دوشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۳
۱۲:۰۵ - ۰۴ تير ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۰۴۰۰۲۵۰
فیلم و سینمای جهان

کاهش ۶۰ درصدی فروش جهانی فیلم‌ها به دلیل کرونا

کاهش فروش جهانی فیلم های سینمایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان
فروش جهانی فیلم‌ها با کاهش ۶۰ درصدی روبه‌رو شده است.

ماجرا تکراری است ولی رقم هایی که هرروز اعلام میشوند ابعاد تازه تری از بحران کرونا را نشان می دهد. هفته قبل در گزارشی که در همین صفحه منتشر شد گفتیم بازار ۶۴ میلیارد دلاری هنرهای تجسمی در سال ۲۰۱۹ با شیوع ویروس کرونا تقریباً از دست رفته و به کم تر از ۱۰ درصد رسیده است.

در واقع باتوجه به حراج‎ های مختلفی که تا به حال برگزار شده یا در زمان الباقی از سال ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد، پیش بینی ها حاکی از چرخش مالی شش میلیارد دلاری است. این اتفاق ولی در باقی بازارهای هنری هم رخ داده است. جدیدا خبر رسیده که بازار جهانی ۴۲ میلیارد دلاری سینما نیز در امسال میلادی و باتوجه به شیوع ویروس کرونا (corona) با کاهشی ۶۰ درصدی روبه روست. این بحران صنعت سینما را با چالشی جدّي روبرو کرده و بسياري از کمپاني های سینمایی را وادار به چرخش جدّي تری در تولید و توزیع محصولات کرده است. در یک دهه گذشته کمپاني های بزرگ سینمایی با یک چرخش بنیادی در استراتژی های تولیدی خود سعی نموده اند بازار سریال سازی را در کنار فیلم سازی گسترش بدهند. این موضوع در ماه های اخیر بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

کرونا و صنعتی به اسم سینما

اولین نتیجه ملموس افت وحشتناک فروش فیلم ها بود. اکنون دوران رونق سرویس های استریم ویدئو فرا رسیده بود که در دوران بی مشتری شدن گیشه ها خیال یکه تازی در سر داشتند که البته خیلی زود معلوم شد وی اودی قرار نیست، جای خالی سینما را پر کند. حالا که تابستان از راه رسیده است، بیش از هر زمانی جای خالی افتتاحیه های پرسروصدای فیلم های بزرگ سینمایی احساس می شود. تا همین جای کار هم ضرر مالی عظیمی پیش روی صنعت سینما است.

در روزهای اول هیچ شخصی از بلایی که قرار بود ویروس کرونای جدید بر سر دنیا بیاورد، خبر نداشت. در روزهای نخست شیوع در کشور چین، کارشناسان فروش سینما از احتمال ضرر چند صد میلیون دلاری خبر می دادند. وقتی که کار به بسته شدن کل سالن های سینما در چین و بعد از آن در بسياري کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی رسید، تازه عمق فاجعه نمایان شد.

آن زمان که هنوز جشنواره کن قرار بود طبق زمان بندی برگزار شود و فیلم های زیادی برنامه اکران تابستانی داشتند، برآوردها از کاهش ۵ میلیارد دلاری فروش سینمای جهان حکایت داشت ولی حالا نگاه‌ها بسیار بدبینانه تر شده است.

آن طور که « آبزرور» گزارش کرده است ، سال ۲۰۱۹ گیشه جهانی سینما به رقم فروش ۴۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری رسید. با در نظر گرفتن لغو اکران اکثر فیلم های معروف در سال ۲۰۲۰ و البته بسته بودن اکثر سینماها در کشور چین و آمریکای شمالی با گذشتن نیمی از سال ۲۰۲۰ میتوان در بهترین حالت به کاهش ۴۰ درصدی فروش امید داشت. در کشور ایران هم از زمان شیوع کرونا در اسفند ماه تا بازگشایی سینماها در شروع تابستان، حدود ۴ ماه سالن های سینما بسته بود، حالا هم که سینماها باز شده است، قرار نیست با ظرفیت کامل به فعالیت بپردازند. مردم هم در قدم گذاشتن به سالن ها محتاط تر شده اند. بدین ترتیب نباید از گیشه سینمای ایران هم انتظار عملکرد بهتری داشت.

یک رویداد منحصربه فرد 

در شرایط عادی همیشه صدر جدول پرفروش های سینما را فیلم هایی پرستاره با بودجه های نجومی اشغال می کنند؛ فیلم هایی از کارگردانان بزرگ سینمای جهان مانند جیمز کامرون، استیون اسپیلبرگ یا ریدلی اسکات. ولی هنگامی که یکی از فیلم های جدول پرفروش های سینمای آمریکای شمالی در تاریخ ۱۰ ژوئن فقط دو بیننده در سینما داشت، نباید شرایط را عادی دانست.

در این میان فیلم ترسناک ۲۹ دقیقه ای «لغو اشتراک» که در نرم‌افزار ویدئوکنفرانس ضبط شده است، عنوان پرفروش ترین فیلم گیشه آمریکای شمالی را در اختیار گرفته است. آن گونه که بی بی سی گزارش کرده است، این فیلم در روز دهم ژوئن بیش از ۲۵ هزار دلار فروش داشت.

کاهش فروش جهانی فیلم های سینمایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

نکته جالب در مورد فیلم «لغو اشتراک» میزان بودجه آن است. آن گونه که اعلام شده، هزینه تولید این فیلم صفر است. ولی چگونه ممکن است؟

فیلم «لغو اشتراک» ایده فیلم سازی به اسم کریستین نیلسن و بازیگری به نام اریک تاباش است. وقتی بحران کرونا سالن های سینما را به کما برد، این دو نفر خودشان را در موقعیتی تکرارنشدنی دیدند که خالق پرفروش ترین فیلم گیشه شوند. تاباش در این مورد می گوید: «با دیدن آمار پایین فروش فیلم های روی پرده، درحالی که هیچ فیلم مهمی برنامه اکران نداشت، به این فکر افتادم که می شود راهی پیدا کرد تا در این آشفته بازار صاحب عنوان پرفروش ترین فیلم شد.»

آن ها برای این کار حیله ای برازنده پرده نقره ای سینما یافتند و سیستم فروش سینمای آمریکای شمالی را به بازی گرفتند. در گیشه آمریکای شمالی مکانیزمی به نام «چهار دیواری» وجود دارد که طبق آن استودیو کل یک سالن سینما را برای مدت زمانی معلوم اجاره می کند و در عوض کل فروش فیلم را خودش برمی دارد. استفاده از همین مکانیزم به خالقان «لغو اشتراک» این امکان را داد که اسم فیلمشان را بعنوان پرفروش ترین فیلم روز ۱۰ ژوئن سال ۲۰۲۰ در تاریخ سینما ثبت کنند.

اکنون نیاز به فیلم داشتند. آن ها فیلمنامه را در یک روز نوشتند که داستان ترسناک ویدئوکنفرانس پنج فعال یوتیوبی بود. آن ها از دوستانشان تقاضای کمک کردند تا در این ویدئوکنفرانس کوتاه نقش بازي کنند و خيلي زود فیلمشان بدون حتی یک دلار بودجه ساخته شد.

البته قرار نیست بدون پرداخت حتی یک دلار صاحب پرفروش ترین فیلم گیشه بزرگترین بازار سینمای جهان شوید. آن ها بعد از ساخت فیلمشان یک سالن سینما را در چارچوب مکانیزم «چهاردیواری» به شکل کامل اجاره کردند و با لباس رسمی راهی مراسم افتتاحیه فیلمی شدند که تمام بلیت هایش را خودشان خریده بودند. البته طبق قانون اکران «چهاردیواری» کل فروش به جیب خودشان می رفت ولی آمارش ثبت می شد.

به این ترتیب آن ها توانستند با فروش ۲۵ هزار دلاری که به جیب خودشان رفت، فیلم خود را به پرفروش ترین فیلم گیشه آمریکای شمالی تبدیل کنند.

به تعویق افتادن اکران های بزرگ

همین ماجرای سوءاستفاده از سالن های خالی از تماشاگر به خوبی نمایانگر وضعیت سالن های سینمای جهان است. از یکسو تماشاگران با احتیاط به این موضوع نگاه می کنند. از طرف دیگر عدم تمایل فیلم های بزرگ به مشکل استقبال افزوده است.

بسياري از فیلم های پرهزینه و جذابی که قرار بود تابستان روی پرده بروند، از «سریع و خشمگین ۹» تا «گودزیلا علیه کینگ کنگ» و قسمت جدید «جیمز باند» زمان اکران شان را عقب انداخته اند. پس حداقل در کوتاه مدت نباید توقع زیادی از گیشه های تازه از کما درآمده سینما داشت.

  • 14
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش