سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳
۱۷:۰۸ - ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۲۸۹۸
موسیقی

نادر مشایخی:

آلبوم همهمه کاشی یک عادت شنیداری جدید ایجاد می‌کند

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,پیمان خازنی
آلبوم جدید پیمان خازنی با حضور چهره‌های موسیقی رونمایی شد.

به گزارش هنرآنلاین، آیین رونمایی آلبوم موسیقیایی "همهمه کاشی‌ها" پیمان خازنی روز ۱۹ فروردین‌ در کافه ایدما در حضور جمعی از هنرمندان، خبرنگاران و عکاسان برگزار شد.

 

عباس سجادی، مجری برنامه، پس از خوش‌آمد گویی به حاضران، صحبت خود را با معرفی پیمان خازنی خالق آلبوم "همهمه کاشی‌ها" شروع کرد: پیمان خازنی نامی است که شنیدنش انسان را به مکث وامی‌دارد و منتظر نگه می‌دارد تا ببیند در پیمانه‌اش چه دارد. برداشت از تعدادی از شعرهای شاعران معاصر و بیان آن به زبان موسیقی جسارتی می‌خواهد که پیمان خازنی آن را به خرج داد. این کار یک تجربه قابل تأمل است، بی‌سابقه نیست اما ارائه چنین آثاری در قالب یک آلبوم کار بدیعی است.

 

سپس از نادر مشایخی دعوت شد تا درباره این آلبوم صحبت کند. مشایخی از "همهمه کاشی‌ها" چنین گفت: درباره این آلبوم حرف‌های زیادی می‌شود زد. این اثر جنبه‌های متفاوتی دارد. یکی از این جنبه‌ها کار با عادت شنیداری است. جنبه عاطفی صدا نیز مهم است، فقط خود صدا عاطفه ایجاد می‌کند. شنونده برای خود صدا را تعریف و تفسیر می‌کند و درست همین جا است که موسیقی آغاز می‌شود. مخاطب دیگر نمی‌شنود بلکه گوش می‌کند و این شروع تفکر و تفسیر است. در حین شنیدن این آلبوم اشعار را خود مخاطب می‌خواند، تفسیر می‌کند، انسان با چشمانش می‌شنود و این ایجادکننده یک تفسیر دیگر است.

 

او ادامه داد: گاهی حتی یک عکس می‌تواند برای شما صدا ایجاد کند، ما این را در نمایشگاه‌های نقاشی لمس می‌کنیم. کار خازنی طیف وسیعی دارد و تنها مسئله موسیقی سنتی در آن نیست، او انتخاب‌های متفاوتی می‌کند. زیبایی فرهنگ کثرت سلیقه‌ها است. او هر تفسیری از شعر را با حس به ما نشان می‌دهد. مطلب مهمی که در موسیقی ایران نقش مهمی ایفا می‌کند اما در موسیقی اروپا وجود ندارد، میان کنش است. می‌بینیم که هواداران در کنسرت‌ها دوست دارند در خواندن شرکت کنند، خواننده همراهی کنند. این نوعی میان کنش است. میان کنش در این آلبوم هم وجود دارد. این اثر یک عادت شنیداری جدیدی ایجاد می‌کند. این عادت شنیداری جدید چند وقتی است پدید آمده و انسان را به سال‌های آینده امیدوار می‌کند. این اثر را بسیار دوست دارم و با علاقه به آن گوش می‌کنم. اثر پیمان خازنی ذهن ما را رجوع می‌دهد به جایی که احترام به مخاطب دیده می‌شود. درست است که شعرها انتخاب شده‌اند اما ما را محدود نمی‌کند و چشم‌ها را باز می‌کند. سجادی پس از این جملات از رامین بهنام دعوت کرد.

 

رامین بهنام درباره اثر خازنی گفت: این اثر به مخاطب اجازه می‌دهد تا در قطعات آن دخیل باشد و برداشت خود را داشته باشد. این باعث می‌شود بارها قطعات را بشنوید و برداشت‌های متفاوتی داشته باشید. یکی از نکات برجسته خازنی این است که بسیار راحت و آزاد با بداهه‌نوازی در برخی قطعات احساس و تفکر خود را بسیار خوب نشان دهد.

 

مسعود فروتن پس از بهنام، پشت میکروفون حاضر شد و گفت: وقتی با پیمان کار می‌کردم فکر نمی‌کردم آن همه شور و هیجان تبدیل شود به این اثر. صدای بسیار خوبی می‌شنویم. خیلی خوب است که کسی بتواند هم جوان و شاد باشد و هم به خوبی بنوازد.

 

او سپس قسمتی از نوشته پیمان خازنی را از روی آلبوم خواند. سجادی از درگذشتگان سال گذشته یاد کرد و پس از زنده کردن یاد افشین یداللهی از گروس عبدالملکیان خواست تا نظرش را درباره این آلبوم موسیقیایی بیان کند.

 

عبدالملکیان گفت: صحبت درباره موسیقی سخت‌تر از صحبت درباره شعر است. برای این که بخواهیم بگوییم یک شاعر چه می‌کند باید اول بگوییم یک فیلسوف چه می‌کند. یک فیلسوف چیزی را پیدا می‌کند تا به ما نشان دهد. یک شاعر چیزی را پیدا می‌کند تا آن را پنهان کند. شعر یک پیدای پنهان می‌شود. شاعر گنجی را زیر خاک پنهان می‌کند، مخاطب خاک را کنار می‌زند و گاهی به گنجی می‌رسد که با ارزش‌تر است و بیشتر از آن چیزی است که پنهان شده. موسیقی این اثر یک مرحله شعر را پنهان‌تر کرد و فرصت تأویل‌پذیری را گسترش بخشیده است. این یک مؤلفه است که خازنی از آن استفاده می‌کند و پیش می‌رود. این کار حرکتی است به سمت فضای مدرن. او تلفیق شعر و موسیقی را از بیرون انجام نمی‌دهد. تلفیق مدرن از بیرون نیست. در کارهایی که تلفیق شعر و موسیقی از درون بوده است کار مدرن شکل گرفته و خازنی نیز یک کار مدرن انجام داده است. او مانند یک نقاششی را از خود عبور داده و تأثیر آن را کشیده است. پیمان خازنی اشعار را از خود عبور داده و تأثیر آن را نواخته است. او شعرهای مردن را انتخاب کرده است. مصاریع به اقتضا کوتاه و بلند می‌شوند، جملات مانند موسیقی کلاسیک قابل پیش‌بینی نیست و هر لحظه با آن غافلگیر می‌شوید. این حرکتی است که موسیقی را از درون محتوا و تخیل بیرون می‌کشد و بر اساس حال و هوای لحظات مختلف شعر، موسیقی با آن تعریف می‌شود.

 

در ادامه از مزدا انصاری، نوازنده پیانو، دعوت شد. انصاری گفت: من چون اثر را گوش نداده‌ام صحبتی نمی‌توانم درباره آن بکنم. اما با کارهای پیمان خازنی آشنا هستم. او نگرش زیبایی به موسیقی دارد. هم‌چنین نگرش او نسبت به تصنیف سنتی قابل توجه است. با توجه به صحبت‌هایی که شد مشتاق شنیدن این آلبوم هستم.

 

سجادی از تأثیر مشاوره در توفیق یک اثر گفت و بعد از محمد متوسلیان، مدیر تولید این آلبوم، خواست تا صحبت کند. متوسلیان توضیح داد: این آلبوم حول ایده‌ای مرکزی شکل گرفت. ایده‌ای که چطور می‌توانیم در حوزه شنیداری آزادی را تجربه کنیم در حالی که مخاطب را نیز همراه کنیم. اشعاری از شاعران معاصر انتخاب کردیم. برای ضبط فضاهای مختلفی را تجربه کردیم، فضای استودیو کمی رسمی بود. در نهایت این اثر شکل گرفت، اثری که وقتی موسیقی را می‌شنوید همزمان شعر را با آن بخوانید. احساس مخاطب ضلع تکمیل‌کننده این اثر است. مخاطب می‌تواند شعر را به هر نحوی که دوست داشته باشد بخواند. ما می‌خواستیم آزادی را در موسیقی به شنونده تسری دهیم.

 

مجری برنامه گفت موسیقی یکی از مظلوم‌ترین هنرهای حال حاضر کشور ما است، سپس ادامه داد: توجه به موسیقی در رسانه‌های ما کم است. رادیو را بدون موسیقی تصور کنید. در حوزه رسانه تصویر نیز موسیقی نقش مهمی دارد. این کم‌لطفی‌ها متأسفانه در کشور ما وجود دارد. هنرمندان ما به خاطر کم‌لطفی‌هایی که به آن‌ها می‌شود، کم‌حوصله شده‌اند.

 

پیمان خازنی آخرین نفری بود که پشت میکروفون حاضر شد، او درباره آلبوم خود گفت: نسل ما وام‌دار بزرگان هنر است، از حضورشان بسیار تشکر می‌کنم. کار من از این جهت سخت بود که باید روی اشعاری از شاعران بزرگ تاریخ ایران کار می‌کردم. بارها برای آن‌ها بداهه‌نوازی کرده بودم اما آنچه می‌خواستم نمی‌شد. این شاعران به آزادگی رسیده بودند و سراییده بودند، به آسانی نمی‌شد برایشان نواخت. فضای استودیو نمی‌توانست فضای رئالیته را در خود داشته باشد. در پایان ما به زیرزمین چند خانه قدیمی رسیدیم. بسیاری از این قطعات در روزها و ساعت‌های خاصی انجام شده است. من سعی داشتم در این اثر آزادی را تجربه کنم. امیدوارم مخاطبان نیز این تجربه را داشته باشند.

 

در پایان این آیین حاضران لحظاتشان را با گرفتن عکس یادگاری ثبت کردند.

 

 

 

 

 

  • 17
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش