به گزارش تک شات، درام ناموفق دیگری میتوانست فاجعهساز شود، اما سریالی علمی-تخیلی و زیبا دقیقا آنچیزی بود که HBOی زمانی پرچمدار نیاز داشت. در این مقاله سعی بر این شدهاست تا عملکرد شبکهی HBO در ماههای منتهی به پخش سریال Westworld مورد بررسی قرار گیرد.
هر عقیدهای که راجع به Westworld دارید – نظر اغلب این است که توانست فصل اولی چالش برانگیز و سرگرمکننده را به نمایش بگذارد - این را بدانید که این سریال دقیقا چیزی بود که HBO به آن احتیاج داشت.
حتی میتوانید آن را آنتی-Vinyl خطاب کنید.
درست در زمانی که HBO به چیزی فراتر از سه سریال اصلیاش احتیاج داشت – درام Game of Thrones و کمدیهای Veep و Westworld – Silicon Valley وارد شد. توانست نظر مخاطبان را جلب کند و نام خود را دهان در دهان بچرخاند، یکی از سختترین اعمال صنعت تلویزیون امروزه. مردم آنرا تماشا کردند، دربارهاش صحبت کردند و کسانی که بعد از پیشنهاد دیگران سریال را دیدند، مشتاق شدند که فصل دوم را هم دنبال کنند. تماشا کردن سریال نیاز به دریافت اشتراک دارد و اشتراک است که HBO را در صنعت نگهمیدارد.
پس بله، یک امتیاز به نفع HBO.
این شبکه توانست با دو کمدی جدید Divorce و Insecure، نظر مردم را جلب کند. Divorce دارای سازندگان و بازیگران شناختهشدهتری (از جمله سارا جسیکا پارکر) است اما Insecure بود که موفق شد در لیست بهترین سریالهای تلویزیونی منتقدان قرار بگیرد و در آمریکا از محبوبیت بالاتری برخوردار شود. و باز هم تکرار (!) که این دقیقا چیزی است که HBO به آن احتیاج دارد – مقداری آوازه، دلیلی برای بودن، یاد آوری که این شبکه هنوز هم مقصدی برای تلویزیوندوستان است، همانطور که همیشه بودهاست.
همهچیز مدتی غمناک به نظر میرسید. مجموعهای از وقایع باعث شد تا شبکه از افت قابل توجه بیننده رنج ببرد، مسئلهای که اگر موجودیت شبکهی شما حول محور مردمی قرار گرفتهباشد که برای تماشای برنامه باید پول بپردازند، غیرقابل توجیه و ناسالم است.
۲۴ آپریل ۲۰۱۶ لحظهی سختی در تاریخ شبکه بهشمار میآید. در همان یک شب، HBO برنامهریزی کرده بود تا قسمتهای افتتاحیه سه سریال اصلی خود را یعنی Veep، Game of Thrones و Silicon Valley پخش کند. میپرسید مشکل این تصمیمگیری چیست؟ یک شب بیشتر این اتفاق نیفتاد آن هم با مدت زمان ۲ ساعت. این خلاصهای است از HBO در آن زمان – یک شبکه و سرویس غیر رایگان که با شکست فاجعهآمیز Vinyl، فروپاشی فرنچایز True Detective، پایان سریالهای Girls و The Leftovers، مشخص نبودن آیندهی سریال Curb Your Enthusiasm، بالرزِ محبوب اما بدون جایزه، سریال انیمیشنی Animals که کسی نه از آن اطلاع چندانی دارد و نه اهمیتی میدهد و سریال Doll & Em که حتی وفاداران شبکه نیز از وجود آن بیاطلاعند، دست و پنجه نرم میکرد.
خلاصه اینکه HBO در زمانهی خوبی به سر نمیبرد. پروژههای مهمی در اوان فیلمبرداری کنسل و وارد مرحله تولید نامعلوم میشدند یا به کل کنار گذاشته میشدند – از جمله دو پروژه جداگانه از دیوید فینچر. حتی Westworld هم از پروژههای کنسل شده بود و بوی خرابکاریهای شبکه همه جا پیچیده بود. اگر برنامهی تحسینبرانگیز و بداههی Last Week Tonight با اجرای جان الیور به جای اخبار، سرگرمی را پوشش میداد میتوانست مقداری در ردهبندیها بهتر عمل کند.
کمتر از یک ماه بعد از شروع سریالهای GoT، Veep و Silicon Valley، مدیر پخش برنامههای شبکه، مایکل لمباردو، از سمت خود برکنار شد. همهی این بدشانسیها یا تصمیمات اشتباه دست به دست هم داده بودند و باعث اخراج سران شبکه شدند. با وجود این مشکلات، تیترها و توجهات به سمت شبکههای دیگری معطوف بود، از جمله مهمترین آنها نتفلیکس.
یا بهتر بگوییم، نتفلیکس، نتفلیکس، نتفلیکس.
این موفقیت قطعا در یک شب اتفاق نیفتاد اما اینچنین به نظر میرسید. ناگهان مقصد اصلی سریالهای غیر رایگان، فرسوده شدهبود و ارزش هزینه نداشت چرا که سرویسهایی مانند نتفلیکس، آمازون و هولو این صنعت را قبضه کردهبودند. در همان زمان – این به شدت مهمتر است – FX، به عنوان شبکهای با بهترین مدیریت روی کرهزمین به حساب میآمد. این شبکه توانست در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ با دریافت ۱۸ جایزهی امی، بیش از پیش به HBO با ۲۲ جایزه، ۱۲تا متعلق به GoT، نزدیکتر شود.
توانایی شبکهی FX برای تبلیغ و دریافت جایزه، به مراتب کمتر از HBO است پس ۱۸ جایزه برای این شبکه موفقیت محسوب میشود. در مقابل HBO توانست در سال ۲۰۱۵، ۴۳ امی دریافت کند پس ۲۲ جایزه سال ۲۰۱۶ دلیل دیگریست بر ضعف HBO.
به زبان سادهتر: HBO به موفقیت Westworld به شدت احتیاج داشت.
ساخت یک درام موفق و محبوب و به کمال رساندن آن ضروری بود. سریالهای Divorce و Insecure هم در بخش کمدی، زمینهسازی خوبی را انجام دهند اما اگر Westworld به دنبال شکست Vinyl و پس از یک بار کنسل شدن، نتواند انتظارها را برآورده کند، شبکه با چالشهای جدی روبرو خواهد بود.
اما این چنین نشد و HBO با اینکه هنوز از منطقه خطر کاملا دور نشده است (با وجود سرویسهای پخش غیررایگان بیشتر از جمله شوتایم و استارز، ثبات و استحکام کلید موفقیت است)، میتواند با خاطری آسودهتر وارد پروژههای بعدی شود.
به نظر منتقدان، Westworld توانست در فصل اول خود جذاب و جاهطلب ظاهر شود و در آنِ واحد توسط مخالفانش در توییتر مورد نکوهش قرار گیرد. شاید مهمترین ویژگی آخرین قسمت این بود که جاناتان نولان و لیسا جوی ماهرانه سریال را از بند کلیشه در فصل دوم آزاد و به این اشاره کردند که با این پایان میتوانند سریال را برای چند فصل دیگر نیز ادامه دهند. فصل اول Westworld نمایشی تحسینبرانگیز بود که میتواند فضا را برای فصل دوم و حتی فراتر نیز آماده کند.
آن صدای آرامی که میشنوید، HBO است که نفسی از سر آسودگی میکشد...
- 17
- 6