دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۸:۲۱ - ۱۰ تير ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۴۰۲۷۴۴
فیلم و سینمای ایران

آغاز تحولات ساختاری در بازار سینمای ایران/ چرا کمدی‌ها رکوردشکن نیستند؟

فیلم‌های کمدی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

همان‌طور که پیش‌تر در همین صفحه گفتیم،‌ بازار سینما نشانه‌هایی در خود دارد که حاکی از به بن‌بست رسیدن دامنه فروش فیلم‌ها است. در چهار، پنج سال گذشته افزایش فروش سینماها، رکوردهای قابل‌توجهی را در تاریخ گیشه ثبت کرد. در این اتفاق، فیلم‌های کمدی سردمدار رکوردشکنی‌ها بودند و بیشترین رقم‌های فروش را به خود اختصاص دادند.

اما در چند ماه اخیر، بازار کمدی‌ها از تب و تاب روزها و سال‌های گذشته افتاده است. افت کیفی فیلم‌های کمدی، افزایش سواد سینمایی و گسترش فرهنگ بصری مخاطبان، گران شدن بلیت سینماها و... از مهم‌ترین عواملی هستند که بازار فیلم‌های کمدی را وارد دوران رکود کرده است. مراد ما از دوران رکود، دوره‌ای است که آرام آرام بازار کمدی‌ها رو به افول می‌گذارد و رکوردشکنی‌ها و فروش‌های رویایی و استقبال‌های قطعی یا دیگر رخ نمی‌دهد یا به ندرت اتفاق خواهد افتاد. در مقابل، بازار فیلم‌های غیر کمدی که سطح امن بازار است،‌ همچنان توانسته تا حدودی جذابیت خود را حفظ کند. بازار فروش این فیلم‌ها نوسان کمتری را تجربه کرده و به نظر می‌رسد که در ادامه نیز ثبات نسبی خود را حفظ کند.

چرا کمدی‌ها رکوردشکن نیستند؟

بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان در پاسخ به این پرسش مطلب نوشته‌اند. هرکس رویکردی خاص را برگزیده و تفسیر خاص خود را از رویدادهای امروز سینما دارد اما تقریبا همه آنها معتقدند که دست بازاریابان سینما برای مخاطبان فیلم‌ها رو شده است. گویی مخاطبان سینما با فرمول‌های تکراری فروش در سینما آشنا شده‌اند و دیگر با تبلیغات منفی و استفاده از بازیگران گیشه‌ نمی‌توان آنها را به سینما کشاند، چرا که بهترین راه تبلیغات برای یک فیلم نقل قول‌هایی است که از اطرافیان خود می‌شنوند. اما کاهش فروش کمدی‌ها اثر قابل‌توجه دیگری را نیز در بازار سینماها رقم زده است. شاید به ذهن کمتر کسی برسد که همطراز با کاهش استقبال از کمدی‌ها کدام صنف مربوط به بازار سینماها نیز آسیب می‌بیند؛ واقعیت آن است که دوستداران سینمای کمدی بیش از دیگر مخاطبان سینما از وجه سرگرمی‌ساز سینما استقبال می‌کنند. آنان مشتریان پر و پا قرص صنف‌های همراه و مهم‌ترین آنها بوفه‌های سینماها هستند.

روز گذشته احمد رادان کوپایی رئیس اتحادیه بوفه‌داران سینما و مجامع عمومی گفت: به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، وضعیت نامناسب سینما و فروش فیلم، میزان درآمد و کسب و کار واحدهای بوفه‌داری با کاهش قابل‌توجهی روبه‌رو شده است. اکثر فعالان و واحدهای فعال در زمینه‌ بوفه‌داری سینماها به واسطه شرایط بد سینماها و کاهش قدرت خرید، کسب‌وکار خود را تعطیل یا بسیار محدود کرده‌اند.  رئیس اتحادیه بوفه‌داران سینما و مجامع عمومی تصریح کرد: شرایط بوفه‌داران بنا بر موقعیت سینماها متفاوت است که البته موضوع فیلم و میزان فروش فیلم‌ها بر فعالیت و درآمد بوفه‌داران نیز تاثیرگذار است. از این‌رو می‌توان گفت شرایط بوفه‌داران فعال در پردیس‌های سینمایی و مراکز مهم تجاری بهتر از سینماهای تک‌سالن و دوسالن است. وی یادآور شد: درشرایط فعلی سینماهای تک‌سالن و دو‌سالن عموما رو به تعطیلی هستند و این موضوع تاثیر قابل‌توجهی بر درآمد بوفه‌داران گذاشته است.

توسعه بازار نقد؟

کاهش اثرگذاری تبلیغات فیلم‌ها از یکسو و افزایش تاثیر تبلیغات شفاهی میان مخاطبان، یک حوزه تخصصی در سینما را برجسته‌تر از پیش کرده است. منتقدهای سینما به زودی به بخش مهمی از فرآیند فروش فیلم‌ها تبدیل خواهند شد. در واقع در همه بازارهای توسعه‌یافته هنری، این منتقدها هستند که می‌توانند ارزش واقعی آثار هنری را تخمین بزنند و درباره‌اش سخن بگویند. اگرچه به نظر می‌رسد هنوز زمانش فرا نرسیده که در ایران مخاطبان سینما با توجه به نگاه منتقدان فیلم‌ها را دنبال کنند اما راهی که صنعتسینما در ایران طی می‌کند، دیر یا زود چنین موقعیتی را ایجاد خواهد کرد. به‌طور کلی فرآیندی که در حال رخ دادن است، ساخت و بافت بازار سینما را با تحولات اساسی و قابل‌توجهی روبه‌رو خواهد کرد. از مهم‌ترین آ‌نها می‌تواند کاهش اثرگذاری تبلیغات، افزایش سواد سینمایی مخاطبان، افزایش مرجعیت منتقدان سینمایی در بازار سینما و تغییر در شیوه اکران فیلم‌ها که هم‌اکنون نیز در حال رخ دادن است، باشد.

فروش فیلم‌ها

با توجه به دو روز تعطیلی سالن‌های سینما در روزهای پایانی هفته گذشته، سینماها تقریبا روزهای آرامی را پشت سر گذاشتند. در عین حال یک فیلم کمدی دیگر نیز به این مجموعه افزوده شد. فیلم «دختر شیطان» ساخته قربان محمدپور با تمام تلاشی که در تبلیغات داشت در این هفته تنها ۱۳۳ میلیون تومان فروش کرد و فیلم «ما همه با هم هستیم» کمال تبریزی با ۱۴۷ میلیون و صدرنشینی فروش در دو هفته گذشته با فروش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیونی این هفته به رده سوم فروش سقوط کرد.

«ایکس لارج» به کارگردانی محسن توکلی و تهیه‌کنندگی محمدحسین فرحبخش هم که از روز چهارشنبه روی پرده سینماها رفت، طی این مدت موفق به فروش ۱۰۲ میلیون تومان شد که البته رقم چندان قابل‌توجهی نیست.  اما فیلم‌های اجتماعی «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار و «سرخپوست» نیما جاویدی با استفاده از همان تبلیغات شفاهی که از تعاریف مخاطبان سینما برمی‌خیزد به‌مرور و با داشتن ۱۲۱ سینما برای «سرخپوست» و ۱۲۹ سینما برای «شبی که ماه کامل شد» به رتبه‌های اول و دوم فروش صعود کرده‌اند. پس در بلندمدت می‌توان فهمید اگر یک فیلم ساختار درست و قابل قبولی داشته باشد نیازی به تبلیغات آن‌چنانی و استفاده از ترفندهای بعضا نادرست فروش هم ندارد.

شایان ربیعی

donya-e-eqtesad.com
  • 16
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش