌ای به تناسب دیدگاه و موضعی که دارد به شکلی اظهارنظر می‌کند. پس بهترین راه بی اعتنایی به اینگونه حرف‌هاست چون مسیر شایستگی چیز دیگری است.

 

او گفت: ضمن اینکه نباید فراموش کرد تمام این فیلم‌ها از سینمای ایران مجوز دارند یعنی پروانه ساخت و نمایش داشته و مردم در سینماها به تماشای آن‌ها نشستند. پس آیا این محصول سینمای ایران نیست؟ علاوه بر این باید توجه داشت، اگر با این نوع مقیاس‌ها بخواهیم به فیلمی نگاه کنیم «بچه‌های آسمان» (به کارگردانی مجید مجیدی) هم نباید به اسکار معرفی می‌شد چون دو کودک معصومی را نشان می‌دهد که یک جفت کفش بیشتر در خانه ندارد و می‌توان درباره‌اش گفت که این چه فقر سیاهی است که از ایران نمایش داده می‌شود؟ در حالی که داستان «بچه‌های آسمان» در کتاب‌های درسی ژاپن تدریس می‌شود و آیا اگر این فیلم به اسکار نمی‌رفت این چنین مورد توجه قرار می‌گرفت؟

 

توحیدی گفت: در «بدون تاریخ، بدون امضا» هم علی‌رغم تلخی و برخی سیاهی‌هایی که از آن نام برده می‌شود بارقه امیدی هم وجود ،چون قهرمان داستان به دنبال این است که حقیقت را پایمال نکند ولو به قیمت از دست دادن موقعیت شغلی خود.

 

او تاکید کرد: امروز همه در خانه شیشه‌ای زندگی می‌کنیم و دور از تصور است که فکر کنیم در کشوری هستیم که دیگران از کیفیت زندگی ما بی‌خبرند و فقط از طریق سینما از آن مطلع می‌شوند چرا که اخبار کشور ما در صدر اخبار بین‌المللی است و این حرف سنجیده‌ای نیست که این فیلم تصویر سیاهی را از جامعه ایران به جهانیان نشان می‌دهد. البته همانطور که در اروپا و آمریکا اشکالاتی وجود دارد در ایران هم می‌تواند باشد، اما مهم این است که این‌ها همه واقعیت ایران نیست چون ایران یک کشور پیشرفته با تاریخ و فرهنگی هفت هزار ساله است. بنابراین تصور می‌کنم نماینده‌ای که برای شرکت در مراسم اسکار انتخاب شده شایسته است و امیدوارم توفیق خوبی به دست آورد.

 

«بدون تاریخ بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند و تهیه‌کنندگی علی جلیلوند با بازی امیر آقایی، نوید محمدزاده و هدیه تهرانی علاوه بر کسب جوایز متعدد از جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما، از جشنواره‌های ونیز، تسالونیکی، استکهلم، شیکاگو و ...نیز موفق به دریافت جایزه در بخش‌های مختلف شده است.

 

 

  • 13
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش