دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۵:۳۲ - ۰۶ تير ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۴۰۱۵۲۱
فیلم و سینمای جهان

«دنیای ژوراسیک» فیلمی که دیگر ترسناک نیست؛ ولی حماسی است

فیلم دنیای ژوراسیک,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

این روزها فیلم سینمایی «دنیای ژوراسیک: سقوط پادشاهی» به نویسندگی «کالین ترورو» و «درک کونولی» و کارگردانی «خوان آنتونیو بایونا» اکران شده و به سرعت توانسته است به صدر گیشه برسد. «یونیورسال پیکچرز» در همکاری با «امبلین اینترتیمنت» این فیلم را بابودجه‌ای بیش از ۱۸۰ میلیون دلار تولید و پخش کرده است. این فیلم که به «دنیای ژوراسیک ۲» هم مشهور است در اکران افتتاحیه خود با کسب ۱۵۰ میلیون دلار درآمد در سینماهای ایالات متحده و کانادا شگفتی‌ساز شده است. آخرین ساخته «خوان بایونا» همزمان در ۱۷ نقطه دیگر دنیا برای اولین بار روی پرده رفت و بیش از ۱۰۶ میلیون دلار به فروش جهانی این فیلم اضافه کرد.

 

کل فروش جهانی پنجمین فیلم از مجموعه سینمایی «پارک ژوراسیک» به بیش از ۷۱۵ میلیون دلار رسیده است. اولین قسمت از مجموعه «بلاکباستر» (پر هزینه و پر فروش) فیلم‌های «پارک ژوراسیک» بر اساس رمانی با همین عنوان از «مایکل کرایکتون» پزشک و نویسنده آمریکایی  ساخته شد. این فیلم را «استیون اسپیلبرگ» در سال ۱۹۹۳ جلوی دوربین برد. فیلمی که تاریخ‌ساز هم شد. بیشترین هزینه تبلیغات برای یک اثر سینمایی در تاریخ به نام «پارک ژوراسیک» ثبت شده است. «بایونا» کارگردان جوان اسپانیایی است که خود را شاگرد «گیرمو دل تورو» کارگردان پر افتخار و اسکاری مکزیکی‌تبار می‌داند.

 

«بایونا» از آخرین سال‌های دهه ۱۹۹۰ وارد فیلم‌سازی شد؛ او درامی در ژانر فاجعه به نام «غیر ممکن» (۲۰۱۲) با بازی «نائومی واتس»، «ایوان مک‌گرگور» و «مارتا اتورا» ساخت که به شدت مورد توجه قرار گرفت. سینمای هالیوود، یک سینمای داستان‌گوی سرگرمی‌ساز است و یک کارگردان با فروش بالای فیلمش به موفقیت می‌رسد. فیلم «غیرممکن» با ۴۵ میلیون دلار هزینه به فروشی بالای ۱۹۸ میلیون دلار دست یافت. «بایونا» ۴۳ ساله حالا یکه‌تاز سینمای فصل تابستان آمریکا شده است. به همین مناسبت بخشی از گفت‌وگوی او با «مت اواردز» از «denofgeek» را ترجمه کرده‌ایم.

 

وقتی قرارداد کارگردانی چنین فیلمی را امضا می‌کنید؛ متوجه می‌شویم که یک تعهد زمانی عظیم در میان است.

فکر می‌کنم این تعهد زمانی بود؛ فکر کنم کم‌تر از دو سال درگیر این پروژه بودم.

 

وقتی قرارداد را امضا می‌کردید، می‌دانستید که یک تعهد حداقل دو ساله را دارید؟

بله. یک برنامه زمانی داشتیم. از زمانی که لحظه اکران و پخش فیلم مشخص می‌شود، دیگر شما یک برنامه زمانی معین دارید.

 

برنامه در چه وضعیتی بود وقتی که شما قرارداد را امضا می‌کردید؟ آیا فیلمنامه‌ای در کار بود؟

بله، بله، فیلمنامه وجود داشت و با «کالین ترورو» (فیلمنامه‌نویس) گفت‌وگو داشتم. اولین چیزی هم که او به من گفت، این بود که درباره فیلم «یتیم‌خانه» (۲۰۰۷) نظراتی دارد. درباره این قضیه خیلی سورپرایز شدم. خیلی هم جا خوردم. بعد از این بود که به من درباره قصه فیلم گفت. اینکه، قسمت دوم داستان بیشتر شبیه به فیلم‌هایی می‌شود که درباره «خانه اشباح» هستند. فورا یک دل نه صد دل عاشق ایده‌اش شدم. 

 

تصویرسازی‌های فراوانی در سبک «گوتیک» دارید که به نوعی ترک فضای «پارک ژوراسیک» است. البته فقط در شبیه‌سازی‌ها و موسیقی فضاساز...

این فضایی که گفتید احساس جدیدی را خلق می‌کند ولی کاملا به آن چیزی که پیش از این در فیلم‌های «پارک ژوراسیک» دیده‌ایم، وفادار است. درباره اولین قسمت از « پارک ژوراسیک» فکر می‌کنید که دایناسور «تی رکس» (تیرانوسوروس) عظیم‌الجثه‌ای را در مرکز داستان می‌بینید. در بخش دوم هم احساس «تنگناهراسی» و کیپ‌شدگی، می‌کنید. در ادامه هم صحنه‌های پر از تعلیق دایناسورهای «ولاسیرپتر» را در آشپزخانه دارید. این‌هایی که گفتم همان معماری است که در این قسمت از «پارک ژوراسیک» هم دنبال می‌کنیم. بزرگ‌ترین تغییری که در این قسمت داریم این است که چگونه این «قصه اخلاقی» (mora- tale) را پیچش‌دار ‌کنیم.

 

من همیشه فکر می‌کردم که قصه‌های «پارک ژوراسیک» به نوعی یک «قصه اخلاقی» هستند. آنها همیشه درباره چگونگی رابطه انسان با پیشرفت علم حرف می‌زنند، ولی ما همیشه انسان و استفاده غلطش از علم را مقصر می‌دانیم و هیچ‌ وقت انسان را مقصر نمی‌دانیم. بنابراین همیشه هم فکر می‌کردم که باید داستان‌های ژوراسیک که یک نوعی از«قصه‌های اخلاقی» هم هستند، در قسمت دوم، خیلی بیشتر تبدیل به «قصه جن و پری» شوند. عناصر قصه‌های جن و پری را در فیلم پیدا می‌کنید. شما یک قلعه، یک پرنسس و یک اژدها دارید. عاشق همین ایده هستم. یک دل نه صد دل هم عاشقش هستم. یک قصه‌ جن و پری با رویکردی جدید و تازه داریم. همه انتظار دارند که از فیلم‌های ژوراسیک بترسند، اما این‌بار این فیلم به چیزی که در حماسه دیده‌ایم وفادار است.

 

چیزی که درباره «پارک ژوراسیک» جالب این است که همه قسمت‌ها به نوعی به اولین قسمت وفادار هستند، به نظر می‌رسد ایده‌های همه کارگردان‌ها به نوعی از شکل و شمایل قسمت اول می‌آ‌ید. ایده‌ها کاملا شبیه به اولین فیلم است. آیا ساخت این قسمت به شما مقداری آزادی داد تا کارهای جدیدی را انجام بدهید؟ با اینکه شما نمی‌توانید پارکی با مضمون جدید بسازید.

دقیقا. فکر می‌کنم مثل وقتی که این توضیح را داشتیم. یعنی اینکه از راه دیگری این قصه را برای مردم بگوییم. گذشته را فراموش کنید، با آینده روبه‌رو می‌شوید. 

 

این آینده شبیه چیزی نیست که پیش از این دیده‌اید. این موضوع خیلی جذاب است. این بحث گذشتن از گذشته و دیدن آینده همان طریقی است که «دنیای ژوراسیک ۲» به اتمام می‌رسد. امیدوارم جوری برای مخاطب‌ها تمام شود که قسمت‌های بیشتری را بخواهند.

 

همین‌طوری هم هست. پایان فیلم خیلی جذاب است. می‌‌دانم که «کالین ترورو» (فیلمنامه‌نویس) قسمت سوم را خواهد ساخت.

آیا با او در این باره صحبتی کردید؟

گفت‌وگوی عمیقی در این باره نداشتیم. می‌دانم که برخی عناصر در «دنیای ژوراسیک ۲» وجود دارد که درباره قسمت سوم فکر ایجاد می‌کند. «کالین» چند وقت یک بار پیش من می‌آمد و می‌گفت: «می‌توانید این خط را به فیلمنامه اضافه کنید؟...آیا می‌توانید به این چیز در این لحظه ارجاع بدهید؟» به خاطر این بود که او پیش از این‌ها درباره قسمت سوم فکر می‌کرد.

 

منبع: denofgeek

سیدحسین رسولی

 

ebtekarnews.com
  • 14
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش