واکنش ها به جدیدترین فیلم کوئنتین تارانتینو با نام «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon a Time in Hollywood) پس از به نمایش درآمدن فیلم در جشنواره کن به فضای آنلاین کشیده شده است. تابستان امسال، کارگردان صاحب سبک و برنده جایزه اسکار با فیلمی دیگر بازخواهد گشت که به نظر می رسد دستکم به اندازه فیلم هایی قبلی که تارانتینو ساخته متفاوت و جاه طلبانه خواهند بود. بعد از پرداختن به ژانر جنایی، جنگ جهانی دوم و تریلرهای انتقامی، تارانتینو اکنون لنزهایش را به سمت خود صنعت فیلمسازی چرخانده است.
«روزی روزگاری در هالیوود» که داستان آن در سال ۱۹۶۹ رخ می دهد، ماجراهای دو دوست قدیمی را روایت می کند که یکی ستاره ای تلویزیونی افول کرده و دیگری بدلکار همیشگی اوست و در شرایطی که صنعت سینما و هالیوود در حال تغییر است می خواهند به شهرت سابق خود برسند. با توجه به استعدادهایی که در پشت و جلوی دوربین قرار دارند (تارانتینو به عنوان کارگردان و آل پاچینو، لئوناردو دی کاپریو، برد پیت و مارگو رابی به عنوان بازیگر)، فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» مورد انتظارترین فیلم سال ۲۰۱۹ است.
هیجان برای دیدن این فیلم وقتی افزایش یافت که فیلم تارانتینو برای رقابت در بخش مسابقه جشنواره کن ۲۰۱۹ انتخاب شد، همان جایی که ۲۵ سال پیش برای تارانتینو و فیلم «داستان های عامه پسند» (Pulp Fiction) برنده جایزه نخل طلایی بهترین فیلم شد. اکنون که فیلم جدید تارانتینو به نمایش درآمده، واکنش ها به آن در فضای آنلاین آغاز شده است. بسیاری از کسانی که در جشنواره کن حضور داشته و فیلم را دیده اند سعی کرده اند بر اساس درخواست تارانتینو، داستان فیلم را اسپویل نکنند. برخی از این واکنش ها چنین بوده است.
«روزی روزگاری… در هالیوود- شک برانگیز ار لحاظ تاریخی و بی نظیر از لحاظ داستانی. کوئنتین تارانتینو فرم خود را در فیلم پیدا کرده که می تواند برنده نخل طلایی یا بهترین انتخاب تماشاگران شود یا شاید هر دو. هیجان انگیز، بحث برانگیز، کمیکال سیاه، شاهکاری به شدت تکان دهنده».
«روزی روزگاری در هالیوود: تارانتینو شوخی نمی کرد وقتی می گفت که این فیلم نزدیک ترین فیلم او به داستان های عامه پسند است. او در این فیلم با بازیگران متعدد و خطوط داستانی بازی می کند و در نهایت برای یک پایان جذاب و تاثیرگذار آن ها را به هم وصل می کند».
«صحبت های بسیار بسیار داغی در مورد فیلم جدید تارانتینو در راه است اما مشکلی نیست که برای مدتی دیگر منتظر بمانم. می دانم بسیار آرام تر از آن چیزی است که انتظار داشتم و دی کاپریو فوق العاده، بامزه و رقت انگیز است. از بقیه دیگر می گذرم».
«روزی روزگاری در هالیوود کمدی سیاه فوق العاده کوئنتین تارانتینو یک برداشت رستگارانه پالپ فیکشنی از کابوس مانسون است: شوکه کننده، تکان دهنده، فیلم برداری شده به شکلی حیزت انگیز در رنگ های سلولوئید آبی آسمانی و طلایی غروب آفتاب».
«خندیدم. به نفس نفس افتادم. حیرت زده شدم. رومن پولانسکی چه فکر خواهد کرد؟ مشتاقانه موافقم که نباید توئیتی اسپویل کننده داشته باشم. تارانتینو چکامه ای است در مورد معصومیت از دست رفته هالیوود در حالی که موذیانه می گوید چنین معصومیتی از ابتدا وجود نداشته است».
«روزی روزگاری در هالیوود بسیار باشکوه، به سبک موذیانه ای آرام، تاثیرگذار و بی نظیر است. فیلمی که تارانتینو برای ساختن آن به دنیا آمده است. دنیا در گرگ و میش کوئنتین تارانتینو مکان رنگارنگ تری است. نمایش دوم، لطفاً».
تمام کسانی که کارهای تارانتینو را دنبال کرده اند، این چند کامنت و نظر در رسانه های اجتماعی چیز عجیب و غیرمنتظره ای نیست. این کارگردان همواره جسور بوده و سبک فیلمسازی خلاقانه بسیار منحصربفردی داشته است. به نظر می رسد که «روزی روزگاری در هالیوود» نیز خیلی از چیزهایی که مخاطبان از فیلم تارانتینو انتظار داشته اند را در خود دارد. بسیاری از بینندگان از چیزی که دیدند لذت بردند و از بررسی هوشمندانه تارانتینو از صنعت فیلمسازی و ادای احترام به عصری سپری شده به سبک خاص خود به شدت راضی بودند.
البته برخی گفته اند که قسمت هایی از داستان فیلم جدید تارانتینو تفرقه افکن و بحث برانگیز است که البته برای فیلم های این کارگردان موضوع تازه و غیرمنتظره ای به شمار نمی آید. باید تا ماه جولای صبر کنیم تا نتیجه نهایی را ببینیم اما همه کسانی که تاکنون موفق به دیدن فیلم شده اند اجماع دارند که «روزی روزگاری در هالیوود» احساسی ترین و مسحور کننده ترین فیلم اوست. آخرین تریلر منتشر شده از فیلم رابطه گرم و شیمی دوست داشتنی بین شخصیت های دی کاپریو و پیت را نشان می دهد که می تواند نقش مهمی در جذب مخاطبین داشته باشد. روی هم رفته به نظر می رسد که «روزی روزگاری در هالیوود» یک انفجار پرانرژی داستانی تقویت شده با بازی های خارق العاده، طراحی تولید بی نظیر و دیالوگ ها پرمعنا و عمیق بیشتر به سبک تارانتینویی است.
- 11
- 5