چهارشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
۰۹:۲۲ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۱۲۰۵۹۰
فیلم و سینمای جهان

چرا فیلم «پدرخوانده ۴» ساخته نشد؟

فیلم پدرخوانده ۴,دلیل ساخته نشدن پدرخوانده ۴

دیجی کالا | ۳۴ سال قبل بود که پرونده‌ی مجموعه فیلم‌های «پدرخوانده» بسته شد و هنوز هم نمونه‌ی مشابهی ندارد. به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا و با الهام از رمانی به همین نام (۱۹۶۹) نوشته‌ی ماریو پوزو، ماجراها درباره‌ی فراز و نشیب‌های خانواده‌ی مافیابی کورلئونه بود. پدر خانواده، ویتو کورلئونه (مارلون براندو و رابرت دنیرو)، از یک خلافکار خرده‌پا در لیتل ایتالیِ منهتن، به یکی از بزرگترین رئیس‌های خلافکار آمریکا تبدیل می‌شود. سپس پسرش، مایکل (آل پاچینو) جای او را می‌گیرد تا این مسیر پرچالش را ادامه داد.

سه‌گانه اصلی یک موفقیت بزرگ در گیشه بود و در مجموع ۵۱۷ میلیون دلار فروش داشت. این فرنچایز در فصل جوایز هم موفق عمل کرد و ۲۸ نامزدی اسکار به دست آورد و ۹ جایزه را هم به خانه برد. امروزه، اکثر طرفداران و منتقدان، قسمت اول و دوم را از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌دانند، اما قسمت سوم را یک دنباله‌ی خسته‌کننده و غیرضروری در نظر می‌گیرند. قسمت سوم بی‌تردید ابعاد سوال‌برانگیزی دارد، خصوصا تمرکز بیش از حد آن، بر روی نقش سوفیا کوپولا و بازی ضعیف او. با وجود بازخوردهای منفی فیلم، کوپولا همچنان قصد داشت تا فیلم «پدرخوانده ۴» را بسازد اما گویی سرنوشت اجازه نداد.

شمایل احتمالی فیلم «پدرخوانده ۴»

اعلام خبر ساخت «پدرخوانده: قسمت سوم» از همان ابتدا غافل‌گیرکننده بود، زیرا کوپولا قسمت خورده بود که دنباله‌ای برای دو قسمت اصلی نخواهد ساخت. با این حال، به راحتی می‌توان دید که چه چیزی او را به چنین انتخابی سوق داد. استودیوی پارامونت به یک موفقیت دیگر نیاز داشت. کوپولا نیز همینطور. دهه ۸۰ میلادی برای این کارگردان بزرگ به خوبی سپری نشد، بنابراین او مجبور بود کارهایی انجام دهد که او را دوباره به صدر بازی برگرداند. و چه کاری بهتر از بازگشت به مجموعه‌ای که در وهله اول او را مشهور کرد؟ پس از مذاکرات طولانی، او در نهایت موافقت کرد که این کار را انجام دهد.

و پس از ساخت قسمت سوم، علاقه‌ی کوپولا به اینکه این جهان را ادامه و گسترش دهد، بیشتر شد. او در توضیحاتی که همراه با نسخه‌ی دی‌وی‌دی عرضه شد، می‌گوید که همراه با ماریو پوزو، شروع به ایده‌پردازی برای نگارش قسمت جدید کرده‌اند. پوزو در نگارش فیلم‌نامه‌ی سه‌گانه‌ی اصلی هم به کوپولا کمک کرده بود، بنابراین فیلمساز هنوز برای قسمت چهارم به نظرات و ایده‌های او نیاز داشت. طبق گفته کوپولا، فیلم «پدرخوانده ۴» چندین شخصیت جدید را معرفی می‌کرد که سرنوشت آنها را به سمت زنجیره‌ای از بدشانسی‌ها و جنایت سوق می‌دهد. ظاهرا فیلم قرار بود از الگوی قسمت دوم (استفاده از خطوط زمانی مختلف) استفاده کند و از عناصر طنز هم بهره ببرد.

رویدادهای فیلم جدید در عصر مدرن اتفاق می‌افتاد، دورانی که وینسنت (اندی گارسیا) به رئیس جدید خانواده کورلئونه تبدیل شده است؛ در عین حال، در قالب فلش‌بک، گوشه‌هایی از گذشته‌ی خانواده را هم می‌دیدیم، جایی که سقوط سانی (جیمز کان فقید) مورد بررسی قرار می‌گرفت (سانی محبوب تعدادی از صحنه‌های ماندگار پدرخوانده را هم رقم زده است). انتظار می‌رفت که وینسنت، رئیس جدید، خانواده را به تجارت مواد مخدر سوق دهد و نشان دهد که در پشت اعتماد به نفس در ظاهر بالای او، مردی ترسو و سردرگم وجود دارد که هنوز برای رهبری آماده نیست. ورود او به تجارت مواد مخدر اقدامی است که رئیس‌های قبلی هرگز آن را تایید نمی‌کردند. وینسنت که از تروما رنج می‌برد، تصمیم‌های سوال‌برانگیزی دیگری هم می‌گیرد و به دنبال انتقام است.

مرگ ماریو پوزو همه‌چیز را خراب کرد

داستان فیلم «پدرخوانده ۴» مطمئناً بهتر از قسمت سوم به نظر می‌رسد. کاملا امکان‌پذیر بود که کوپولا با ساخت این فیلم، به انتقادات پاسخ داد و فیلم متفاوتی بسازد که امضاهای مجموعه «پدرخوانده» را در عصر مدرن به نمایش می‌گذارد. خبر ساخت فیلم سال ۱۹۹۹ در رسانه‌ها منتشر شد و کوپولا که از بازی اندی گارسیا حیرت‌زده شده بود، می‌خواست هر طور که شده، او را بازگرداند. افزون بر این، لئوناردو دی‌کاپریو قرار بود نقد دوران جوانی پدر وینسنت، یعنی سانی را بازی کند.

با توجه به عملکرد خوب دی‌کاپریو در فیلم‌های جنایی، تردیدی وجود ندارد که او در نقش سانی موفق ظاهر می‌شود. آن روزها، دی‌کاپریو بیشتر با نقش‌های عاشقانه شناخته می‌شد، بنابراین ایفای نقش یک گانگستر ایتالیایی-آمریکایی اتفاق جذابی بود. متاسفانه، ماریو پوزو در همین سال (۱۹۹۹) به دلیل نارسایی قلب، از جهان رفت. و با مرگ این نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس ۷۸ ساله، برنامه‌های ساخت قسمت چهارم لغو شد.

در عصر دنباله‌ها، هنوز هم ساخت فیلم «پدرخوانده ۴» امکان‌پذیر است

در سال‌های اخیر، هالیوود به تولید «دنباله‌های مبتنی بر میراث» (Legacy sequels) علاقه‌ی شدیدی پیدا کرده است، به‌ویژه پس از موفقیت «تاپ گان: ماوریک» (۲۰۲۲). این جنس دنباله‌ها، در واقع ادامه‌دهنده‌ی همان مسیر -و خط داستانی- فیلم اصلی هستند اما قصه‌شان چند دهه‌ی بعد اتفاق می‌افتد، در دوره‌ای که شخصیت‌های اصلی اغلب پیر شده‌اند، مانند «بلید رانر ۲۰۴۹» (۲۰۱۷)، «کرید» (۲۰۱۵)، «شکارچیان روح: افترلایف» (۲۰۲۱) و «جیغ» (۲۰۲۲). این رویکرد معمولا جواب می‌دهد، زیرا نوستالژی عنصر محرک قدرتمندی برای کشاندن طرفداران به سینماها است و البته به بازیگران قدیمی هم فرصت دیگری داده می‌شود تا به نقش‌های محبوب خود بازگردند.

با این تفاصیل، احتمال ساخت فیلم «پدرخوانده ۴» وجود دارد. متاسفانه، فرانسیس فورد کوپولا علاقه‌ی چندانی به بازگشت دوباره به این دنیای مافیایی ندارد و مدتی قبل بار دیگر نظر قاطعانه خود را در این رابطه اعلام کرد. البته باید بدانید که ساخت قسمت چهارم، بدون حضور کوپولا نیز امکان‌پذیر است. ضمن اینکه بسیاری از دنباله‌های مبتنی بر میراث، توسط کارگردان‌های متفاوت ساخته شده‌اند. تنها سوال این است که استودیوی پارامونت چه زمانی تصمیم می‌گیرد به سراغ این مجموعه برود و آیا داستان مناسبی برای روایت دارد یا خیر.

آیا ساخت قسمت چهارم بدون مشارکت فرانسیس فورد کوپولا ایده خوبی است؟

بهترین ایده شاید این باشد که کسی به سراغ «پدرخوانده» نرود تا خدشه‌ی دیگری به دو قسمت اصلی وارد نشود. اما اگر قرار است قسمت چهارمی ساخته شود، احتمالا بدون حضور کوپولا موفق‌تر خواهد بود. کوپولا شاید یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ باشد اما سال‌هاست که فیلم خوبی نساخته و «مگالوپلیس» هم شرایط را بدتر کرد. با وجود این، شاید نقطه‌ قوت کوپولا، مانند مارتین اسکورسیزی، ژانر گانگستری باشد اما در هر صورت، او دیگری علاقه به ساخت چنین فیلم‌هایی ندارد. ضمن اینکه اندی گارسیا هم حالا برای نقش وینسنت کمی پیر است.

از آخرین باری که یک فیلم گانگستری کلاسیک درجه‌یک در سطح «رفقای خوب» و «پدرخوانده» ساخته شده، گذشته است. بسیاری از فیلمسازان تلاش کرده‌اند اما هیچکس به آن‌ها نزدیک نشده است. شاید حالا بهترین زمان باشد که یک فیلمساز شجاع، شانس خود را امتحان کند.

  • 18
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش