جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۶:۱۰ - ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۱۹۵۵
موسیقی

دبیر جشنواره موسیقی نواحی ایران:

سازمان میراث فرهنگی از جشنواره موسیقی نواحی حمایت کند

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,جشنواره موسیقی نواحی

دبیر دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران درباره وضعیت این جشنواره گفت: اکنون در مرحله دریافت آثار نوازندگان و طبقه‌بندی کردن آن‌ها برای داوری اولیه آثار هستیم.

به گزارش ایسنا، احمد صدری به ستاد خبری جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: دریافت آثار نوازندگان برای شرکت در بخش رقابتی دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی تا پایان اردیبهشت ماه از طریق دفتر دبیرخانه ادامه دارد و این آثار در نیمه اول خرداد مورد ارزیابی اولیه هیأت داوران قرار خواهد گرفت تا مشخص شود که چه افرادی توانایی حضور در بخش رقابتی دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی در در کرمان را دارند.

 

او درباره بخش‌های دیگر این جشنواره اظهار کرد: جشنواره نواحی که به میزبانی کرمان برگزار می‌شود، جنبه‌های مختلفی دارد که بخش رقابتی نوازندگان فقط یکی از آن‌هاست. یکی از بخش‌های مهم این جشنواره، برگزاری هفته مستند موسیقایی است که مسئولیت آن برعهده علیرضا قاسم‌خان است.

 

ما با همکاری که با آقای قاسم‌خان و دبیرخانه جشنواره طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که هفته مستند موسیقایی به‌طور همزمان با برگزاری دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی احتمالا در پایتخت برگزار شود. هدف ما این است که هفته مستند موسیقایی تبدیل به یک جریان باشد و به‌عنوان یک بخش مستقل در کنار سایر بخش‌های جشنواره نواحی کرمان قرار گیرد.

 

صدری درباره حضور استادان موسیقی نواحی و تجلیل از آن‌ها در دوره دهم جشنواره موسیقی نواحی، بیان کرد: رویکرد ما برای جشنواره امسال این است که در این جشنواره از اساتیدی دعوت شود که تا به حال در جشنواره شرکت‌ نکرده‌اند. ما از این اساتید دعوت می‌کنیم که در بخش غیررقابتی جشنواره حضور پیدا کنند و به اجرای برنامه بپردازند که در واقع حضور این عزیزان و اجرای‌شان در جشنواره به معنای تجلیل از آن‌هاست.

 

دبیر جشنواره موسیقی نواحی در انتقاد از عدم حمایت نهادهای مختلف از این جشنواره، گفت: در حال حاضر جشنواره موسیقی نواحی در کل کشور یک بانی ندارد و تنها متولی آن دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این دفتر تنها جایی است که از جشنواره موسیقی نواحی کرمان حمایت می‌کند، آن هم با بودجه بسیار کم. بودجه امسال ما برای جشنواره نواحی شاید به اندازه دستمزد سه یا چهار گروه موسیقی باشد که در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌روند.

 

صدری اظهار کرد: به‌جز دفتر موسیقی، نهادهای دیگر هم باید از جشنواره موسیقی نواحی حمایت کنند. موسیقی نواحی جزو میراث فرهنگی، معنوی و غیرملموس ما محسوب می‌شود که سازمانی مانند سازمان میراث فرهنگی می‌تواند برحسب وظیفه از آن حمایت کند. معنای کمک به جشنواره موسیقی نواحی لزوما کمک مالی نیست، بلکه سازمان میراث فرهنگی می‌تواند آثار اساتید را ضبط و به‌عنوان میراث معنوی، ثبت ملی و جهانی کند که این کار اصلا بخشی از وظایف این سازمان محسوب می‌شود.

 

دبیر جشنواره موسیقی نواحی ادامه داد: سازمان‌های دیگری مانند صداوسیما نیز می‌توانند از جشنواره موسیقی نواحی حمایت کنند که متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد. وقتی که مدیرکل ارشاد کرمان از صداوسیمای این استان طلب حمایت می‌کند، صداوسیمای کرمان اولین سوالی که می‌پرسد این است که آورده شما چیست؟ در واقع صداوسیما به جای حمایت از یک کار فرهنگی، پیش از هر چیزی طلب بحث مالی می‌کند و بعد در همین صداوسیما گفته می‌شود که هویت کشور ما زیر سوال رفت!

 

صدری به اهمیت موسیقی نواحی در جذب توریسم اشاره کرد و گفت: وقتی سازمان میراث فرهنگی یا اداره میراث فرهنگی کرمان در جشنواره‌ای چون جشنواره موسیقی نواحی نقش حمایتی داشته‌ باشد، شهر کرمان رونق اقتصادی می‌گیرد؛ چرا که توریست‌ها وقتی وارد ایران می‌شوند، به دنبال فرهنگ ایران می‌آیند و نمی‌خواهند چیزی را که در کشور خودشان می‌بینند دوباره تماشا کنند. بنابراین برگزاری یک جشنواره موسیقی نواحی و بازدید توریست‌ها و مسافران از آن، فقط به موسیقی جریان نمی‌دهد و باعث قدرت گرفتن اقتصاد شهر هم می‌شود.

 

صدری درباره اهمیت حمایت از جشنواره موسیقی نواحی اظهار کرد: در صورتی که از موسیقی نواحی حمایت شود و جشنواره‌های نواحی تماشاگر داشته باشند، دیگر جشنواره‌ای چون جشنواره نواحی کرمان نیاز ندارد که بودجه خود را با سختی‌های زیاد از دولت بگیرد و نوازندگان هم پشت‌شان قرص می‌شود که در سال می‌توانند کارهای خود را در این جشنواره یا در جشنواره‌های دیگر ارائه کنند.

 

مطمئناً هنرمندان دیده شدن برای‌شان مهم‌تر از مباحث مالی است و آن‌ها به شرایطی نیاز دارند که بتوانند اجرا کنند و کارشان دیده شود. اگر این حمایت‌هایی که عرض کردم صورت بگیرد، هم چرخه اقتصادی شکل می‌گیرد و هم چرخه فرهنگی.

 

وی ادامه داد: در همین ۱۰ - ۱۵ سال باید این اتفاق برای جشنواره موسیقی نواحی می‌افتاد و این جشنواره از طریق گردشگری موسیقایی، چرخه اقتصادی خود را می‌چرخاند. در واقع جشنواره نواحی باید می‌توانست گردشگردها را به سمت خود جذب کرده تا اجراها را ببینند و به بهانه جشنواره نواحی، گردشگرها به صنایع دستی کرمان توجه کرده و با خرید از مراکز و فروشگاه‌های این شهر باعث رونق اقتصاد آن شوند.

 

دبیر دهمین دور جشنواره موسیقی نواحی افزود: جشنواره‌های موسیقی نواحی در کشورهایی چون جمهوری آذربایجان و یا ازبکستان، رفته رفته تبدیل به جشنواره‌های جهانی و منطقه‌ای شده‌اند؛ چرا ما نتوانیم این کار را انجام دهیم؟ این کار فقط به حمایت احتیاج دارد.

 

اما چرا هیچ‌کس حاضر نیست روی جشنواره موسیقی نواحی ایران سرمایه‌گذاری کند؟ عده‌ای فکر می‌کنند که سرمایه‌گذاری روی این جشنواره بازگشت مالی ندارد، اما اتفاقا بازگشت مالی دارد و بازگشت چند برابری هم دارد. با این وجود، این یک معضل است که همه چیز با شاخص سود سنجیده می‌شود و کسی با اندیشه فرهنگی به حمایت از این جشنواره فکر نمی‌کند.

 

 

  • 16
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش