دوشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۳
۱۸:۰۷ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۱۳۰۶
موسیقی

کیهان کلهر چگونه جایزه گِرمی را گرفت

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,کیهان کلهر

بالاخره ایرانی ها توانستند در گروهی که برنده گرامافون طلایی شد حضور یافته و غیرمستقیم برنده گرمی شوند! در روزهایی که تب و تاب گرفتن اسکار دوم توسط اصغر فرهادی داغ بود، کیهان کلهر و گروه کاربلدش خیلی بی سر و صدا کاری کرد کارستان.

 

استاد که مدت هاست به عضویت گروه راه ابریشم به رهبری «یویوما» درآمده، با نواختن کمانچه رنگ و بویی ایرانی به این گروه بین المللی داده است.

 

کلهر در آلبوم عجیب «sing me home»  که برنده جایزه گرمی شده است، با کمانچه اش جادو می کند و یکی از ارکان اصلی گروه به حساب می آید. جادوی موسیقی کیهان کلهر باعث شده که اسم یک ایرانی برای اولین بار در میان برندگان جایزه گرمی قرار بگیرد. به این مناسبت، اهمیت این جایزه را بررسی کردیم و با کیوان ساکت در رابطه با جایگاه موسیقی ایرانی در جهان صحبت کردیم.

 

گفت  و گو با کیوان ساکت که خودش در عرصه موسیقی بین الملل حرف های زیادی برای گفتن دارد

 

ملیت هنرمندان تاثیرگذار است

کیوان ساکت یکی از استادان نوگرای موسیقی سنتی است که علاوه بر آهنگسازی و نوازندگی در دانشگاه های موسیقی تار و سه تار هم تدریس می کند. ساکت که نواختن تار را بدون استاد یاد گرفته است، توانسته چهارچوب های رایج موسیقی سنتی را بشکند و به موسیقی بین المللی نزدیک تر شود و در اجراهای بین المللی اش مخاطبان غیرفارسی زبان زیادی پیدا کند. با آقای ساکت در مورد جایگاه بین المللی کیهان کلهر و اهمیت برنده شدن جایزه گرمی صحبت کردیم.

 

آقای ساکت خبر برنده شدن جایزه گرمی توسط گروه راه ابریشم با حضور کیهان کلهر را شنیده اید؟

بله. آلبوم گروه Sill Road به سرپرستی «یویوما» جایزه گرمی را به دست آورد و من خیلی خوشحالم که یکی از هموطنانم در این گروه حضور دارد. برای اولین بار است که یک ایرانی توانسته جایزه گرمی را به دست بیاورد و باعث خوشحالی اهالی موسیقی شود.

 

چرا ما تا به امروز فقط دو بار نامزد گرمی شده بودیم و هیچ وقت نتوانسته بودیم جایزه بگیریم؟

من نمی دانم چه مناسباتی وجود دارد ولی به هر حال ملیت افراد هم می تواند در گرفتن جایزه نقش داشته باشد. به هر حال به نظر من همین که آقای کلهر توانسته عضو گروهی باشد که آقای «یویوما» سرپرست آن است و برنده جایزه شده جای فرخنده باش دارد به علاقه مندان موسیقی و همه ایرانی های علاقه مند به موسیقی.

 

فکر می کنید حضور در یک گروه موسیقی خارجی باعث این اتفاق شده و اگر  کیهان کلهر به صورت مستقل فعالیت می کرد، این اتفاق نمی افتاد؟

نمی دانم واقعا ولی تا به حال به صورت مستقل این اتفاق نیفتاده و اگر قرار بود جایزه مستقل بگیریم در این سال ها گرفته بودیم. این اتفاق می تواند راهی باشد برای باز شدن پای ایرانی ها به گرمی تا نشان دهند در این دنیای معاصر که موسیقی غرب بر پایه گفته های خودشان سال هاست به بن بست رسیده است و از این رو به موسیقی شرق رو آورده اند، موسیقی ایرانی چقدر می تواند تاثیرگذار باشد و چقدر می تواند مفاهیم عاطفی و انسانی موسیقی ایرانی برای مردم دنیا جالب باشد. این موسیقی می تواند یک جایگاه جهانی برای خودش پیدا کند؛ جایگاهی که شایسته فرهنگ کهن و موسیقی اصیل ما باشد.

 

الان موسیقی ما را در دنیا چه جایگاهی دارد؟

متاسفانه موسیقی ما را خیلی نمی شناسند. موسیقی کشورهایی در دنیا مطرح شده است که نهادها و متولیان فرهنگی به ویژه دولت های فرهنگی شان خیلی از موسیقی حمایت کرده اند. دولت و نهادهای فرهنگی ما آن طور که شایسته است از موسیقی حمایت نمی کنند و خیلی وقت ها اتفاقاتی که می افتد برای جامعه موسیقی ما خوشایند نیست. برای همین است که ایران نمی تواند مثل کشورهای آسیایی و سنتی دیگر در جهان مطرح شود. 

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,کیهان کلهر

زمانی شما سفیر فرهنگی ایران در گفت و گوی تمدن ها بودید؛ اتفاقاتی از این دست چه تاثیری بر وجهه فرهنگی کشور در شناخته شدن موسیقی ما دارد؟

مسئله این است که وقتی چنین اتفاقاتی می افتد، هیچ گاه در مطبوعات خبرگزاری های رسمی کشور به صورت واقعی منعکس نمی شود. این ها باز هم به خاطر این است که متولیان فرهنگی حمایت شایسته ای از این مسئله نمی کنند. حمایت دولت می تواند در معرفی فرهنگ کشور خیلی مهم و تاثیرگذار باشد.

 

به این نکته اشاره کردید که ممکن است این اتفاق راهی را برای دیگر هنرمندان باز کند تا باز هم شاهد گرفتن جوایز ارزشمند جشنواره های موسیقی باشیم. برای این که گروه های جوان تر و آینده دارتر به این جایگاه برسند، چه پیشنهادی دارید؟

این رویداد می تواند برای هنرمندان ایرانی انگیزه ای شود و این که جامعه جهانی بیش از دولت خود ایران، فرهنگ و موسیقی ایران را ارج می نهد، بسیار مهم است. موسیقی ایرانی که یکی از مهم ترین بخش های فرهنگ ماست، مورد توجه غیرایرانی ها قرار می گیرد و باعث ایجاد دلگرمی می شود تا دیگر هنرمندان تلاش خود را بیشتر کنند تا بتوانیم فرهنگ ایران را بیش از پیش به جهان بشناسانیم.

 

از نظر شما مهم ترین ویژگی کیهان کلهر و موسیقی ای  که ارائه می کند، چیست که آن قدر مورد توجه جامعه جهانی موسیقی قرار می گیرد؟

فکر می کنم مهم ترین نکته این است که ایشان پا را از قالب های سنت و عادات گذشته فراتر نهاده است و این نکته مهم در موسیقی آقای کلهر است که اقبال عمومی نیز یافته است.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,کیهان کلهر

پس معتقدید که نباید در چهارچوب ها جا ماند و باید با ایجاد خلاقیت در موسیقی به جهانی شدن فکر کرد؟

الزاما هر قدمی که خارج چهارچوب برداشته شود، گامی هنری نیست. ممکن است حرکت جدیدی باشد ولی همیشه نمی شود واژه هنر را به آن اطلاق کرد. حرکت نو باید ویژگی های هنری داشته باشد و هنرمند نوگرا به گمان من با شناخت عمیق از سنت ها و کاربرد آن ها با نگاهی واقع گرایانه به نیازهای زمان می تواند دامن اندیشه و احساس را در قالبی متفاوت با گذشته بپروراند و این از اولین گام های نوپردازی بر پایه میراث معنوی هر جامعه است. 

 

گرمی چیست و چرا برای جوایزش سر و دست می شکنند؟

 

اندر اهمیت جهانی شدن

۵۸ سال پیش اهالی موسیقی تصمیمی گرفتند مراسم ویژه ای برای خودشان دست و پا کنند و همین طور به هم جایزه بدهند، البته ماجرا آن قدرها هم قضاقورتکی نیست. گرمی آن قدر مراسم مهمی است که به «اسکار موسیقی» معروف شده است و به نوعی معتبرترین جایزه موسیقی دنیا محسوب می شود. این مراسم که هر ساله به طور گردشی در دو شهر لس آنجلس و نیویورک برگزار می شود، در کنار جوایز موسیقی ملل و جوایز موسیقی آمریکا، امید آمال اهالی موسیقی به حساب می آید و آرزوی هر موزیسینی است که برنده یکی از این جوایز جهانی شود.

 

* گرامافون طلایی مراسم گرمی یک تندیس دست ساز است که توسط Billing Artworks ساخته شده است. برگزارکنندگان گرمی سال ۱۹۹۰ تندریس را نونوار کردند و برای استحکام بیشتر آن به جای سرب از یک آلیاژ محکم تر استفاده کردند.

 

* کیهان کلهر پنجاه و سه ساله نوازنده کرمانشاهی ای است که از دوازده سالگی ساز می زند. کلهر تنبور، سه تار و شاه کمان می نوازد ولی شاهکار نوازندگی اش در نواختن کمانچه است. استاد که در ۴۰ سال نوازندگی اش در بیش از ۲۵ آلبوم موسیقی حضور داشته، با اکثر بزرگان موسیقی کشور همکاری کرده و چند سالی است که کلهر همکاری اش را با نوازندگان و گروه های موسیقی بین المللی شروع کرده است.

 

کیهان کلهر که از سال ۷۱ در کنسرت گروه «دستان» و ایرج بسطامی ساز زده است، با محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، علیرضا افتخاری و علی اکبر مرادی در داخل کشور همکاری کرده است اما اقناع نشد و برای نمایش ویژه تری از هنرنمایی اش به هنرمندان داخلی بسنده نکرد. کلهر در این سال ها با هنرمندان بزرگی همچون اردال ارزنجان از ترکیه، شجاعت حسین خان از هند، یویوما از چین، ژائو ژیپینگ از ژاپن و عالیم قاسمف از جمهوری آذربایجان همکاری داشته و کنسرت های باشکوهی برگزار کرده است.

 

استاد تمایل زیادی دارد که گروه راه ابریشم در ایران هم کنسرت برگزار کند ولی هزینه های بالای این کنسرت ها نیازمند حمایت های دولتی است و نمی شود با بلیت فروشی های مرسوم، هزینه های کنسرت را تامین کرد.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,کیهان کلهر

* برنده شدن گروه راه ابریشم با حضور کیهان کلهر در مراسم گرمی از این جهت اهمیت دارد که تا به حال هیچ ایرانی ای نتوانسته حتی به صورت گروهی برنده این جایزه شود. در ۵۸ سال برگزاری مراسم «گرمی» تنها محمدرضا شجریان، حسین علیزاده و کیهان کلهر بودند که به خاطر آلبوم های «فریاد» و «بی تو به سر نمی شود» نامزد دریافت گرامافون طلایی شدند ولی هر دو بار دست خالی از جشنواره برگشتند و تقریبا کسی به گرفتن جایزه گرمی توسط ایرانی ها امیدوار نبود ولی خوشبختانه امسال طلسم جایزه نگرفتن شکسته شد و کلهر با گروه موسیقی راه ابریشم، برنده معتبرترین جایزه موسیقی جهان شد.

 

 

 

 

javan.hmg.ir
  • 18
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش