شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳
۲۱:۱۷ - ۰۱ مهر ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۷۰۰۶۰
فیلم و سینمای جهان

فیلم «هیچ‌کس نجاتت نخواهد داد»؛ آخرالزمان مبهم و ملال‌آور موجودات فضایی

فیلم هیچ‌کس نجاتت نخواهد داد,فیلم سینمایی
«هیچ‌کس نجاتت نخواهد داد» (No One Will Save You) «متفاوت» است اما تفاوتش از آن جنسی نیست که جاذبه و شگفتی برای مخاطب ایجاد کند. فیلمساز تلاش کرده تا عمقی عاطفی و معناگرایانه به فیلم ببخشد اما تمهیداتی که برای این منظور اتخاذ کرده بیش از اینکه به فیلم عمق ببخشند آن را ملال‌آور و مبهم کرده‌اند.

به گزارش فرادید، در یک خانۀ بزرگ در محیطی جنگلی در حومۀ یکی از شهرهای آمریکا، یک دختر جوان و تنها به اسم بِرِن زندگی می‌کند. در گذشتۀ او اتفاق ناخوشایندی افتاده که باعث تنهایی و طرد او از اجتماع اطرافش شده است؛ هیچ کس او را دوست ندارد و بنابراین هیچ کس هم قرار نیست در اتفاق عجیبی که در ادامه می‌افتد برای نجاتش تلاش کند؛ خودش است و خودش.

اما این اتفاق چیست؟ برن شب در خانه‌اش خوابیده که ناگهان یک نفر وارد خانه می‌شود؛ خیلی زود کاشف به عمل می‌آید که با یک موجود فضایی طرف هستیم؛ موجودی دقیقا شبیه کلیشۀ فضایی‌ها در اغلب فیلم‌های تخیلی؛ با یک سر بیضی‌شکل و چشمهای بزرگ و مورب.

برن کاملا اتفاقی و از روی خوش‌شانسی موفق به کشتن موجود فضایی می‌شود اما فردا صبح وقتی به شهر می‌رود تا کمک بگیرد، می‌فهمد که تعدادی از مردم شهر توسط فضایی‌ها با نوعی انگل آلوده شده و در خدمت آن‌ها درآمده‌اند؛ آن‌هایی هم که آلوده نیستند اصلا از برن خوششان نمی‌آید (به دلیل همان اتفاق در گذشته که در اواخر فیلم معلوم می‌شود چه بوده).

فیلم هیچ‌کس نجاتت نخواهد داد,فیلم سینمایی

از اینجا یک بازی موش و گربه بین برن و فضایی‌ها آغاز می‌شود که به تدریج به سمت لایه‌هایی اسرارآمیزتر و پیچیده‌تر کشیده می‌شود. نبرد مرگ و زندگی برن با فضایی‌ها انگار کم کم تبدیل میشود به نبرد او با خودش و بار گناهی که بر دوش خودش احساس می‌کند. رستگاری از این «خودِ گناهکار» می‌تواند رستگاری برن را در یک آخرالزمان عجیب و غریب رقم بزند که در آن، یک انسان آزاد در میان انسان‌هایی تسخیرشده زندگی می‌کند.

طرح کلی این فیلم تا حدی جالب توجه است و در بعضی از صحنه‌ها (از جمله در صحنۀ کشته شدن تصادفی موجود فضایی) احساس می‌کنید که کاملا مجذوب آن شده‌اید؛ اما برخی ضعف‌های اساسی در فیلم هست که تماشایش را نهایتا به تجربه‌ای ملال‌آور تبدیل می‌کنند.

یکی از این ضعف‌ها بی‌کلام بودن تقریبی فیلم است. برن آدم تنهایی است و فضایی‌ها هم قرار نیست جز یک سری صداهای گوشخراش از خودشان دربیاورند؛ در نتیجه دیالوگ زیادی در فیلم وجود ندارد. اما این بی‌کلام بودن بر خلاف آنچه مثلا در فیلم «یک جای ساکت» شاهدش بودیم، هیچ کمکی به پیشبرد داستان یا عمق‌بخشی به فضا نمی‌کند بلکه برعکس باعث ابهام داستان و کسالت مخاطب می‌شود.

فیلم هیچ‌کس نجاتت نخواهد داد,فیلم سینمایی

در واقع ضعف دیگر فیلم همین ابهام بیش از اندازه است؛ برای به دست آوردن کوچکترین اطلاعات دربارۀ زندگی و گذشتۀ برن یا دربارۀ هدف آدم فضایی‌ها باید تقریبا تا یک سوم آخر فیلم صبر کنیم. اما باید چیزی در فیلم وجود داشته باشد که ما را تا آنجا به دنبال خودش بکشاند که متاسفانه وجود ندارد. بازی موش و گربه و نبردهای خانگی که چندان هم پرهیجان نیستند فقط تا یک جایی کشش دارند و نمی‌توانند به تنهایی ما را تا اواخر فیلم مشتاق نگه دارند.

جنبه‌هایی از فیلم‌نامه نیز تا حدی نامعقول و باورناپذیر جلوه می‌کنند که این خودش می‌تواند دلزدگی مخاطب را به دنبال داشته باشد. نوع ارتباط برن با آدم‌های اطرافش چندان معقول و منطقی نیست؛ ماندن او در خانه‌ای به این بزرگی در یک مکان تقریبا دورافتاده هم منطقی نیست؛ اینکه فضایی‌ها (که ظاهرا یک‌شبه زمین را تصرف کرده‌اند) تا چند شب از پس مشت و لگد این دختر جوان برنمی‌آیند هم منطقی نیست؛ خلاصه اینکه چیزهای غیرمنطقی به اندازۀ کافی در فیلم هست که بتوانند ارتباط شما را با فضای فیلم قطع کنند.

در مجموع باید اذعان کرد که این فیلم متفاوت است؛ از این جهت که چند ژانر مختلف ترسناک، علمی‌تخیلی، آخرالزمانی و روانشناختی را در یک داستان کم‌دیالوگ با هم ترکیب کرده است؛ اما در نهایت صرف این تفاوت چیزی نیست که بتواند فیلم را از تبدیل شدن به یک اثر ملال‌آور نجات بدهد.

فیلم هیچ‌کس نجاتت نخواهد داد,فیلم سینمایی

  • 16
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش