" کرونا" علاوه بر اینکه واقعه ای مهم در سطح جهان است و امنیت کل دنیا را به خطر انداخته است، این ایام مهم ترین بحث روز جامعه ماست. سبک زندگی ایرانیان به واسطه وحشت عمومی از ابتلا به این ویروس تغییر کرده و از این رو میتواند سوژه مناسبی برای کارگردان های ایرانی هم باشد. ولی کدام یکی از کارگردان های ایرانی میتوانند بهترین فیلم را با این سوژه بسازند؟
محمدحسین مهدویان
محمدحسین مهدویان با ساخت مستنشد" آخرین روزهای زمستان" و فیلم های" ایستاده در غبار" و" ماجرای نیمروز" و" ماجرای نیمروز ۲:رد خون" و البته" درخت گردو" ثابت کرد کارگردانی است که تسلط فراوانی در بازآفرینی وقایع مهم دارد. وی در" آخرین روزهای زمستان" و" ایستاده در غبار" دست به مستندسازی زد و از دو واقعیت مهم تاریخی پرده برداشت. در" ماجرای نیمروز" و" رد خون" با اینکه سراغ مستندسازی نرفت و اثری کاملاً دراماتیک تولید کرد ولی باز هم ابعاد گسترده دو پیشامد مهم را تمام و کمال به تصویر کشید.
در آخرین فیلمش" درخت گردو" دست به بازسازی واقعه بسیار مهم بمباران شیمیایی سردشت زد و داستان قادر مولان پور یکی از بازماندگان بمباران شیمیایی سردشت را روایت کرد؛ داستانی که در دل تاریخ گم شده و نهادهای حقوق بشر و سازمان ملل هم در مقابلش سکوت اختیار کردند. اکنون بنظر میرسد مهدویان از کارگردان هایی است که میتواند واقعیت این روزهای جامعه و هراسی که در دل مردم وجود دارد و فعالیت های گوناگون مسئولان و طبیبان و شرایط بیمارستان ها و ... را به تصویر بکشد.
البته طبیعتاً باید چند وقتی طولانی مدت از این واقعه بگذرد و واقعیت خیلی از موارد روشن شود تا بتواند به عنوان یک اثر سینمایی دست به ساخت آن بزند.
مصطفی کیایی
فورا پس از سانحه آتش سوزی ساختمان پلاسکو، مصطفی کیایی خاطرنشان کرد که تصمیم دارد فیلمی با موضوع این حادثه بسازد. او خیلی زود دست بکار تولید" چهارراه استانبول" زد و از این جهت می توان نامش را جزء لیست کارگردان های علاقمند به ساخت فیلم بر اساس حوادث گوناگون به حساب آورد.
گرچه فیلم" چهارراه استانبول" جزء آثار قابل قبول این کارگردان نبود و آن گونه که باید در نمایش گستردگی این واقعه و هراس عمومی جامعه چندان موفق عمل نکرد ولی کیایی با پیوند زدن این حادثه به زندگی دو جوان ایرانی، هیجان فراوانی ایجاد کرد. از همه مهمتر اینکه تصویری از تلاش شبانه روزی و جانفشانی مأموران آتش نشانی در این حادثه به نمایش گذاشت و از تلاش های آن ها قدردانی کرد. البته طبیعتاً آتش سوزی پلاسکو با شرایط فعلی جامعه ما متمایز است و ساخت فیلم در مورد کرونا احتیاج به بررسی جامع تر و همه جانبه تر دارد.
هفته قبل نخستین قسمت از مجموعه" همگناه" به کارگردانی کیایی در شبکه نمایش خانگی توزیع شد و تولید آن همچنان ادامه دارد. اکنون کیایی درگیر ساخت این مجموعه تلویزیونی است و هنوز در مورد ساخت اثری درباره کرونا (corona) اظهارنظری نکرده است.
مجید مجیدی
مجید مجیدی معمولاً سوژه فیلم هایش را از بین اقشار آسیب پذیر جامعه انتخاب می کند اما اگر بخاطر داشته باشید فیلم" بدوک" را طبق واقعیت هایی در مورد محرومیت های جنوب شرق کشور و تأثیری که روی زندگی مردم گذاشته است ساخت و بخاطر سوژه جسورانه ای که داشت دچار چالشی اساسی شد. مجیدی به خوبی می داند چگونه میتوان از دل یک واقعه مهم و تلخ، داستانی جذاب در مورد نوجوانان بیرون بکشد و با جزئیات فراوان اثرپذیری این قشر از وقایع را به تصویر بکشد.
نرگس آبیار
در میان فیلمسازان نسل جدید، نرگس آبیار هم ثابت کرده است توانایی ساخت فیلم براساس رویدادهای مهم تاریخی را دارد. او در" شیار ۱۴۳"،" نفس" و" شبی که ماه کامل شد" دست روی یکسری از وقایع مهم تاریخی گذاشت و هر دفعه هم موفق شد احساسات (Emotions) مخاطبانش را درگیر و نظر داوران جشنواره های گوناگون را جلب کند و مورد توجه منتقدان قرار بگیرد. بنظر می رسد آبیار این بار هم به خوبی میتواند فیلمی درباره تأثیری که نفوذ ویروس کرونا روی زندگی مردم گذاشت است، بسازد و باز هم مخاطبانش را تحت تأثیر قرار دهد.
مرجان فاطمی
- 10
- 2