دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۴:۱۵ - ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۱۰۴۲۱۳
فیلم و سینمای ایران

۲ اثر سینمایی و یک سریال در نوروز ۹۸ به موضوع آقازاده‌ها پرداختند

ژن‌های خوب در فیلم‌های بد!

سینمای ایران,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

پدیده آقازادگی و اصطلاح «ژن خوب» که در ۳-۲ سال اخیر، مورد توجه مردم و رسانه‌ها بوده، نوروز ۹۸ به سینما و تلویزیون راه یافت و در دو فیلم و یک سریال دستمایه روایت قصه قرار گرفت. منوچهر هادی در فیلم «رحمان ۱۴۰۰»، سعید سهیلی در فیلم «ژن خوک» و علیرضا نجف‌زاده در سریال «زوج یا فرد» هرکدام از زاویه خاصی به این موضوع پرداختند. در ادامه درباره نگاه این آثار به موضوع آقازادگی و شخصیت آقازاده‌هایشان می‌خوانید.

 

ژن خوک

 

آقازاده کیست؟ «روزبه» با بازی بهرنگ علوی

 

سینمای ایران,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

 

پدرش کیست؟ پدر «روزبه» فردی به نام «حاج فاضل املشی» است که صاحب مقام و منصب است. او در زندگی شخصی‌اش خطاهایی کرده که با ظاهر موجه‌اش تناسب ندارد. در فیلم «ژن خوک» توضیح زیادی درباره پدر داده نمی‌شود و این شخصیت حتی در فیلم حضور فیزیکی ندارد. تنها چیزی که مخاطب از این شخصیت می‌بیند، یک عکس است.

 

شخصیت آقازاده چطور است؟ «روزبه» جوان خوشگذرانی‌است که برای تصاحب ثروت پدرش دست به هر کاری می‌زند و شبیه ژن های خوب مغرور است که با ثروت پدرشان به نان و نوایی رسیده‌اند. او به سبک شاخ‌های مجازی، با نمایش ثروتش، فقیران را تحقیر و در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند فردی را به برملا کردن رازهای زندگی‌اش تهدید می‌کند.

 

نگاه و نقد فیلم به آقازاده‌اش چیست؟ فیلم «ژن خوک» نسبت به «رحمان ۱۴۰۰» و سریال «زوج یا فرد» نگاه سیاه‌تری به شخصیت آقازاده‌اش دارد و تصویر تنفرآمیزی از او نشان می‌دهد. سعید سهیلی در «ژن خوک» عمدا با شبیه‌سازی «روزبه» با یکی از آقازاده‌های پرحاشیه جهان واقعیت، به او کنایه زده، بنابراین تصویر آقازاده «ژن خوک» برای مخاطب ملموس است. اما روی هم رفته ریتم کند، اتفاقات کلیشه‌ای و حتی بی‌منطق، به فیلم ضربه زده و گاهی مخاطب را به یاد فیلم‌فارسی‌های قبل از انقلاب می‌اندازد.

 

رحمان ۱۴۰۰

 

آقازاده کیست؟ «اشکان جالوسی» با بازی محمدرضا گلزار

 

سینمای ایران,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

 

پدرش کیست؟ پدر «اشکان»، «حاج آقا جالوسی» است که مهران مدیری نقش او را بازی می‌کند. او مانند «حاجی املشی» ظاهر غلط‌اندازی دارد، تسبیح از دستش نمی‌افتد و نمونه یک آدم ریاکار است. او با خوردن حق دوست و شریکش به ثروت رسیده و حالا در کار تجارت است. «حاج آقا جالوسی» در دستگاه دولت سمتی ندارد.

 

شخصیت آقازاده چطور است؟ «اشکان جالوسی» آقازاده‌ بی‌لیاقت و بی‌عرضه‌ای است که پدرش برای زندگی او تصمیم می‌گیرد و هدایتش می‌کند. «اشکان» غرق در ثروت پدر است و با استفاده از ثروت پدر، ورزش لاکچری سوارکاری را انجام می‌دهد، به مناسبت تولد دختر مورد علاقه‌اش، به او لامبورگینی هدیه می‌کند و مهمانی پرزرق‌وبرق ترتیب می‌دهد.

 

نگاه و نقد فیلم به آقازاده‌اش چیست؟ «رحمان ۱۴۰۰» نسبت به «ژن خوک» و «زوج یا فرد» نگاه خنثی‌تری به آقازاده قصه‌ دارد. او مانند «روزبه» و «ناصر» تاثیرگذار نیست. «اشکان» تنها به خرج کردن ثروت پدرش مشغول است و فیلم صرفا تصویری از او و زندگی مرفه‌اش به نمایش می‌گذارد که شاید در پایان تنها حسرت مخاطب را به دنبال داشته باشد. «رحمان ۱۴۰۰» که کیفیت قابل قبولی ندارد و تنها با هدف فتح گیشه ساخته شده، با میزان زیاد شوخی‌های دوپهلوی جنسی، در صدر جدول فروش قرار گرفته است.

 

زوج یا فرد

 

آقازاده کیست؟ «ناصر» با بازی اشکان اشتیاق

 

سینمای ایران,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

 

پدرش کیست؟ «دکتر کمال شهری» با بازی هدایت هاشمی به عنوان معاون وزیر شناخته می‌شود اما به نام وزارتخانه‌ اشاره‌ای نمی‌شود. پدر آقازاده‌ای که در «زوج یا فرد» می‌بینیم با پدری که دو فیلم دیگر نشان می‌دهند، شخصیت متضادی دارد. «کمال شهری» نمونه یک مسئول درستکار است، او هرگز از موقعیتش سوءاستفاده نمی‌کند و حلال و حرام برایش اهمیت دارد.

 

شخصیت آقازاده چطور است؟ تصویر «ناصر» هم با آقازاده نمونه‌های سینمایی متفاوت است. او اهل خانواده است و همسر و فرزند دارد. «ناصر» با ظاهر موجهی که برای خود دست‌وپا کرده، پدرش را گول می‌زند و مخفیانه ثروتی جمع می‌کند. او به پشتوانه اسم پدر، امضایش را دو و نیم میلیارد می‌فروشد، اهل رشوه‌خواری است و در کار برای سود بیشتر تقلب می‌کند.

 

نگاه و نقد فیلم به آقازاده‌اش چیست؟ «زوج یا فرد» در ابتدا خوب شروع می‌کند و به خوبی نشان می‌دهد فردی در موقعیت ناصر تا چه اندازه فرصت دارد از آقازادگی‌اش بهره ببرد، اما در پایان با تلنگر پدرش تصمیم به جبران می‌گیرد و نسبت به «اشکان» و «روزبه» تصویر مثبت‌تری از او ارائه می‌شود. اصلاح و پشیمانی او در پایان، کمی از جسارت و تیزی تیغ نقد سریال کم کرده است. هرچند که این سریال شخصیت هایی کاملا تکراری با بازی هدایت هاشمی، مرجانه گلچین، مهران غفوریان و یوسف تیموری داشت، اما به لحاظ حال‌وهوای سیاسی و سوژه به روزی که انتخاب کرده بود، موفق شد توجه مخاطبان را جلب کند.

 

khorasannews.com
  • 11
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش