یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳
۰۹:۴۱ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۷۶۵۱
فیلم و سینمای جهان

۴ نکته درباره «مرد عنکبوتی»

مرد عنکبوتی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

کاراکتر مرد عنکبوتی اگر محبوب ترین ابرقهرمان دنیای شخصیت های کامیک بوکی نباشد، قطعاً یکی از جذاب ترین هاست. قهرمان دوست داشتنی که نه تیری شلیک می کند و نه هیچ ابزار جنگی خاصی دارد و ۵۶ سال است که با آن تارهای معروفش، برای پاک کردن جهان از شر و پلیدی تلاش می کند. در حالی که برخی فکر می کردند کاراکتر مرد عنکبوتی پس از اکران پنج فیلم، چاپ ده ها جلد کتاب مصور، چندین مجموعه پویانمایی با بیش از دویست اپیزود و انواع و اقسام حضورهای کوتاه و بلند دررسانه های گوناگون، دیگر کشش لازم برای تولید یک اثر سینمایی سطح بالا را ندارد، امسال اکران «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» بار دیگر ظرفیت حیرت انگیز کاراکتر مرد عنکبوتی را به مخالفانش یادآوری کرد. این اثر در مجموع نمایش قابل قبولی داشته و رضایت مخاطبان و منتقدان را توأمان جلب کرده است.

 

۱- پسرک عنکبوتی

هر سال مخاطبان جدیدی به جرگه علاقه مندان سینمای جهان افزوده می شوند؛ یعنی نوجوانانی که بخش عمده ای از بینندگان فیلم های ابرقهرمانی را تشکیل می دهند. سازندگان با آگاهی از این واقعیت، به شدت سن قهرمان داستان شان را کم کرده اند تا مخاطب نوجوان همدلی بیشتری با فیلم نشان دهد. بدین ترتیب ایفای نقش مرد عنکبوتی به تام هالند سپرده شده است که موقع بازی در این فیلم هنوز بیست سالش تمام نشده بود. بخش قابل توجهی از داستان هم در دبیرستان و محیط مربوط به نوجوانان می گذرد که این موضوع نشان دهنده فضای نوجوانانه حاکم بر نسخه جدید مرد عنکبوتی است.

 

در نیمه اول فیلم با پسر نوجوانی مواجهیم که هنوز نقش مرد عنکبوتی را به خودش نگرفته و دغدغه های کودکانه اش به گرفتن عکس سلفی و نهایتا ثابت کردن خودش به مرد آهنی محدود می شود. اما پس از حدود چهل دقیقه از فیلم، با نوعی بلوغ شخصیتی در کاراکتر مرد عنکبوتی مواجه می شویم که از نقاط قوت مهم فیلم محسوب می شود. در واقع نکته اخلاقی و آموزشی «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» در دیالوگ مهم مرد آهنی نهفته است که به پسرک نوجوان می گوید: «اگه بدون این لباس هیچی نیستی، پس لیاقت پوشیدنشو نداری» .

 

۲- تارهای رایانه ای

اگر شروع ماجرای مرد عنکبوتی را در اولین فیلم این مجموعه به یاد بیاورید، داستان از این قرار بود که یک عنکبوت دست پیتر پارکر را نیش می زد و جوان دست وپاچلفتی و در عین حال خوش قلب قصه به یک ابرقهرمان افسانه ای تبدیل می شد اما «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» داستانی کاملا متفاوت با فضای فیلم های قبلی دارد و همه چیز برنامه ریزی شده و تکنولوژیک است. لباس مرد عنکبوتی در این فیلم یک لباس روباتیک پیشرفته است که منوهای مختلفی دارد و حتی مرد عنکبوتی بعضی مواقع منوهای لباسش را قاطی می کند و تنظیمات لباس به هم می ریزد.

 

نکته جالب تر درباره ویژگی تکنولوژیکی مرد عنکبوتی جدید این است که تقریبا در سرتاسر فیلم یک همدم و همراه همیشگی دارد که لباسش است. سکانس جالب، جایی است که مرد عنکبوتی در یک انبار زندانی می شود و در این شرایط به گفت وگو با لباسش می پردازد، با او درد دل می کند و درباره مسائل مختلف از او راهنمایی می گیرد. در ادامه آن قدر این ارتباط پررنگ می شود که مرد عنکبوتی برای صدای درون لباسش اسم هم انتخاب و در ادامه از او به عنوان یک مشاور استفاده می کند.

 

۳- عضویت در سازمان ابرقهرمان ها

اگر فیلم «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» را دیده باشید، به یاد دارید که در سکانس فرودگاه، ابرقهرمانان دور هم جمع شدند و موقعیت جذابی را رقم زدند. این سکانس در واقع از نقش جدید مرد عنکبوتی در شکل و شمایل جدیدش رونمایی کرد. با مرور مرد عنکبوتی فیلم های سم ریمی، (با بازی توبی مگوایر) به یاد می آورید که او یک ابرقهرمان مستقل بود. کسی که بنا به صلاحدید خودش به مبارزه با ضد قهرمان ها و کمک به مردم می پرداخت و گاهی هم از مرد عنکبوتی بودن خسته می شد و ترجیح می داد همان پیتر معمولی باشد.

 

«مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» اما این شخصیت را به عنوان عضوی از گروه انتقام جویان معرفی می کند که در حال کسب آمادگی زیر نظر مرد آهنی برای عضویت در این گروه است. حتی در برخی سکانس ها مرد آهنی به کمکش می آید. این موضوع نشان دهنده ارائه متفاوتی از مرد عنکبوتی است و احتمالا یا در نسخه های بعدی این فیلم شاهد حضور ابرقهرمان های دیگری هم خواهیم بود یا باید در آینده منتظر حضور پررنگ تر مرد عنکبوتی در فیلم های گروه انتقام جویان باشیم.

 

۴- شوخ طبعی نوجوانانه

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که عموماً نسخه های مختلف «مرد عنکبوتی» را با آن می شناسیم، وجه طنزپردازی آن هاست؛ به طوری که اتفاقات مختلفی مانند درست کار نکردن تارها و سوتی های کاراکتر مرد عنکبوتی همواره موقعیت های طنزی را در این مجموعه ایجاد می کند و در مجموع مردم او را به عنوان یکی از شیرین ترین و شوخ طبع ترین ابرقهرمان های جهان مارول می شناسند.

 

«مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» اما با توجه به فضای نوجوانانه و مخاطب کم سن وسال ترش که اثری شاد و مفرح را می پسندد، چند برابر نسخه های قبلی درون مایه و موقعیت های طنز دارد. کاراکتر دوست و همکلاسی مرد عنکبوتی که یک نوجوان تپل است و به نوعی وردست قهرمان قصه محسوب می شود، بخش مهمی از بار طنز فیلم را به دوش می کشد و فضای دلنشینی را برای مخاطب نوجوان ایجاد می کند؛ شخصیتی که در نسخه های قبلی «مرد عنکبوتی» کمتر دیده بودیم.

 

ناآماده بودن، بی تجربگی و هیجان های نوجوانی خود مرد عنکبوتی هم باعث ایجاد موقعیت های شادی در فیلم می شود که در مجموع به جذب مخاطب یاری می رساند. شرایط سنی مرد عنکبوتی نوجوان، سکانس های مدرسه و نحوه ارتباط او با همکلاسی هایش، برخوردش با والدین و مسئولان مدرسه و... تا حدودی یادآور طنز شدیدی از نوع سریال «دوستان» است.

 

در مجموع «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» اگرچه یک فیلم ابرقهرمانی فوق العاده نیست، اما ارزش دو ساعت وقت گذاشتن و آَشنا شدن با یک مرد عنکبوتی متفاوت را دارد؛ بالاخص اگر یک نوجوان علاقه مند به دنیای خوش آب ورنگ و جذاب مارول باشید.

 

 محمد عنبرسوز

 

 

khorasannews.com
  • 18
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش