سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۴:۴۷ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۹۰۰۵۵۸
فیلم و سینمای جهان

نگاهی به جوکر تاد فلیپس؛

جوکری که جامعه را به هرج و مرج کشید

فیلم سینمایی جوکر 2019,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

جوکر ۲۰۱۹ فیلم سینمایی آمریکایی در ژانر تریلر روان‌شناختی است. این فیلم را تاد فلیپس نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی کرده است. اسکات سیلور در نوشتن فیلمنامه این اثر، فلیپس را همراهی کرده است. ماجرای فیلم در سال ۱۹۸۱ و در شهر گاتهام سیتی جریان دارد و زندگی یک کمدین شکست‌خورده‌ به نام آرتور فلک را به تصویر می‌کشد. بازی نقش جوکر در این فیلم را واکین فینیکس بر عهده داشته است. او را باید بعد از سزار رومرو، جک نیکلسون، هیث لجر و جرد لتو پنجمین بازیگر شخصیت جوکر در تاریخ سینمای جهان دانست. رابرت دنیرو، زازی بیتز، فرانسیس کانروی و مارک مارون دیگر چهره‌های حاضر در این فیلم به عنوان بازیگر هستند.

جوکر در این فیلم دچار یک اختلال عصبی عاطفی است و در شرایطی که با مشکل یا وضعیت ناخوشاینی مواجه می‌شود، شروع به خنده‌های هیستریک می‌کند. او را می‌توان نماد تک‌تک آدم‌هایی به حساب آورد که در جوامع لبریز از هرج و مرج و فساد زندگی ‌می‌کنند. شاید این تعبیر چندان دور از ذهن نباشد که در هر جامعه‌ای به تعداد آدم‌ها، جوکر‌های بالقوه حضور دارند. تجربه این آدم‌ها در جامعه و برخورد صاحبان قدرت با آن‌ها می‌تواند از هر کدام‌شان جوکری بسازد که قدرت به نابودی کشاندن شهرهایشان را دارد. فارغ از نگاه عموم جامعه در مواجهه با جوکر فلیپس و نگاهی که به لحاظ اجتماعی می‌توان به این اثر داشت، به لحاظ سینمایی هم می‌توان درباره این فیلم سخن گفت. در این شماره سیدمسیح میرجعفری نگاه خودش درباره جوکر را منعکس کرده است.

جوکرِ تاد فلیپس اثری دروغگو و دورو است که به ما اثبات کرد فلیپس کارگردان بزرگی نیست اما می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد. کار بزرگی که او انجام داد این بود که توانست با این فیلم، افراد زیادی را فریب دهد و به آنها القا کند این فیلم، فیلم مهمی است. در ایران و خارج ایران، افرادی مقابل جریان‌هایی که جوکر را پروموت کرده‌اند و می‌کنند، ایستاده‌اند. با این وجود، ایرادات بزرگی اعم از سینمایی و غیرسینمایی بر پرفروش‌ترین اثر بزرگسال تاریخ سینمای جهان وارد است.

همان طور که افراد زیادی تا به امروز به این مسئله اشاره کرده‌اند این فیلم به طرز عجیبی شبیه دو اثر مارتین اسکورسیزی یعنی «راننده تاکسی» و «سلطان کمدی» است. دلیل شباهت جوکر و «راننده تاکسی» تغییر ساختاری مهمی است که اولین بار اسکورسیزی در «راننده تاکسی» انجام داد، یعنی وی برای اولین بار یک سوپرویلین یا ابرشرور را به عنوان شخصیت اصلی داستان خود انتخاب کرد اما کار اسکورسیزی به چند دلیل سخت‌تر از کار فلیپس بود. نخست این که چنین تغییری اولین بار در «راننده تاکسی» انجام شد و کسی انتظار آن را نداشت، حتی ممکن بود با حملات مخاطبان و منتقدان مواجه شود، اما فلیپس این ریسک را نداشت، چرا که حالا دیگر همه تجربه دیدن چنین اثری را داشته‌اند. دوم اینکه شخصیت آرتور فلک / جوکر شخصیتی شناخته شده ‌است، چرا که دهه‌هاست کمیک‌های آن در سراسر دنیا به فروش می‌رسد و این شخصیت در تقابل با بتمن در چندین اثر سینمایی و تلویزیونی حضور داشته و دیده ‌شده ‌است. در حالی که تراویس بیکل پیش از «راننده تاکسی» وجود نداشت، اما توانست با تنها یک فیلم، جایگاه مهمی در فرهنگ عامیانه کشورهای متفاوت پیدا کند.

مهم‌تر از مواردی که ذکر شد، تفاوت نتیجه نهایی این دو فیلم با یکدیگر است. فیلم «راننده تاکسی» پایان ویژه‌ای دارد که می‌توانیم چند برداشت متفاوت از آن داشته‌باشیم و هرکدام شامل یک پیام اخلاقی مهم است. اما در فیلم جوکر ما به سمت هرج و مرج طلبی و بی‌اخلاقی سوق داده می‌شویم. مهم‌ترین سکانس فیلم جوکر که سکانس کشته‌شدن موری فرانکلین (رابرت دنیرو) است، از میزانسن و دکوپاژ تا عنصر مهم رنگ، از «راننده ‌تاکسی» برداشته شده‌است. سکانس نظیر این در اثر اسکورسیزی، در پایان فیلم است، زمانی که در بهت و وحشت جودی فاستر این‌بار دنیرو در نقش قاتل است و ماشه را می‌کشد.

الگوبرداری جوکر از «راننده تاکسی» حتی تا سکانسی که دنیرو با خودش صحبت می‌کند هم پیش می‌رود و اینجا هم فنیکس در نقش جوکر چنین گفت‌وگویی را با خود دارد. صحنه‌ای که آرتور فلک در اتوبوس برای یک کودک شکلک در می‌آورد هم از سریال «برکینگ بد» برداشته شده است. جوکر حتی از شوالیه تاریکی هم تکه‌ای را بر می‌دارد و به کلاژ خود اضافه می‌کند. سکانس پایانی که جوکر در خودروی پلیس است عیناً در فیلم نولان هم وجود دارد. در تمام این سکانس‌ها، نه تنها محتوا بلکه تمام ویژگی‌های فرمی اعم از دکوپاژ و میزانسن هم برداشت شده است.

با توجه به این نکات، «جوکر» تاد فلیپس نه یک اثر هنری منسجم بلکه کلاژی عامه‌پسند و عوام‌فریب است که تمام نقاط اوج و سکانس‌های جذاب خود را از گوشه و کنار دنیای سینما جمع کرده و کنار هم گذاشته است. به ادعای هواداران فیلم جوکر، این فیلم اثری چپ و بر ضد مناسبات امروزی جهان است. حال سوال من اینجاست: چرا یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های سینمایی که مالکان آن سرمایه‌داران عمده در ایالات متحده‌اند، بخواهد پیامی ضد سرمایه‌داری و کمونیستی را به دنیا مخابره کند؟ این فیلم بر خلاف آن چه نشان می‌دهد کاملا به سود جریان‌های سرمایه‌دار در سرتاسر دنیا است.

جوکر به عنوان رهبر جامعه یا همان سوسایتی چگونه برای ما تصویر شده-است؟ در درجه اول، او بیمار روانی است، فردی عصبی و خشن که در میانه‌های فیلم با آرامش و شقاوت، مادر پیر خود را روی تخت بیمارستان می‌کشد.

هنگامی که مردم با ماسک‌های جوکر به خیابان‌ها می‌آیند به جای آن که یک عملیات سوسیالیستی و یک کنش‌گری اجتماعی را از آنها ببینیم، جامعه را به هرج و مرج می‌کشند. در واقع جوکر و مردم پشت سر او آنارشیست هستند، نه سوسیالیست و چپ. در مقابل جوکر، توماس وین نماینده طبقه سرمایه‌دار، اگرچه بلایی بر سر مادر آرتور آورده اما او در انتخابات نماینده و امید مردمی است که مدنیت را به هرج و مرج ترجیح می‌دهند که نماد این دسته، مادر آرتور است که با قدرت گرفتن آرتور (آنارشیسم)، آنها کشته و از جامعه حذف می‌شوند. وین در آخرین لحظات زندگی خود به دنبال نجات خانواده خود است. نهاد خانواده در تمام جوامع از جمله جامعه آمریکا مورد توجه است.

از نکات مثبت اثر فلیپس، بازی بی‌نظیر واکین فنیکس در نقش جوکر است. فنیکس که پیشتر در فیلم «استاد» ساخته پاول توماس اندرسون و «او» ساخته اسپایک زون مورد توجه سینمادوستان زیادی قرار گرفته بود. سه سال پیش با بازی در «تو هیچ‌گاه اینجا نبوده‌ای» خودش را به همه اثبات کرد. بازی درخشان او در این فیلم مستحق کاندیداتوری اسکار است. «جوکر» فیلمی فریب‌کار و پیچیده از مهم‌ترین محصولات هالیوودی امسال است که از شانس‌های اصلی اسکار به شمار می‌رود.

hamdelidaily.ir
  • 10
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش