جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۹:۱۷ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۵۰۵۰۸
فیلم و سینمای جهان

اوپنهایمر جهان را نابود نکرد

فیلم اوپنهایمر,نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر
شاید مهم‌ترین نکتۀ علمی در فیلم "اوپنهایمر" مربوط به آزمایش ترینیتی باشد. استنسی‌سواف اولام، ریاضیدانی که یکی از اعضای تیم اوپنهایمر بود، در محاسباتش به این نتیجه رسیده بود که انفجار بمب اتم ممکن است انفجاری بی‌پایان باشد و نه فقط محدودۀ مد نظر، بلکه کل کرۀ زمین را نابود کند.

به گزارش عصر ایران، اکران جهانی فیلم "اوپنهایمر"، اثر کریستوفر نولان، دقیقا از یک هفته قبل (۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳) آغاز شده است. فیلم جدید نولان بر اساس کتاب "پرومتۀ آمریکایی" ساخته شده است. "پرومتۀ آمریکایی" بیوگرافی رابرت اوپنهایمر است که در سال ۲۰۰۵ منتشر شده ولی نویسندگانش (کای بیرد و مارتین شروین) از سال ۱۹۸۰ درگیر نوشتن آن بودند.

در واقع این دو نویسنده ۲۵ سال از عمرشان را صرف تحقیق و نگارش این کتاب کردند و اثری درخور و گران سنگ دربارۀ یکی از مهم‌ترین فیزیک دانان قرن بیستم پدید آوردند. کتاب آن‌ها در سال ۲۰۰۶ برندۀ جایزۀ پولیتزر در زمینۀ زندگی‌نامه‌نویسی شد و جوایز متعدد و مهم دیگری نیز به‌دست آورده است. آن‌ها برای نوشتن این کتاب با صدها نفر مصاحبه کرده بودند.

مجلۀ ورایتی تخمین زده  فیلم "اوپنهایمر" باید حداقل ۴۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته باشد تا به سودآوری برسد. سکانس مربوط به آزمایش ترینیتی، که سکانسی شگفت‌انگیز هم از آب درآمده، با استفاده از مواد منفجرۀ هسته‌ایِ واقعی ساخته شده است. بنابراین بی‌دلیل نیست که هزینۀ ساخت فیلم بالا بوده. این سکانس احتمالا جذاب‌ترین سکانس فیلم است.

آزمایش هسته‌ای ترینیتی، نخستین آزمایش انفجار سلاح هسته‌ای بود که در ساعت ۵:۲۹ بامداد ۱۶ ژوئیه ۱۹۴۵ در صحرای خورنادا دل موئرتو انجام شد. از این آزمایش در واقع آغاز عصر اتم بود. بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی چند هفته پس از این آزمایش صورت گرفت. بمب اتمی Gadjet یا "ابزار" که در آزمایش استفاده شد، حدود ۲۲ کیلوتن تی‌ان‌تی انرژی آزاد کرد.

شاید مهم‌ترین نکتۀ علمی در فیلم "اوپنهایمر" مربوط به همین آزمایش ترینیتی باشد. استنسی‌سواف اولام، ریاضیدانی که یکی از اعضای تیم اوپنهایمر بود، در محاسباتش به این نتیجه رسیده بود که انفجار بمب اتم ممکن است انفجاری بی‌پایان باشد و نه فقط محدودۀ مد نظر، بلکه کل کرۀ زمین را نابود کند.

محاسبات او دال بر این بود که اگر پس از انفجار بمب اتم، نوترون‌ها به هستۀ اتم برخورد کنند، نوترون‌هایی را آزاد می‌کنند که به هستۀ سایر اتم‌ها برخورد خواهند کرد و این واقعه معنایش این بود که واکنش زنجیره‌ای متوقف نخواهد شد و انفجار اتمی، سراسر کرۀ زمین را در بر می‌گیرد و تخریب می‌کند.

اوپنهایمر برای مشورت دربارۀ این مشکل، نزد اینشتین رفت و از او خواست که محاسبات ریاضی مربوط به این احتمال را انجام دهد. ولی اینشتین هم، به قول خودش، مثل اوپنهایمر از ریاضیات متنفر بود و وقتی فهمید هانس بیته (فیزیکدان) مشغول کار کردن روی این موضوع است، به اوپنهایمر اطمینان داد که بیته حقیقت مطلب را معلوم خواهد کرد.

فیلم اوپنهایمر,نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر

با این حال نتیجۀ محاسبات بیته این بود که احتمال واکنش زنجیره‌ایِ بی‌پایانِ انفجار اتم‌ها "نزدیک به صفر" است. اینکه احتمال نابودی کرۀ زمین نزدیک به صفر است، اگرچه امیدوارکننده بود، ولی مایۀ راحتیِ خیال نبود.

اینشتین به اوپنهایمر گفت اگر واکنش زنجیره‌ای متوقف نشود، ممکن است اتمسفر را مشتعل کند. یعنی انفجار اتمیف جو کرۀ زمین را هم به آتش بکشد! کمی قبل از آزمایش ترینیتی، انریکو فرمی: فیزیکدان ایتالیایی و یکی از اعضای تیم اوپنهایمر، در حضور لسلی گرووز: مقام نظامی مافوق اوپنهایمر، به احتمال "آتش‌گرفتن هوا" اشاره کرد.

گرووز در خلوت از اوپنهایمر پرسید منظور فرمی چه بود؟ اوپنهایمر هم توضیح داد که قصه چیست. وقتی گرووز فهمید احتمال نابودی کرۀ زمین نه صفر، بلکه نزدیک به صفر است، خودش بهتر از هر کسی می‌دانست که نمی‌تواند دو ساعت قبل از نخستین آزمایش اتمی در تاریخ بشر، پروژۀ ساخت بمب اتمی را متوقف کند.

او فقط گفت: منظورت این است که وقتی آن دگمه را فشار دهیم، ممکن است کل دنیا را نابود کنیم؟ احتمالش صفر باشه خوبه. اوپنهایمر هم گفت: تا یک ساعت و ۵۸ دقیقۀ دیگر معلوم می‌شود!

فیلم اوپنهایمر,نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر

به هر حال به "علم" اطمینان کردند و آن اندک احتمال نابودیِ بشریت را نادیده گرفتند و آزمایش ترینیتی انجام شد؛ آزمایشی که حقیقتا انفجار نور بود. آن نور عظیم و شگفت‌انگیز، سپس صدایی مهیب. ورود به عصر اتم و آغاز جهانی تازه و ترسناک. ترسی که از نظر مدافعان سلاح‌های اتمی، مانع از آن شده که انسان‌ها "با تمام قوا" با یکدیگر بجنگند. اما هیچ تضمینی در کار نیست که همیشه خشم مغلوب و ترس غالب باشد.

فیلم "اوپنهایمر" مثل فیلم "میان‌ستاره‌ای" دقت علمی بالایی دارد. "میان‌ستاره‌ای" به لحاظ علمی شاید مهم‌ترین فیلم کریستوفر نولان باشد. وجه مشترک دیگر اوپنهایمر و میان‌ستاره‌ای، استفادۀ زیاد از موسیقی است. موسیقی جادوییِ فیلم میان‌ستاره‌ای را هانس زیمر نابغه ساخته. موسیقی مرموز "اوپنهایمر" هم، که در اکثر سکانس‌های فیلم جاری است، با ماهیت پر رمز و راز بمب اتمی و فیزیک کوانتوم تناسب دارد. لودویگ گورانسون آهنگساز "اوپنهایمر" است.

"اوپنهایمر" فیلمی است که برای فیزیکدانان و دانشجویان و علاقه‌مندان به فیزیک و تاریخ علم، جاذبه‌ای دوچندان دارد. مشاهدۀ اینشتین در فیلم، گفت‌وگوی اینشتین و اوپنهایمر، قدم‌زدن اینشتین و کورت گودل، حضور نیلز بور در محل کار اوپنهایمر و حرف‌زدن آن‌ها دربارۀ هایزنبرگ، همگی برای مشتاقان "علم" و "تاریخ علم" جذابیت دارند. اگرچه در تیم اوپنهایمر دانشمندان مهم دیگری هم بودند که در این نوشته نیز به اسم دو سه نفر آن‌ها اشاره شد.

فیلم اوپنهایمر,نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر

پس از نامه‌ای که آلبرت اینشتین و لئو زیلارد در سال ۱۹۳۹ برای فرانکلین روزولت – رئیس جمهور وقت آمریکا – نوشتند، پروژۀ منهتن آغاز شد. این پروژه از سال ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۶ زیر نظر ژنرال لسلی گرووز پیش می‌رفت. ۱۳۰ هزار نفر در این پروژه استخدام شدند و هزینۀ کل پروژه ۲ میلیارد دلار شد که معادل است با ۲۳ میلیارد دلارِ سال ۲۰۱۸.

بازی کیلین مورفی در نقش اوپنهایمر و مت دیمون در نقش لسلی گرووز، جزو نقاط قوت فیلم کریستوفر نولان است. فلورنس بیو در نقش معشوقه و امیلی بلانت در نقش همسر اوپنهایمر نیز باعث شده‌اند نسخه‌های قابل دانلود فیلم برای ما ایرانیان، نسخه‌هایی سانسورشده باشند!

داوری دربارۀ نقش اوپنهایمر در جنگ جهانی دوم، امر دشواری است و به نظر می‌رسد فیلم نولان هم قضاوتی دربارۀ او نمی‌کند و آن را به بینندگان و آیندگان وامی‌گذارد. اگر بمب اتمی ساخته نمی‌شد، قطعا تعداد قربانیان جنگ جهانی دوم بیشتر می‌شد. اما انکار نمی‌توان کرد که بمب اتمی هزاران کودک بی‌گناه را در ژاپن به کام مرگ فرستاد.

از سوی دیگر، اوپنهایمر در جایی از فیلم به یکی از دانشمندان مردد در پیوستن به پروژۀ منهتن، می‌گوید اگر ما به سلاح هسته‌ای برسیم، معلوم نیست چطور از آن استفاده می‌کنیم ولی اگر هیتلر به سلاح هسته‌ای برسد، معلوم است که چطور از آن استفاده می‌کند.

  • 19
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش