شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۰۹:۲۰ - ۰۵ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۱۲۱۷
فیلم و سینمای ایران

مدیر جدید سینمای مستند ؛ نسل قدیم یا نسل جدید؟

مدیر جدید سینمای مستند,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
صداوسیما برای جایگزینی بازنشسته‌ها، تمام توان مدیریتی و اجرایی خود را فراخوانده است و مأموریت مدیران صداوسیما که در سایر دستگاه‌ها مشغول هستند، تمدید نشده است.

به گزارش عصر ایران، کاوه معین‌فر از هفدهم شهریور ۱۳۹۲ که حجت الله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی، سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد را به مدیرعاملی « مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی » منصوب کرد، بیش از پنج سال می‌گذرد.

 

حال پس از اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، صداوسیما برای جایگزینی بازنشسته‌ها، تمام توان مدیریتی و اجرایی خود را فراخوانده است و مأموریت مدیران صداوسیما که در سایر دستگاه‌ها مشغول هستند، تمدید نشده است ؛ رویکردی که بر عملکرد و ترکیب مدیریتی سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأثیر می‌گذارد.

 

طباطبایی‌نژاد که از تهیه‌کنندگان و مدیران صداوسیماست و به شکل ماموریتی در راس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار گرفته بود در پی اخبار مبنی بر تمدید نشدن حکم ماموریتش اعلام کرده است: « در صداوسیما تهیه‌کننده شبکه یک هستم و اگر این تصمیم گرفته شود برگردم دوباره تهیه‌کننده گروه فیلم و سریال شبکه یک خواهم شد. وزارتخانه به دنبال نگه داشتن دوستان فعال صداوسیمایی هست؛ اما صداوسیما باید تصمیم نهایی را مبنی بر تمدید مأموریت ما بگیرد. باید منتظر بمانیم تا یکی دو روز آینده تصمیم نهایی صداوسیما چه خواهد بود؟»

 

از طرف دیگر در برخی رسانه ها اسامی چهره‌هایی چون مرتضی رزاق کریمی، حامد شکیبانیا، محمد آفریده و امیر تاجیک به عنوان گزینه‌های جانشینی‌اش به میان آمده است.

 

مدیر جدید سینمای مستند,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

 

افراد عکس فوق از راست: امیر تاجیک، حامد شکیبانیا، حسین انتظامی(سرپرست سازمان سینمایی)، محمد آفریده، مرتضی رزاق کریمی

 

مرتضی رزاق کریمی از تهیه کنندگان مطرح سینمای مستند که هم اکنون قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و به نوعی باید گفت او و طباطبایی نژاد یک تیم دو نفره در مدیریت ۵ سال اخیر بر مرکز بوده‌اند.

 

حامد شکیبانیا از اعضای انجمن تهیه‌کنندگان و مستندساز، از اعضای اتاق فکر شبکه مستند است و عضو هیات داوران جشنواره‌های مختلفی در حوزه مستند بوده است، و البته او هم با تیم فعلی همراه بوده و سال گذشته پس از قریب دو سال حضور در شورای مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با این شورا خداحافظی کرد.

 

محمد آفریده علاوه بر نویسندگی و تهیه کنندگی مسئولیت‌های اجرایی متفاوتی در کارنامه دارد از کارشناس فرهنگی سینما در بنیاد سینمایی فارابی گرفته تا مدیرعامل انجمن سینمای جوان ایران و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی. انصافا دوران مدیریت او بر سینمای جوان را به عنوان یکی از پربارترین زمانهای مدیریتی در تاریخ سینمای ایران یاد می شود که فیلمسازان زیادی از همین مجموعه به سینمای ایران معرفی شدند. او هم اکنون مشاور عالی هیئت مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند است.

 

مدیر جدید سینمای مستند,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

 

امیر تاجیک که در آذرماه ۱۳۹۳به مدیریت شبکه مستند سیما منصوب شد و تا خرداد ماه ۱۳۹۵ این مسئولیت را برعهده داشت جوانترین گزینه احتمالی است، در مدت مدیرت ۱۸ ماهه او شبکه مستند شاهد رشد و بالندگی هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ تولید و پخش فیلم مستندسازان مطرح کشور بود.

 

پس از استعفا تاجیک از مدیریت شبکه مستند جمعی از مستندسازان شناخته شده و مطرح طی نامه‌ای به رئیس صدا و سیما نوشتند: « در دوره مدیریت جناب آقای تاجیک در شبکه مستند سیما، وضعيت مستندسازي بهتر از هميشه بود. در این دوران مستندسازی و مستندسازان تکریم شدند. از یک‌سو حرفه و کار و تلاششان قدر دید و ارزش پیدا کرد، و از سوی دیگر به نسبت توان مالی شبکه، در کار و تولید سهیم شدند.»

 

حال با توجه به شرایط کنونی سازمان سینمایی برای انتخاب مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ۲ رویکرد می تواند داشته باشد: اول، حفظ همین رویه فعلی و ادامه آن با انتخاب شخصی چون رزاق کریمی یا حالت دوم تغییر در رویه کنونی و فراهم نمودن فرصت و امکانی برای استفاده از مدیران جدید مانند آفریده و تاجیک.

 

مدیر جدید سینمای مستند,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

 

اگرچه رویه کنونی قابل نقد است ولی شرط انصاف این است که ذکر کنیم مدیریت کنونی عملکرد قابل قبولی داشته است و علی الخصوص در زمینه جشنواره حقیقت بسیار موفق عمل کرده و این جشنواره را به یک اتفاق بین المللی استاندارد در منطقه ارتقا داده است.

 

از طرف دیگر مدیران جوان با افکار و اندیشه امروزی، می توانند پتانسیل و انرژی فراوانی که در زمینه سینمای مستند این مرز و بوم وجود دارد را آزاد کرده و با در انداختن طرحی نو این آئینه جامعه را به یک ستون استوار در سینمای ایران تبدیل کنند.

 

شاید باید صراحتا گفت مدیران قبلی هر آنچه در چنته داشته اند عرضه کرده‌اند و حال خون تازه‌ای باید به مرکز گسترش تزریق شود، به گونه ای انتخاب بین دنیای جدید و دنیای قدیم است، باید نشست و دید چه اتفاقی رقم خواهد خورد؟

 

  • 12
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش