دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۴:۱۱ - ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۱۰۴۹۵۱
فیلم و سینمای ایران

دلایل احتمالی توقیف فیلم رحمان ١٤٠٠؛ چه کاسه‌ای زیرنیم‌کاسه‌ بود؟

فیلم رحمان 1400,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

حدود یک‌ماه می‌شود که فیلم رحمان ١٤٠٠ با انواع‌ و اقسام آمارها و رکوردشکنی‌ها در صدر اخبار قرار دارد. آخرین بهانه تیترشدن این فیلم، اما نه اخباری از جنس همیشگی؛ که این‌بار شایعه توقیفش بود. اتفاقی‌که با توجه به این واقعیت که تاکنون سینمای تجاری با سانسور و توقیف مواجه نشده، باورکردنی به‌نظر نمی‌رسید. اما بالاخره روابط عمومی سازمان سینمایی تخلف رحمان  را محرز دانست و اعلام کرد که از ادامه اکران این فیلم جلوگیری به ‌عمل می‌آید...

 

خلاصه داستان

سال ٩٨ برای رحمان ١٤٠٠ پر بود از کامیابی. پر از موفقیت مالی. فروش ٢٠میلیاردی. البته انتقاداتی هم وجود داشت، به‌خصوص از یک‌سری از رسانه‌های اصولگرا؛ اما به‌نظر می‌رسید در روزهای رویایی منوچهر‌ هادی و شرکا این انتقادات حکم خامه روی کیک را داشته و اتفاقا آنها را به لذت بیشتری می‌رسانند. اما داستان به یک‌باره تغییر کرد...

 

اول این‌که بعد از تعطیلات فروش روزانه فیلم شیب کمتری گرفت و این یعنی رویاپردازی سازندگان برای شکستن رکورد ٤٠میلیاردی هزارپا محقق نخواهد شد. به‌این‌دلیل هم بود که وقتی شایعه شد رحمان ١٤٠٠ توقیف شده است، کسی ماجرا را جدی نگرفت؛ چراکه این باور وجود داشت این شایعه بهانه‌ای برای بالابردن فروش فیلم است. اما نکته این بود که ادعای توقیف رحمان از زبان محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفه‌ای مطرح شده بود؛ که یعنی ماجرا جدی است..

 

توقیف چرا؟

اتهام رحمان ١٤٠٠، اتهام سنگینی ا‌ست. روابط عمومی سازمان سینمایی به‌ روشنی گفته‌ که رحمان ١٤٠٠ به دلیل نمایش نسخه‌ای غیر از آن‌چه مجوز گرفته، اجازه اکران ندارد. موضوعی‌که البته توسط علی سرتیپی و منوچهر ‌هادی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم تکذیب شد. با این‌که رسانه‌های مجازی از قبیل سینما اکران و سینما ایده‌آل درباره پشت‌پرده توقیف رحمان، منوچهر ‌هادی را که یک‌بار هم به مخاطبان فیلم اعلام کرده بود نسخه کامل فیلم را در سینماهای غیر از حوزه هنری ببینند، متهم کرده‌اند نسخه اصلاح‌شده علی سرتیپی را کنار گذاشته و نسخه دلخواه خودش را به سینماها داده است- که چندان با عقل جور درنمی‌آید...

 

رحمان و توقیف

درباره توقیف رحمان ١٤٠٠ تحلیل‌ها و فرضیه‌های مختلفی وجود دارد. نخستین نظر همین ظاهر ماجرا را قبول داشته و ادعا دارد که این فیلم تخلف کرده و توقیف مجازات تخلف رحمان است. گروهی دیگر اما تکذیبیه‌های سرتیپی و ‌هادی را پذیرفته‌اند و بر این باورند که ارشاد به ‌دنبال انتقاد چند رسانه از پروانه نمایشش کوتاه آمده و این اتهام را به سازندگان فیلم وارد کرده؛ تا شاید با پایین کشیده شدن فیلم از پرده، آب‌ها از آسیاب بیفتد. گروهی دیگر هم اما وجود دارند که بر این باورند همه اینها یک‌ بازی تبلیغاتی ا‌ست که قرار است نتیجه آن اوج‌گیری دوباره رحمان ١٤٠٠ در گیشه و رسیدن به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران باشد.

 

هر کاری ممکن است؟

بر فرض ادعای سازمان سینمایی درست باشد و سرتیپی و‌ هادی نسخه بی‌مجوز را اکران کرده باشند. در این‌صورت آیا این سوال پیش نمی‌آید که چگونه نسخه غیرمجاز فیلمی پرسروصدا و پر از سوپراستار یک ماه تمام، روزانه در حدود ٨٠ تا ١٠٠ و در یک ماه حدود ٣هزار بار اکران شود و ارشاد متوجه نشود؟ آیا این باورکردنی‌ است؟

 

یکی از کسانی ‌که به این نکته انگشت می‌گذارد، جواد شمقدری است. مسئول سینمایی دولت سابق که به «شهروند» می‌گوید:   «به‌طور منطقی و طبیعی احتمال چنین چیزی وجود ندارد. در مجوزی که داده می‌شود و البته در تعهدی که صاحب فیلم قبل از نمایش فیلم می‌دهد، همه ‌چیز فیلم، زمانش، طولش و... ذکر شده و بنابراین تغییر دادن نسخه مجوزگرفته و نمایش نسخه‌ای دیگر در سینما ممکن نیست.»

 

حبیب ایل‌بیگی، مدیر نظارت سابق سازمان سینمایی اما با این‌که به‌کرات اصرار می‌کند که نمی‌خواهد به این مورد ورود کند، در پاسخ اصرار «شهروند» می‌گوید: «هرچیزی می‌تواند اتفاق بیفتد. به‌هرحال نسخه‌ها را نمی‌شود تک‌تک کنترل کرد. پوستر نیست که بشود مهرش کرد،‌ هارد کامپیوتر است و هر کاری ممکن است انجام شود.»

 

رضا اورنگ، منتقد قدیمی عقیده دارد که «نمی‌شود ارشاد متوجه این موضوع نشده باشد. مگر بازرس وجود ندارد؟ مطمئنا پخش‌کننده جرأت این قانون‌شکنی را ندارد. بی‌شک مسئولانی در جریان بوده‌اند و حالا که اعتراضات برخی رسانه‌ها به اوج رسیده و فروش هم کاهش پیدا کرده، یادشان افتاده که این فیلم اجازه اکران نداشته! مردم را چه فرض کرده‌اید؟!»     

 

پشیمانی

اما اگر ارشاد از مجوزش برگشته باشد چه؟ از همان لحظه که توقیف رحمان مطرح شد، تحلیل‌هایی مطرح شد با این مضمون که «با افزایش انتقادها درباره شوخی‌ها و سکانس‌های اروتیک و جنسی فیلم، ارشاد راه گریز را در این یافته که بگوید این نسخه از فیلم نباید اکران می‌شده و تخلفی در این بین صورت گرفته.» این گزینه هم به‌ نظر معقول نمی‌رسد، به‌خصوص که سرتیپی و‌ هادی کسی نیستند که در مقابل این زیاده‌خواهی سکوت کنند. جواد شمقدری این گزینه را هم مردود می‌داند: «این یعنی عذر بدتر از گناه. اما از یک نظر دیگر هم نمی‌تواند این اتفاق افتاده باشد، چون در پرونده فیلم تمام موارد ذکر شده و اگر اتفاقی خارج از چارچوب قانون رخ دهد، آن‌وقت صاحب یا صاحبان فیلم می‌توانند از ارشاد شکایت کنند که شما هم دروغ می‌گویید و هم ما را از نظر مالی متضرر می‌کنید»...

 

یک شیوه تبلیغی

می‌ماند گزینه سوم و این یعنی همه‌چیز یک بازی تبلیغاتی است که قرار است «رحمان ۱۴۰۰» پس از چند روز با عنوان توقیفی به سینماها برگردد و فروشش چند برابر شود.

 

عکس‌العمل

منوچهر ‌هادی و علی سرتیپی بعد از آن تکذیب اولیه دیگر واکنشی نشان نداده‌اند و حتی تلاش‌های خبرنگار «شهروند» برای گرفتن پاسخی حتی یک جمله‌ای از آنان نیز ناکام مانده است. تنها چیزی که از‌ هادی بعد از این اتفاقات شنیده‌ایم، پستی‌ پرکنایه است که پس از لغو نمایش فیلمش منتشر کرده و «به دوستانی که منتظر توقیف رحمان ۱۴۰۰ بودند» تبریک گفته است.

 

چه می‌شود؟

پایان ماجرا هنوز معلوم نیست. اما هرچه شود و هرکدام از تئوری‌های مطرح‌شده اگر درست باشد، تفاوتی در این موضوع ایجاد نمی‌کند که بازنده اصلی این بازی سازمان سینمایی است. سازمانی که با گافی تاریخی تمام سوتی‌های قبلی را کمرنگ کرده است!

 

دریا فرج‌پور

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 10
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱۲
غیر قابل انتشار: ۱۴
جدیدترین
قدیمی ترین
کاملا موافق توقیف فیلم هستم
کاملا موافق هستم فیلم خیلی سبکی بود .
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش