سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۲:۲۸ - ۱۳ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۳۳۳۳
فیلم و سینمای ایران

تازه‌ترین فیلم کمال تبریزی از نگاه احمد مازنی و علی مطهری

وقتی «مارموز»، خلافِ «مارمولک» به مذاق نمایندگان خوش نیامد!

فیلم مارموز,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
دو تن از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس معتقدند که فیلم «مارموز»، کیفیت اثر دیگر کمال تبریزی، «مارمولک» را ندارد و انتظاراتشان را برآورده نکرده است.

«مارموز» عنوان تازه‌ترین ساخته سینمایی کمال تبریزی است که از ساخت تا اکران با حواشی بسیاری دست و پنجه نرم کرده و مورد نقد برخی از رسانه ها نیز قرار گرفته است.

 

تبریزی در این فیلم با نگاهی طنز به افرادی پرداخته است که سودای رسیدن به قدرت را دارند، او در «مارموز» به سراغ فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس رفته است که این اتفاق در آثار تبریزی چندان جدید و نو نیست و او پیش از این در فیلم‌هایی چون «مارمولک» و «لیلی با من است» هم با موضوعاتی چون جنگ و روحانیت نیز شوخی کرده است.

 

«مارموز» روز سه شنبه ۱۱ دی برای نمایندگان مجلس و خانواده هایشان به نمایش درآمد و این اتفاق عاملی شد تا با دو تن از نمایندگان درباره این فیلم و ویژگی‌هایش گفتگو کنیم.

 

جسارت آقای تبریزی تحسین برانگیز است

حجت‌الاسلام احمد مازنی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس که این فیلم پیش از این دیده بود، درباره‌اش، گفت: «این مسئله که آقای تبریزی جسارت به خرج داده و وارد سیاست شده است و این موضوع به خصوص نحوه ورود فعالان سیاسی و مردم در انتخابات را در دستور کار خود قرار داده است و فیلمی درباره آن ساخته، قابل تحسین است.»

 

او ادامه داد: «من فکر می‌کنم که اگر در این فیلم کمی عمیق‌تر کار می‌کردند تا معلوم شود که وضعیت بلبشوی سیاسی که در انتخابات ما هست، معلول چه عواملی است، بهتر می‌شد از آن استفاده کرد، شاید در آینده ایشان و کارگردانان قدری که در سینمای ایران هستند به این موضوع بپردازند.»

 

این نماینده با اشاره به ضعف وضعیت سیاسی کشور به دلیل نبود احزاب، توضیح داد: «ما به دلیل فقدان احزاب واقعی و قوی، به دلیل قیدی که در نظام انتخاباتی ما وجود دارد و البته تاخر فرهنگی در حوزه دموکراسی، دچار معضلات جدی هستیم؛ برای همین نه از مزایای استبداد برخورداریم و نه از محاسن دموکراسی. باوجود آن‌که دردسرهای انتخابات‌ را داریم اما آرای مردم در زندگی‌شان تاثیری ندارد. چون حزب نداریم، تشکیلات منسجمی که بین مردم و حاکمیت بتوانند نظام را دست به دست کنند و گردش نخبگان را فراهم سازند هم نداریم.»

 

مازنی در همین راستا، ادامه داد: «همچنین گرفتار تغییر و جابه‎جایی نقش گروه‌های مرجع شده‌ایم که این به بداخلاقی‌هایی در جامعه دامن زده است که آدم‌های لومپن از این فرصت استفاده‌های خود را کرده و از این جناح به جناح دیگر و از حزبی به حزب دیگر می‌روند. بخشی از این مسایل به نظام انتخابات و بخشی هم به تاخر فرهنگی و سابقه قدیمی استبدادی که داشته‌ایم باز می‌گردد.

 

انتظار بیشتری از کمال تبریزی داشتم

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، با بیان اینکه فیلم «مارمولک» را نسبت به «مارموز» بیشتر پسندیده است، گفت: «آقای کمال تبریزی را تحسین می‌کنم و خدا قوت می‌گویم به ایشان ولی کارهای قدیمی که از ایشان دیدم، بهتر بودند. اگر بخواهم درباره فیلم «مارموز» نظرم را بگویم، احساسم این است که سال به سال دریغ از پارسال است و کارهای قبلی ایشان خیلی قوی‌تر بودند. «مارمولک» را من بسیار بیشتر می‌پسندم و اصلا با این فیلم قابل مقایسه نیست و انتظار بیشتری از شخصیت فرهیخته‌ای مثل آقای کمال تبریزی داشتم.»

 

سینما در نمایش ضعف‌ها تاثیرگذار است

او در پاسخ به این پرسش که رویکرد انتقادی این فیلم نسبت به نمایندگان را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: «هنر نگاه برجسته کردن ضعف‌ها و معایب جامعه است، هر رشته هنری علی‌رغم زیبایی‌های درونی که دارد، یکی از ماموریت‌هایش برجسته‌سازی زشتی‌ها در کنار زیبایی‌هاست. این برجسته‌سازی باعث اطلاع مردم و مسئولان از آسیب‌هایی است که در شرایط عادی به چشم‌شان نمی‌آید. این موضوع را هر هنری به شکلی انجام می‌دهد و سینما به نظرم در این حوزه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.»

 

مازنی درباره جای خالی آثاری با موضوع سیاسی در سینمای کشور، بیان کرد: «ما در ژانرهای اجتماعی آثار بسیار داشته‌ایم، ژانرهای اقتصادی هم احیانا داشته‌ایم ولی ژانر سیاسی کم داشته یا نداشته‌ایم، منظورم ژانری است که موضوع سیاسی را با نگاه طنز و کمیک مطرح می‌کند. از این جهت جسارت آقای کمال تبریزی قابل تحسین است و می‌تواند هم برای نمایندگان مجلس و هم برای نمایندگانی که می‌خواهند وارد مجلس شوند، هم برای افرادی که نقش برگزاری انتخابات را در دولت، احزاب و تشکل‌ها دارند و برای مردم که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند می‌تواند نقش روشنگری داشته باشد در عین جذابیتی که دارد و آن لبخندی که بر لب‌ها می‌نشاند این آثار مثبت را هم در درون جامعه می‌تواند داشته باشد.»

 

«مارموز»، یک فیلم متوسط

علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز که شب گذشته به تماشای فیلم «مارموز» نشسته بود، درباره این فیلم نظرش را اینطور بیان کرد: «فیلم «مارموز» فیلم متوسطی بود که به نظر من، هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت داشت اما به طور کلی معتقدم مانند فیلم مارمولک نبود.»

 

او ادامه داد: «به نظرم فیلم «مارمولک» فیلم بسیار خوبی بود چرا که علاوه بر بحث طنز و کمدی بودنش آموزنده هم بود.»

 

مشکل تناسب با واقعیت

مطهری با بیان اینکه فیلم «مارموز» هم آموزنده بود اما تناسبش با واقعیت مشکل داشت گفت: «اگرچه این فیلم یک فیلم طنز بود اما به نظرم فیلم طنز هم باید متناسب با واقعیت باشد به طور کلی این فیلم یک فیلم متوسطی بود که یک نشاطی را در جامعه ایجاد می‌کند و از این لحاظ می‌توان آن را قابل قبول دانست.»

 

مهدی درستی

 

 

khabaronline.ir
  • 12
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش