پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
۰۸:۰۵ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۳۵۴۶
فیلم و سینمای جهان

کارگردان «اورسون ولز صحبت می‌کند» از مستندش می‌گوید

ستاره زیر ذره‌بین!

اورسون ولز,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

«اورسون ولز صحبت می‌کند» مستند زندگی‌نامه‌ای است درباره زندگی اورسون ولز، کارگردان بزرگ سینمای کلاسیک که به کارگردانی نیما قلیزادگان روی پرده سینماهای گروه هنر و تجربه آمده است. این مستند که با استناد به فیلم‌های آرشیوی ساخته شده؛ چنان تصویر کاملی از ادوار گوناگون زندگی اورسون ولز ترسیم می‌کند که می‌توان آن را یک مرجع مناسب برای دوستداران سینمای کلاسیک در ایران نامید. در گفت‌وگوی پیش‌رو کارگردان اورسون ولز از این فیلم می‌گوید.

 

به نظر می‌رسد بخش زیادی از فیلم «اورسون ولز صحبت می‌کند» را با پلان‌های آرشیوی ساخته‌اید؛ می‌شود بگویید این پلان‌ها چگونه و تحت چه مراحلی انتخاب شدند؟

بخش‌های آرشیوی این فیلم دو بخش گوناگون را شامل است که یک بخش فیلم‌های اورسون ولز و بخش دیگر مصاحبه‌های او را دربرمی‌گیرد. در این بین دسترسی به بخش مربوط به فیلم‌ها راحت بود، اما قسمتی که مربوط به مصاحبه‌های این کارگردان است و به‌خصوص مصاحبه‌های او در مجامع دانشگاهی به‌راحتی به دست نیامد، چراکه هرکدام از این مصاحبه‌ها در مکان‌ها و زمان‌های مختلفی به انجام رسیده بودند؛ یکی در دانشگاه پاریس، دیگری در دانشگاه هیوستون و... و البته بخشی از این مصاحبه‌ها هم روی نوارهای قدیمی وی‌اچ‌اس بودند که هم از نظر کیفی و هم دسترسی کار را دشوارتر می‌کرد.

 

به همین دلیل هم هست که در فیلم از فرمت‎های مختلفی با کیفیت‎‌های پایین‌ و بالا استفاده شده است. بعضی از پلان‌ها هم مربوط به برنامه‌های تلویزیونی می‌شدند و روی نوارهای ریل قدیمی ضبط شده بودند. مثلا خبر فوت این کارگردان که در فیلم از آن استفاده شده‌ است، ازجمله این پلان‌ها بود که فقط یک نسخه تلویزیونی از آن وجود داشت...

 

از چه راه‌هایی برای یافتن این تصاویر استفاده کردید؟

از هر راهی که به ذهن‌تان می‌آید. اما در کل بیشتر از اقوامی که در کشور‌های خارجی ‌چون آمریکا و فرانسه داشتم، کمک گرفتم تا این فیلم‌ها را جمع‌آوری کنم. ممکن است پیدا کردن خیلی از منابع در ایران کار بسیار سختی باشد، حتی در کتابخانه ملی خودمان هم به سختی امکان دارد منابع کافی برای موضوعی پیدا کنیم، ولی در آن کشور‌ها به‌راحتی این منابع قابل دسترس بود. من در یک ایمیل خواسته‌ام را برای آنها ارسال می‌کردم و آنها به راحتی و سریع یک نسخه را برایم ارسال می‌کردند. به همین سادگی. در اکثر مواقع هم این منابع را به شکل رایگان در اختیارم می‌گذاشتند.

 

آیا خودتان فیلم را تا بدان حد دارای قابلیت استنادی می‌دانید که در داخل و خارج از ایران منبعی برای شناخت اورسون ولز باشد؟

نمی‌توان منکر این شد که غربی‌ها به‌هرحال شناخت بیشتری روی این شخصیت دارند. مثل استاد شجریان که با این‌که چهره‌ای شناخته‌شده و بین‌المللی است، اما قطعا در داخل ایران بیشتر از خارج با او آشنا هستند و منابع بیشتری از او در دسترس است. البته با توجه به تحقیقاتی که برای ساخت این فیلم انجام دادم، متوجه شدم مستندی که به شکل کامل و جامع به زندگینامه ولز بپردازد، وجود ندارد، چون این شخصیت آن‌قدر فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف داشته که نمی‌شود در یک مستند به همه آنها پرداخت.

 

برای همین اکثر مستند‌هایی که در کشور‌های خارجی درباره ولز ساخته شده‌اند، فقط روی یک موضوع از زندگی ولز تمرکز داشته‌اند.مثلا فقط روی سه فیلم آخر او فو‌کوس کرده‌اند یا درباره پشت‌صحنه همشهری کین فیلم ساخته‌اند.

 

جواب ندادید...

به‌هرحال شاید این فیلم برای خارجی‌ها منبع کافی به شمار نیاید، اما در کشور خودمان قضیه فرق می‌کند. پس از ساخته‌شدن این مستند، بسیاری از منتقدان خوب کشورمان که خیلی از آنها صاحب قلم و صاحب کرسی در دانشگاه‌های کشور هستند، فیلم را دیدند و از آن استقبال کردند. آنها از من خواستند پس از پایان اکران فیلم نسخه دی‌وی‌دی از آن را برای نمایش در کلاس‌ها در اختیارشان قرار دهم.

 

لازم است به این نکته اشاره کنم نسخه‌ای که درحال حاضر اکران می‌شود، نسخه‌ای سینمایی از مجموعه مستند‌هایی است که درباره زندگی‌نامه اورسون ولز ساخته‌ام و نسخه اصلی که به‌عنوان مرجع می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، پس از پایان اکران فیلم به شکل پنج فیلم یک ساعته که هرکدام حوزه متفاوتی از فعالیت‌های ولز را نشان می‌دهد، در شبکه نمایش خانگی توزیع خواهد شد.

 

با توجه به این‌که در تیتراژ این مستند به منابع مکتوب که به زبان فارسی ترجمه شده و در کشور خودمان موجود است، اشاره کرده‌اید، آیا در طول تحقیقات خودتان با مواردی روبه‎رو شدید که این منابع فارسی با آنها متناقض باشد؟

متاسفانه در سینمای ایران فیلمسازانی را از سینمای کلاسیک مورد توجه قرار می‌دهند که سبک فیلمسازی آنها با سینمای ایران تفاوت دارد. مثلا ما در مورد موضوعات اجتماعی فیلم می‌سازیم و در مقابل فیلم‌های هیچکاک را مورد بررسی قرار می‌دهیم. به نظرم باید در مورد مطالعه سینمای کلاسیک نگاه‌مان را گسترده‌تر کنیم. هر هنری را که بخواهی در آن وارد شوی ابتدا باید نسبت به بزرگان کلاسیک آن عرصه آشنایی پیدا کنی و سبک‌شان را یاد بگیری.

 

مثلا اگر موسیقی، نقاشی یا معماری بخوانید، نخستین کارتان این است که تاریخ آن هنر را ببینید یا بشنوید تا با آن آشنا شوید و به‌تدریج به هنر مدرن در آن رشته به‌خصوص برسید، ولی نمی‌دانم چرا سینماگران به این پروسه اهمیتی نمی‌دهند. انگار برای فیلمسازان یا دانشجویان سینمایی در کشور ما سینما تازه از‌ سال ۲۰۰۰ به بعد معنا پیدا می‌کند.

 

برای اثبات این حرف بگذارید برای‌تان درباره مصاحبه آزمایشی که از یک‌سری از آموزشگاه‌های سینمایی گرفتم، توضیح دهم که در پاسخ پرسش «اورسون ولز کیست؟» فقط یک نفر گفته بود اورسون ولز همان فیلمسازی است که همشهری کین را ساخته و مطمئنم آن یک نفر هم فیلم را ندیده و فقط اسم آن را شنیده است. این جای تأسف دارد که دانشجویان سینما در کشور ما یکی از بزرگترین کارگردانان تاریخ سینما در دنیا را نمی‌شناسند. بنابراین در چنین شرایطی مستند «اورسون ولز صحبت می‌کند» می‌تواند به بالا رفتن سطح آگاهی این دانشجویان کمک کند.

 

اورسون ولز در ابتدای فیلم می‌گوید که من هیچ‌وقت از مسائل شخصی و خصوصی در زندگی‌ام صحبت نمی‌کنم و مواردی که دانستنش ضروری نیست را باز نمی‌کنم، در فیلم شما هم خیلی کم از زندگی خصوصی ولز اطلاعاتی دریافت می‌کنیم و بیشتر به زندگی‌نامه کاری او پرداخته‌ شده است. چرا؟

ولز دراین‌باره گفته بود چیزهایی که دیگران در بیوگرافی‌ها می‌گویند من به کسی نمی‌گویم و چیزی که دوست دارم از من گفته شود، شکست‌ها و پیروزی‌هایم است و آدم‌هایی که با آنها در زندگی آشنا شدم یا کارهایی که انجام دادم.

 

منظور او از این حرف این بود که دلش نمی‌خواهد مواردی که درباره زندگی شخصی و خصوصی‌اش بوده، زیر ذره‌بین قرار بگیرد. البته چنین چیزی عملی نیست، چراکه ولز شهرت فراوانی دارد و به همین واسطه چه بخواهد، چه نخواهد زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد؛ به‌خصوص وقتی ازدواج دوم او با یک هنرپیشه معروف‌ هالیوودی بوده است.

 

برای ساخت این مستند به بازسازی یا استفاده از نظرات منتقدان سینمایی و مصاحبه با آنها هم فکر کردید یا از ابتدا قصد داشتید صرفا از منابع آرشیوی استفاده کنید؟

در ابتدا اصلا فکرش را هم نمی‌کردم که این مستند بتواند بیشتر از ۷۰ دقیقه بشود، ولی هرچقدر که جلوتر رفتم و منابع آرشیوی‌ام تکمیل‌تر شد، دیدم حتی با دو ساعت مستند هم نمی‌توانم حق مطلب را درباره ولز ادا کنم، برای همین بود که به فکر دو نسخه متفاوت افتادم که یکی به‌عنوان مرجع و دیگری به‌عنوان نسخه سینمایی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

در ابتدا که فکر می‌کردم این مستند بیشتر از ۷۰ دقیقه نخواهد شد به یک سری اساتید کارگردانی در ایران مثل بهمن فرمان‌آرا که به ولز نزدیک بود و با او مراوده داشت، مراجعه کردم و از ایشان خواستم برای ساخت این فیلم به من کمک کند. آقای فرمان‌آرا دوستی نزدیکی با ولز داشت و رابطه ولز با سینمای ایران به واسطه ایشان اتفاق افتاده بود؛ آنها قرار بود با هم فیلم کوروش کبیر را در ایران بسازند و برای ساخت این فیلم دنبال بودجه می‌گشتند و در فیلم هم به این موضوع اشاره شده است.

 

بعدا که حجم آرشیو زیاد شد و دیدم که خود ولز به شکل کاملی درباره فعالیت و زندگی‌اش توضیح داده است، احساس کردم دیگر نیازی نیست از مصاحبه با دیگران در فیلم استفاده شود؛ چون کمبودی برای روایت زندگی‌نامه ولز وجود نداشت که بخواهیم با کمک شخص دیگری به جز خود فیلمساز درباره زندگی‌اش صحبت کنیم.

 

عاطفه محرابی

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 11
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش