شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳
۱۶:۲۲ - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۶۱۰۵۲
فیلم و سینمای جهان

۱۷ فیلم کره ای دلهره آور که تا روزها ذهنتان را درگیر می‌کنند؛ از The Chaser تا Bedevilled

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

روزیاتو | در طول چند دهه گذشته، صنعت فیلم کره جنوبی تا حدودی برنده ای غیرمنتظره در عرصه سینمای بین المللی بوده است. اگر چه نشانه های واضحی از پتانسیل بالای فیلم های کره ای وجود داشت، اما تنها در سال ۲۰۲۰ بود که این نشانه ها به جایزه های قابل توجهی منجر شدند. اولین بار این بونگ جون هو با کسب جایزه اسکار بهترین فیلم برای یک فیلم غیرانگلیسی زبان تاریخ ساز شد. علاوه بر این، فیلم پارازیت یا انگل ساخته او در مجموع شش جایزه اسکار را به دست آورد؛ شاهکاری که در سطح بین المللی، ورود کره جنوبی به عرصه سینمای جهان را اعلام کرد.

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

از همان روزهای اول، کره جنوبی در ژانرهای مختلف شاهکارهایی سینمایی خلق کرده است و استعداد خاصی در ساخت تریلرهای روانشناختی داشته است. این فهرست که از فیلم های پر از خشم و خشونت گرفته تا درام های پیچیده تر و روانشناختی را شامل می شود، ۱۷ فیلم کره ای که برای روزها شما را آزار خواهند داد.

۱۷- A Tale of Two Sisters (2003)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

داستان دو خواهر که به طرز تکان دهنده ای تفکر برانگیز است، به عنوان یک اثر ترسناک روانشناختی در سینمای کره جنوبی شناخته می شود. کیم جی وون این فیلم را در سال ۲۰۰۳ بر اساس یک داستان عامیانه کره ای ساخته است. داستان فیلم حول دو خواهر به نام های سو – می و سو – یئون می چرخد که پس از بازگشت از یک بیمارستان روانی به خانه پدری شان، اتفاقات هولناکی رخ می دهد. ملاقات ناخوشایند با ناپدری بدذاتشان و یک سری حوادث عجیبی که در ادامه رخ می دهد، حال و هوایی عمیقاً ناخوشایند بر این اتحاد خانوادگی دوباره حکمفرما می کند.

منتقدان این فیلم را به خاطر مولفه های تریلر روانشناختی عمیقاً تکان دهنده اش تحسین می کنند. این داستان ترسناک که پر از توهمات رنگی و افشاگری های تکان دهنده است، درک بینندگان از واقعیت را از بین می برد. فراتر از تغییر ادراک ذهنی، فیلم برداری آشفته فیلم، بن مایه ترسناک داستان را تقویت می کند. یک حال و هوای تقریباً شبح مانند روی خانه بزرگ و کم نور، که لوکیشن اصلی داستان به شمار می آید، سایه افکنده است. از گوشه های سایه وار و سکوت های طنین انداز آن می توان وجود عوامل پنهان وحشت زا را حس کرد. تصاویر تکان دهنده، پرسپکتیوهای غیرمنتظره، و نورپردازی و سایه سازی حساب شده، برای پرورش حس ترسی که مدت ها پس از انتشار تیتراژ پایانی مخاطب را آزار می دهد، به خوبی با هم سازگار شده اند.

۱۶- Lady Vengeance (2005)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

سومین و آخرین قسمت از سری فیلم های محبوب The Vengeance Trilogy یا سه گانه انتقام ساخته پارک چان ووک، بانوی انتقام داستان زنی را روایت می کند که به اتهام کشتن یک کودک خردسال به ناحق زندانی شده است. وقتی از زندان آزاد می شود، این زن بیگناه شروع به انتقام گیری از مردی می کند که در تمام این سال ها او را مجبور کرده بود تا گناه او را گردن بگیرد و او را به زندان فرستاده و تهدید کرده که اگر این کار را انجام ندهد، دختر خردسالش را خواهد کشت.

فیلم به بن مایه های سنگین شکنجه و قتل کودکان می پردازد. اگر چه این فیلم نسبت به دو فیلم قبلی خود خشونت و خونریزی کمتری دارد، اما مطمئناً حال و هوای تاریک تری دارد. صحنه های زیادی وجود دارد که ممکن است مخاطب را آزار دهد. اگرچه این فیلم داستان انتقام را روایت می کند، اما با بسیاری از موضوعات شوم دیگری نیز سر و کار دارد. این فیلم هم از سوی تماشاگران و هم از سوی منتقدان مورد تحسین قرار گرفته است.

۱۵- The Host (2006)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

به طور غیر منتظره ای تاثیرگذار و تکان دهنده، فیلم میزبان یک فیلم هیولایی کره ای است که در سال ۲۰۰۶ ساخته شد. این فیلم به کارگردانی بونگ جون هو عناصری از وحشت، کمدی و نقد سیاسی را با هم ترکیب می کند. داستان فیلم درباره یک خانواده ناکارآمد است که در حال مبارزه با موجودی غول آسا هستند، هیولایی که از رودخانه هان بیرون می آید و دختر نوجوان خانواده را می رباید. در حالی که آن ها با این کابوس مواجه شده و تلاش می کنند تا عضو خانواده خود را بازگردانند، با مقامات بی تفاوت و بی احساسی جامعه روبرو می شوند.

شاهکار بونگ جون هو، بینندگان را در ابعاد مختلف شگفت زده می کند. اساساَ، این فیلم ژانر موجودات هیولایی را زیر و رو می کند تا وحشتی محسوسی را القا کند. آشکار شدن هیولا در داستان در ابتدای روز، حس فراگیر و قریب الوقوع نابودی و مرگ را تقویت می کند. با این حال، طبیعت ناآرام فیلم فراتر از وحشت آشکار است. میزبان با انتقاد تند اجتماعی خود حس ناراحتی را بر می انگیزد و بی عرضگی دولت و بی تفاوتی عمومی را برجسته می سازد. وحشت واقعی در این فیلم اغلب ناشی از کاستی های انسانی است تا خود موجود هیولایی، موضوعی که به تاثیر ماندگار فیلم کمک می کند.

۱۴- Hope (2013)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

امید فیلمی درباره یک کودک ۸ ساله است که توسط یک مرد مست میانسال ربوده شده، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و به شدت کتک می خورد. بر اساس یک داستان واقعی مشهور به پرونده چو دو – سو، این فیلم پر از موضوعاتی است که برای همه مناسب نیست. این فیلم سرنوشت این دختر خردسال و خانواده اش را پس از نجات و انتقال به بیمارستان به ما نشان می دهد. سبک رفتار رسانه ها با خانواده قربانی به تنهایی کافی است تا خون هر بیننده ای را به جوش بیاورد.

این فیلم، برخلاف اکثر فیلم های دیگر این فهرست، پر از خشونت، خونریزی و انتقام خونین نیست. در عوض، موضوع فیلم خشونت علیه کودکان است که این فیلم را کمی ترسناک می کند. با این حال، پرداخت این موضوع در فیلم به خوبی انجام می شود و قطعاً اشک از چشمان شما جاری خواهد کرد.

۱۳- Thirst (2009)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

فیلم عطش که برداشتی ترسناک از اخلاقیات است، فیلیمی منحصر به فرد در چشم انداز سینمای ترسناک کره جنوبی است. این فیلم که در سال ۲۰۰۹ به کارگردانی فیلمساز مشهور کره ای، پارک چان ووک ساخته شد، به داستان تکان دهنده سانگ هیون، یک کشیش کاتولیک می پردازد که تبدیل به خون آشام شده است. یک آزمایش پزشکی بدفرجام، او را در مسیر هوس و انحطاط اخلاقی قرار می دهد و به طور منحصربفردی، خون آشامی را از زاویه ای تازه به تصویر می کشد. عطش به جای غرق شدن در نمایش های کلیشه ای خون آشامی، پیامدهای اخلاقی خون آشام شدن را بررسی می کند.

در حالی که سانگ – هیون با هوس جسمی و نفسانی غیرمنتظره اش دست و پنجه نرم می کند، مخاطب خود را در حال زیر سوال بردن مرزهای اخلاقی می یابد. میل او به خونخواری، که تمثیلی از کشمکش درونی اوست، به طرز تکان دهنده ای قابل توجیه و قابل درک می شود. ابهام اخلاقی در عطش، جذابیت تکان دهنده آن را تقویت می کند. این فیلم به شکلی مستقیم و بی پروا با اشارات و مفاهیم داستان خود مواجه می شود و به قلمرو تاریک و بالقوه روان انسان ها قدم می گذارد.

۱۲- The Wailing (2016)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

شاهکاری از نا هونگ جین، این فیلم داستانی عمیقاً تاریک و تکان دهنده از وحشت شمنیستی است. داستان شیون پیرامون یک سری قتل است که در یک شهر کوچک در کره جنوبی رخ می دهد و به طرز عجیبی با ورود یک مرد مرموز از ژاپن ارتباط دارند. بررسی این سری قتل های مرمورز و گیج کننده به گردن یک کارآگاه پلیس محلی، جونگ گو (دو وون کواک) می افتد.

وقتی جونگ – گو به بررسی قتل ها می پردازد، متوجه می شود که چیزی فراتر از چیزی که با چشم قابل دیدن است وجود دارد و همه چیز آن طور که به نظر می رسد سیاه و سفید نیست. نا هونگ جین موفق می شود با خلق ماهرانه تنش فضایی از طریق عناصر ماتیک مانند باران، گل و لای و خون، بینندگان را جذب داستان خود کند. نقطه اوج فیلم در محافل مختلف توسط سینمادوستان به شدت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اما یک موضوع قطعی این است که وقتی فیلم شیون را تماشا می کنید، بدون اجاره برای مدت ها در سرتان زندگی خواهد کرد.

۱۱- Seoul Station (2016)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

فیلم ایستگاه سئول که یک فیلم ترسناک پساآخرالزمانی است، در سال ۲۰۱۶ اکران شد، اما در واقع به عنوان پیش درآمدی بر فیلم بسیار محبوب زامبی محور قطار بوسان عمل می کند که در سال ۲۰۰۶ اکران شد. همان طور که از یک فیلم زامبی محور انتظار می رود، این فیلم انیمیشنی دارای خونریزی و کشتار زیادی است. اما موضوعات دیگری مانند فحشا، قتل و غیره نیز در داستان آن وجود دارد.

بیشتر فیلم با روایت سریع و پر از زامبی های سریع و خشنی است که برای خونریزی و کشتار بیرون آمده اند و تعداد انگشت شماری از مردم سعی دارند از آن ها فرار کنند. حس وحشت و خشونت موجود در سراسر داستان، این فیلم را به اثری ترسناک تر تبدیل می کند.

۱۰- I Saw the Devil (2010)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

در شبی برفی، یک زن باردار توسط یک روان پریش بیرحم و خونخوار به نام جانگ کیونگ چول (چوی مین سیک) کشته می شود. در حالی که زن برای نجات زندگی اش می جنگد، با نامزدش که اتفاقا افسر نخبه NIS (نیروهای ویژه کره) است، تماس می گیرد. افسر کیم سو هیون (لی بیونگ هون) که نمی تواند به نامزدش و نوزاد به دنیا نیامده شان کمک کند، یک بازی موش و گربه سادیستی برای انتقام ترتیب می دهد.

من شیطان را دیدم ساخته کیم جی وون از بقیه درام های انتقامی متمایز است چون اجازه می دهد موضوع انتقام در داستان غالب شود. فیلم جی وون به جای تبدیل آن به یک حماسه انتقامی کلیشه ای، روی شکارچی داستان تمرکز دارد که خود را طعمه می بیند.

۹- The Chaser (2008)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

تعقیب گر به کارگردانی نا هونگ جین افسانه ای (شیون) حول محور یک پلیس سابق می چرخد که با گم شدن یکی از زنان روسپی اش، خود را در مقابل یک دشمن قدرتمند می بیند. تعقیب گر اولین فیلم نا هونگ جین بود و داستان آن از یک قاتل سریالی واقعی به نام یو یانگ چول الهام گرفته بود. این فیلم پس از اکران در سال ۲۰۰۸ با استقبال منتقدان و تماشاگران مواجه شد و یکی از پنج فیلم برتر کره ای سال بود.

۸- Sympathy for Mr.‎ Vengeance (2002)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

اولین فیلم از سه گانه انتقام ساخته پارک چان ووک، همدردی با آقای انتقام نام دارد که در سال ۲۰۰۲ اکران شد. این فیلم داستان برادری را روایت می کند که یک کودک خردسال را می رباید تا با کمک دوست دختر آنارشیستش از والدین او درخواست پول کند تا هزینه پیوند کلیه خواهرش را بپردازد. اما هنگامی که هم خواهرش و هم دختر ربوده شده می میرند، پدر کودک تصمیم می گیرد انتقام مرگ دخترش را بگیرد.

همدردی با آقای انتقام اگرچه به اندازه فیلم دوم این سه گانه مشهور نیست اما صحنه های خشن و خونینی دارد که تماشای آن ها برای همه ساده نخواهد بود. همچنین مجموعه ای از مرگ ها، قتل ها و خودکشی ها در این فیلم وجود دارد که این فیلم را عمیقاً تکان دهنده می سازد.

۷- Oldboy (2003)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

رفیق قدیمی که با نام پیر پسر هم شناخته می شود شاهکاری از پارک چان – ووک است که صنعت فیلمسازی کره جنوبی را غافلگیر کرد و از بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما محسوب می شود. همچنین این فیلم دومین قسمت از سه گانه انتقام معروف کارگردان است. فیلم های بسیار کمی وجود دارند که بتوانند از سد زبان عبور کنند و همانند رفیق قدیمی برای مخاطبان در سراسر جهان جذاب باشند.

چیزی که رفیق قدیمی را به یک داستان حماسی در مورد انتقام تبدیل می کند، تلفیق یک خط داستانی پیچیده با یک سبک بصری جسورانه و بی نقص است. پس از انتشار در سال ۲۰۰۳، زمان زیادی طول نکشید تا رفیق قدیمی به یک فیلم مشهور در سراسر جهان تبدیل شود و اقتباس هایی را در هالیوود و بالیوود در پی داشته باشد. این فیلم همچنین جایزه ارزشمند گرند پریسکس جشنواره کن را برای پارک چان ووک در پی داشت.

۶- Train To Busan (2006)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

قطار بوسان ساخته یئون سانگ هو را می توان یکی از معدود فیلم های زامبی محوری دانست که با حسی قوی از واقعیت به ژانر آخرالزمانی / پادآرمانشهری می پردازد. زامبی هایی که در فیلم به تصویر کشیده می شوند، کند و کودن نیستند و فیلم به طور موثری از کلیشه های معمول ژانر زامبی فاصله می گیرد. به جای آن، زامبی های این فیلم سریع، تشنه خون و شرور هستند که به آن ها حسی از شرارت می دهد که پس از تماشای فیلم برای مدت ها در ذهن شما خواهد ماند.

قطار بوسان یک موفقیت هنری و تجاری بود و برادران وارنر حقوق انتشار این فیلم را خریداری کرده و در حال کار بر روی بازسازی آن با عنوان آخرین قطار به نیویورک است.

۵- Bedevilled (2010)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

کمتر فیلمی را می توان یافت که تکان دهنده تر از این اسلشر ترسناک ساخته سال ۲۰۱۰ با نام Bedevilled باشد. این فیلم با داستان زنی بسیار بی عاطفه به نام هی – ون آغاز می شود که پس از چند اتفاق ناگوار در فضای کاری، به یک جزیره عقب افتاده اجتماعی با ساکنان بسیار اندکی نقل مکان می کند. او در این جزیره با یکی از دوست دوران کودکی خود به نام بوک – نام روبرو می شود که نه تنها توسط شوهرش و برادرش بلکه بسیاری دیگر از مردان روستا مورد شکنجه و تجاوز جنسی قرار می گیرد.

وقتی دختر کوچک بوک نام می میرد، چنان اندوه و خشم او را درمانده می کند که داسی برداشته و شروع به کشتن همه کسانی می کند که در آن جزیره مرتکب جنایت علیه او و دخترش شده اند. بقیه فیلم حمام خونی بسیار تکان دهنده است که به مرگ های متعدد ختم می شود.

۴- Memories of Murder (2003)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

قبل از اینکه بونگ جون هو پارازیت را بسازد، خاطرات قتل را ساخت. این فیلم داستانی استخوان سوز بر اساس اولین قتل های زنجیره ای کره جنوبی که بین سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ رخ داد را روایت می کند. فیلمنامه این فیلم برگرفته از نمایشنامه «برای دیدنم بیا» نوشته کیم کوانگ ریم است که براساس همین موضوع نوشته شده است. خاطرات قتل جوایز متعددی در سطح بین المللی بدست آورد و یکی از بهترین فیلم هایی محسوب می شود که از سینمای کره جنوبی بیرون آمده است.

۳- Mother (2009)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

وقتی پسری که از نظر روانی مشکل دارد به قتل هولناک دختر جوانی متهم می شود، مادرش برای اثبات بیگناهی پسرش به جنگ با تمام دنیا می رود. فیلم مادر ساخته بونگ جون هو یک مطالعه موردی کلاسیک در مورد نهایت تلاش و تقلایی است که انسان ها برای محافظت از خود انجام می دهند. مادر، در سال ۲۰۰۹ در جشنواره فیلم کن شرکت کرد و اولین نمایش خود را در سال ۲۰۱۰ در آمریکا تجربه کرد.

۲- Pietà (۲۰۱۲)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

پیتا فیلمی به کارگردانی استاد فیلمسازی، کیم کی دوک است. داستان فیلم پیرامون رابطه آشفته یک نزول خوار با زنی است که به طرز مرموزی وارد زندگی اش می شود و ادعا می کند که مادرش است. فیلم به موضوعات پیچیده ای مانند تمایلات جنسی نمادین، از دست دادن عزیزان و رستگاری می پردازد. تماشای فیلم پیتا به خاطر استفاده فراوان از دیالوگ های جنسی همراه با عناصر شهوانیت، ساده نیست، اما اگر بتوانید با این بخش از فیلم کنار بیایید، تماشای آن به کل تکان دهنده ای ارزشمند است.

۱- Gon-ji-am: Haunted Asylum (2018)‎

فیلم های کره ای,۱۷ فیلم کره ای

این فیلم بر اساس یک بیمارستان روانی واقعی به همین نام ساخته شده است. فیلم در مورد گروهی از فیلمسازان است که برای پخش زنده به یک تیمارستان جن زده سفر می کنند تا تعداد بینندگان خود را افزایش دهند، اما خیلی زود خود را در یک بیمارستان جن زده می بینند و جایی برای پنهان شدن ندارند.

این فیلم در یک بیمارستان جن زده واقعی فیلمبرداری شده که توسط سی ان ان تراول به عنوان یکی از ترسناک ترین مکان های جهان معرفی شده است. فیلم Gon-ji-am: Haunted Asylum یک موفقیت تجاری و هنری بزرگ بود و پس از داستان دو خواهر به دومین فیلم ترسناک پرفروش تاریخ سینمای کره تبدیل شد.

  • 15
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش